Orbs. Andar eller…?

Har ni någonsin tagit ett foto och upptäckt stora runda, mer eller mindre transparenta, fläckar på dem? Flippat ur, slängt kameran och gått och lagt er…. Eh, ja eller åtminstone fått sådana fläckar på ett foto. ^_^;; Om ni har fått det har ni fångat en orb på bild! -Aha! Men… vad är en orb då? Tja, det råder det skilda meningar om. Vissa tror att det är andar, andra energi och en del tror att det bara är damm…. I dag tittar vi närmare på fenomenet orbs. Teorierna om vad det är och så vidare. 🙂

En klassisk orbbild.

Orbfenomenet har varit känt och namngett sedan mitten på 1990-talet. Men bilder visar att orbs varit med oss mycket längre än så. Fenomenet väckte parasykologers uppmärksamhet när man upptäckte mängder av orbs från foton av hemsökta platser. När termen myntades stod det för alla anormaliteter på foton. Naturliga eller övernaturliga. Men nu associeras ordet orb med det övernaturliga.

När jag och en kompis var på en ute-ur-kroppen-workshop så fotade de mycket under kvällen. När bilderna lades ut på nätet kunde vi se att vi varit omgivna av en massa orber under kvällen. Var det utanför-kroppen-experimenterandet som skapade någon sorts speciell kraft i rummet som bildade orber eller var vi omgivna av andar?

Bild tagen cirka 1890. Bredvid kvinnan på bilden kan man se en orb. Undrar om hon vet om den?

Den vanligaste teorin är att orber är andar som fångats på bild. Men efter det går tankarna isär. Antingen är en orb rätt och slät ett spöke och den ljusa bollen är dess utseende. Eller så är de andar som skapat sig en tillfällig form genom att dra energi från elledningar, människor, strålning i jorden o.s.v. Antingen medvetet eller omedvetet. Det sägs vara lättare för en ande att gestalta sig som en ljusboll än att visa sig som en människa. Det drar minst energi. Därför är det lättare att se människoliknande spöken på vintern eftersom det finns mer elektricitet i atmosfären när det är kallt. En annan teori är att orben är en rest efter ett spöke som förflyttat sig. Eller är de jordens sätt att kommunicera med oss? Eller manifesterade tankar?

Skeptiker säger att det inte finns något paranormalt med orber utan att det som syns på foton egentligen är dammpartiklar, vattendroppar eller smuts på linsen. Tråkigt är det men man kan inte förneka att det är fullt möjligt för damm att se ut som orber på foton. Därför måste man lära sig att skilja på äkta orber och oäkta, något jag snart återkommer till. Först ska vi ta en titt på bilden under för att förstå hur dammet gör när de lurar oss. Man måste ju känna fienden, right? 😉

En kamera är såklart gjord för att inte fota damm. (Vem vill minnas damm liksom?) Bilden ovan visar tre zoner efter kameralinsen. Allting som är inom den första zonen är så pass nära linsen att det blir osynligt (damm inberäknat). Om vi tittar på zonen där människan står är damm också osynligt eftersom det är för smått. Men mellan dessa zoner finns det som fått namnet ”orb-zonen”. Det är i orbzonen dammet poserar som orber. Men om det är som bilden visar, varför syns inte orbs på alla foton? Anledningen till det är att för att damm ska kunna synas krävs en ljuskälla. Det kan vara kamerablixten, solen eller något annat. Ljuset lyser upp dammet och får det att synas som suddiga upplysta fläckar på bilden.

Men förlora inte tron på övernaturliga orber för det! Det jag försöker att få fram genom allt snack om damm är att det är viktigt att skilja på orber och orber. Man kan inte säga att alla är andar men man kan inte heller säga alla är damm. Bilden ovan är ett exempel på en orb som inte går att förklara. Den lyser starkt och det skjuter ljus från den. Så skulle inte damm bete sig.

Ju ljusare en orb är desto troligare är den äkta. Att den ser ut att röra sig eller har ett litet ”skal” runt sig tyder också på äkthet.

Det finns en hel del forskare som håller med om att orber är ett viktigt fenomen som inte alltid kan bortförklaras på naturlig väg. Klaus Heinemann som har en doktorsexamen i experimentell fysik och har arbetat ett flertal år på NASA säger att han inte tvivlar ett ögonblick på att orbs i vissa fall är av paranormalt ursprung. Han har själv fotat en hel del och märkt att de bara visar sig på kort när han innan har bett dem att bli synliga.

Rörelsen efter denna orb tyder på att den är äkta.

Jag anser absolut att orber är ett paranormalt fenomen skapat av andar. Men när det gäller orbfoton måste man även kunna vara lite kritisk om man ska sortera ut godbitarna. 😉 För det finns många orber som inte går att bortförklara. Och för att kunna ge dem den uppmärksamhet de förtjänar måste man sortera ut dem från mängden av damm. ^_^

Vad tror ni om orber?

Har ni fotat någon/några någon gång?

Tror ni att det är andar, tankar eller nåt annat?

97 svar

  1. Hej vilken fin blogg=)Vi skulle gärna vilja ha med dig i vår nya topplista för svenska bloggare på svenskabloggar.topplista.com

    Mvh Ermin
    bloggwork.com

  2. jag har några foton sen en gång för ca ett år sedan när jag och några kompisar hade festat till det lite. vi skulle på ”spökjakt” vi åkte till en djurgård, där det sägs att det spökar. Jag tog massa kort och efteråt såg jag att det var fullt med vita fläckar överallt. Ser lite äckligt ut sådär men tror nog mest det är från typ vatten för tror det duggade lite eller iaf var fuktigt i luften.

    • Hej Anna!
      Åh så spännande med spökjakt! Men, ja, det kan ju verkligen vara så att orberna var vatten från regnet.
      Ni får återvända någongång när vädret är fint och se om ni får orber på korten ändå!

    • Jag har fått några efter att min mamma gick bort till annan livet…Jag är säker att det var hon ….Det är själar utan kroppen…
      Natalya

    • Orbs uppstår när kameran får för lite ljus när man tar kort med blixt, uppstår oftast när man tar kort under vatten eller när det är mörkt ute! 🙂 Om du vill ha mer info står det om det på wikipedia b.l.a..

  3. Jaghar fått med orber på foton när jag var på mediumkurs! Vi hade en bordsdans (du vet säkert vad det är!) och då var ju andarna överallt omkring oss och folk fotade både med och utan blixtoch de var ju överallt!
    Något jag annars har tänkt på är att vanliga dammpartiklar och sånt är ju bara, medans man kan se ansikten i orber. Kanske inte alltid, men vad jag har sett iaf..

    • Hej Lijah!
      Vad roligt att du varit med vid en bordsdans. Det vill jag också vara! 🙂 Det känns ju troligt att ni skulle ha fångat riktiga orber på bild vid ett sånt tillfälle.
      Om man kan se ansikten i dem då tror jag absolut att de är äkta. Spännande!

  4. Det här tycker jag är jätteintressant och nåt som jag även läst lite om under åren. Jag har fångat orber massvis med gånger på min kamera och när jag var i Thailand för två år sedan på stranden en kväll så var det extremt mycket! En såg man tydligt ett ansikte på!! Tyvärr verkar jag inte kunna hitta den bilden, typiskt…

  5. Jag tror att orber är damm. punkt

  6. Tja!
    Jag tog kort på en blå orb.. skickade jag den till dig? OM inte så an jag göra det =) den fick mycket uppmärksamhet på spökwebben.
    Jag tror absolut att orber man fångar på kort kan vara äkta. Men amn ser ofta att folk lägger upp massa kort på rum där de fått med orbliknande bollar.. men man får känslan av det bara är dam, eller fukt. Men såklart finns det säkert riktiga orber fångade på kort också! Speciellt övertygad lär man ju bli om man ser en orb på riktigt. Har du nå kort att dela med dig? =)

    • Hej Elin!
      Nej den bilden har du inte skickat. Du får mer än gärna göra det. Vore jättekul att se! ^_^
      Tror det är precis som du säger. Alla orber kan man inte lita på. Men det finns definitivt äkta.
      Har tagit foton med orber några gånger men jag litar inte riktigt på att de är äkta dock. Det bästa övernaturliga foto jag har sett var det min mamma tog på ett museum. Om du inte har sett det så länkar jag till inlägget där jag visade det HÄR.

      • Men då tar jagt och skickar det på mailen, så kan jag svara på det senaste på samma gång! Jag har vart rätt lat med att svara på mail på sistonne =) haha…
        Ja men gud vilket bra kort! Är hon säker på att det inte va nån docka eller nått som satt i vagnen? annars är det ju helt otroligt! Har hon låtit nån expert undersöka den?

      • Hej Elin!
        Åh vad kul! Det ska bli spännande att se!
        Ja, visst är hennes spökkort fantastiskt! Jag är helt fascinerad av det. Nej, hon har inte visat det för någon expert (om man inte räknar mig ha, ha 😉 )

  7. läs mitt inlägg som heter SNÖ!
    Jag vet inte vad det är…men du kanske vet när du ser fotot jag tog?

    • Hej Joanna!
      Vilken otroligt mystisk bild! Tycker faktiskt att det ser ut som en äkta orb. Skuggan vet jag inte vad jag ska tro att det är dock.

  8. Hej!
    Jag har fått förklarat för mig att orber liksom ”städar energi” runt oss. Det kan förklara varför min äldsta son ofta har orber runt sig på foton 🙂 Han är liiite busig.
    Mvh Annica, som alltid läser din blogg!

  9. aaah, va coolt! Ja, du kan få använda den på din blogg om du vill det 😉 undrar vad den orben var för nåt då? Och skuggan var lite oroväckande tycker jag 😀 spännande. Jag kanske ha andra omkring mig, för tydligen hade jag mycker andar omkring mig förr i tiden men jag har ju flyttat nu men dom kanske hängde med 😉

    • Hej Joanna!
      Tack! Jag lägger nog in den i mitt nästa inlägg då. 🙂 Det är verkligen så grymt intressant när övernaturligheter fångas på bild.
      Ja, du kanske har lite andar som sällskap. 😉 Men vi får tro att det är snälla skyddsandar.

  10. Hejsan! Vill börja med att säga att du har en väldigt fin blogg, bland det bästa som finns att läsa. När vi övernattade i Borgvattnet så fick jag massor med orber på mina kort medans mina vänner nästan inte fick några alls. Sen vart det som en slingrande dimma på vissa kort som ingen annan fick…Jag är inte så duktig på sånt här så den kanske finns en logisk förklaring till detta men jag vill gärna tro att det har med det övernaturliga att göra 😉 Det var några kort oxå på vanliga ljus som vart jätteskumma…

    • Hej Anna!
      Tack så mycket! Vad glad jag blev när jag läste din kommentar! Det betyder höra att du gillar min blogg!
      Vad spännande med dina foton! Jag blir riktigt nyfiken på dem. 🙂 Skulle vara jättekul om du ville maila dem till mig.
      Vore väldigt intressant att se! 🙂

      • Jag har fått många på videon som jag gjorde idag när barnen lekte och dansade. Såg först de i efterhand. Mamman till min dotters kompis testade sedan med hennes mobilkamera och samma resultat

      • Hej Es!
        Oh, vad spännande! Då berodde ju det ju inte på kameran utan på platsen. Häftigt!

  11. Hej!
    Har just hittat din blogg och älskar den! Håller på att gå igenom alla inlägg. Men jag har ett ärende.. Du har ju skrivit flera inlägg om hur USAs regering troligen har hemlighålld information om ufon och utomjordingar. Men jag minns speciellt att du skrivit om att regeringen ville att te.x. Disney skulle göra en film om ufon, så att människorna skulle ”vänja sig” vid att utomjordingar existerar. Gissa om jag blev chockad av att se en film som heter Planet 51 reklameras! Vad säger du om det här? Här är en länk till filmens hemsida: http://www.planet51.com/
    Tack för en fin blogg! //Friday

    • Hej Friday!
      Först och främst, tack så mycket! Vad roligt att du gillar min blogg!
      Ja, jag tror verkligen på den där undermedvetna förberedelsen genom filmer för utomjordingar och sånt. Fast ibland kan jag också tänka att jag undrar om de kommer våga erkänna sina hemligheter om aliens någonsin eftersom de då måste erkänna att de hemlighållit det så länge.
      Men den där planet51 filmen får en verkligen att undra. Det känns som att det kanske är den filmen de ville att Disney skulle göra men som aldrig blev av.
      Ja, man får väl gå och se den och analysera om den. ^_^ Intressant att de har gjort en sådan film hur som helst.
      Ha det bra och tack än en gång för att du gillar min blogg!

  12. Jag har fått orber på bild flera gånger,
    tror absolut att det kan vara olika andar.
    Något som ingen av mina vänner dock tror,
    haha de kommer alltid med svar som att
    det är damm.

    Men tror definitivt att de finns!

    • Hej Amanda!
      Roligt att höra att du också tror på orberna! Det gör jag också. Visst att det kan vara damm ibland med absolut inte alltid.

  13. På namnet så låter det lite som en varelse som skulle kunna vara med i Sagan om ringen, antar att jag blandar ihop dem med hober, typ…

    M.M

  14. Har sett en 2 ggr. vid olika tillfällen och ställen.
    Tror att det är änglar/andar.

  15. Nja, något övernaturligt tror jag inte det är…men man kan ju ha fel. Fast den mörka bilden med det röda saken…nej det verkar vara ett vanligt rött stearin-ljus fotat dåligt.

    lite skeptisk är jag till detta, men om det vore så att det vore andar på vissa kort så vore helt klart intressant

    • Hej Mattias!
      Ja, du har ju mycket erfarenhet av foton så… ^_^ Jag tror som sagt inte att allt är orber men i vissa fall så. 😉

  16. gah. jag skrev en kommetnar på ett annat inlägg men nu har jag fastnat här. har mailat dig med.. vilken bra blogg. passar mig perfekt som tror på allt detta!!

  17. jag har fångat en orb som ser ut som en döskalle!!!!!!!
    även andra små orber som har ett leende

    • Hej Nettan!
      Låter som spännande orbbilder! När de har ansikten så känns de ju definitivt äkta. Spännande!
      Om du har lust så skulle det vara kul om du mailade dem till mig. Ingen press, men det vore intressant att se dem! 🙂

  18. hej hittade denna sida när jag sökte på spöken och andar på googel.
    började läsa lite smått och fann många interesanta grejer…
    jag har själv fångat stora orber på video, uppe på mitt landställe i hälsingland, vars ” vaktas” hemsöks av min fars farfar.
    vi är några i släckten som har sett honnom… visst blir man lite chockad men det är ju en kul och speciell upplevelse, enliget mig 🙂
    väldigt bra gjord sida med mycket intesannt material! 😀

    • Hej Sandra!
      Tack så mycket! Roligt att du trivs på min blogg! 🙂
      Häftigt att du fotat orber! Spännande med att du och andra i släkten har sett din fars farfar.
      Förstår att det är en upplevelse. Men det känns väl inte så läskigt när man vet vems ande man ser kan jag tänka mig.

  19. Har fått sånna på ett foto och har sätt en dokumänter om dom

  20. Men i dokumänteren var det en övevaktnings kamera som filmade sånna

  21. vore intressant om några sett äggformade väsen silverskimmrande gråa och svarta, alltså dom ja sett är silverskimrande allt från 70-190cm stora äggformade. dom svarta ja ser är mindre som allt från spindelstorlek till golfbolls storlek och ända te handbolls storlek. snabba är dom rackarna också. ja kan se dem fara förbi på väggarna och säger jag högt vart denna skugga är så flyttar den sig som om den tror ja inte kan se den. en episod som hände när ja satt och läste en bok i mitt rum när ja va 18 år, ja kände hur nån tittade på mig ja vrider huvet till höger och ser där detta silverskimmrande äggformade va de nu va, ja får tuppskinn på hela kroppen ända upp på skalpen, ja blir inte rädd bara oförskämt nyfiken sen verkar detta silverskimrande väsen upptäcka att ja kan se den och börjar dra sig ut ur mitt rum och ut i storarummet ut till hallen och svänger snabbt in i morsans rum och försvinner bakom hennes säng. det var tyst i hela huset inga ljud utifrån hördes. jag såg delvis av detta skimmrande väsen lite då och då men aldrig mer hela det har följt mig sen dess oavsett om ja flyttat eller ej, alla som ungås med mig börjar se massa sånt här också som om jag kan låsa upp synen på folk som är mig nära. en annan episod när ja va 16 år och bodde hos farsan såg jag och min kusin två röda bollar eller va de nu va i luften stora som handbollar i samma höjd ca 1 meter över marken jag frågade honom ser du samma som jag? ja sa han, de där röda bollarna sa jag . jaaa sa han och han var ändå full hade druckit starköl jag var spik nykter, min kusin går mot dessa röda och då börjar dom komma emot oss jag reser mig upp så fort att ja inte minns hur ja kom på fötter ja börjar springa mot farsans hus och ser hur min kusin springer förbi med meterlånga kliv i vilda paniken och rusar in i huset. vad dessa röda är vet ja inte ja var för rädd för att stanna kvar och kolla upp dem. farsans hus står på en offerhäll och han har rektangulära offerhälls stenar i sin trädgård hela hans trädgård är runmärkt. det är skålformade urgropningar i sternarna dom är ca 70 cm breda och 120 cm långa och 40 cm djupa. har hittat fyra st i hans trädgård en i varje riktning av nord och syd öst och väst. har ingen aning va jag sett men ser dem än ida dessa skimmrande väsen de röda bollarna som ja kallar dem har ja aldrig sett mer sen. farsan sa att vi hade fylle noja. hur kan en nykter å en full se samma sak? baklyktor på en bil är uteslutet för luften va tömd på ljud. inte ens spraket från brasan som brann i trädgården hördes, inga nattfåglar nada de va som om dessa röda bollar sög upp allt vad ljud hette. som statisk tystnad. sen rörde dessa bollar sig ljudlöst. en bil brummar eller hur. och utanför farsans trädgård finns bara kilometervis med åkermark..! ingen bil kan köra i nyplöjd geggig åker. har försökt googla på dessa men blir inte klokare. google suger luva att söka sånt här med. nån annan som sett liknande? hade vart roligt att få veta isåfall.

    • Hej Marre!
      Intressant att få höra om dina upplevelser. Tyvärr har jag varken sett eller hört något liknande. Verkligen mystiskt.
      Speciellt som många i din omgivning sett samma sak.
      Låter väldigt underligt. Hoppas någon annan som ser din kommentar vet mer. ^_^

    • Hej marre!
      Så intressant att läsa om dina upplevelser! Jag har sett en sådan äggformad orb när jag hade min första UKU. Jag svävade ovanför min kropp, och så började jag fundera hur min andekropp såg ut. Den var ovalt äggformad, såg ut att vara sammansatt av vita snöflingor. Orben var jag själv 🙂
      Så det är inte säkert att alla orber är spöken.

  22. det är alltid sådana på bilder som jag tar eller som jag är med på! vad beror de på tror ni?

  23. hej.
    jag är sjukt rädd för andar/spöken efter att ha kollat några avsnitt på det okända.
    ibland tycker jag själv att det känns som om det finns något övernaturligt runt mig ibland.
    vilket jag tycker är väldigt obehagligt.
    så jag testade att fota lite i mitt rum för att se ifall jag skulle få med något på bilden.
    och visst kom det en orb på bilden.
    jag tror iaf det.
    och jag blev ju såklart livrädd och nu vågar jag inte sova i min egen säng ens.

    har du något tips hur man slutar vara rädd?
    och kan du kanske kika in på min blogg för att se ifall det är en äkta ord på min bild. (vilket jag hoppas det inte är).

    • Hej Clara!
      Du behöver verkligen inte vara rädd. I den där typen av program kan de ibland överdriva saker väldigt för att göra det mer kusligt för tittarna.
      Men faktum kvarstår, även om man känner av spöken så existerar de på en helt annan nivå än vad vi gör. Det kan var skrämmande att känna av dem men de kan aldrig skada dig.
      Det är inte ens säkert att de är medvetna om dig, och om de är det behöver de inte vara onda heller. Bara vilsna. Så du behöver aldrig vara rädd för spöken därför.
      Vad det gäller orber så är det väldigt svårt att lita på orb-foton. Väldigt ofta så beror orber på damkorn eller ljusreflektioner.
      Och vad det gäller din bild så tror jag faktiskt att det är det det är. Den är väldigt liten och kornig. Så jag skulle säga att det är ett damm.
      Så du kan sova lugnt om nätterna! 🙂

  24. Kanske ska gå igenom alla kort jag har tagit på jakt efter orber.. Har aldrig tänkt på det innan så är möjligt att jag har tagit kort på någon 🙂

  25. Andar är fräcka xd

  26. Jag har alltid trott att orbs är typ reflektioner. Men nu när jag kollar igenom alla mina bilder upptäcker jag en sak: Det finns nästan bara orbs på bilderna då vi är på kyrkogården. Det tyckte jag var lite små coolt 😀
    Tack för din underbara blogg också, känner att jag kommenterar mycket 😛

    • Hej Kalk!
      Det är verkligen coolt. Har du någon extra bra orbbild så får du gärna skicka den till mig.
      Kanske något för min läsar-foto-sida. 🙂

      Tack själv! Gör mig jätteglad att höra att du gillar min blogg så mycket! Det värmer! 😀
      Kommentera på du bara! 🙂 Det gör mig bara glad!

  27. Jag tycker inte att det är så läskigt som många tycker.

  28. jajajajajajajajajajajajjaajjaajjajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajaajajajajaja eller vad tycker du

    hejdå tacksam för svar!!!!!

    • det var mystiskt

    • Hej Alingrid!
      Vad jag anser om orber? Ja, som jag säger i inlägget så tror jag att man bör vara skptisk mot dem eftersom det är lätt att bli lurad av
      damm och ljussken men jag tror att vissa av dem verkligen är andar. 🙂

  29. Vem fan ska tro på sånt här trams -.-

  30. det fins andar på raktigt

  31. När min dotter konfimerades fick hon uppgiften att gå med ett kors först i ledet. Som stolt mamma tog jag givetvis kort och ser sedan på bilden en stor orb sväva precis över hennes huvud.

  32. När min mor hade haft begravningscermoni och vi var till kyrkogården en decemberkväll fotade vi med en digitalkamera. Vi tog kort på håll över hela kyrkogården o kyrkan samt på familjegraven med blommorna. På varenda bild var det ljusklot. På närbilderna var det 1-3 st och på kortet över kyrkan svävade massvis över kyrkogården o kyrkan. Kan det vara förstorade snöflingor eller var det orber?

  33. Hej !
    Min pappa gick bort 5.e december. Den 1 januari, nyårsdagen gick hans bror bort. Den kvällen när jag lade mig, så såg jag två runda ljusklot som var blåvita. fick tanken direkt att det var min pappa och hans bror.

  34. har hänt mig när ja tog bild på dockan robert

  35. Vilken kanonbra förklaring du har gjort angående orber. Det är så man ryser när man läser om det. Jag har alltid haft många bilder med orber och har hela tiden vetat vad det är för något, men att få till en så bra förklaring som du har lyckats med är första gången jag varit med om.

  36. No ghosts…just dust 😉

  37. Superfin förklaring av orber! Äntligen någon som förstår. Jag vill därför passa på att berätta att 2008 så tog jag den viktigaste bilden i mitt liv. På bilden fick jag med en tydlig bild av ett paranormalt väsen. En vit överkropp med armar, bål och huvud. Men huvudet saknar ansikte då det istället såg ut som ett virrvarr av rötter hade ersatt ögon näsa och mun. Denna halva kropp svävade en bit ovan mark. Bilden visar även något jag tolkar (men vet ej) som ektoplasma. Som en lysmask som lämnade ett långt spår utav ljus på bilden, dessutom med knivskarpa konturer. Denna bild finns fortfarande i mitt förvar, och enbart i mitt förvar, helt omanipulerad. Vid intresse så berättar jag gärna fullständiga historien bakom bilden och självklart visar jag den gärna. MVG Andreas

  38. Hej!
    Min pappa begravdes i förrgår.
    Över hans kista finns en orb som är lika stor som bredden på kistan.
    När vi bar ut kistan var samma (en orb i samma storlek) ovanför kistan på samma avstånd. När kistan kommit ut i gången så syntes en orb (samma storlek igen) i utkanten av fotot till vänster.
    Två mindre orber syntes också ovanför bärarna av kistan.

    Pappa trodde inte på ett liv efter detta. Men denna orb som stod övanför kistan är magisk och jag hoppas och tror att det var min pappa som talade om för mig att det finns någonting efter döden.

    • Hej Mianil!
      Tack för att du delade din upplevelse.
      Vad fantastiskt att du fick ett sådant tecken och hade förmågan att se det. Fantastiskt starkt.

  39. De ljusstarkaste orberna kanske är klotblixtar? Har du skrivit något inlägg om klotblixtar, eller kommer du att göra det? Det var allt, så tack och hej, spökpastej! 🙂

  40. Jag har precis fått hem min nya bil.
    Jag tog några bilder på pärlan.
    Min kompis såg på bilden och sa att det är en orb.
    I vårat hus så har vi sett och upplevt andar både
    gott och ont.

    • Hej Mikael!
      Oj, spännande att du fångade en rob på bild. 🙂
      Men det där med både ont och gott låter lite oroande… Jag hoppas det är mest gott!

  41. Hej!
    Fann detta inlägg när jag googlade orb.
    Tittade genom en video på dottern jag filmade i veckan och jäklar i min låda vilka tydliga orber där syns!
    Mvh, Linda

  42. Magic! Som vanligt ÄLSKAR jag din blogg och fortsätt som du gör! Men jag har lite frågor, jadå, det går inte att undslippa mig! Haha, men allvarligt. Är det möjligt att man bara kan få en känsla av att man har fallit eller håller på att falla när man ligger ner eller står upp? Jag har fått det en del gånger och det börjar kännas läskigt. Jag vet inte om det är inbillning, men doktorerna har bara sagt att ”ALLT VERKAR NORMALT; INGET FEL PÅ KROPPEN:så det är det. Och kan man vara kär i en kille i en dröm? Som man inte vet något om?

    • Hej Witch of Magic!
      Åh STORT tack! Blir så glad över att du gillar min blogg! 😀
      Hahah nej jag ska inte försöka undslippa dina frågor. 😛
      Vad det gäller den fallande känslan så brukar jag själv få en liknande sådan när jag håller på att somna.
      Jag har läst att det blir så när musklerna slappnar av. Då rycker man till och det kan ge en fallande känsla.
      Men varför den dyker upp även när du står kan jag inte svara på… Väldigt märkligt.
      Så där har jag inget bra svar att ge.
      Vad det gäller din andra fråga så menar du alltså en kille som bara finns i dina drömmar?
      Jag känner själv att man kan ju uppleva alla möjlig känslor i drömmar. Jag har ibland vaknat och gråtit över att personer (som bara existerat) i min dröm har dött. Så känslor kan i drömmar kännas lika starka som i verkligheten. Så självklart kan man även bli kär i en dröm. Tror inte det är ovanligt 🙂

      • Det är så skönt att du svarade! Verkligen! Tack! Jag började hacka tänder och undrade om du skulle svara. Du är som en förebild för mig och du har verkligen en unik blogg! Förstår inte hur du bär dig åt, förstår verkligen inte. Du är väl ett underbarn, en naturbegåvning. Herregud, jag fäller tårar genom att vara så här känslosam!

      • Hej Witch_Of_Magic!
        Åh vad snäll du är! Blir SÅ glad!
        Det var verkligen väldigt fina ord att få! 😀
        Haha något underbarn är jag knappast… 😛 Jag är nog mest bara väldigt nördig på det övernaturliga. XD
        Men stort tack för din kommentar! You made my day! 😀

  43. Hej har fått med vad jag tror är en orb på en film jag gjorde på nyårsafton finns det någon som har intresset att kanske förklara vad det är som flyger förbi så vore jag tacksam..
    Kanske går maila fillmen alternartivt skicka via messenger.. Mvh

  44. Jag kan se orber med blåtta ögat i olika färger i vissa hus/ platser är det jätte många ibland ingenting😄

  45. Jag har både filmat och fotat några orber .de är ljusa och rör Sig i en bestämd riktning . Med fart Alltså. På en film har jag två st som rör Sig som i en halv cirkel vilket jag har svårt att tro att två dammkorn skulle göra och i en bestämd fart .men så klart vet jag inte. På fotot jag har är en orb väldigt nära och sen andra längst bort på en garderob. Skulle bli tacksam över din bedömning.

    • Vore spännande att se 🙂 Fotona får du gärna skicka till missmagicgirl@hotmail.se
      Filmerna är kanske svårare då filmfiler ibland är stora… Finns de på youtube eller så? 🙂
      Jag vill gärna se! 🙂

      • Jag skickar fotona som jag fotade av. På ena fotot som jag även skickar en förstoring på syns ett ansikte nere i högra hörnet. Men hur skickar jag? Har du ett telnr jag kan skicka till ist? Lovar att du åxå kommer se ansiktet. Fotade av hela orbens bana. Mitt tel 0738129093 kram christel

      • Nej, mail är bäst om det är ok. 🙂 Ser fram emot att se bilderna 🙂

  46. Vi har observerat små gröna bubblor som rört sig i tröskelhöjd. Storlek som en större ärta.
    Vi undrar vad dom gjorde här. Vill dom hjälpa
    oss ? Tiden var kl 06.oo am. Datumet 4 okt. I år.

Kommentera

