Nyheter om en mystisk hjort, Voynichdokumentet och ett ufo i Norge.

Idag kommer tre spännande nyheter! Wohoooo!!!

Först och främst har ett legendariskt djur setts till i Gloucestershire i USA. En vit hjort! Vita hjortar är djupt rotade i folktron och kelterna trodde att de var budbärare från ”den andra världen” på grund av dess vita färg. ”Den andra världen” var ett magiskt rike för andeväsen. Kelterna trodde att den vita hjorten visade sig när någon gjorde något tabubelagt. Den vita hjorten sades vara extremt svår, ja nästan omöjlig, att fånga. Förföljandet av den vita hjorten var en symbol för människans sökande efter svar på andliga frågor.

Det roliga med den vita hjorten är att vi vet att det existerar några i verkligheten! (Äntligen!) Det är så att vissa vanliga hjortar blir vita eftersom de har ett medfött pigmentfel som kallas ”leucism”. Det är inget djuren lider av på något sätt. Det bara ändrar deras färg. Bilden ovan togs av amatörfotografen Ken Grindle nära Lydney i Gloucestershire. Ken har fotograferat djurlivet i området i 6 år men hade aldrig sett något liknande innan. Jag är en aning avundsjuk på honom. (Läs ”en aning” som ”jättemycke”). Tänk att få se ett så magiskt och mytomspunnet djur i verkligheten! Åh!

En bild från Voynich dokumentet….

Nu över till nyhet nummer två!

Det har kommit fram nytt info om det mytomspunna voynichdokumentet. Om ni inte vet vad det är så rekommenderar jag att ni läser mitt inlägg om det HÄR!
Voynichdokumentet har undersökts av forskare vid The university of Arizona. De använde den så kallade C14-metoden. Det är en sorts dateringsmetod för att ta reda på hur gamla saker är. Man vet nu att Voynichdokumentet skapades mellan 1404 och 1438. En sån exakt datering har man inte haft tidigare. Innan denna nya upptäckt trodde de flesta att dokumentet skapades på 1500-talet när kodade texter var populära. Dock har ännu ingen lyckats knäcka koden dokumentet är skriven i. Så Voynichdokumentet förblir ett mysterium även fast vi med denna nya upptäckt har kommit i alla fall ett litet steg på väg…. 🙂 Jag säger till om mer info kommer fram!

Imorse (onsdag den 9:de dec) såg himlen över norra Norge ut som på bilden ovan. Varför bor jag inte i Norge? 🙂 Ett enormt antal människor i Tröndelag och Nordnorge såg det otroliga ljusspelet. Vad är det för något då? Det är det bästa. Ingen vet!!! °_° Norska medier har kontaktat olika astronomer och andra experter men ingen vet! Eftersom fenomenet varade så länge kan man utesluta att det är en meteor eller något annat astronomiskt fenomen. Den populäraste teorin just nu är att det skulle vara någon rysk testraket som kommit fel. Men man har ännu inte fått klarhet i om det stämmer.

Vad tror ni? Vad är det för något?

Här kan ni se en film om den på aftonbladet.

Update: Nu har den officiella förklaringen blivit att det var en rysk robot som gått i spinn. Personligen tror jag att det är en cover-up men, men… Det är i alla fall en förklaring.

Vad det än är så ser det väldigt mäktigt och magiskt ut!

Bara en kul bild av en alien. 😀

Jag inser att uppdateringen de senaste dagarna varit lite seg…. Egentligen borde jag ha uppdaterat igår kväll men, ja, ja… Min ursäkt är att jag varit delaktig i en stor avhandling om universum de senaste dagarna. Tänk, jag lyckades skriva en lång universumavhandling utan att ta upp aliens än enda gång! Wow! Dessutom blev jag tvungen att skriva att vi landade på månen 1969! Bhaa. Och att astrologi inte är en riktig vetenskap… hmmm. Väldigt starkt av mig. Fast jag antar att jag en dag kommer behöva gå i terapi för att jag övergav mina beliefs tillfälligt.

Nu ska jag till London i fyra dagar. ^_^ När jag åter är hemma på måndag nästa vecka kommer jag svara på kommentarer och mail och uppdatera med ett nytt inlägg om fenomenet: Orber. Ni vet såna där ljusfläckar som syns på foton ibland. Är de andar eller…? Svaren kommer på måndag! 🙂

Ses då!

Kram M.

26 svar

  1. Ljusklotet var tyvärr en ryskrobot, länkar till en tidning. 🙂
    http://hallandsposten.se/nyheter/varlden/1.669703

    • Hej Rebecca!
      Tack för länken.
      Jag ska uppdatera inlägget med den. 🙂 Själv tror jag dock att det är en cover-up för att fort ge folk en förklaring men… Ja, det är kanske bara jag som är så konspiratorisk… ^_^;;

  2. Åhh jag hoppas att det inte är nån rysk robot som råkat komma fel, snälla säg att det faktiskt är nått orförklarligt? =)
    Läste om det i Metro imorse och såg at det stod att det antagligen va nån robot på vift, men tänkte att så kan det ju inte vara. Det måste vara en alien! ja eller hur? =)
    Fan att dom ska hitta förklaringar till allt!

  3. Åh den där hjorten var verkligen jättefin och magisk 😉

    • Hej Elin!
      Eller hur? Ha, ha men det är därför konspirationer är så underbara… 😀
      Jag är fortfarande tveksam till robotteorin men det kan ju vara så. Hur som helst så ser det grymt vackert ut!

      Ja, hjorten är verkligen magisk och vacker! Vill se en i verkligheten! 🙂

  4. Min pappa sa att det var en misslyckad satelituppskutning, det som hände i Norge. Eeh, jag vet inte… Det verkar som om de flesta bara vill hitta på lätta förklaringar till såna saker, bara för att ”motbevisa” att det kan vara ett ufo, eller någonting liknande.

    Spännande —–dokument (kommer inte ihåg namnet). Ja, jag tror att du har rätt om det där att det kan vara en sur språkexpert som kommit på det där ryktet om att det kan vara en person som bara ville imonera på sina patienter, genom att ”klottra ner 200 (minst) sidor!

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, alla säger nu att det var en rysk robot. Men jag tycker att det känns lite som en snabb bortförklaring men… Ja.
      Häftigt är det hur som helst. Tänk att se det där på himlen! Jag önskar verkligen att jag fått se det live. 🙂

      Ja, du har verkligen rätt! Även om någon kan ha gjort något liknande någongång för att imponera så tror jag verkligen inte att fallet är så med Voynichdokumentet.
      Det är så otroligt välgjort och långt. Jag tror att det finns mycket kunskap där så jag önskar nästan att någon skulle kunna knäcka koden. Samtidigt är det kul att det finns en kod ingen kan lösa. 🙂

  5. Vita hjortar finns ju, precis som vita älgar, extremt ovanliga men de finns. Det där dokumentet låter spännande. En gåta. Gillar sådana. Snacka om huvudbry. 🙂
    Hoppas London är snällt mot dig. 🙂

    • Hej Jenny!
      Ja, London behandlade mig väl! 😀
      De vita hjortarna är sååååå grymt fina. Vill se en! Det vore väl förresten något för dina foton?
      Mmm, mysteriet kring Voynichdokumentet är underbart!

  6. Det är ingen raket , det är ett ufo, själv blev jag tagen av ett ufo när jag var runt 10 års åldern och det är inte många som tror mig. jag stod med i nästan alla tidningar och det var varelser där inne som hade så mörka ögon så att det var som ett hål rakt igenom.

    • Hej Stefanie!
      Åh, så intressant! Jag tror dig absolut. Tycker att bevisen för att utomjordiskt liv besöker oss är överväldigande.
      Om du har tid någon gång så får du gärna maila och berätta mer!

  7. hejsan missmagicgirl !

    Har du hört rykten om 2012 ?.
    Tror du att det är sant och tror du att människorna kommer dö ? 😦

  8. hej. jag bor i norge och jag sog den, men det såg mer ut som en planet men varför skulle en planet vara innanför atmosfären ? ….. jag ÄLSKAR i alla fall det okända …. det som inte har en förklaring , själv är jag häxa och jag har en häxkvast, men det går inte att flyga med den men det sägs att det går :).

    • Hej Olge!
      Åh vad coolt att du såg det i verkligheten! Nu blir jag avundsjuk! ^_^;;
      Coolt att du är en häxa! Låter intressant med din kvast. Du kanske lyckas få den att flyga en dag? 🙂
      ja, det övernaturliga är verkligen underbart!

  9. Hej! Jag har gått runt o kollat runt lite på hemsidan.
    Och tänker ÄNTLIGEN!! har ngn kommit på att
    skriva om saker som man undrat över så pass länge…

    Det är skönt o få kunna läsa all typ av ”underliga” saker
    på ett o samma ställe, o inte behöva gå in på olika
    hemsidor för att läsa om sådant..

    Sen läste jag eller hörde (kommer inte ihåg riktigt) ngt
    om att aliens kommer att komma till oss, visa sig
    så att säga, i år eller början på nästa =D :O
    heeelt coolt tycker jag, för har nämligen alltid undrat
    om det finns intelligent liv på andra planeter,
    aa just det en sak till, jag tror inte de ser ut som alla
    andra tänker sig att de ser ut, jag tror att de ser ut som
    oss bara kanske lite mera annorlundare =D

    By The Way ääälskar din sida =D

    • Hej Maddie!
      Tack så mycket! 🙂 Blev glad av din kommentar! Roligt att höra verkligen!
      Vad spännande det där du hörde om aliens. Hoppas att det stämmer! Det vore verkligen så underbart om det hände.
      Härligt att det skulle vara så snart också.
      Ha det bra!

  10. jag har faktist sett 14 vita hjortar samtidigt och kan bara säga att det är en mäktig känsla att stå mitt i flocken när den springer förbi. Det är en känsla man aldrig kommer att glömma.
    Mvh. Emil

    • Hej Emil!
      Oj, vad fantastiskt! ja, det förstår jag är en sån där upplevelse som alltid kommer finnas med dig.
      Måste ha känts helt otroligt. Nu blir jag riktigt avundsjuk på dig! ^_^
      När och var hände det?
      Mvh. M

      • Det är ca 1år sedan det hände och det hände i skogen vid öveds kloster här nere i Skåne. Va en idee jag fick att köra ut å sätta mig i skogen och när jag suttit där en stund så hände detta, så det va nog en högre makt som villa att jag skulle se dom.
        Mvh. Emil

  11. gillade den sista bilden rolig xD

  12. Bra sista bild, gav mig ett gott skratt. =D

    Voynich dokumentet är ganska intressant… Jag undrar hur mycket liknande det finns.

    • Hej Rickard!
      Ha, ha den bilden är verkligen bäst! 🙂 kanske ligger något i den…^^
      Jo, det är spännande. Borde skriva mer om Voynichdokumntet.

  13. Kul sista bild! 😀

Kommentera

