Två spöknyheter. (och liiite om 2012..)

Här kommer två lite spökiga historier! ^__^

En bok har nyligen getts ut som väcker frågor om att rocklegenden Jim Morrison (sångare i bandet: The Doors) kanske är fångad på bild efter sin död!
Ni kan se fotot under. Det togs 1997. Mannen ni ser poserande på det är rockhistorikern Brett Meisner. Brevid honom kan man se en mystisk skugga som påstås vara Jim Morrison. ^o^ Många forskare har gjort analyser av bilden och de har uteslutit både ljusfenomen och bildmanipulering. De kallar spöket på fotot ”oförklarligt”. Boken som tar upp både detta foto och andra spökfoton går att köpa HÄR.Om någon vill ge mig den i julklapp så är det helt okej… 😉

Spökfotot av Brett och kanske Jim…

En närbild med inställd skärpa för att få spöket att framträda bättre.

Vad tror ni om bilderna?

Nu till något annat….
Forskare har skapat ett spökhus på egen hand. Inte med plastskelett och fuskspindelväv utan med hjälp av elektromagnetiska fält och infraljud. (Vissa påstår ju att äkta spöken skapar elektromagnetisk strålning)
Den som stod för skapandet av rummet var Cristopher French. Han är chef för Goldsmith´s Anormalistic Psychology Research unit och redaktör på tidningen ”Skeptic Magazine”. (En skeptiskt inställd tidning som inte skulle gilla mig…)
🙂

Ritning över det ”hemsökta” rummet.

79 personer fick gå in i det skapade hemsökta rummet för att se om de kände av något. Vilket de gjorde! Det var endast 6 % som rummet inte gjorde något intryck på. De vanligaste känslor folk rapporterade var yrsel och att de kände sig snurriga. Vissa tyckte att de kände av en närvaro och flera kom ihåg drömmar de glömt. Det finns ju många olika sätt man kan se på detta experiment och jag tycker att det är intressant att fundera över. Man skulle ju kunna se det som ett fall av suggestion. Alla var ju helt fokuserade på att de skulle känna av något och därför gjorde de det. Men man skulle också kunna se det som att vissa människor är mer känsliga för att fånga upp vibrationer som inte går att se. Det skapade hemsökta rummet var ju fullt av infraljud och elektromagnetisk strålning vilket ju båda är vågrörelser. Om folk kan känna av den typen av vågrörelser borde de väl kunna känna av vågrörelser skapad av andar? Men det tar kanske lite erfarenhet för att kunna skilja på vad som är vad? 🙂 Rätt intressant hur som helst. Att fylla ett rum med infraljud och elektromagnetisk strålning kanske förresten är en originell idé för nästa års Halloween? 😀

Vad anser ni?

Jag och en vän såg 2012 filmen i helgen. Jag hade egentligen inga förväntningar när jag kom dit. Jag tänkte typ att ”det hör väl till allmänbildningen att ha sett den” i alla fall för mig eftersom jag är så intresserad av mayafolket och deras kalender. (Fler mayafolkrelaterade inlägg är för övrigt på gång! Yay!) Men jag var faktiskt glatt överraskad av filmen.
Den undvek skickligt att prata för mycket om mayakalendern. (Underligt med tanke på att det liksom är det filmen bygger på men kanske tur eftersom en viss biobesökare säkert hade blivit väldigt störd om de hade framställt den på fel sätt) 🙂 Den hade bara en liten snabb animerad film i en scen som nämnde mayakalendern. (Den animationen hade förövrigt hög LOL-faktor) 🙂 Annars var det en underhållande och spännande film. Fantastiska effekter. Har inget att klaga på direkt. Är egentligen inget katastroffilm-fan men den var kul att se.

Ja, ville bara dela med mig av mina tankar runt den. ^_^

Ha det bra och se upp för spöken!

Magiska hälsningar M.

14 svar

  1. Jag är ledsen att behöva säga det, men du behöver inte fylla ett rum med elektromagnetisk strålning, det är redan gjort. Du kan gå ut i vilken större stad som helst och bli bombarderad med hög strålning. Visst är det spökligt?

    • Hej Robert!
      Jo, det är sant. Bara en mikrovågsugn skapar ju strålning.
      Det de gjorde när de skapade det ”hemsökta rummet” var att de använde sig av speciella elektromagnetiska fält.
      Fält med olika frekvenser samverkar nämligen med kroppen på olika sätt.
      De använde sig av strålning med frekvenser som vid tidigare experiment hade gett folk en ”paranormal känsla”
      Det som definierar ett elektromagnetiskt fält är dess frekvens och motsvarande våglängd. En bra bild att tänka sig för att förstå hur det funkar är att man har ett rep fastknutet i en dörr och själv håller man i den andra ändan. Om man flyttar repet långsamt upp och ner skapar det en lång våg. Flyttar man det snabbt upp och ner bildas en massa små. Ju fler vågor du genererar (hög frekvens) desto mindre är avståndet mellan dem (kortare våglängd) eftersom längden på repet är är samma. Alltså, ju högre frekvens desto kortare våglängd.
      Alltså kan styrkan på elektromagnetiska vågor variera. Därför skiljer sig vågorna i det hemsökta rummet från vågorna vi stöter på ute.
      Oj, oj nu blev det värsta lektionen här! 😀 Hoppas du inte har somnat! =_=
      /M.

    • Kan det inte bara vara så att den känslan som man får när man tror att man är hemsökt egentligen är elektromagnetisk strålning?

      • Hej Anonymous!
        Ja, det är ju lite upp till vad man själv väljer att tro. Många säger ju att de ställen det rapporteras spökerier på har mycket elektromagnetisk strålning.
        Men andra säger dock att det är andar som höjer den elektromagnetisk strålning…. så det beror ju på vilken teori man föredrar. 🙂

  2. Det där huset hade varit himla roligt att besöka. Men var syftet för att bevisa att det går att göra övernaturliga upplevelser via teknik och att det då inte är tal om övernaturlighet..?

    Kanske är fotot inte av Jim Morrison, det kanske är av ett fan?

    • Hej Greys!
      Ja, syftet var nog i alla fall att få en alternativ förklaring. Men de som anordnat experimentet ansåg efteråt att folket som besökt rummet hade inbillat sig det mesta av det de upplevde och att det var ett fall av suggestion. Det är lustigt att folk alltid vill tro att det är inbillning, vare sig anledningen går att förklara vetenskapligt eller inte ha, ha 🙂 Men jag tycker att det är intressant hur som helst. Hur känsliga vi är för vibrationer och sånt.

      Ja, det är ju en möjlighet när de gäller fotot. De var ju förövrigt på en kyrkogård. Det kan ju vara vilken ande som helst egentligen! ^_^

  3. Tack för lektionen! 😉
    Jag har en bakgrund som tekniker inom elektronik så jag har det klart för mig från tidigare. Det som däremot intresserar mig är hur vi påverkas av olika magnetfält och elektromagnetiska fält. Som du säger så är strålningen i rummet annorlunda den vi utsätts för i vår omgivning. Men det har visat sig att en vanlig upplevelse hos folk som bor när mobilsändare är psykiska upplevelser. Man kan få koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, huvudvärk, minnesproblem osv…

    Just nu letar jag efter forskare som studerat hjärnan, upplevelse och vår förmåga att påverkas av svaga magnetfält. Hittade en gammal räv på området, Dr.Micheal Persinger. Googla på honom, det ligger några film klipp med honom på Youtube.

    Om du är intresserad av ämnet och hur vi påverkas av strålningen så titta gärna in på min webbsida. http://www.mobilsmog.se

    • Hej igen Robert!
      Tack för tipsen! 🙂 Jag ska absolut googla på honom för jag tycker att detta är mycket intressant!
      Nu ska jag kika in på din hemsida!
      Ha det så bra!
      /M.

  4. Har ingen aning om foto, säkert ett galet fan som säger sig vara Jim Morrison, men det där rummet skulle vara intressant att besöka.

  5. Spökena… ja de får nog se upp istället, om vi verkligen håller på att utplåna vår jord här de ingen att hemsöka 😉
    Sköt och sido, tror inte det där är ett spöke på fotot, känns mer som… misslyckat foto/dubbelexponering. 😛
    Ha en fin helg. (ps en månad sedan senaste mail nu, min inkorg har blivit ledsen och deprimerad)

    • Hej Jenny!
      Ja, det är sant. Ha, ha vad ska spökena då göra? Men det är ju i den andliga dimensionen så de klarar sig nog. ^.^
      Stackars din inkorg! Jag ska göra något åt den snart. LOVAR! Men jag har jobbat extra hela veckan och är trött, trött, trött….
      Behöver…. sömn…. =_=
      Ja, eh hur som helst… Ha en fin helg du med! Vi hörs!

  6. kan du nån gång hemsökta hem telefoner

Kommentera

