Trädets symbolik i mytologi och historia.

Detta är en uppdaterad version av ett inlägg jag gästbloggade med hos Leslita en gång:

Träd är något vi ser omkring oss jämt. I parker och skogar och på bilder.
Något magiskt är det ju med dessa stora växter.
Träd är också en framträdande symbol som förekommer inom många religioner och filosofier.
I detta inlägg tittar vi närmare på deras symbolik.

Ett träd som med sina rötter och grenar förenar jorden med himlen har blivit en symbol för vishet, styrka, skönhet, skydd och rikedom.
Eftersom ett träd ger frukt och frön som sen skapar nya träd så har även trädet blivit en symbol för odödlighet.

I nordisk mytologi förekommer trädet Yggdrasil. Det var asagudarnas eget träd och under detta träds grenar samlades asagudarna och rådgjorde med varandra. Yggdrasil hade tre rötter. En gick till Midgård som var människornas hem och gudarnas hem Asgård.. Den andra gick till jättarnas land: Jotunheim eller Utgård. Den tredje roten gick till Hel – dödsriket – som var i underjorden.
Yggdrasil stod alltid grön och frodig. Trots att några hjortar och en get åt av dess lövkrona och draken/ormen Nidhögg gnagde på dess rötter.

I den bibliska skapelseberättelsen står det om alla de fantastiska växter som växte i Edens Lustgård. Bland annat berättas det om två träd: Livets träd och kunskapens träd på gott och ont. Livets träd hade frukter som gjorde den som åt av dem odödlig. Vad det gäller kunskapens träd vet vi ju alla hur det gick när Adam och Eva åt av dess äpplen. Inte så bra!

I Kinesisk mytologi finns också livets träd. Där ritas det tillsammans med draken och fenixen, båda symboler för odödlighet. Inom den kinesiska filosofin Daoism, eller Taoism, finns en historia om ett träd som får en persika vart tretusende år som gör den som äter det odödlig.
Odlaren får vänta länge, men när persikan kommer så är det nog värt besväret! ^__^

Bilden av ett ”världsträd” var också väldigt viktig för mayafolket. (Ni vet, de med kalendern 😉 ) De reste stora gröna kors för att symbolisera världsträdet. Efter den spanska erövringen så har detta världsträdkors tyvärr smält ihop med de kristnas kors. Men i mayas trosystem har det kristna korset övertagit en del av världsträdets betydelse. Världsträdet sågs som kosmos centrum. Mayafolket såg det som att världen hade fyra riktningar eller fyra hörn. De olika riktningarna var förknippade med olika energier och färger. Världen hade också ett centrum som av mayafolket kallades yaxkin. Enligt mayafolket upprätthålls dessa fyra riktningar av världsträdet som också skapat dem. De fyra riktningarna står för olika egenskaper och påverkar människan på olika sätt beroende på vilken tidscykel det är som regerar. Mer om mayafolkets tidscykler i mitt mayakalender inlägg!

Avslutningsvis tänkte jag titta lite på hur några vanliga träd har använts inom läkekonsten. ^_^

Björk: Framförallt användes den söta björksaven. Den tappade man från barken på våren. Den användes mot njurstensbildning och problem med levern. Björkblad är idag vetenskapligt erkänd som njurstimulerande medel. Så den gamla läkevetenskapen var inte fel ute. 🙂 Inom gammal folktro sades björkved ha starka magiska krafter. Häxorna sades också ha björkris i sina kvastar.

Ek: Eken har alltid haft ett rykte om sig som läkeväxt och redan under antiken kallades eken för ”trädens drottning”. (Inget dåligt namn) Den sades bota diarré vilket idag är vetenskapligt bekräftat. Ett bad gjort av ekbark är inflammationshämmande.

Gran: har använts mot sjukdomar i andningsvägarna. Idag är detta vetenskapligt bevisat.

Lind: Lindblommor är bra för att förebygga förkylningar och behandla rethosta. Om man har frossa eller influensa är det bra att dricka lindte. Lindens blommor har också använts för att göra håret mjukt och lent. Speciellt bra för ljust hår. Man ska dock inte använda det för länge eftersom håret då bleks.

Nu vet ni lite om trädets viktiga betydelser. 🙂 Om någon kallar en för träskalle borde man kanske ta det som en komplimang… Hmmm… 😛

Vad tycker ni om träd? 🙂

24 svar

  1. Jag älskar ju att klättra i träd och att sen sitta på en gren och filosofera så för mig är träd viktiga. Oerhört bra och intressant skrivet inlägg, speciellt eftersom jag funderar på att göra ett smycke till min mamma om livets träd, är det ok om jag skickar med delar av din text i det paketet i så fall?

    Kramar

    • Hej Vida!
      Låter som en riktigt fin present! Du får absolut använda stycken av min text till den. 🙂
      Kul att du gillar inlägget!
      Kram M.

  2. Har länkat till dig idag, hoppas det är OK. Säg till annars.

  3. Hej hoppas allt är bra med dig!! Själv har man legat i halsfluss i en vecka, men är bättre nu:). Bonzaiträd måste man ju bara älska tycker jag, har alltid tyckt dom varit jättefina, men dom ska visst vara svåra att ta hand om! Och bara träd i sig själva tycker jag är magiska på nåt vis, för utan träden hade vi ju aldrig haft några magiska och mysiga skogar. Dom är ju väldigt symboliska vad det gäller mystik o magi när man tänker på alla bilder och filmer med mystiska skogar och dom är så vackra på hösten!!…. Så vill jag åxå passa på att hälsa dig en mycket God och Magisk och Vit Jul!! Kramar Lollo:)

    • Hej Lollo!
      Stackars dig! Skönt att du mår bättre nu!
      Åh ja Bonzaiträd måste man ju bara älska! De är så vackra. Ja, träd känns verkligen magiska. Tysta och visa liksom. ^_^
      Förtrollade skogar är underbart! Nu får jag värsta skogspromenad längtan. Synd att det är så kallt… Men det är mysigt också. Jag älskar snön. Den är så vacker och fluffig. 🙂
      Ha en riktigt magisk, vit och underbar jul du med! Kram! M.

  4. Ja tänka sig att ett träd kan stå för så mkt, kul att läsa

  5. Jag gillar träd nästan lika mycket som vattendrag. Stabila, trygga, och livsförande. Gillar hur de förändras efter år och årstider.

    God jul vännen!

  6. Gammalt inlägg jag vet men… Jag var ute och kramade träd igår. Det är alltid lika rogivande och fantastiskt… Kram Lilitha

  7. ett träd kan också symbolisera människolivet. Varje blad är ett människoliv. Bladen vecklas ut, grönskar, gulnar och tillslut faller det av trädets grenar. Bladen dör, men trädet lever vidare, precis som att människor dör någon gång men människosläktet lever vidare även fast ett blad dör. Och det bildas alltid ett nytt igen.

  8. Hmm… Jag hade inte skrivit något här heller!
    Nåja.
    Jag har en kompis som heter (tänker inte nämna hennes namn) Bert, hon är typ mer inne keltisk kultur och liknade och ritar oftast väldigt vackra träd (Vi går på estet!) och en dag frågade jag varför hon målade träd och sa att hon tyckte dom var underbara och jag fattade inte ett skvat… Men sen så sa hon nånting i den stillen med det som stog i början i detta inlägg!

    Och nu till en fråga till allt folk där ute!
    Vill ni vara med mig i en liten bunker ute i skogen 2012 för att se om jorden går under och i sådana fall se om en bunker kan rädda livet på en!

    Jag har tänkt länge på en sak… Vad skulle hända med mänskligheten om all elktrisitet försvan… Och då menar jag poff! Borta! Kommer inte tillbaka!
    Och det inkluderar bilar också… Poff!
    Allting bara försvinner och ersätts med djupa skogar och dalar… Och höga berg förstås! Och vilda djur…

    • Hej Henry!
      Spännande att ”Bert” är inne på keltisk kultur. 🙂 Sånt är spännande. Jag kan tänka mig att räden hon gör är vackra. 🙂

      Hmm, jag tror att jag står över vad det gäller bunkern eftersom jag är helt övertygad över att inget kommer hända 2012.
      täcker bete mig helt som vanligt när dagen kommer bara för att gå emot alla. 😉

      • Äru riktigt säker på det där med bunker?
        Jag menar jag har fortfarande plats för 10 pers till!
        Och burkmat som räker i knappt 2 dagar… Om man äter snålt vill säga…
        Men, men. Gör som du vill… Gå emot alla som kommer skrikandes och panikslaget emot dig… Och kolla vad dom flyr från!
        Gör det! Riskera ditt egna liv bara för att få något att skriva om!
        Hur tror du att dina läsare kommer att reagera när dom får reda på att du har blivit slukad av en utav mina helvetes portar… Det där sista läste du inte! 🙂

      • Hmm, Helvetesportar????? Nämen, nu blir jag nervös! 😮 😛

  9. fett inlägg, imorn ska jag tatuera ett träd, detta inlägg gjorde mig mycket säkrare på att de är rätt symbol

  10. Jag visste väl att det var något magiskt med träden 😀
    Både vetenskapligt och magiskt så är träd helt otroliga 🙂
    Ja, träskalle låter som en komplimang numera 🙂

  11. jag älllskar träd. dom e så vackra!
    jag brukar ofta vara ute i skogen för att få frisk luft och röra på mig men trädens grenar käns beskyddande när det t, ex är mörkt ute.
    det finns så otroligt många olika skogar men jag gillar nog mest tallskogar.

  12. […] kommer en länk till ett inlägg på bloggen MissMagicGirl, där man kan läsa en mycket bra sammanställning om trädets […]

Kommentera

