Astrologi och horoskop.

I dag träder vi in i astrologins värld. ^_^ Astrologi är en så kallad pseudovetenskap som går ut på att finna samband mellan himlakropparnas rörelse och händelser samt folks personligheter. Med hjälp av astrologi kan man räkna ut folks karaktärsdrag och dessutom spå i framtiden. Dessa beskrivningar av människors karaktär och framtid kallas horoskop.

Astrologi härstammar från Babylonien och utvecklades vidare i Persien och Egypten. Från början fanns det ingen gräns mellan astrologi och astronomi. De räknades som samma lära och kallades ”astrologia” på latin. Men från 1700-talet har det räknats som två skilda saker. Det finns många olika astrologiska traditioner som bildats på olika platser i världen. Inom kinesisk astrologi har man till exempel 12-åriga tidscykler där varje cykel är ett år långt och representeras av ett djur. Det kallas den kinesiska zodiaken. Inom västerländsk astrologi har man istället delat in varje år i 12 olika tecken. Så istället för att avgöra en persons stjärntecken efter vilket år den är född avgör man efter när på året den är född.

Här följer en lista på de olika tecknen inom den västerländska astrologin och vilken personlighetstyp man har beroende på vilket tecken man är född i:

Vädur: blir man om man är född mellan den 21 mars och 20 april. Personer födda i detta tecken är impulsiva, ambitiösa, direkta, modiga, äventyrslystna, fyllda av kampvilja och energi.
Vädurens element är eld och dess planet mars.

Oxe: blir man om man är född mellan 21 april och 20 maj. Personer med detta tecken är varmhjärtade, sensuella, lojala, pålitliga, tålmodiga, omtänksamma och har en god planeringsförmåga.
Oxens element är jord och dess planet Venus

Tvilling: blir man om man är född mellan 21 maj och 20 juni. Personer med detta tecken är mångsidiga, självsäkra, livliga, intellektuella och listiga.
Tvillingarnas element är luft och dess planet Merkurius

Kräfta: blir man om man är född mellan 21 juni och 22 juli. Personer med detta tecken är sluga, fantasifulla, beskyddande, känslosamma och sympatiska.
Kräftans element är vatten och dess planet månen.

Lejon: blir man om man är född mellan 23 juli och 22 augusti. De som är födda i detta tecken är: stöttande, lojala, entusiastiska, generösa, dogmatiska och beslutsamma.
Lejonets element är eld och dess planet solen.

Jungfru: blir man om man är född mellan 23 augusti och 22 september. Personer med detta tecken är intelligenta, blygsamma, pedantiska, praktiska, analytiska, pålitliga, omsorgsfulla och pålitliga.
Jungfruns element är jord och dess planet Merkurius.

Våg: blir man om man är född mellan 23 september och 22 oktober. Personer med detta tecken är diplomatiska, idealistiska, romantiska, sociala och charmiga.
Vågens element är luft och dess planet Venus

Skorpion: blir man om man är född mellan 23 oktober och 21 november. Personer med detta tecken är kraftfulla, passionerade, envisa, svartsjuka, bestämda och känslosamma.
Skorpionens element är vatten och dess planet Pluto.

Skytte: blir man om man är född mellan 22 november och 21 december. Personer födda i detta tecken är aktiva, frihetsälskande, välmenande, spontana, pratglada, optimistiska och frimodiga.
Dess element är eld och dess planet Jupiter

Stenbock: blir man om man är född mellan 22 december och 19 januari. Utan tvekan det coolaste tecknet man kan vara. (det är en objektiv bedömning. Har absolut inget att göra med att det är mitt tecken…) Personer med detta tecken är ambitiösa, humoristiska, disciplinerade, orubbliga, tålamodiga, försiktiga, beräknande och självständiga.
Stenbockens element är jord och dess planet Saturnus

Vattumannen: blir man om man är född mellan 20 januari och 19 februari. Personer med detta tecken är nytänkande, självständiga, frihetsälskande, bestämda, impulsiva och ofta rebelliska.
Dess element är luft och dess planeter är Saturnus och Uranus.

Fiskar: blir man om man är född mellan 20 februari och 20 mars. Personer med detta tecken är snälla, känsliga, intuitiva, medkännande, sympatiska och känslosamma.
Fiskarnas element är vatten och dess planet Neptunus.

Så, kände ni igen er själva? Eller blev ni så missnöjda med beskrivningen av ert tecken att ni numera hatar astrologi? 😉

Något som demonstrerar en av de grundläggande tankarna inom astrologi uttrycks i den hermetiska (religiös-filosofisk lära) frasen ”As above, so below” (Som ovan, så också nedan). Med detta menas att det som sker på jorden är en spegling av det som sker uppe i skyn bland planeter och stjärnor och tvärtom. En annan tanke bakom astrologi är att en gudomlig makt har skrivit våra öden i stjärnorna.

Som jag nämnde tidigare så räknas astrologi som en pseudovetenskap. Alltså något som praktiseras som en vetenskap men som inte uppfyller alla krav för att kallas vetenskap. Många undersökningar har gjorts för att bevisa/motbevisa att det kan ligga sanning bakom astrologiska uträkningar och många vetenskapsmän ställer sig skeptiska till det.

Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att planeterna skulle kunna påverka oss.

Vad anser ni?

36 svar

  1. hej ja har mailat med dig förut och berömt din blogg :), tänkte bara kolla om du visste att det är självaste natasha pyre som länkar din blogg hela tiden, hon har utsätt dig till ”årets blogg” bla, och gjort inlägg som bara handlat om dig två gånger (om inte mer), tänkte bara säga det ifall du inte visste 🙂

    / Jonnis

    • Hej Jonnis!
      Jo, jag vet om det. 🙂 Har mailat henne och tackat henne också. Hon har verkligen betytt mycket för min blogg.
      Men tack så mycket för att du sa till mig i fall jag inte vetat. 🙂
      Ha det bra!
      Kram! M.

  2. jag tror absolut att vi blir påverkade av planeterna, ja av hela universum. universum är ju allt. det är det som vi styrs av, det är tack vare det vi finns.
    jag tycker horoskop är roliga att läsa, men har liiite problem med att jag skulle vara som alla andra Vågar bara för att jag är född i ett av datumen. jag kan väl känna igen mig i beskrivningen, men det gör jag mycket i andra beskrivningar också och min pojkvän som är Skytte stämmer inte alls in xD
    så jag vill isf ha en personlig beskrivning av någon som ser hur JAG som individ påverkas och är (även om jag vet det själv så är det ju roligt), inte hur alla Vågar ”ska” vara.

    jag tycker ändå att astrologi är intressant, önskar att jag själv kunde mycket om sånt, hade varit häftigt att vara astrolog, men är lite för otålig av mig^^

    • Hej Lijah!
      Precis! Håller fullkomligt med! Jag förstår inte hur folk kan tycka att det känns ologiskt att planeterna och universum inte skulle påverka oss.
      Det är ju som du säger, det är ju tack vare universum vi finns.
      Jag förstår vad du menar. På sätt och vis är det ingen trevlig tanke att människorna skulle kunna delas in i 12 personligheter. Det känns lite ynkligt.
      Men man ska nog bara se det som en generalisering som kan variera lite mellan olika personer.
      Ja, astrolog hade varit coolt. 🙂

  3. Jag tror absolut att vi påverkas. Har fått ett horoskop ställt av en duktig person och det stämde på pricken, visade det sig. Funderar därför hur 2012 ska påverka oss med tanke på allt tal om Earth Changes (se min blogg) och så.

    Läste ditt inlägg om Chupacabra lite nogrannare idag och det var en intressant teori där; om att jordbävningar väckt upp den där varelsen. Jag drabbades nämligen av hemsökelser efter att ett företag i mitt hus börjat med bullerstörningar, riktigt rejäla sådana. Kändes i hela kroppen. Så ett medium menade faktiskt på att de stört de döda, därför började rena rama spökvandringen till mig… Förmodligen lockade ljudet till sig även såna där Chupacabra-liknande varelser – och att det var de som gav mig rivmärkena. Andra bloggare har berättat att de fått besök av något som liknar den varelsen. Mysko eller hur?

    • Hej Eva!
      Coolt att horoskopet stämde in så bra på dig. Ja, 2012 kommer bli intressant. 🙂 Tror att det blir ett förändringarnas år.
      Ja, det är väldigt mystiska upplevelser du har. Ja, vem vet det kanske är en chupacabra? Väldigt underligt.
      Hoppas att vad det än är att du slipper träffa den igen.
      Hälsningar M.

  4. Jag tycker mitt stjärntecken passar väldigt bra på mig, så varför inte?
    En riktigt god fortsättning på det nya året vännen!
    Kram

  5. Kände igen mig direkt på oxen 😀 Tack för en så bra blogg

  6. Klart stenbocken är det coolaste tecknet:) Jag är en 😉

  7. otroligt vackra bilder förresten:) Gör du dom själv?

  8. Hej! Länkade till dig från min blogg, ok? Annars säg till så tar jag bort dig!
    Mvh Annica

  9. Helt klart att planeterna påverkar,
    är en alldeles för stor slump att alla de tecknena och husen man har i solen, månen, venus och så vidare stämmer in såpass bra… tycker jag i alla fall.

  10. Jag är en vattukvinna till 100%

  11. Jag tycker att astrologi är väldigt intressant, men om man ska köpa en bok så ska man köpa något som är värt pengarna. Jag köpte en astrologibok på Ica en gång, inte bra.

    M.M

    • Hej M.M!
      Nej, det har du rätt i. Ha, ha nej ica vet nog inget om astrologi. 🙂
      Jag läste mitt horoskop i en engelskabok vi hade i min gamla skola. Stod jättetaskiga saker om stenbockar. Typ att vi utnyttjade andra för att uppnå våra mål. 😛
      Jag var riktigt upprörd innan jag läste om de andra tecknen och upptäckte att det stod hemska egenskaper om alla. Så det hela var nog mer menat som skämt. 🙂
      Ja, just med astrologi måste man verkligen se till att man vänder sig mot en pålitlig källa.

  12. Jag tror på det, absolut. Har själv haft en Uranustransit en längre tid och det är inte roligt, tro mig… Men allt går ju, bara man vill!

    KRAM

    • Hej igen Madonnan!
      Roligt att du också tror på astrologi! Men det är förstås jobbigt när planeterna har en dålig inverkan på en.
      Fast om man vet vad som påverkar en så har man ju i alla fall en förklaring.
      Kram!

  13. Höhö månen och solen är inga planeter 😛

    Jag är vattuman x)

    ”Vattumannen: blir man om man är född mellan 20 januari och 19 februari. Personer med detta tecken är nytänkande, självständiga, frihetsälskande, bestämda, impulsiva och ofta rebelliska.
    Dess element är luft och dess planeter är Saturnus och Uranus”

    Vad innebär nytänkande?
    Självständig är jag x)
    frihetsälskande tror jag :p vad innebär det mer exakt?
    bestämd ja x)
    impulsiv.. det betyder?
    rebellisk.. det beror på x)

    • Hej Legenden!
      Nej, jag vet att de inte är planeter men eftersom de sågs som planeter förr i världen när astrologin kom till så räknas de som planeter i astrologiska sammanhang. 🙂
      Nytänkande är när man har nya idéer och tänker i banor som ingen annan tidigare har gjort och ser saker ur nya vinklar. 🙂
      Frihetsälskande innebär väl mest att man vill vara fri. Kanske att man har svårt att ha en chef eller andra som styr över än.
      Impulsiv betyder att man gör det man känner för i stunden. 🙂

  14. Najj! Är Vattuman och ville ju ha vatten som element! ): Det är mitt favoritelement! Aja, saturnus är ju en fördel! (; Är min favoritplanet förutom jorden!

    • Hej BunnyBoe!
      Jag tror att om du känner att vatten är ditt element så är det det. 🙂
      Man kanske istället ska se det som att du har två element?
      Jag känner mig personligen mer som luft än som jord.

  15. Jag är kräfta(=!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. Läser din blogg med stor behållning, bra jobbat. Är sjukt intresserad av astrologi och horoskop. Kan rekommendera http://www.astrologisidan.se om ni är ute efter personliga horoskop..
    Puss & Kram

  17. Jag är helt med på din mening. Jag tror också att planeterna kan ha en inverkan på dem vi är/blir eller våra beslut vi gör. Inom mitt stjärntecken, väduren, stämmer det ganska så exakt n_~
    Det här med stjärntecken, mån-magi, drömtydning, Fheng Shui m.m. har alltid tirggat igång något hos mig. För varje ny sak jag lär mig blir jag mer och mer nyfiken på det.
    Som just nu håller jag på att göra mitt egna ”utökade” horoskop, vilket betyder att jag får reda på mitt uppstigande tecken, var planeterna befann sig när jag föddes och i vilket hus jag är född i. Det är svårt, men väldigt intressant n_n

    • Hej Chamilla!
      Åh, du har verkligen spännande intressen! Det är verkligen den sidan av livet som jag tycker gör tillvaron så intressant.
      Vad vore livet utan lite magi? 🙂

  18. Fattar inte fiskarna har två syror på är födda på fiskarna inget av det stämer om man inte räknar med att en av dom köpper saker till mig typ klädder godis men min andra syra stämer inget av det där på

    Älskar den här bloggen 😀

  19. Men jag har december jaaa eller alla andra va ju bra också men jag skulle vilja sätta ditt äventyr för det är min stora dröm att gå på ett äventyr 😀

Kommentera

