Sanningen om Alla Hjärtans Dag.

Här kommer mitt alla hjärtans dag inlägg! Ni kan lugnt läsa vidare. Det är inte så konspiratoriskt som det låter på överskriften. I detta inlägg går vi igenom vad ursprunget till denna högtid är (nej, det är inte aliens som skapat den för en gångs skull…) och så tar vi upp en enkel kärleksformel. (Ingen läskigt mindcontrolling sådan). Enjoy!

Vårt svenska ”Alla hjärtans dag” kommer ju som ni såklart vet från Valentine´s day. Men vet ni vem Valentin som man tydligen firar är för någon? I fall ni inte gör det så behöver ni inte känna er dumma. För det vet ingen annan heller! Han är något av ett mysterium.
Den Valentinus som troligast gett upphov till minnesdagen var en präst i antikens Rom. Han kämpade för spridandet av kristendomen och led martyrdöden 269 e.Kr. Han begravdes i Via flamina. Det sägs också att han skulle ha gett sin fångvaktares dotter tillbaka synen. Fångvaktaren blev så tacksam för detta att hela hans familj blev kristen. (Han blev dock inte så tacksam att han hjälpte Valentinus fly från fängelset eller nåt..) Fast enligt andra källor så var det istället så att Valentinus var kär i sin fångvaktares dotter men att han botade en helt annan tjejs blindhet så… vad ska man tro?
Minnesdag efter denna Valentinus firades den fjortonde februari från och med år 498. Men högtiden rensades bort inom den Romersk-Katolska kyrkan 1969 eftersom man tyckte att det var fånigt att fira någon när det enda man med säkerhet visste om honom var hans namn och begravningsplats. Dessutom finns det två till martyrer med namnet Valentin vars historier genom tiden har blandats ihop en aning vilket inte gör förvirringen kring Valentin lättare att reda ut.

Men whatever. Vem bryr sig egentligen om den där Valentin? Det är ju inte honom man brukar tänka på på alla hjärtans dag utan sina nära och kära. 🙂 Okej, det är så sant. ^_^ Vilket leder oss till den mer intressanta frågan: Är alla hjärtans dag bara ett sätt för affärerna att få sälja saker med hjärtan på? Är det sanningen bakom alla hjärtans dag? Svaret är faktiskt nej. Dagen har ända sedan tiden innan hjärtformade gelehallon varit känd som en dag för Kärlek. Dagen började associeras med romantik på vissa platser redan under högmedeltiden (1000-1300). När man började sända Valentin-kort vid denna dag är inte helt klart men 1797 publicerades en bok i England med titeln ”The young man´s Valentine Writer. Den gav tips på dikter man kunde ge sin kära på denna speciella dag. Under 1800-talet blev Valentin-kort även populära i Amerika. Vilket har hållit i sig som vi vet. ^_^ Varför man började anknyta romantik till just denna dag är lite underligt dock. För som ni hört så finns det inget romantiskt med Valentinus historia. Vissa tror att det helt enkelt beror på att man trodde att fåglarna hittade sina partners vid den tiden på året och att det inspirerade människorna att göra likadant. (För vem vill inte likna en fågel?) 🙂

Men nu är det slutpratat om bakgrunden till alla hjärtans dag. Nu ska vi äntligen komma till det roliga. Kärleksmagin! Som jag sa i mitt kärleksdrycks inlägg så gillar jag verkligen inte kärleksmagi som går ut på att få någon att bli kär i sig. Tror inte heller att det funkar att ändra någons känslor på magisk väg så brutalt. Däremot så tror jag på formler som hjälper en att dra till sig kärlek. En sån ska ni få av mig nu som en alla hjärtans dag present! 🙂

Blötlägg enbär några timmar i vinäger. Sila bort några av bären och häll sedan denna blandning i ditt badvatten. Medan du ligger i badet visualiserar du hur lyckad denna magi kommer bli. När du badat klart så häller du ut en del av badvattnet plus bären någonstans nära ditt hem för att signalera att du är redo för kärleken. Detta kan mycket väl hjälpa dig att hitta den rätte / rätta!

Två förebyggande tips innan man utför kärleksmagi är att tvätta sina händer i rosenvatten och utföra magin på en fredag. 🙂 Lycka till!

Vad ska ni göra på alla hjärtans dag?
Jag hoppas att ni alla får det underbart vad ni än gör!

Kram! M.

P.S Ny historia längst ner bland läsar-upplevelserna! D.S

18 svar

  1. Nice inlägg 🙂
    Jag läste precis på en utländsk nyhetssida att amerikanska forskare har hittat vatten på Saturnus måne Enceladus =O

    • Hej Lilly!
      Tack! 🙂
      Åhå så spännande! Tänk vatten… vad coolt. Det måste jag googla på nu! 🙂

      • jag trodde bara att alla hjärtans dag var för affärerna skulle få choklad hjärtan och gele-hjärtan att sälja bättre.
        annars visste jag inte att Valentinus elr vad han hette fanns på riktigt :O

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Ja, det är alltid så intressant att undersöka det sanna ursprunget till högtider. 🙂

  2. Åh vad jag älskar att läsa på din blogg och få fina bilder och lära mig massa nytt. Det märks verkligen att du lägger ner tid och energi på dina inlägg. Jag ska äta middag med 3 vänner och fira vänskapen.. det känns alldeles lagom för mig.

    Stor alla hjärtans dag kram från Liv

    • Hej Vida!
      Tack så jättemycket! Det gör mig SÅ glad att höra! Låter som att du hade en mysig alla hjärtans dag! Hoppas du får en fin vecka! Kram!

  3. Hej! Jag har följ din blogg ganska länge och tycker det är väldigt spännande och häftigt att läsa allt du skriver om. Jag har lite funderingar om en bild som jag tog idag där det är orbliknande ”blixtar” över mina ögon. Kan jag skicka bilden på nåt sätt så att du kan kolla lite vad det är? 🙂

  4. Hejsan, spännande inlägg. Jag tror inte heller att det är så smart att utöva kärleksmagi. sådant ska komma naturligt. är det ämnat att bli så kommer det att ske, man ska inte pressa fram nått som inte finns. I det här fallet känslor för någon.

    Jag hade ingen aning att han kämpade för spridandet av kristendomen och led martyrdöden :O coolt

    Och ang semlor, Då var det inte alls som jag trodde. storstäder har inte alls semlor tillgängligt hela tiden. Varför säger min kompis det för?! Hahah

    Hade så bra!

    • Hej Lesly!
      Tack så mycket!
      Ja, kärleksmagi känns inte logiskt. Tror att det är omöjligt att påverka folks känslor så. Att man däremot kan dra till sig kärlek det tror jag.
      I Stockholm är det i alla fall så. Men det kanske är annorlunda i andra städer? Ja, jag vet inte. Men jag tycker att det bästa är när det bara säljs vid ett tillfälle på året. Det blir mer speciellt då. 🙂
      Ha de bra du med!

  5. Verkligen spännande läsning på din blogg!
    Gillar bilderna också även om jag knappt vågar titta på en del foton! 😉

    • Hej Karin!
      Tack så mycket! Roligt att du gillar! 🙂
      Ha, ha jo en del foton kan verkligen vara skrämmande och få en att undra…. 😮

  6. Det var mkt jag inte visste om denna hjärtliga dag, som jag egentligen tycker att det är lite ett kommersiellt jippo för att sälja grejer med hjärtan på. Om du undrar hur min alla-hjärtans dag var…så var den en helt vanlig dag, utan något firande

    • Hej igen Mattias!
      Jo, men den är trotts allt rotad en bra bit tillbaka i tiden… Men jag förstår hur du menar.. Det kan kännas lite väl kommersiellt.

  7. idag hitta jag ett moln som hade formen av ett hjärta
    den såg fin 🙂

  8. undrar om det betyder nåt

  9. ok

Kommentera

