Önskebrunnar och deras magi.

Har du kastat en slant i en önskebrunn någon gång och önskat dig något och sen börjat tvivla och kommit på att du borde använt slanten till en glass?
Men att önska något vid en önskebrunn är förmodligen inte bortkastade pengar, eller jo det är det ju på sätt och vis men du kommer nog få igen det senare. 🙂

Önskebrunnarnas magiska krafter har varit omtalade långt tillbaka genom historien. De har använts både för utövande av magi, förbannelser, ritualer, healing spådomskonst och såklart till att uppfylla önskningar. Mot en mindre betalning… Hmm önskebrunnar har affärssinne. 😉

Vattnet, med sin livgivande kraft var förknippat med healing och fertilitet. Brunnarna sågs som magiska portaler som andar, skyddande änglar och de döda kunde passera till vår värld genom. Vissa brunnar var förknippade med olika gudar och ibland kan man hitta trästatyer vid dem. Förmodligen avbilder av den gud som brunnen tillhörde. För att väcka brunnens krafter eller för att vinna andens gillande kastade pilgrimarna ner mynt och andra gåvor till den.

När man kastade ner mynt i brunnar fanns det olika sätt att avgöra om önskan skulle gå i uppfyllelse beroende på hur myntet föll. Man kunde också kasta ner stenar och fråga frågor och genom att analysera bubblorna som uppstod kunde man få svar om saker som skulle hända. Kvinnor kastade ner trasor i brunnarna och om tyget flöt åt söder så var deras män otrogna. Men om det flöt åt norr så var allt lugnt. Vissa brunnar användes endast till att kasta förbannelser. En brun i Wales blev så känd och oroande välanvänd att kyrkan förstörde brunnen på 1800-talet.

Det fanns många ritualer och myter kring brunnarna. En del skulle man bada i vid vissa klockslag eller så var det viktigt att gå runt brunnen ett antal gånger. Vissa brunnar trodde man vaktades av drakar och andra monster. Dessa var man tvungen att blidka och skydda annars kanske staden eller byn skulle drabbas av olycka. I Irland dekorerade man brunnar med garn och band. Särskilt kring speciella högtider. Det var vanligt i princip överallt att man reste altare vid dem. När kristendomen tog över ersattes många av de hedniska brunngudarna och andarna med kristna helgon.

Ja, och som vi vet är önskebrunnarnas populäritet lika stor idag som då.
”Fountain Money Mountain” rapporterade 2006 att turister kastade över 3 miljoner pund varje år i önskebrunnar. Hmm, man kanske borde bygga en önskebrunn… $__$

Brukar ni kasta pengar i önskebrunnar?

Tror ni på deras kraft?

32 svar

  1. jag skulle gärna vilja tro på deras kraft. Jag gör det inte, men jag önskar att jag gjorde det, för vi behöver sådana saker att tro på. 🙂

    • Hej Jenny!
      Jo, det är nog sant. Jag tror att om man tror något tillräckligt mycket så slår det in.
      Därför kan nog önskebrunnar fungera! 😉
      Jag ska till en kompis över helgen men skriver mail till dig när jag är hemma igen på måndag!

  2. fin blogg 🙂

  3. Intressant blogg!

  4. Jo, jag tror på deras kraft. Kanske inte att de uppfyller önskningar och sånt, utan att man kan använda den som en portal till en annan värld eller en sak att ställa frågor till. Men jag har aldrig sett en brunn i verkligheten. Kanske lite konstigt att tro på dens kraft då, haha.

    M.M

    • Hej M.M!
      Klart att du kan tro på deras kraft ändå! Det tycker jag absolut.
      Ja, brunnar känns ju väldigt magiska. Jag gillar verkligen tanken på att andar från andra världar och så bor där nere som man kan rådfråga om saker. 🙂

  5. Jo jag tror på önskebrunnar! Det är nått magiskt med dom. Jag brukade alltid önska att jag skulle få en hund, att jag skulle åka till australien när jag va yngre. Båda slog in =) Fick min hund ella när jag gick i sexan och åkte till australien för 3 år sen för att hälsa på en kille som jag pratat med på internet i 9 år =) det bara händer! Önskekraften är stark

    • Hej Elin!
      Åh vad roligt att dina önskningar gick i uppfyllelse!
      Jag håller med dig. Önskekraften kan vara hur mäktig som helst bara man tror på den! ^_-

  6. Hejsan!
    Hur vet du så mycket om allt sånt här? Jag menar inte bara om önskebrunnar utan om allt du skriver. Ja har hållt på att läsa och forska hur länge som helst, men ja använder nog fel källor.
    Kram Jez

    • Hej Jezebel!
      Ja, jag är väl så att när jag blir intresserad av något så blir det något av en besatthet och jag vill veta ALLT. Ha, ha… 😀
      Jag har en stor boksamling och googlar en hel del också. 🙂
      Lär mig nytt hela tiden. ^_^
      Kram M.

  7. Halloj!! Hoppas allt e bra med dej! Jag har för egen del ej någon erfarenhet med önskebrunnar men glömmer aldrig den gången jag såg en stjärna falla o min önskan gick omedelbart i uppfyllelse. Vet dock inte om det var en tillfällighet eller stjärnan… o det lär jag aldrig få veta:)!!!ha en mysig helg, själv är jag själv med ett glas vin ikväll då min sambo är på julmiddag men då tar jag mej i akt att mysa lite med gott dricka, bra musik o en superblogg (gissa vilken)!!!:)

    • Hej Lollo!
      Låter mysigt! Jag har haft en väldigt händelserik helg. I fredags var jag och en kompis på Gula Villan i Ekhagen till två på natten. I går var vi så trötta så då gick vi och såg 2012-filmen. Den var faktiskt bra tyckte jag. Nog för att jag stör mig på vissa saker men i överliggande var det en bra film. Väldigt bra gjord med fantastiska effekter. I dag var jag och en annan vän på julmarknaden i gamla stan. Det var så magiskt för det var jätte mycket dimma. Me like! Dimma är mystiskt och coolt. 🙂

      Häftigt att du sett en stjärna falla och att din önskan uppfylldes direkt. Underbar upplevelse! Blir lite avundsjuk på dig… Ha, ha… 😀
      Såg en stjärna falla en gång men jag har skam att säga glömt vad jag önskade! v_v

      Tack så mycket för att du gillar min blogg! Det betyder mycket att veta att den är uppskattad!

      Ha en bra måndag! ^_^

      • Hejhej igen gud va mysigt det lät med julmarknad på Gamla stan:) Vi var åxå på julmarknad i vår stad men den va lagom mysig med ösregn o jättemycket folk så man knappt såg ljusshowen som dom skulle ha (men stod o lyfte upp min dotter så att iallafall hon kunde se) hihi. Men tryckte iallafall in oss på ett cafe´ o tog en fika, de va mysigt o sitta o titta ut o slippa regnet lite!! Skäms nästan för att säga önskeuppfyllelsen av stjärnfallet för det är så tråkig önskan men måste ju berätta de ändå hahah. Jag var 15 o hade moppe o skulle hem sent i mörkret när min moped bara dog mitt på vägen, ingenting ville fungera men så helt plötsligt föll där en stjärna o jag hoppades ju såklart att nånting skulle hända så att min moped ville starta o precis när jag önskat det så startade den när jag provade igen så det har jag tyckt var konstigt. Lite tråkig uppfyllelse hahaha, men men de var något som hände efter ett stjärnfall:)! Ha en fortsatt mysig vecka!

      • Hej igen Lollo! 🙂
        Jo, det var riktigt mysigt. Vi hade ju tur som bara fick stämningsfull dimma också. Stackars er med regnet.
        Men det låter mysigt att fika medan det smattrar mot fönstret. ^_^
        Jag tycker inte att du ska skämmas för din stjärnfallönskan. Den räddade ju dig från att bli fast på vägen så det var ju bra.
        Man kan säga att du fick ”hjälp från ovan” ha, ha… 😀
        Ha en mysig vecka du med!

  8. Nja, jag har bara slängt en peng i Fontana di Trevi – eftersom det sas att man får komma tillbaka dit igen då. Men än har jag inte kommit tillbaka dit, fast det gått en himla massa år sedan dess 🙂

  9. Åhh intressant att brunnar var förknippade med olika gudar hade jag ingen aning om. Och lustigt det där med att kristendommen kommer och gör om allt på sitt sätt, dem har verkligen förstört massor.

    Jag har kastat mynt några gånger i en brunn och även fontän 🙂 Du då?

    • Hej Lesly!
      Ja, det är intressant att se hur kristendomen omvandlade alla gamla gudar och traditioner och gjorde om dem till sina.
      Tycker också att det är synd. Det har ju förstört en hel del, eller i varje fall förändrat det.
      Jodå, jag har kastat mynt i brunnar en massa gånger. Den mest effektiva önskebrunnen tycks vara den på tomtits. 🙂
      Ja önskade att en gammal vän skulle ringa mig och kastade en peng där och nästa dag ringde han. ^_^

  10. intressant läsning om önskebrunnar, kastat pengar i en önskebrunn har jag väl gjort någon, faktiskt kastat pengar i ”Fontana di trevi” i Rom (den fontän där den kända svenska skådespelerskan har badat)….hurvida det är en önskebrunn eller inte har jag ingen aning om…men det går att kasta pengar i den…men att en önskning går i uppfyllelse tror jag inte på,

    • Hej igen Mattias!
      Jo, den räknas som en önskebrunn. ^_^
      Men du måste väl i alla fall tro liiiite på önskekraften eftersom du kastade i pengar….? 😉

  11. Hej!
    Första gången ja kikar på din blogg, såg den från Natacha Peyres blogg faktiskt.. Hur som helst.. Jag tror att tankens kraft är det som styr oss i livet och vad som händer omkring oss. Det finns många undersökningar och forskningar kring den mentala kraften och hjärnans kapacitet. Vi använder ju bara 10% av hjärnans kapacitet i dag.. Å redan nu är jag övertygad om att man kan få nästan vad som helst och klara av nästan vad som helst genom tankens kraft!
    Det finns många ”spirutiella riter” man kan göra.. Ge ett kärt föremål och linda in det i ett brev till universum, kanske med önskningar om framtida man eller va man nu vill önska.. Så att kasta pengar i en brunn och önska något är väl ungefär samma sak! Däremot så tror jag att man måste tro på det till 100% för att det ska fungera. Och alltid tänka att det redan är inslaget. Om man tex tänker ”jag hoppas att jag en dag blir känd” -då sänder man ut signaler till universum att det inte är så.. Men tänker man istället ”Jag ÄR känd” så känner universum att det är fel och kan därför rätta till de så att man blir känd.. typ… Hoppas ja inte tråkade ut dig med min lilla uppsats! 🙂
    Din blogg verkar intressant! ja ska fortsätta läsa! 🙂

    Peace!

    • Hej Cicci!
      Tack så mycket! Kul att du gillar min blogg! ^_^
      Jag håller verkligen med om det du skriver. Våra tankar har en sån otrolig kraft och det är synd att inte folk inser det.
      För det grundläggande är ju verkligen att tro. Jag har också tänkt på det där med att man ska önska som att det man vill redan har hänt.
      Brukar försöka formulera mina affirmationer så. Har du läst eller sett ”Hemligheten”? Där pratar de mycket om det.
      Tack för din kommentar! Det var intressant att få ta del av dina tankar!
      Kram M.

  12. Hej!

    Vilken unik och bra blogg du har!
    Lägger till dig på blogglovin. kram

  13. Önskebrunn…. Det skulle kanske vara något att ha i sin trädgård….Jag för min del skulle gärna vilja ha en vanlig brunn,en gammeldags som drog hinkar upp och ner i, och vem vet om man skulle ägna tillräckligt mycket energi åt den kanske det till slut skulle bli en önskebrunn… Men huruvida de fungerar eller inte vet jag faktiskt inte, har missat de att besöka de som finns…..
    MVH wadyr

    • Hej Wadyr!
      Åh ja! 🙂 Att ha en egen vacker gammeldags önskebrunn vore underbart.
      Tror absolut att man skulle kunna fylla den med rätt energier för att göra en bra önskebrunn av den. 🙂
      Skulle vara spännande att försöka… måste bara få tag på en brunn då… ^_^;;

  14. Jag tror absolut, men jag kastar endast i brunnar som ser äldre och mer trovärda ut, men fina, vackra brunnar från nutiden fungerar också ibland:)

    • Hej Anonymis!
      Ja, de äldre är de som känns mest magiska. Men man vet ju aldrig vilka som ska har kraften så det är bra att ge nya en chans också. Håller helt med! 🙂

  15. Hur känner man igen en önskebrunn? Man vill ju inte slösa sina pengar genom att slänga dem i en vanlig brunn och missa en önskebrunn.

    • Hej Lily!
      Man får göra efterforskningar om brunnens historia. Det finns inget kännetecken som går igen på alla önskebrunnar tyvärr

Kommentera

