Gargoyle. Skyddsandar i sten?

I dag reser vi våra blickar mot: hustaken! (ni trodde att jag skulle säga skyn, va?). Där uppe kan man nämligen kanske hitta en eller annan Gargoyle. (speciellt om man befinner sig i Frankrike.).
En gargoyle är på svenska en vattenkastare eller så kallad droppnäsa. Men eftersom speciellt det sistnämda låter extremt fult så kallar vi dem Gargyoles. De kan i princip ha vilken form som helst. Men för det mesta ser de ut som djur/demoner/andra konstiga fantasivarelser.
Detta inlägg handlar om deras historia och legender kring dem.

Namnet ”gargoyle” liknar ordet ”gargel” (gurgla) vilket kommer från det franska ordet ”gargouille” vilket betyder strupe. En gargoyle sprutar (eller gurglar?) ju också ut vatten ur sin strupe eftersom den fungerade som en vattenränna. Därför räknas inte alla stenfigurer på hus som gargoyles utan bara de som leder vatten. Ordet gargoyle förekommer mest i samband med medeltida byggnader (medeltiden varade mellan 500-1500-talet) och förknippas även med den gotiska byggnadsstilen. (Byggstilen uppkom i Frankrike omkring 1100.)
Även om de inte kallades för just gargoyle då så kan man hitta dessa stenvarelser redan i gamla egyptiska och grekiska tempel. Vatten från ritualer och sådant hälldes ut på taken och rann bort genom deras munnar. I det indiska Airavatesvara templet från mitten av 1100-talet hittar man också stenskulpturer med denna uppgift.

Men varför placera dessa, ofta groteskt fula, stenfigurer på byggnader och inte minst på kyrkor? Detta kan ha flera olika förklaringar. De fanns där för att representrera ondska och skrämma in folk i kyrkan. (Trevlig teknik!) De visade också att de onda inte kunde tränga genom kyrkans trygga väggar. De skulle också påminna folket om att dagarnas slut var nära. (fy så deprimerande). De tolkades också som förbannade själar som förstenats på väg till helvetet. (Så att folk skulle ta sig i akt så de inte skulle möta samma öde!) Vissa av figurerna hade anknytning till de hedniska trossatserna, vilket skulle göra det lättare att få hedningarna till kyrkan.

En gammal myt berättar om hur en präst (senare känd som St. Romanis) kom till en by för att sprida den kristna tron. Han ville ha hjälp att bygga en kyrka och folket sa att om han kunde hjälpa dem att bli av med en drake kallad ”La Gargouille” skulle de bygga hans kyrka. St Romanis hade inga problem med detta alls. Han använde bara ett krusifix för att övervinna draken. (hmm, präst om dagen och drakbekämpare om nätterna. Låter som en film!) Byborna brände sedan draken. Enligt legenden så kunde de inte bränna drakens huvud och hals så det placerades istället ovanpå den nybyggda kyrkan för att visa prästens kraft och för att skydda byn mot ondska.

Några av världens mest kända gargoyles finns i Notre Dame i Paris. Så ifall ni vill se några live så är Notre Dame the place to go! 😉

Vill du ha en egen gargoyle för att skydda ditt hem går det att köpa här:
http://www.discountmydragons.com/gargoyles
Fast de är inte gargoyles i äkta mening eftersom de inte leder vatten. Men en falsk gargoyle är väl bättre än ingen alls? Right?

Men glöm inte, de må se ut att vara av sten men de kan när som helst komma till liv om en ond ande måste bekämpas! Eller om någon oförskämd person kallar dem för ”droppnäsa”…
Så att de sitter så stilla är inte för att de är förstenade utan för att…. Ja de är väldigt stilla bara… ^_^;;

Vad tycker ni om Gargoyle?

32 svar

  1. Jag har inte hört talas om dom förut. Hur ”upptäckte” du dem?

    • Hej M.M!
      Det var för några år sedan. Jag undrade vad det var för varelser de hade på Notre Dame och vad de symboliserade. 🙂
      Och så upptäckte jag Gargoyles! ^__^

  2. Åh, nu blev jag sugen på att köpa mig en liten uppsättning gargoyles! De på Notre Dame är underbara, synd bara att de flesta är alldeles söndervittrade 😦

    • Hej Bruce!
      Ja, det är verkligen synd! De ser så häftiga ut.
      Jag blir också sugen på att köpa mig några som kan vakta mitt hem. 🙂 Kanske gör det. Har inte bestämt mig för vilken jag vill ha ännu dock…

  3. Hej missmagic!
    Idag tänkte jag på dej… Vet du varför? Jo jag var hemma hos en vän och skulle ta lite foton med min mobil på barnen… När nåt helt annan fastnade på linsen om och om och om igen.
    Orber. Hur mycket som helst.
    Min vän är väldigt andlig av sig och ”känner och ser” saker ofta…
    Kolla min blogg så får du se orbbilderna.
    Grymma orbs!

    Kram och tack för en suuuuuper schysst bloggning av dig! Älskar den!

    • Hej Virran!
      Jag var inne på din blogg och det var verkligen otroligt orbfyllda bilder!
      Häftigt! Ni var verkligen inte ensamma!
      Tack så mycket! Vad roligt att du tycker det! 🙂
      Kram!

  4. Hej hej! 🙂 Det var länge sen sist! 😛 Hur är läget med dig? Allt bra??
    Kram

  5. Det är spännande att läsa vad du skriver. DET tycker jag!

    Hoppas du har det bra.

    Kram från Madonnan

    • Hej Madonnan!
      Tack så mycket!
      Roligt att du tycker det! 😀
      Jo då det är bra med mig. ^_^ Hoppas allt är bra med dig med!
      kram! M.

  6. Hej igen^^

    as kul fakta om dom. men kan man verkligen tro på andar som människan skapat.. eller a du förstår…

    och åter igen kommer jag här och ber om att du ska skriva lite om biblioteket under sfinxen som sägs existera =O hoppas du hittar något för ja har letat och hittar nästan ingenting.

    tack och kram

    • Hej Sebastian!
      Tack! Ja, de är intressanta. Personligen tycker jag dess intresanthet ligger i myterna och symboliken kring dem mer än ifall de verkligen skulle vara andar.
      Men nu när du tar upp det så skulle jag lätt kunna tänka mig dem som riktiga väsen. Eftersom de trotts allt är uthuggna i sten och sten är ju ett naturmaterial.
      Varje sten är unik och har funnits i åratal. så på sätt och vi känns sten levande och magisk. Därför känns det inte helt otroligt om man tänker så. 🙂

      Jag lovar att jag ska kolla upp sfinxen så fort jag får tid! 🙂 Don´t worry! 😀
      Kram! M.

  7. Hej Magic guurl 🙂 Hur mår du? Trevligt inlägg. Det är spännande vad prästarna gjorde för att få folk att komma til kyrkan, vilken makt alltså. Jag har själv varit i Notre Dame i Paris och sett dessa figurer. Det fanns en stor kikare utanför som man kunde stoppa in mynt för att se dem i närbild eftersom att det är så himla högt upp. På den tiden när jag var lite så tänkte jag inte så mycket på vad det va, kommer ihåg att jag och brossan skojade om att: Det är ju dem ”stengubbarna” från Esmeralda filmen 😛

    Hade så bra!

    • Hej Lesly!
      Jo, jag förstår att ni reagerade så. Det är svårt att inte tänka på den filmen när man ser dem. 🙂
      Mmm, jag tycker också att det är intressant hur kyrkan gjorde för att omvända folk. Väldigt utstuderat är det.
      Tack för att du gillade inlägget! 😀
      Ha det bra du med!
      Kram!

  8. VIlka intressanta inlägg du skriver 🙂 är inne o kollar på en massa olika bloggar, och ingen har lika intressanta ämnen som du faktiskt, hehe ^^

    Kolla gärna in min blogg, den är helt ny, så jag söker läsare! Om du gillar att läsa noveller, typ Fantasy noveller så är det rätt plats för dig 🙂

    • Hej Bea!
      Åh! Tack så jättemycket! Vad glad jag blir över att du tycker det! 😀

      Har just varit inne på din blogg och den verkar riktigt intressant. Älskar fantasy. Typ det jag lever för… 😛 Nä, men det är verkligen roligt att du skriver det.
      Nu är jag för trött men jag ska läsa någon av dina historier i morgon! ^_^

  9. Visst har man hört talas om gargoyles, finns ju både filmer och tv-spel om dem. Disney har ju gjort en film om dom (http://www.imdb.com/title/tt0108783/)

    • Hej Mattias!
      Ja, de är väldigt fina så det är inte så underligt. 🙂 Har hört om filmen du länkade till men inte sett den. Är den kul?

  10. Man behöver inte åka utomlands för att se dessa gargoyles. De finns även på gotländska kyrkor.

  11. Jag älskar Gargoyles. De ger kyrkor den där lilla ”edge” som behövs, och är oftast extremt detaljerade i sina utseenden och form. Mycket mer fantasifulla än människorna, tycker jag! Jag är intresserad av idén av att något så ”grotesk” är egentligen något gott . Detta tanke har referenseras i Tv-programmet ”Charmed”, där gargoylesen skrämmer bort demoner från platser där goda samlats. Disney gjorde ett hel aminerad serie vid namnet ”Gargoyles” där en gäng Gargoyles kommer till liv på natt för att beskydda människor från ont.
    Filmregissören Guillermo del Toro (Pan’s labyrinth, Barnhemmet) har gavit ett gulligt förklaring för sin kärlek till Gargoyles och odjur i allmänhet. Han talade just om hur Gargoylesen på Notre Dame och odjur är perfekta just på grund av att de är operfekta, de är alltså inte fula eller groteska utan vackra för att de ser så hemska ut. (Jag fåller med honom!)

    • Hej Maaretta!
      Ja, håller med dig fullkomligt. De är verkligen häftiga och speciella och du har rätt i att de ger kyrkor den rätta ”edge”-känslan. 🙂
      Guillermo del Toro har verkligen rätt också. Det operfekta kan ofta bli mer perfekt än perfekta saker. 🙂

  12. Åh vad söta!! 😀
    Får se om jag lyckas skaffa mig en sån, vore extremt coolt ifall den fick liv eller liknande 😀

    • Hej Rontti!
      ja, det är de verkligen! 😀
      Det får du göra. Självklart har de liv, de gillar bara att sitta väldigt stilla…. 😉

  13. jag har hört att gargoyles sitter på taken förstenade på dagen men på natten får det liv och väntar på att någon ska gå förbi nedanför. när någon gör det så kastar sig gargoylen ner på personen och klöser ut dess ögon som den sedan äter upp. Offret behöver inte lida länge för gargoylerna har gift i sina naglar som dödar offret efter 1-2 minuter.

  14. Tack för historien om gargoyler. Jag har just fått en bok (roman) som heter Gargoylen. Jag har aldrig hört ordet förut men blev nyfiken om det var ett riktigt eller påhittat. Så åter igen: Tack

  15. Hej!
    Halkade in här och fick lära mig nåt nytt och väldigt intressant. Gargoyles. Tack 🙂

  16. Gargoyles. Konstigt. Hur kan de skydda? Kan de bara hoppa på människor eller? Om någon tar sig in i huset hur kan de där stenfigurerna hjälpa?

Kommentera

