Vad är telepati och hur fungerar det?

I dag tittar vi närmare på telepati. Telepati går ut på att ge andra personer bilder, känslor och budskap genom att överföra sina tankar till dem. Medvetet eller omedvetet. Inga ord eller tecken. Bara tankar. ^_^ Om ni tänker efter har ni säkert upplevt telepati någon gång. Att ni har hittat ett foto av någon ni inte har pratat med på länge och sen ringer den personen samma kväll. Eller att ni har fått en idé som sedan er kompis har fått bara några ögonblick senare. (Hatar när det händer. Sno inte mina tankar, okej?) Eller att ni anat att något hänt samtidigt som det skett utan att någon sagt det till er.

Telepati har förmodligen funnits lika länge som människan. Det går att spåra tillbaka till 4000 år f.Kr. i Egypten. Men det var på 1800-talet som de första experimenten om tankeläsning utfördes. Termen ”telepati” myntades 1882 av Fredric W.H Myers. Han grundade också Society for Psychical Research samma år tillsammans med några andra. De ville alla undersöka paranormala fenomen på ett vetenskapligt sätt.

Ett tidigt experiment för att testa försökspersoners intuitiva förmåga var med hjälp av så kallade zenerkort. Ni kan se vilka typer av symboler korten har på bilden under:

Det går till så att två personer sitter mitt emot varandra. Man har bestämt vem som är ”sändare” och vem som är ”mottagare”. Sändaren drar ett kort och ser symbolen på kortet framför sig. Mottagaren försöker säga vilket kort det är. Man återupprepar detta många gånger och skriver upp hur många rätt mottagaren har. Mottagaren har 20% chans att svara rätt så man måste försöka få en högre procent av rätta svar än 20 för att bevisa att telepati funkar. Jag är förövrigt numera lycklig ägare till en zenerkortlek! *Glad dans*

Ett annat känt telepatiexperiment är det så kallade ganzfeldexperimentet. Precis som med korten deltar en sändare och en mottagare. De befinner sig i skilda rum. Mottagaren sitter så bekvämt som möjligt och har halva pingisbollar för ögonen (snyggt? ^^) för att stänga ute synintryck och hörlurar med brus i för att stänga ute ljud. Sändaren får se olika filmfrekvenser och mottagaren ska försöka uppfatta vad sändaren ser. Efter detta får mottagaren titta på olika filmsnuttar och försöka säga vilken sändaren såg. Detta experiment bygger på hypotesen att vi alltid är omgivna av telepatisignaler men att bruset från våra medvetna tankar hindrar oss från att uppfatta dem. Den teorin förklarar varför telepati ofta förekommer vid ändrade medvetandetillstånd som vid sömn, hypnos och meditation. Det är därför mottagaren i experimentet inte får ha några andra syn- eller hörselintryck. Detta experiment har genomförts många gånger. Det får ofta kritik för att ha utförts slarvigt och med intentionen att bevisa telepati och att lyckade resultat har varit resultat av god vilja. Bla, bla, bla…. v_v

Vissa anser att telepati inte är något man lär sig utan att det är en bortglömd egenskap som alla har. (Japp, även DU!) Så det handlar inte om att lära sig telepati utan snarare om att återupptäcka det. Det tycks inte bara vara människor som har dessa förmågor utan även djur och växter. Vissa människor beskriver att de kan kommunicera med sina djur genom att ta emot och skicka mentala bilder. Att även växter skulle ha telepatiska förmågor visar bland annat GSR experiment som gjorts på södra Kaliforniens Universitet. GSR står för ”Galvanized Skin Response”. Ett sätt att mäta öppning och stängning av porer i huden. Det används vid lögndetektortest eftersom porerna i huden aktiveras när en person ljuger. Växter har också en sorts porer. Därför har man med denna teknik försökt mäta eventuella ”känslor” hos försöksväxter. Man prövade först enkla saker som att vattna dem och spela musik för dem, etc. Man märkte snart att alla växter visade reaktioner även om det bara var en planta som blev vattnad eller så. Därför flyttade man hälften av växterna till en annan byggnad. Sen lät man en person gå in till hälften av växterna och klippa sönder några av dem. (Stackars växter!) Detta ledde till starka reaktioner hos alla växterna. I BÅDA BYGGNADERNA! När personen som klippt ner växterna i första byggnaden sedan gick in i den andra (utan sax) så visade alla växter där inne starka reaktioner igen fast de aldrig varit i närheten av honom förut. Bevisar detta att växter är ihopkopplade med varandra genom telepati?

Om ni vill träna upp er telepatiska förmåga finns det många knep. Man kan träna genom att sitta två personer och försöka skicka information till varandra om olika färger, bokstäver eller ord. När man börjar bli bra på det kan man försvåra det hela genom att försöka skicka budskap till varandra när man är i olika rum eller genom telefon. Viktigt att tänka på är att vara så bekväm och avslappnad som möjligt och att skriva ner sina resultat och föra statistik så att man kan skilja äkta telepati och slump från varandra. Lycka till!

Vad tror ni om telepati?

Har ni spontant eller medvetet läst någons tankar någon gång?

59 svar

  1. Jätteintressant inlägg, har själv bloggat om det här – fast inte lika utförligt som du 🙂 Så nu har jag lärt mig vad korten heter. Bra skrivet!

  2. http://www.psychic-experiences.com/

    massa tricks och sätt att öva upp det på ^^

  3. Jag och min bästa vän satt under en tråkig lektion och provade på telepati. Vi hade nummer 1-5 som vi skulle gissa på vilken vi tänkte. Jag fick rätt varje gång och hon fick rätt ungefär hälften av gångerna. Sedan provade vi 1-10, men det blev lite svårare. Men telepati tror jag på! Kul att prova i alla fall 🙂

  4. känns som min pojkvän kan läsa mina tankar haha

    • Hej Anna!
      Det är nog rätt vanligt att det blir så med folk man står nära. Brukar ofta vara lättare med telepati mellan folk som känner varandra bra.

  5. Det händer väldigt ofta för mig att jag går runt och tänker på en låt som senare någon börjar sjunga på, eller så hör jag den på radion.

    • Hej Ida!
      Intressant. När någon börjar sjunga på samma sång du tänkt på så känns det ju som att de plockat upp tankar från dig.
      Men när du senare hör den på radio då känns det nästan mer som att du anat lite av framtiden.

  6. Hej! Jag, min syster och vår mamma är hopplösa på att ringa varandra samtidigt. Många gånger har jag lyft luren för att ringa och så har någon av dom redan varit där. 🙂 Räknas det som telepati?

  7. Omedvetet på det viset att vi tänkt samma tanke, men det känns inte riktigt som telepati 😉 Men riktig telepati – nej. Jag är lyckligt omedveten (eller inte) om andras tankar.

    Grattis på födelsedagen, hoppas du har en fin myndighetsdag.

    • Hej Jenny!
      Tack så mycket! Japp, jag hade en jättebra födelsedag!
      Själv tror jag absolut att telepati är möjligt. Men jag är glad att vi inte hör varandras tankar hela tiden. 🙂
      Gott nytt år!

  8. Hej, bra inlägg som vanligt 🙂
    Jag tog några bilderna som jag har hittat här till min bloggdesign, är det okej?
    Angående telepatin: Jag tror på många övernaturliga ting, men just telepatin har jag svårt för. Tror att det ofta fuskas lite med reglerna när man testar ^^

    • Hej Lu!
      Din blogg design är superfin! Passade jättebra med bilderna. 🙂
      De tillhör inte mig så det är klart att du får ta dem.
      Ja, vad det gäller telepati måste man nog gå efter egna erfarenheter för att vara säker. Men jag tror absolut att det funkar. ^_^

  9. ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
    Till min underbara bloggvän
    ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
    Njut av livet och lev idag.
    ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪
    …Och ett GOTT Nytt år.
    ..Massor av kramisar
    ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪

    • Hej Cilla!
      Vag glad jag blev när jag såg din kommentar! 😀 Tack så jättemycket!
      Ha en fantastiskt och magiskt nytt år! 🙂
      Kram M.

  10. jag kan ju inte hitta zenerkortleken nån stans!! vart har du köpt den O.o skulle gärna vilja veta 😀

  11. Gryyyymt bra blogg alltså 🙂

  12. Hej!
    Blev aldeles glad när jag läste ditt inlägg om telepati. Jag håller med dig om att telepati är något helt naturligt, bara att den hos många har glömts bort, eller används utan att man tänker på det. Jag har så många fina berättelser om telepati, jag varit med om, jag skulle vilja berätta de alla. Kanske skriver jag ner dem i en bok en dag när jag blir gammal.
    Jag kan berätta en iallafall 🙂
    En gång hade jag varit på dejt med en kille & tänkte väldigt mkt på honom, tillslut ringde min syster mig & sa ”Mia, okej han e väldigt snygg, men sluta tänka på honom hela tiden, jag måste kunna plugga!” Till fakta hör att hon aldrig sett/träffat honom/hört beskrivet hur han såg ut, men hon beskrev det väldigt exakt & korrekt i telefonen 🙂

    Att djur kan kommunicera telepatiskt har länge varit en självklarhet för mig, men att även växter kan kommunicera med oss på det viset har jag tidigare varit skeptisk till, tills för något år sedan då jag upplevde det själv. Men jag är fortfarande lite glatt förvånad över det. It`s a wounderful world .. 🙂
    Vänliga hälsningar /Mia

    • Hej Mia!
      Vad kul att du gillade inlägget!
      Vad kul med dig och din syster! Ni hade verkligen en stark telepatilänk mellan er.
      Vad häftigt att du upplevt telepati med både djur och växter.
      Du har så rätt, It`s a wounderful world! 🙂

  13. Detta kommer låta väldigt konstigt, men jag har i flera år haft för mig att min pappa kan läsa min tankar, och jag anser det vara GRYMT störande.

    Sen kan jag även berätta en intressant sak, så läs! För några årsen campade våran familj i en husvagn. Så det blev ganska trångt. På natten låg mamma och pappa väldigt nära (vet inte om det har ngt med saken att göra). Dagen efter berättade mamma vad hon hade drömt. Mamma hade varit i vårat gamla hus (vi har flyttat), hon tvättade kläder i drömmen men hela tiden kände hon sig iaktagen. Det visade sig att pappa hade drömt om att han var i vårat gamla hus, och såg på mamma, i smyg, när hon tvättade.

    Jag tycker detta är så intressant!

    Föresten, en gång när jag var lite mindre delade jag och min lillebror rum. En natt när jag inte kunde sova, för att jag låg så obekvämt, låg jag och tänkte på min brors madrass, att den såg så mycket skönare ut, att det var orättvist och att jag skulle vilja byta med honom. Nästa dag när jag kom hem från en kompis hade mamma eller pappa (frågade aldrig) bytt min och min brors madrass.

    Det finns så mycket konstigt att berätta!

    Tack för en BÄST läsning!!!! =)

    • Hej Elsa!
      Så intressant! Tack för dina berättelser. Väldigt spännande att läsa!
      Häftigt hur din mamma och pappa liksom möttes i samma dröm och hur dina föräldrar på något sätt känt av att du ville byta madrass.
      Ni tycks ha starka telepatiska band i din familj!
      Tack för att du gillar min blogg också! 🙂
      Ha det bra!
      Kram!

  14. Gud vad jag älskar din blogg, har suttit och läst i timmar nu.
    Men det var just detta inlägg som jag kände mig manad att delge min upplevelse på.

    Det var mitt i vintern och jag träffade en katt som var den finaste jag sett.
    Jag brukade klappa henne, men hon satt aldrig i mitt knä, men så en dag så snöade det, och hon frös.
    Hon tittade på mig med sina ögon och frågade om hon fick sitta i mitt knä.
    Jag svarade i mina tankar att hon fick det, och hon kom faktiskt och lade sig i mitt knä.
    Hon hade inget namn så jag undrade vad hon kunde heta, sedan ploppade det upp ett namn i mitt huvud, namnet var Stina.
    När jag lockade henne med det namnet så mjauade hon högt, och sprang till mig fort.
    Det verkade som om det var hennes riktiga namn.
    Nu har jag ingen kontakt med henne, hon var ju hemlös och mina föräldrar ville inte ha katt.
    Min granne ville vara snäll och ge henne ett hem, så hon gav iväg henne till katthemmet och nu vet jag inte vart hon är.
    Men jag tänker på henne fortfarande, och undrar hur hon har det.

    Ja, det var min upplevelse.
    Brukar även svara rätt på när mina kompisar frågar mig vilket nummer de tänker på.
    Och t.ex. veta svaret på vad min kompisar kommer få på testerna på Facebook.
    Och så brukar jag ha föraningar om vad som kommer hända, eller inte vad som kommer hända, jag vet bara att det kommer hända något, om det är bra eller dåligt och exakt om hur manga dagar det kommer ske oftast.
    (T.ex. förutspådde jag vilken dag mitt ex skulle sluta ha känslor för mig, kul att veta va?)

    • Hej Tessie!
      Först och främst: Tack så mycket! 😀 Din kommentar gjorde mig jätteglad!
      Vilken fin upplevelse du hade! Det låter verkligen som att ni fick en telepatisk länk! Vad synd att du inte vet var hon är. Hoppas att ni får ses igen någon dag på något sätt.
      Du verkar verkligen ha en stark telepatisk förmåga! Sen låter som att du är lite synsk också eftersom du vet vad som kommer hända.
      Coolt! Lycka till! Försök att testa att läsa tankar och att förana saker så mycket det går och träna upp dina förmågor. Även om jag förstår att vissa saker kan kännas jobbiga att få veta som det där om ditt ex.
      Kram! M.

  15. jag och min kompis verkar tänka samma tankar.Vi säger samma saker exat sammtidigt och skriver samma saker på prov fast hon sitter i ena änden av klassrummet och jag andra.När jag skulle säga att jag var kär i en kille i klassen (Om du vill veta vem så är det bara att fråga för jag känner nog inte dig ändå..) sa visste hon vem jag skulle säga, och jag gjorde amma sak på henne.Så antingen är vi så kallade ”Tvilling själar” eller så är båda dukitga på telepati.

    • Hej igen Alicia!
      Otroligt! Det låter ju verkligen som att ni har en stark telepatisk länk mellan er. Men idén med tvilling själar kan ju stämma också.
      Häftigt i alla fall!

  16. wow, det är verkligen häftigt 😀 och att du kan få fram så mycket information om allt… bravo säger jag bara!
    Jag tror faktiskt att alla har någon slags telepatisk förmåga, som när någon kompis helt plötsligt börjar sjunga på en låt man går och tänker på ^^
    Men det mest underliga var nog när jag höll i en av mina kompisars handleder och lyckades läsa hennes tankar och jag försökte inte ens :p

    • Hej Viktoria!
      Tack så mycket! 🙂
      Ja, det tror jag med. Det finns hos alla. Vissa har starkare naturligt men egentligen behöver man bara utveckla den. Då kan man bli hur bra som helst.
      Häftigt hur du lyckades läsa din kompis tankar! Måste ha varit en otrolig känsla.

  17. Jag känner en som känner en (låter lite skumt där kanske) som kan kommunicera med djur genom att skicka bilder till varandra på nåt sätt. Hon hade tydligen kommunicerat med en kompis katt innan den dog på ett fält någonstans.. var nåt extra speciellt med den gången men minns inte så mkt av vad min kompis sa om det, det var några år sedan..

    • Hej Legenden!
      Jag känner igen det är med att djur kommunicerar genom att skicka bilder. 🙂 Såg en dokumentär om en som kunde tala med djur en gång och hon beskriv det som att de skickade bilder. Intressant det där.

  18. Jag har en tvillingsyster (vi är dock inte enäggstvillingar) och vi brukar tänka lika när vi är nära varann. Nu gör vi inte det längre eftersom vi inte bor tillsammans längre. Min pojkvän och jag brukar tänka lika. Vi brukar säga likadant samtidigt. Vi tänker också lika. Vilket är mycket praktiskt ibland;) Själv kan jag känna andras känslor när dom mår dåligt. Vilket inte är så kul för då mår jag lika dåligt men jag kan åtminstonde förstå och försöka trösta. Dom behöver inte säga något. Kan se de på dom och känna det hur mycket dom än försöker dölja det.

    • Hej Skix!
      Ganska vanligt just att tvilingar ha extra bra telepatisk kontakt. Och att man kan ha det med de man umgås mycket med.
      Men jag förstår att det kan vara jobbigt att känna andras kännslor. Samtidigt så är det en egenskap som kan vara mycket användbar.
      Spännande gåva du har.

  19. Telepati användes av urtidsmänniskan innan språket kom till.en självklar förmåga,som har undertryckts av andra sinnen.det finns inget övernaturigt i det hela,bara för att vi inte förstår det.det finns ett konstant flöde på undermedvetet nivå mellan människor,och vi lagrar i det undermedvetna andras medvetenhet,och äveb undermedvetenhet och upplevelser ,en hel del information,där av att så kallade ”medium”kan tala om hur din farmor var.han har tränad förmåga att telepatiskt ”gräva” i ditt undermedvetna och hämta allt om din farmor som inte ens du visste för för att det fördes undermedvetet.det finns inga andar tyvärr.allt är på grund av att vi levande är ett avancerat biologiskt nätverk med otroliga möjligheter som vi inte ens kan ana.det finns inget övernaturligt bara för att vi inte förstår.

    • Hej Golont!
      Tack för din intressanta kommentar! Håller med dig till stor del! När vi förstått lite mer kommer det som kallas övernaturligt nu vara naturligt. 🙂

  20. Ofc att telepati fungerar!
    Det finns en bok som heter ”konsten att tala med hästar” och där beskriver det hur man då får ”öva” sig att ”telepatera” (xD) Och det fungerar! har prövat med min syrra, mååånga kompisar!

  21. och många kompisar *

  22. Jag har varit med om det omedvetet flera gånger! 😀

    T.ex så var jag på ett scoutläger idag och vi höll på att flamsa lite. Då sa en tjej ”grön” utan anledning PRECIS när jag tänkte säga det.

    En annan gång stog jag med en kompis och kollade på ett klassfoto. Då började jag prata om att läraren spelade musik i någon orkester. Hon sa att hon tänkte börja prata om det när jag sa det!

    Både dessa gångerna och alla andra har jag varit en halvmeter brevid personen, så det kanske blir lättare om man är nära? 🙂

  23. Min bror (som är tolv år äldre) och jag verkar ha någon slags ”syskontelepati”. Det är lite smått irriterande ibland. En gång sa vi ”Ja, men egentligen är det inte just den sorten som…” till min kusin samtidigt. Jag vågade inte avsluta meningen och inte han heller, vi stod bara och stirrade på varandra i evigheter. Enda sedan dess har jag trott på telepati. :3

  24. Wow, jag och min kompis kom på att vi ville lära oss det eftersom vi inte får ha på mobilen och sådär i skolan och det funkar lite grann!

    Jag är bra på att hitta bokstöver (hade rätt 75% av ggrna) och hon på att skicka, tack för en bra hemsida!
    Oj, blogg vare visst 😛 Men jag orkar inte sudda ;O

    • Hej Karolin!
      Kul att ni experimenterar med telepati och att det går så bra. 🙂 Ju mer ni tränar desto bättre kommer det gå tror jag.
      Spännande!
      Tack så mycket för att du gillar min sida! Det glädjer mig så att höra!

  25. Hejsan!
    Detta är så intressant. Har själv haft telepatisk kontakt med två personer som jag fått en nära kontakt med. Vi kände inte varandra särskilt länge men ändå fanns (och finns) den här kontakten.
    Har efteråt fått veta att de flesta av mina drömmar stämt om dem.
    Har även haft telepati med ett par av mina husdjur.
    Undrar om någon kan svara på en fråga?
    Hur ska jag tolka detta när en persons röst högt och tydligt säger till mig: ”Lena vänta på mig.”
    Är även han medveten om den här kontakten tro?

  26. Spännande fakta

  27. Jag är telepatisk eller hur man nu ska säga. När nån är ”dum” mot mig så kan jag istället för att säga åt ”personen” att sluta kan jag lixom föra över hur jag känner mig och så känner ”den” samma sak. När jag gick i trean så dog min ena lärare av cancer. Så fort vår andra lärare kom in i rummet så visste jah bad hon skulle säga.

    Kram.

  28. Jag tror att jag och min vän Michelle är lite telepatiska! En gång hade vi skrivit upp 5 symboler; triangel, cirkel, kvadrat, kors och spiral. En av oss skulle tänka hårt på en av symbolerna och den andra skulle säga vilken. Vi gjorde det ungefär 8 gånger och gissade rätt på 4 av dem! Sedan blev vi störda av någon som borrade någonstans och fick sluta. Men ändå! 🙂

  29. Jag kan telepati, men det fungerar bara med min lillebror och ingen annan, jag kan inte veta vad andra tänker!😖 Varför? Kan det vara för att vi är så lika?
    1: Vi är båda livrädda för hundar.
    2: Vi gillar allt modernt och tekniskt.
    3: Vi är mycket smarta båda två.
    4: Vi hatar nallar. HUR KAN MAN KRAMA EN NALLE?! De är ju LÄSKIGA! De är ju små kopior av stora björnar som brukar döda människor!
    5: Ingen av oss är rädd för mörker.
    Och vi ser också lika ut. Jag visade ett foto av mig i lillebrors ålder för en vän och frågade vem hon trodde att det var och vännen svarade: Det är ju klart att det är din lillebror, men han ser nästan ut som en flicka, varför har han flickkläder på sig?
    Vad tycker du? Varför kan jag bara läsa lillebrors tankar men ingen annans?

    • Oj jag vet inte. Men min egens tro om telepati är att det sker bäst mellan människor som står varandra nära vilket ju du och din lillebror verkar göra 🙂

  30. Den första bilden var super creepy!

  31. Jag menar allvar. Jag blev rädd.

Kommentera

