Månens magi.

I dag handlar det om det stora runda ufot i himlen… ehm, mer känd som månen! (Det är ett ufo dock, låt er inte luras!) Månen har alltid förknippats med kraftfull magi. I detta inlägg tittar vi på månens betydelse inom gammal folktro och de magiska konsterna.

Mycket mer magi har genom tiderna baserats på månen än på solen. Man observerade månens kretslopp på himlen. De första kalendrarna var baserade på månen. Månen tycks ju växa sig full och sedan tyna bort och dö från himlen för att sedan återfödas. Därför tänkte man att månen stod i korrespondens med alla livets kretslopp: årstider, regn, tidvatten, kvinnornas menstruationcykel, växtlivet och födelse och död. Månen sades få allt att växa och styrde över vätskorna inom kroppen och i den yttre världen. Den gav liv åt både växter, djur och människor. Man trodde att om en kvinna sov under månens strålar skulle hon bli befruktad av dem. De första mångudarna var manliga men månen har senare kommit att förknippas med kvinnlighet. (Nattblommande örter som vände sig mot månen sades vara bra mot kvinnosjukdomar.) Inom den kristna ikonografin jämförs ofta Jungfru Maria med månen.

Magiska egenskaper som att se in i framtiden styrs av månen.
Månen har en stor betydelse i magiska ritualer. Olika magiska ritualer och formler utfördes beroende på vilken fas månen befann sig i. Låt oss ta en titt på vad månens olika faser förknippas med:

Tilltagande måne: då är det en bra tid att plantera magiska örter eller kasta förtrollningar om pengar, lycka eller kärlek. Den tilltagande månen beskyddar en ny kärleksrelation och kan hjälpa till att förbättra ens hälsa. Bra tid att utforska sin andlighet och utföra besvärjelser som tar tid att uppfylla.

Fullmåne: Också en bra tid för pengar, lycka och kärleksförtrollningar. Det är en bra tid för drömarbete och att be månen om råd eller uppfylla ens önskningar. Det är också en bra tid att göra sig av med onda energier. Ett sätt är att skala nio citroner. Placera skalen i en skål med vatten och krama ur deras oljor samtidigt som man tänker sig att dess olja motar bort det onda. Sedan skrubba golven, fönstren och dörrknopparna och hälla citronoljan i sitt hus avlopp. Detta kan man upprepa flera fullmånar i rad. Fullmånen sägs gynna alla former av magi.

Avtagande måne: Medicinska processer och operationer bör göras när månen är avtagande. Enligt folktro är risken för förblödning mindre då. Det är en bra tid att bota sjukdomar. Det sades också vara den perfekta tiden för att kasta förbannelser eller häva dem. Det är en bra tidpunkt för att avsluta ett förhållande på ett fredligt sätt, förändra något, beskära växter eller bearbeta bort ett trauma.

Svart måne (dark moon): När månen inte är synlig räknas det som en bra tid för osynlighetsformler. Det är också en tid för mörk magi om död och förstörelse. Både nu och när det är nymåne säger vissa att man inte bör trolla alls. Det är en viloperiod när det gäller magi.

Nymåne: Vissa anser att magi utförd vid nymåne är dömd att misslyckas. Fast enligt vissa uppgifter är det en bra tid för att kasta skyddsformler mot ondska och för kärlek. (vad man ska följa är upp till var och en antar jag) Nymånen sägs också kunna avgöra om olycka eller tur följer en.

Eftersom månen såg ut att återfödas på himlen efter sin död förknippades den starkt med livet efter döden. Den grekiska författaren och filosofen Plutarkos (född cirka 46 e.Kr och död cirka 120 e.Kr.) hade följande teori om månens roll när själen lämnade/kom till jordelivet. Han sade att människan dog två gånger. Först på jorden sedan på månen. På jorden dog man genom att själen och psyket särades från kroppen. De steg sedan upp till månen där den andra döden tog plats när själen och psyket särades. Själen stannade på månen där den fick tillbaka sina jordliga minnen. Psyket absorberades av solen. När man återföddes sände solen månen ett psyke som av månen förenades med en själ och de återföddes tillsammans på jorden. Tycker att den teorin är väldigt fin på något sätt. Vad säger ni? ^_^

Vissa säger att månens inverkan kan göra folk galna och få dem att begå brott. Vissa påstår sig få ont på olika omotiverade ställen så fort det är fullmåne. Vissa förespråkar att anledningen till detta är att månen påverkar vattnet inom människor precis som den påverkar tidvatten. (Människan består till 72% av vatten! Wow!) Men det finns ingen forskning som bevisar att månen skulle påverka vattnet inom oss.

Vad tycker ni om månen?

Har ni testat månmagi?

Känns det som att ni påverkas av månen?

55 svar

  1. Ja, jag har testat månmagi, jag ville bli gravid efter flera års försökande. oOh ja, jag blev gravid 🙂

  2. Jag gillar månen, speciellt då den är sådär stor, det är lite häftigt. 🙂 Att tidvattnet påverkas av månen är också häftigt. Jag får bara en sån där mysig känsla av månen, det är något speciellt över det hela men om det är magi vet jag inte, kanske är det bara så att man läst mycket om att månen är så speciell i böcker och så som gör att det är lite mystiskt och mysigt 😛 🙂

    Jag har inte testat månmagi dock 😉

    Trevlig helg.

    • Hej Annie!
      Ja, månen är så vacker och magisk. Du har rätt i att dens rykte har blivit upphöjt i filmerna men jag tror ändå att det är för att den i grund och botten är väldigt magisk. 🙂
      Den ser i alla fall väldigt magisk ut när den skiner uppe i natthimlen. 🙂
      Ha en mysig helg du med!

  3. Jag tycker om månen mycket, och om jag får syn på månen så sitter jag och tittar i den i typ en kvart innan jag gör något annat, men jag tycker bara att den är så vacker. Och magisk.

    M.M

  4. Hej 🙂

    Mycket intressant läsning (som vanligt:D). Jag och min svärmor är mångalna… vi kan absolut inte sova då det är fullmåne. Det är ingen skillnad var månen än befinner sig. Den behöver alltså inte lysa in i sovrummet så att skenet stör oss. Det kan t.o.m vara molnigt och ändå kan vi inte sova. Det är helt hopplöst.
    Kanske vi är varulvar 😉
    heh

    Kramis

    • Hej Anna!
      Vad intressant. Jag har också svårt att sova ibland när det är fullmåne men inte jämt.
      Det är verkligen intressant att månen har sån inverkan på oss. Ha, ha ja ni kanske är varulvar? Vem vet! 😉
      Kram!

  5. Jag tycker att månen har nått fridfullt över sig, jag blir alldeles lugn då jag ser på den. Tillexempel om man åker bil, så kan jag sitta och kolla på den hur länge som helst! Den så väldigt vacker 🙂

    Min farfar hade alltid väldigt svårt att sova då det var fullmåne, av någon konstig anledning. Då brukade han tända brasan i vardagsrummet och koka kaffe, för han visste att det var omöjligt att somna endå. Haha!

    • Hej Pandi!
      Du har så rätt. Man fylls av ett sånt lugn när man ser på månen.
      Tänk att din farfar påverkas så starkt. Bra att han vet att vad det beror på att han inte kan sova så att han kan sitta uppe i stället.
      Det värsta är ju när man inte kan sova och bara ligger och vrider sig. Sen får man veta nästa dag att det var fullmåne.

  6. Hej hej,
    jag har inte testat mån magi, men när det är fullmåne så har jag extremt svårt att sova…
    Det var så i många år, så pratade jag med min mormor och hon hade haft det så sen hon var barn (jag med enligt min mamma.
    När mormor och jag började prata om det så hade jag noll koll på att det var när det var fullmåne, hon sa bara till mig att bokför när det är du sover dåligt/eller inte alls…

    Det samman faller alltid med fullmåne.. 😮
    ngn dag innan och ngn dag efter, men det är hopplöst på själva fullmåne natten..

    Så visst påverkar den..
    Iaf min mormor o mig 🙂

    • Hej Angelica!
      Tänk att både du och din mormor påverkas så starkt. Kanske går i släkten?
      Jag tror verkligen på att planeterna och speciellt månen har en enorm inverkan på oss.
      Det är intressant att höra att så många känner sig påverkade.
      Ha det bra! :9

  7. när månen är röd då? jag har upplevt röd måne ^^,

    • Hej Elsa!
      Tyvärr vet jag faktiskt inget om hur röd måne påverkar magi.
      Men vad häftigt att du sett röd måne! Tror inte att jag gjort det någongång! Nu blir jag avundsjuk på dig! 🙂

  8. jag har månen som planet enligt mitt stjärntecken kräftan och finns det någon koppling med att jag kan månmagi tack vare mitt stjärntecken ?

  9. Först vill jag bara säga vilken otroligt cool blogg du har! Jag hittade faktiskt länken på natacha peyres hemsida, hon sa att det var hennes favoritblogg.
    Jag intresserar mig jättemycket för övernaturliga fenomen. På tal om månen så är jag helt kär i månen, kan fastna med blicken mitt i allt så fort jag ser fullmåne. Den är så stor o mäktig så man har nästan respekt för den!

    Fortsätt blogga! Lycka till

    • Hej N!
      Åh, din kommentar gjorde mig så glad! 🙂 Tack!
      Jo, jag håller med dig om månen, den kan nästan var hypnotisk.
      Därför känns det så tydligt också att den har magiska krafter.
      Ha det gott! 🙂

  10. Jag är rädd för månen (för tillfället) den har inte varit så här röd/orange på länge!!..

  11. ja bor typ i vimmerby (småland) tyvär så har månen inte gått upp än 😦 så ja kan inte säga vilken färg den har ikväll… men den var orange/röd igår… och när den är det så blir jag nervös! 😦

    • Okej, jag kan tänka mig att man ser månen bättre hos dig. Hoppas du snart får se en vacker färg på den igen!
      Röd måne är vackert men jag vet att vissa säger att det betyder fara… Men du får ta det lite försiktigt de kvällarna så ska det nog gå bra. 🙂

      • Det var molnigt ikväll! 😦 med andra ord ja vet int evilken färg den har i natt hos mig, (hoppas inte röd!!!)
        och när du säger fara menar du att det är farligt för mig eller alla! hoppas inte alla ja vill inte att ännu en av min mammas kusiner ska gå bort! (en gick vidare i förgår! 😦 )

      • Hej Henke!
        Jag är ledsen att höra om din mammas kusin.
        När det gäller det där med fara och röd måne så handlar det snarare om att det kan vara riskabelt att utföra vissa magiska ritualer då. Så den röda månen skadar ingen.

      • Okej bra!! då behöver ja inte vara rädd varje gå månen är röd!

  12. Jag har alltid tyckt om månen. En gång var det såå magiskt. Jag stog ute, det var på höstvintern då det blir mörkt snabbt, och då var det mörkt, och månen lyste som bara den! Jag tror det var halvmåne, och molnen samlades liksom under månen så det såg så vackert och magiskt ut, och blev nästan hypnotiserad, jag kunde inte sluta titta på den. Molnen såg ut som vackra gnistrande vågor under månen! 😮 😀 MVH BunnyBoe! P.S. Vad är månmagi??? D.S.

    • Hej BunnyBoe!
      Åh, vilken underbar upplevelse! Det måste ha varit mycket inspirerande och stärkande.
      Månmagi är magi som utför beroende på vilken fas månen är och som är kopplat till den på ett eller annat sätt. 🙂

  13. Hej miss M!
    Mån magi fungerar till hundra procent. Det finns en bok som heter Månkraft för dagens kvinnor. Av Cassandra Eason.Den kan jag varmt rek.
    Där står det tips för att komma igång om man vill pröva,
    Tack för en mycket trevlig läsning,
    Kram Chris

    • Hej Chris!
      Tack så mycket för boktipset. Jag älskar Cassandra Eason! Hon är en fantastisk författare men just den där boken har jag inte läst. Ska kolla upp den.
      Tack för att du gillade inlägget! 🙂
      Kram!

  14. jag gillar månen jättemycket 🙂 speciellt när det var supermåne XD den va ju på en lördag, och den var så fin då ^^ även fast den kanske inte var jättestor från mitt hus ^_^’ men ändå, jag älskar när den är stor och helt full :p har dock inte testat månmagi :/ heh kasnke e tvungen att göra det ^^

  15. Jag känner mig starkt förknippad med månen på något sätt, kanske eftersom jag är kräfta. Varje gång det är fullmåne känner jag ett starkt begär att bara gå ut i månskenet och titta på den och det har jag gjort flera gånger. Månen lyser även rakt in i mitt sovrum ^^. Jag vet det låter lite skumt, hehe. Jag tror att månen påverkar människan på något sätt, kanske i vårat undermedvetna och jag skulle vilja testa månmagi någon gång.

    • Hej FlyDemon!
      Du borde verkligen testa månmagi! Det skulle säker funka särskilt bra för dig eftersom du känner en sån särskild koppling till månen. 🙂

  16. Jag känner likadant som FlyDemon ( även om jag inte är kräfta ). När det är fullmåne så vill jag springa ut någon stanns, sätta sig ner och kolla på den i evigheter ( Asså tills jag somnar 😀 )

    PS. Jo jag vet inte om jag har tackat för boktipsen än så jag säger det nu: Tack älskar dom jääääätte mycket :3 ❤ ❤

  17. Åååååååååå VARGMÅNE ÄR SÅ HÄRLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  18. Dagen innan det var fulåne sist så såg jag den kl 8 på kvällen.
    Jag kände på mej att jag inte skulle vara ute.
    Men jag vet inte varför.
    Jag tror nämligen på varulvar och viste inte att det inte var fulmåne.
    Den såg ut som en fulmåne!

  19. Halloj! Satt & sökte på nätet efter info om månen & snubblade in här!
    Väldigt intressant blogg måste jag säga! *Lägger till under favoriter*
    Ser att det inte bara är jag som har svårt att sova när det är fullmåne! Jag får oftast (kanske 8 av10 ggr) Jätte ont i huvudet när det är fullmåne.
    Det börjar alltid ngn dag/dagen innan fullmåne, når ”toppen” vid fullmåne & ebbar ut efter ngr dagar.. Häftigt att månen kan ge sådana otroliga effekter, även om det är en jobbig upplevelse haha 😛
    Men som tur är så gör det inte Extremt ont varje fullmåne, är väldigt olika. Ibland ”anar” jag det bara..

    Jag har en liten fråga oxå.. I kväll såg jag att månen var Väldigt gul. Vet att månens färger kan ha en viss betydelse, men hittar inget info ngnstans på nätet om detta? Vet du (Lr ngn annan som läser detta) vad gul (rätt varmt gul, med en kraftigt gul ring runt?) måne har för betydelse?
    Hoppas ngn av er har ngn aning :p

    • Hej Desiderium!
      Tack så mycket! Det glädjer mig att höra att du gillar min sida! 🙂
      Vad det gäller din fråga så vet jag i alla fall att en gul ring runt månen betyder att det kommer bli snö.
      Om du är intresserad av månspådom så ska du gå in här på fredag igen. Då kommer ett nytt inlägg om det! 🙂

  20. hej ja ville bara säga att din sida e helt underbart mysig!! hoppas du fortsätter utvigga den 🙂 P.s vi har fullmåns festival den 6 maj 😛 hela natten lång

  21. Jag blir påverkad av fullmåne och hör bara vågor som slår och brusar.
    Jag är tröttare än vanlig då nästa dag.

  22. Jag känner en stark dragningskraft till månens ljussken, kraft samt mystiska karaktär. Och i mitt undermedvetna är jag övertygad om att jag tidigare haft en stark relation till den, tyvärr har minnet dock sipprat ur. Hur återfår jag den nära relationen med detta fenomen och hur utvecklar jag den till en kraftfullare dimension? För övrigt önskar jag således dig en trevligt fortsättning och vill tacka för förmånen att få ta del av dina unika kunskaper. Mvh Starman

  23. Jag älskar din sida! När jag var liteb var jag rädf för E.T och så en gåns så såg jag E.T reflekteras i månen! D var lite läskigt!!!!

  24. Hej! Intressant sida/blogg du har! Hittade den nu ikväll då jag goglade och sökte information. Vill tacka dig för all information som finns att läsa här! ❤

  25. Hej:)
    Kan du något tips på enkel månmagi som man kan göra lite lätt sådär😀?För jag är tyvärr jätte allergisk mot citron.

Kommentera

