Spökön Hashima.

Cirka 15 km sydväst om Nagasaki i Japan ligger ön Hashima. Det var en gång i tiden jordens mest tättbefolkade plats men har nu varit öde sedan 1974. En spökstad utan en människa som stått övergiven i flera år. Man kan inte låta bli att undra vilka andeväsen som kan tänkas söka sig till en sån plats.
Idag tittar vi närmare på denna ensamma, förfallna plats.

Hashima kallas även för Gunkanjima vilket betyder ”Battelship Island”. Smeknamnet kom från att folk tyckte att den liknade det japanska stridskeppet Tosa. Den kallas också för ”Ghost Island”.

Ön är känd för sina kolgruvor . På grund av dessa gruvor köptes ön 1890 av industrikoncernen Mitsubishi som ville använda kolet. 1916 byggde de Japans första stora betonghus där gruvarbetarna skulle bo. Med tiden byggdes fler och fler hus. De behövde mycket folk och alla skulle få plats på den lilla ytan på 400 x 140 meter. På denna lilla yta tvingade man över 5000 människor att bo och arbeta. (fruktansvärt). Man byggde på höjden och la till byggnader mellan andra för att få ännu fler lägenheter. Det fanns också biografer, skolor, tempel, sjukhus, bowlingbana och gravplatser.

På 60-talet började kolet ersättas av olja vilket ledde till att många gruvor lades ner. Det gällde även för Hashima. Mitsubishi stängde officiellt ner gruvan 1974. Arbetarna erbjöds andra jobb och eftersom det var ”först till kvarn” som gällde tömdes ön i princip omgående. Folk gav sig av så hastigt att man idag kan hitta tidningar, tv-apparater och leksaker i de tomma lägenheterna.

Att gå iland på ön blev olagligt och straffet för att göra det var trettio dagar i fängelse och utvisning. Sedan 2007 har man dock börjat rusta upp delar av ön och 2009 togs förbudet mot att besöka den bort. Ön ska nu bevaras som ett kulturminne och är möjlig att besöka för turister.

Vad tycker ni om denna plats? Jag tycker att den är extremt vacker i sitt förfall. Förfall är ofta vackert. Men jag mår dåligt när jag tänker på vilka hemska liv folk tvingades leva där. Att oroliga andar skulle dra sig dit känns inte otroligt. Min morbror hittade faktiskt ett spöke på en bild från Hashima! Vad säger ni om den mystiska dimmiga figuren på bilden under:

Vad tycker ni om Hashima?

Skulle ni kunna tänka er att åka dit?

61 svar

  1. bowlingbana ❤
    jaa, det skulle jag nog. Vad häftigt att det finns massor av saker kvar, det måste verkligen ha varit hemskt ifall de lämnade ön så snabbt. Jo, men den är väldigt vacker som den har förfallit, och det ser faktiskt ut som en väldigt "trivsam" boplats för spöken, haha. Men spökena kanske är de som arbetade därs, spöken? Hm, intressant…

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, det är häftigt hur en sån där plats bara kan få stå orörd så länge. Väldigt fascinerande. Men jag tror verkligen inte att det var kul att bo där. Man får hoppas att de som bodde där att deras själar har fått ro. Men det känns lite som att de borde spöka där. Ser så ödsligt ut.

  2. Vore ändå rätt spännande att besöka stället 🙂

  3. jag hade kunnat tänka mig att äka dit men jag vet att jag hade vart rädd varenda sekund. Jag älskar allt det mystiska men är himla rädd för det också. Men spännande!

    • Hej Mimo!
      Jo, du har rätt. Om jag skulle dit vill jag ha med mig sällskap. Många personer. Annars vore det jätte kusligt. Tänk att gå runt där helt ensam… Hu! Nej det försöker vi att inte tänka på förresten. 🙂

  4. Åh vad kul med en spök-blogg!!! ;D älskar sånt!!!
    kika gärna in hos mig! Kram C

  5. skulle gärna åka dit 😀

    och som du sa så är ön väldigt vacker i sitt förfalll 🙂
    Ha det bra!

    • Hej Diana!
      Ja, jag med! Förfall är otroligt vackert. jag skulle gärna vilja måla något motiv från Hashima. Det vore grymt. Ska nog göra det. Fast helst åka dit och sitta där och skissa. Det vore det bästa. 🙂
      ha det bra du med!

  6. Jag skulle då inte vilja åka dit.
    Och på bilden med ”spöket”, så ser jag faktiskt en till lite längre upp. Det ser ut som japanska lejon/tempeldjur/beskyddare. Alltså ansiktena.

    • Hej Alice!
      Jag är ju väldigt sugen på att åka dit… Men jag kan förstå att du inte vill. Det är ju ändå ett väldigt creepy ställe.
      Du har rätt i det du skriver om bilden! Hade faktiskt inte sett det (vilken miss!) så det var bra att du pekade ut det. Nu blev bilden ännu mer intressant.

      • Hihi, jag har nog med spöken i mitt liv som det är nu xD
        Ja, det är intressant, att dom är så framträdande… Ansiktena alltså ^^

      • Hej Alice!
        Ja, ansiktena är coola. Passar bra in på en sån ö. ^_^
        Men om du redan har spöken så det räcker är det kanske inte rätt resemål för dig…
        Ha det bra!

  7. Gud va intressant! 🙂
    Vad det gäller bilden så tycker jag bara att det ser ut som smuts på väggen. Tycker inte du det? Fast jag skulle adrig sova över på den där ön ensam. hehe

    • Hej M!
      Kan vara… men jag tycker mer det ser ut som något rökigt framför.
      Nä, fy! Sova ensam på Hashima skulle inte jag vilja heller. Fast om jag fick en miljon…. $_$ …fast nä, inte ens för en miljon… faktiskt.
      Jag vill dit men då på dagtid tillsammans med andra. 🙂

  8. jag skule lätt kunna åka dit, gud så häftigt! verkar asballt det där stället (Y)

  9. Wow, spännande inlägg! Precis såna här inlägg vill jag se mer av. Det fanns en sida förutom som hette Sveriges Sämsta Sida men jag skulle snarare vilja säga världens bästa sida. Där fanns allt! Älskade deras inlägg som exempel: 10 läskigaste övergivna platserna i världen. Så mer sånt här vill jag se 😀

  10. usch såg så läskiga bilder från denna ö på sverigessamstasida.se
    Skulle dö om jag klev iland där :C

  11. Miss magic! vi borde åka dit tillsammans! Jag har letat efter en sån här stad, helt övergiven som man kan åka till och ta massa kort och uppleva atmosfären.
    coolt inlägg! Inte vart så aktiv på sistonne, men jag har iallafall länkat till dig från min blogg ^^

    • Hej Elin!
      Ja, det borde vi! När har du tid? 🙂 Att gå runt där vore verkligen så grymt häftigt. Jag lovar att våra bilder skulle bli coolare än de i inlägget. 😉
      Tack så mycket för länken också! Det uppskattar jag verkligen! Din blogg är så fin!
      Kram! M.

  12. Är det bara jag som tycker att spökbilden är mycket likt ett ansikte av en gris?

    • Hej Annelie!
      Jo, det är bara du! Ha, ha nä skojar.. 🙂 Efter att du sagt det så kan jag också se det. Det är väldigt intressant att höra folks olika tolkningar för när jag hört dem ser jag alltid bilden på ett nytt sätt.

  13. Hej igen! Vet du föresten vad som har hänt med Sveriges Sämsta Sida? En dag innan de skulle börja uppdatera (de tog nämligen en paus) försvann hela sidan! Jag blev fan deprimerad haha. Den sidan var min favorit!

  14. Har aldrig hört talas om denna plats, men vore intressant att besöka, häftigt när platser är helt öde

  15. så sjukt spännande blogg, din sida besöker jag igen!
    och jag hade nog inte vågat besöka det stället men…

  16. ¨jag hade såå velat besöka platsen 🙂 dock segt om ett hus rasat över en :s .. btw, hade varit kul om du kunde skriva om mermaids, sjöjungfruar. Tycer dom är fascinerande!

    • Hej Stina!
      Nej, det är sant. Av den anledningen skulle det vara läskigt att gå runt där.
      Ja, sjöjungfrur har jag fått önskemål av flera att jag borde skriva om så det ska jag göra så snabbt jag kan!

  17. Vacker, kuslig och läskig på en och samma gång.

  18. I sommar på min semester 😉 yeah 6 veckor!!! Om vi får tid å lust så drar vi ^^ ska söka idol däremellan =) i cant wait!

    • Hej Elin!
      Låter bra! 😛
      Men vad häftigt att du ska söka till idol. Det tror jag kommer gå jättebra. Du sjunger fantastiskt. Jag ska heja på dig. 🙂

  19. Vet inte om jag skulle våga, har en väldig respekt för det där. Häftig bild var det iaf! Eller alla bilder var väldigt intressanta och även detta inlägg.

    Välkommen till min blogg.

    • Hej Smilla40!
      Tack så mycket! 🙂
      Jo, man kan inte annat än ha respekt för en sådan plats. Men jag kommer nog inte kunna motstå att ta en titt en dag… 🙂 Men i tryggt sällskap och på ställen där inget kan falla ner över mig.
      Ska kolla in di blogg nu! 🙂

  20. Ja jag hade velat se det! Jag tycker sånt är otroligt coolt och på ett sätt ganska vackert..

    • Hej Bella!
      Jo, visst är det vackert. På ett ödsligt, kusligt, ensamt sätt. Men det är därför det är coolt. Ja, jag vill jättegärna dit en dag!

  21. Det låter verkligen intressant.. jag har hört om detta ställe förrut.. jag tycker också det är otroligt vackert i sitt förfall och det skulle vara spännande att fara dit för att se vem eller vad som fortfarande finns kvar där… 🙂

    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Jo, det är otroligt hur vackert förfall kan vara. 🙂 Är helt fascinerad av all Hashima bilder. Måste dit en dag!
      Kram! M:

  22. Hur kom spökena in i d hela? Förutom den där bilden?
    Att folk flyttade osv har ju inte med andar o göra?

    • Hej Rebecca!
      Tja, alla övergivna städer kallas ju för spökstad så det härstammar inte i någon särskild händelse.
      Annars har jag inte hört om någon riktigt spökhändelse därifrån. Utom bilden då. Men det känns lite som att andar skulle kunna dras till en sådan plats tycker jag. 🙂

  23. Japaner för övrigt tror väldigt mycket på andar och framförallt deras förfäder som de har stor vördnad och respekt för, man ska inte bråka med andarna utan hålla dem nöjda. I Japan finns så kallade ghost house, typ som ett museum som turister/besökare får betala en slant och får då besöka ett hus som spökar. Samtidigt som många avråder till detta då dessa andar många gånger inte är goda, men lockar till nyfikenhet så folk är beredda att betala för det för att få en upplevelse.

    Tack för en jättebra sida

    • Hej Anna!
      Jo, det är väldigt intressant. Det skulle ju vara spännande att besöka ett sånt hus. Men samtidigt skulle jag nog låta bli för jag tror också att det kan locka till sig fel sorters andar.
      Tack så jättemycket! Roligt att du gillar min sida! 🙂

  24. jag skulle vilja åka dit men skulle nog inte klara av att vara där då jag tror att där finns många andar, å då jag kan känna av andar så skulle det nog bli jobbigt för mig att vara där.
    Mvh. Emil

    • Hej Emil!
      Jo, det har du rätt i. Är du känslig för sånt så skulle det nog vara en jobbig plats att vara på.
      Samtidigt så vore det lite intressant att få veta vad du skulle känna av. ^_^

  25. den här blev intressant på sista bilden så är det en pojke på den aldrig att jag skulle åka till den där ön men ta foto fån långt det skulle jag

    • Hej Johan!
      Jag skulle nog kunna tänka mig att besöka ön. Men i sånt fall med flera personer så att inget skulle kunna hända, ensam skulle jag aldrig vilja.
      Mmm, det är både kusligt och coolt med ansiktet på sista bilden. ^_^

  26. men ön ser inte stabil ut tycker jag den skulle kunna rasa sönder när som helst om ön skulle få en bil eller nåt tungt så skulle det kunna bli håll i ön för ön ser utt som metall inte en naturel ö

  27. om ni söker på google hashima på videor så hittar du en text med ryska bokstäver och tryck där

  28. ok har du sökt på google spökön hashima ock sen videor på google

  29. Det påminner mig om ngn zombiefilm för då brukar det ofta finnas öde platser och förfallet som det.

  30. ooo ja! JAg ska dit! Vare sig straffet gäller eller inte! Men vad vare för spöken? Den här ön är väl inte hemsökt? O.o

    • Hej DragonFly!
      Nej, det finns ingen känd spökhistoria om ön. Men jag tror absolut att den måste vara
      Hemsökt. Känns så när man ser bilderna… 🙂

Kommentera

