Champ: Sjöodjuret i Camplainsjön.

Just sjövarelser fascinerar mig mest av alla kryptologiska djur. Vatten täcker så otroligt stora ytor av vår jord och havens djup är fortfarande väldigt outforskade av människan. Att det skulle rymma hemligheter vi ännu inte känner till är självklart. Det är så det ska vara också. Haven är inte för människan. De är för sjöväsen som…. Champ!
I dag tar vi upp denna eventuella släkting till Loch Ness odjuret. Champ är ett sjöodjur som sägs gömma sig nere i Champlainsjön, en insjö i Saint Lawrenceflodens avrinningsområde mellan USA och Canadas gränser.

Hur Champ riktigt ser ut råder det skilda meningar om. Jag ska försöka gå igenom några av Champs karaktärsdrag även om det är svårt. Han är mellan 3 och 500 meter lång. (Ni fattar vad jag menade med skilda meningar nu va?) Han har antingen runt eller platt huvud. (Alltså som de flesta..) Han har horn eller elefantöron. (eller kanske en samling hattar?) Mörk ormliknande kropp med pucklar. Stora ögon som ibland sägs lysa. Eftersom vittnesmålen om honom är så olika börjar man undra om de är ett och samma sjömonster folk pratar om eller om det finns en hel hop där nere. Eller så kanske Champ kan ändra form? Vem vet, Camplainsjön kanske är en port till andra dimensioner och genom den visar sig mystiska väsen folk ibland får se?

Legenden om denna varelse går att spåra tillbaka till när indianstammarna Abenaki och Iroquois dominerade området runt sjön. Båda stammarna hade legender om odjuret i sjön och brukade lämna offergåvor till det.
Den franska upptäcktsresanden och sjöns namne Samuel De Champlain sägs ha sett odjuret. Hans beskrivning av den som över 6 meter, tjock som en tunna och med huvud som en häst har blivit legendariskt i Champsammanhang. Hörde det citerat i en dokumentär jag såg för några dagar sedan till och med. Men detta är egentligen en felcitering man tror kommer från en artikel 1970 i Vermont Journal. Missförståndet kommer från att Samuel beskrev en fisk, troligtvis en sorts gädda, i en av sina dagböcker. Tänkte att jag skulle nämna det eftersom detta oftast tas upp som en av de tidigaste vittnesmålen om Champ.
Ett riktigt tidigt vittnesmål om Champ inträffade 1819. En man nu känd som ”Kapten Crum” (coolt namn? Nepp.) som åkte på en pråm genom Bulwagga Bay såg ett enormt svart sjömonster med enorma ögon, tre tänder, en vit stjärna i pannan och ett rött band runt halsen. (Betyder detta att Champ har/haft en ägare?).

Ett annat känt tidigt vittnesmål gjordes av sheriff Nathan H Mooney 1883. Han sa att den var över 80 meter lång. Att Nathan gick ut med sitt vittnesmål fick fler att göra det. I dag finns det över trehundra dokumenterade vittnesmål om Champ och det kommer ständigt nya.
Ett av de mest kända vittnena är Sandra Mansi. Hon lyckades dessutom fota det hon såg och hennes foto räknas fortfarande som det bästa sjömonsterfotot genom alla tider. Sandra tog den legendariska bilden 1977. Sandra, hennes barn och man Anthony Mansi befann sig vid Champlainsjön. Medan hennes barn vadade i vattnet fick Sandra syn på något underligt en bit bort. Sandra trodde först att det var ett fiskstim eller kanske en dykare men då såg hon hur ett huvud och en hals dök upp ur vattnet. Anthony, som också såg varelsen, skyndade sig att få undan barnen ur vattnet. Sedan gav han Sandra kameran och hon fångade varelsen på bild. Experter som undersökt bilden har intygat att den inte är manipulerad på något sätt. Ni kan se hennes foto under. Vad tror ni om det?

Champ kör en snygg profil-pose för kameran.

Något som tyder på chansen att det döljer sig något i sjön är en undersökning som gjordes av The Fauna Communications Research Institut 2003 för ett Discovery Channel program. De uppfångade våglängder med hjälp av ekolod som påminner om vitval. Men de känner inte igen det som något känt djur och några valarter ska det inte finnas i sjön.

Vad är då Champ för en filur? Vissa har teorier om att det är en ättling till Plesiosaurier. De var havslevande kräldjur och ser ut som på första bilden i detta inlägg. Loch Ness odjuret brukar också beskyllas för att vara en Plesiosaurie. Skelett efter Plesiosaurierhar har hittats nästan överallt i världen så varför inte liksom? Någon kanske överlevde längre än vi tror och har ättlingar lite här och var? Kryptologen Roy Mackal tror dock att det snarare är frågan om en Basilosaurus. En sån ser ut som på bilden ovan. ^_^ Fossiler från Basilosaurusar har nämligen hittats i närheten av sjön. Själv tror jag att Champ har kommit till vår värld från en annan dimension.

Men vare sig Champ är en dinosaurie, besökare från annan dimension, monster eller synvilla så är det enligt lag förbjudet att på något sätt försöka skada honom. Ungefär som vårt storsjöodjur brukade vara.

Vad tror ni om Champ?

Döljer det sig något där nere i djupen?

Hur skulle ni reagera om ni fick syn på honom?

19 svar

  1. Champ, Nessie, vad kallas storsjöodjuret? Bara undrar liksom.. Nej, men det låter intressant med Champ, hur många det är som har sett honom/henne. Vem blir nästa, kan man undra…
    Om jag skulle ha sett någon sjövarelse, hmm. Jaa, man hade nog inte gjort så mkt. Typ, stirrat, haha.

    M.M

    • Hej M.M!
      Storsjöodjuret kallas faktiskt för Storsie ibland. 🙂
      Jo, jag skulle nog också bara stirra. För vid såna tillfällen när man verkligen hade velat ha en kamera så har man tyvärr aldrig någon. I alla fall är det så för mig. ;_;
      Det är verkligen spännande hur som helst. Jag hoppas få se något av sjöodjuren en dag. 🙂

  2. Hejsan! Gillar verkligen din blogg! Men idag när jag sov hände något som jag fortfarande är chockad över. Jag tror jag faktiskt lämnade min kropp när jag sov!!Jag kommer ihåg att jag var väldigt avslappnad (gick inte till skolan eftersom jag kände mig väldigt trött och hängig) så plötsligt så känns det som elecktricitet i hela kroppen och det känns som om jag plötsligt lyfter mig. Då jag lyfts upp så var jag uppe bara snurrade runt. Och efter några sekunder så kände jag hur jag las ner i min kropp igen. Först trodde jag att mina ben hade domnat om och jag bara hade inbillat mig men sen kom jag på att jag inte fick sån där myrkänsla som man brukar få. Kan jag faktiskt ha lämnat min kropp?

    • Hej Dilay!
      Tack så mycket! 🙂 Kul att höra!
      Vilken häftiga upplevelse. Jag tycker inte att det finns någon tvekan om att du lämnade din kropp.
      Det där är definitivt en utanför kroppen upplevelse. Jag blir riktigt avundsjuk på dig. 🙂
      Hoppas du får uppleva fler härliga UKU nu! ^_^ Lycka till!

    • Ååh, häftigt! Jag tror det heter något med lucida? Eller har jag fått det om bakfoten?

  3. oh, har du gjort headern själv? :O
    Den är grymt cool! =)

    • Hej Emma!
      Tack så mycket! 🙂 Det ar roligt att höra. Nej, det är inte jag som kan ta äran för den utan det är min morbror som gjort den.
      Han överraskade mig med den en dag. Blev jätteglad. 🙂

  4. hej hej hur mår du ? Trevligt inlägg. Hade så fint

  5. Just want to say what a great blog you got here!
    I’ve been around for quite a lot of time, but finally decided to show my appreciation of your work!

    Thumbs up, and keep it going!

    Cheers
    Christian,Earn Free Vouchers / Cash

  6. har aldrig hört om den här odjuret är den farlig?? :O

  7. ÄLSKAR LÄSA OM SJÖ ODJUR

  8. Mäktigt :O Undrar vad som gömmer sig där nere 🙂

    Om jag skulle se någon okänd stor sjövarelse .. Tja, vad skulle jag göra? XD Jag skulle nog försöka se lite bättre och typ snacka med mig själv: ”Vafan är det där…?” eller nåt x) Svårt att säga vad man skulle göra innan det händer 🙂

    • Hej Legenden!
      😀 Hmm, det skulle nog jag också göra. Jag pratar ofta med migsjälv och såg jag ett sånt där sjöodjur skulle jag nog börja babbla ännu mer än vanligt. ^^;
      Men det är så spännande! Undrar vad som finns där….

  9. jag tror nog som du, det finns många delar av haven som inte utforskats så varför skulle det inte finnas någon öppning till någon annan värld där nere? iallafall ganska läskigt att bada och helt plötsligt få se ett stort sjömonster. jag skulle få slag!

    • Hej Julia!
      Jo, det vore en chock. Men att få se ett sjöodjur i verkligheten vore spännande…. Så länge det är på tryggt avstånd. ^^; Man vill ju inte att det biter en i tårna medan man badar precis….

Kommentera

