Sfixen i Giza. Vad döljer den?

I dag drömmer vi oss bort till forntida Egypten och Sfixen i Giza. Den har ett lejons kropp (vilket symboliserar styrka) och en mans huvud (som symboliserar intelligens). Sfinxen räknades som en symbol för kungamakten, solen och de fyra elementen. Den sades vara helig och vakar över de närliggande pyramiderna.
Detta fantastiska monument är ett av världens största mysterier. När byggdes det? Av vem och varför? Finns det en hemlig kammare under den innehållande hemlig urtida kunskap? Finns det en tvillingsfinx på mars? Igen vet säkert men idag tittar vi närmare på dessa frågor och teorierna som försöker besvara dem.

Engelskans ord ”sphinx” tros komma från det gamla gekiska ordet Σφιγξ (sphinx) vilket i sin tur liknar det grekiska verbet σφιγγω (sphingo) vilket betyder: Jag stryper. Man tror därför att namnet kommer från den grekiska sfinxen som enligt legenden ströp alla som inte kunde lösa hennes gåta.
Sfinxen i Giza är världens största monolitmonument. Med det menas att den är uthuggen ur endast ett och samma stenblock. (Wow!) Den är uthuggen i mjuk kalksten och var länge täckt av sand men grävdes fram helt 1925. Den är 73,5 meter på längden och 20 meter på höjden. Man har uppskattat att den hackades ut för cirka 4500 år sedan. Alltså samtidigt med pyramiderna. Något som dock får en att ifrågasätta den dateringen är mystiska vattenskador på sfinxens utsida. Men hur kan något mitt ute i Saharaöknen skadas av vatten? Ja, vi vet ju att Saharaöknen var täckt av gräs en gång i tiden och blev till öken någon gång mellan 10000 och 5000 f.Kr. efter en lång period av skyfall. Men om det var då sfinxen fick sina vattenskador så är den mycket äldre än vi hittills trott. Många är dock negativa till den teorin och försöker istället förklara avvittringen genom dålig stenkvalitet eller påverkan från vind.

Vem var det då som reste detta otroliga monument? Här har vi inget riktigt svar heller. Men man förmodar att det var den egyptiska faraonen Chefren (även kallad Khafra). (Men om sfixen fanns redan innan det blev öken så kan det såklart inte ha varit han. Vissa förklara det som att sfixen gjordes när öknen var savann men att Chefren högg om ansiktet för att det skulle likna honom. Ehum, ganska ego måste jag säga.) Men den officiella förklaringen är att sfinxen är hans verk.

En sak som är tydlig är att sfixen saknar en näsa. Vad som hänt med sfixens näsa vet ingen. Enligt vissa källor var det Napoleons soldater som sköt av sfinxens näsa. Andra skyller på turkiska soldater men vissa säger att det var en präst som förstörde den på 1300-talet för att hindra bönder att ge offergåvor till statyn.
Man tror också att sfixen haft ett skägg vilket också har försvunnit. Vem som ”rakat” sfixen är också ett mysterium

Något som skapar ännu mer mystik kring Sfinxen är att den förmodas ha en försvunnen tvilling. Sfinxar förekommer alltid parvis på egyptiska byggnader. Därför har många börjat undra om Sfinxen i Giza har en tvilling någon annanstans. Enligt skriften på en hittad gammal egyptisk papyrusrulle ska det finnas en sfinx på andra sidan Nilen med ansiktet vänt mot sfixen i Giza. Man har också hittat skrifter från 1000 och 1200-talet som berättar om en till sfinx. Tydligen ska den då ha varit i mycket dåligt skick. Därför antar man att befolkningen i närliggande områden använde tvillingsfinxen till att bygga hus av. (Stackarn!) En betydligt mer spännande teori är att sfinxen i Giza har en tvillingsfinx på mars! Den 25 juli 1976 fotade rymdfarkosten Viking 1 något mystiskt på mars som såg ut som ett ansikte! Sfinxen och ansiktet på mars är utan tvekan väldigt lika. Dessutom så finns ansiktet på mars på motsvarande plats till där sfinxen finns på jorden! Hur ska man förklara detta? Kanske genom teorin om ancient astronauts? Den officiella förklaringen är dock att ansiktet på mars bara är en optisk illusion.

Ovan kan ni se ansiktet på mars.

En annan spännande teori är att det skulle finnas en hemlig kammare under sfinxen som ska innehålla ett register av skrifter från den försvunna staden Atlantis. Alternativt gamla egyptiska skrifter eller material från biblioteket i Alexandria. Denna kammare har blivit känd som ”Hall of Records”. När legenden om kammaren uppstod är inte känt. Men idén att det skulle finnas ett hålrum under sfinxen går tillbaka till omkring 50 år f. Kr. Omnämnanden om en samling av skrifter innehållande otrolig visdom i Egypten och hintar till sfinxen går att hitta i ett flertal gamla texter. Dessutom sa romaren Marcellinus (påve mellan 296 och 304) att det fanns gångar under pyramiderna som innehöll lindningar. Filosofen Iamblichos Chalcidensis som levde vid samma tid som Marcellinus skrev att det fanns en hemlig plats under sfinxen. Kan dessa historier tyda på att det finns sanning bakom legenden? Ja, vem vet… dåligt nog förnekas dessa teorier av de flesta egyptologer och sökande efter kammaren räknas som pseudoarkeologi. Trots att vissa undersökningar tyder på att det verkar finnas hålrum under sfinxen som ännu är outforskade. Tyvärr.

Vad tycker ni om Sfinxen i Giza?

Har ni sett den i verkligheten?

Vad tror ni hans hemlighet är?

33 svar

  1. spännande inlägg, jag vill åka dit och se efter om det finns någon kammare under Sfinxen, himla coolt omdet nu finns en på mars också. Jag är en sån om tror på allt med övernaturligt tillannat liv osv :).

    kram

    • Hej Jossan!
      Ja, det vore grymt coolt att åka dit och se den i verkligheten. Det är min drömresa nu. (Utom att se sfinxen på mars då… 😉 )
      Vad det gäller kammaren så tror jag absolut att den finns där själv. Häftigt om man kunde vara med och upptäcka den.
      Kram!

  2. En tvilling på mars, ooh… Man kanske måste lösa gåtan för att den på mars ska visa sig… hmm…

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, så kanske det är! Undrar vad mars sfinxens gåta är? Man tycker ju att den borde ha en annan gåta än den på jorden…
      🙂

  3. Jag har lusläst din blogg ett tag och vill bara säga det att den är sjukt intressant.
    Jag var vid pyramiderna och sfinxen i december 08, KANONCOOLT. Tyvärr går vakter med kopistar överallt så det är svårt att själv gå på skattjakt. Men som sagt, guiderna pratade om gångar under pyramiderna som ännu inte är undersökta, varför skulle dem inte kunna leda under sfinxen?

    • Hej Elin!
      Tack så mycket! 🙂
      Vad häftigt att du varit där. Jag vill också dit!
      Synd att det är så välbevakat. Samtidigt som man ju förstår att det måste vara så.
      Ja, precis! Det finns nog mer gångar och rum nere i marken än de flesta anar!

  4. ÅÅhh Tack, va snäll du e som skrev om de^^
    Så himla sjukt coolt 😀 vill as mycke åka dit med en spade och gräva :O

    Men om detta rykte nu funnits hur länge som helst, undra just varför ingen försökt kolla om de e sant, ja menar arkeologer måste juh ha undersökt saker för mindre än så här mycke fakta/myter.
    kanske så har det redan hittats men vi får inte reda på de :O

    men men, Vill dit 😀
    jag läste om en pojke i ryssland som säger sig vara från mars och han nämnde att marsiarnerna har haft kontakt med jorden på atlantis tid och att all deras information har lagrats under sfinxen, de var så jag hörde talas om de för första gången^^

    men tusen tack igen 😀

    • Hej Sebastian!
      Varsågod! 🙂 Kanske skriver mer om det någon annan gång. Nu blev det ju rätt kort.
      Jo, det är verkligen hur coolt som helst!!! Hela idén av gammal kunskap bevarad genom tiden i ett hemligt rum tilltalar mig verkligen.
      Det är synd att det hela inte undersöks mer noga.
      Intressant med han i ryssland som du berättar om. Om det han säger är sant så faller ju liksom alla bitar på plats! Även med att sfinxens tvilling skulle finnas på mars.
      Du vet inte var jag kan läsa mer om den där killen som berättat detta?

  5. Gud vilket spännande inlägg! Jag blir galen varje gång jag tänker på hur fasen de gjorde när de reste pyramiderna, högg ut sfinxen och reste alla andra gigantiska antika (och MYCKET längre bak i tiden) byggnader! Detsamma med stonhenge och ansiktena på påskön…huvudbry minst sagt!

    Dock tycker jag att det vore synd att gräva under sfinxen, i mina ögon ser den ut som en väktare och hade det varit meningen att man skulle gå in någonstans så hade det väl funnits en ingång? Nej, lite mystik vill i alla fall jag ha kvar! Människans nyfikenhet har redan förstört tillräckligt mycket!

    • Hej Bruce!
      Ja, visst blir man lite galen? Det är så förunderligt alltihop. det känns verkligen inte logiskt att de klarade av att bygga såna otroliga saker för så länge sedan.
      Jag förstår hur du menar. Men om de skulle undersöka vad som finns under sfinxen så skulle de förmodligen göra det på ett sätt så att inget förstördes.
      Med tanke på sfinxens berömmelse och historiska värde så skulle ingen ha rätt att göra något som kunde skada den på något sätt.

  6. Åh, det är absolut så att han har en tvilling på mars! vad annars??? 😉 Det väljer jag att tro på.

    Kolla förresten in mig blogg. har lagt ut 3 låtar som jag sjunger =) Lilla sjöjungfrun, sen en låt från änglahund och nyaste från tummelisa =) hope u like em!

  7. Spännande, spännande… Tycker det är väldigt häftigt med våran värld och hela universum, vi kan ju inte vara ensamma i ett oändligt … vad det nu är. 😛

    Ps. Glöm inte att dela med dig när du hittar den hemliga kammaren. 😛

    • Hej Alice!
      Ja, precis! Visst är det?!
      Oroa dig inte! När jag hittar den hemliga kammaren skriver jag om det i bloggen på en gång! 😉
      ..hmm, eller så behåller jag universums visdom för mig själv och använder för egen vinning… Hmm… Nä! Skojar bara! 😀

  8. Hej Magic!
    Tänkte bara höra om du varit på Harmoni-Expo någon gång och om du vet om den är bra/värd att gå på, har precis gett mig in i sånt här och vet inte vart man ska söka sig om man vill köpa pendlare, kristallkulor osv.

    • Hej IdaMaria!
      Jo, där har jag varit och det är jättebra. Jag var där med min kompis och lät mig spås bland annat. Dessutom köpte jag en egen kristallkula och ett kristallsmycke.
      Dit rekommenderar jag absolut att du går!
      Ett annat bra tips är vattumannen. Det är en grymt bra affär som har mycket magiska böcker och saker.

  9. Sphinxens huvud har i förhållande till kroppen en alldeles onormal proportion! Därför anser man att den är omhuggen och har tydligen haft ett betydligt större huvud tidigare! Den byggdes också mycket tidigare än pyramiderna och har således inget samband med dessa! Mycket intressant figur som inte har utforskats tillräckligt! Någon ”hemlig” kammare har inte noterats och tros vara en myt!

  10. Du har missat att skriva att Sfixen har fått sitt huvud utbytt…

    • Hej Iceea!
      Kanske borde ha gjort det men alla teorier fick jag inte plats med. ^_^;; Eftersom att det inte är helt säkert att den fått det tänkte jag att det ändå var okej…

  11. jag har haft din blogg som länk på min länge nu men var ett tag sen jag kikade in. nu ångrar jag det. fan va intressanta saker du skriver om! vart får du alltifrån? allt du berättar om är sånt som jag verkligen fsacineras av! jätte kul att kika in här verkligen!
    stor kram på dig!

    • Hej Linna!
      Tack så mycket! Att läsa din kommentar gjorde mig mycket glad! Vad roligt att du gillar min blogg!
      Ja, det övernaturliga är verkligen de mest intressanta jag vet. Läser typ om det jämt och ser dokumentärer om det och så vidare.
      Ju mer jag lär mig desto mer intressanta saker hittar jag känns det som. 🙂 Världen är verkligen en mystisk och spännande plats. ^_^
      Kram! M.

  12. Fan vad mäktigt det där med pojken från ryssland :O Jag är säker på att det han säger är sant 😮 Men hände det någon katastrof 2009? Har lite dåligt minne..

    Ang. Sfinxen så tror jag det är aliens som har gjort den för många tusen år sedan. Infon som sägs finns under den, lr var det var, tror jag kan vara info om de aliens som byggde pyramiderna, Sfinxen osv. Kanske även Atlantis. Men info som kommer ge oss stora kunskaper tror jag och kanske kommer skaka om världen.
    Den på mars är säkert dess tvilling 🙂 Sfinxen kanske är en avbild av de aliens som byggde pyramiderna osv eller kanske något djur från deras planet som såg/ser ut så som de gjorde som en slags väktare över infon som ligger gömd.

    Men jag är säker på att det är aliens iblandade 🙂 Och att det finns något under, eller i, Sfinxen. Något stort.

    • Hej Legenden!
      Ja, det är intressant. Borde kanske blogga om honom?
      Tror också att det finns en kammare under sfinxen. Där tror jag all kunskap om aliens och sanningen om jorden finns. Om någon hittade dem skulle de förmodligen aldrig delas med allmänheten…. 😦
      Idén med Sfinxens tvilling tycker jag om. Ja, det kanske finn sfinxar bland aliens? 🙂

  13. Hejsan!
    Jag har varit vid pyramiderna och sfinxen två gånger. Och det är mäktigt!! Jag tror (hoppas) att sfinxen har en tvilling på månen 🙂

    Ha det bäst!!

  14. Sfinxen är i sig själv en symbol för det som är mänsklighetens stora utmaning. Att transformera djuret inom oss själva till att bli en ren människa, bara människa. Bara genom att ligga aldeles blickstilla så dör djuret inom oss och ger plats åt den levande gudomliga människan.
    Precis som artikeln här ovan beskriver så ”stryper” (sfinx) man djuret genom att förbli blickstilla och låta sig transformeras helt och hållet till människa. Den kunskapen har sedan länge tappats bort men återuppstår då och då när en levande andlig mästare entrar scenen här på jorden och lär ut denna kunskap igen. Själva förvandlingen sker genom meditation och kräver en perfekt mästare för att kunna genomföras. Sfinxen är symbolen för denna process. Fjärilens förvandling från larv till en vacker fjäril är ett annan symbol för denna process.

  15. Tack för denna faktan, hjälpte mig verkligen!

  16. Jag har också sätt dokumentären om att Sfixen är runt 10000 år gammal. Något som jag själv tror starkt på. För det känns ju som att den från början byggdes som en jättelik lejonstaty, beroende på hur den har sätt ut så kan det ha varit för att skrämma iväg inkräktare eller något men att när torkan kom så övergav de människorna landet.
    Därför vore det inte konstigt om de människor som senare kom tillbaka dit och hittade den statyn kan ha trott att den var dit placerad av gudarna och sedan börjat dyrka den statyn och eftersom faraonerna ansåg sig stå närmast gudarna så kan någon om det nu var Chefren anse sig själv berättigad till att få sitt eget ansikte uthugget på statyn eftersom lejonhuvudet var så slitet av regnet.
    Ego, ja, men det var ju faraonerna som stod högst.

    • Hej Emuell!
      Du har så rätt. Det är verkligen en trolig teori.
      Önskar att vi på något sätt kan få veta säkert en dag. Sfinxen är så fascinerande 🙂
      Ja, haha väldigt ego. Men det är ju som du säger. Farao stod högst och närmast gudarna.

Kommentera

