Mayakalendern och 2012.

I dag dyker vi ner i mysterierna kring Mayakalendern!

Mayakalendern är ett tidsräkningssystem skapat av Mayafolken.
Mayariket var en högkultur som sträckte sig genom Centralamerika från det som nu är Mexiko till staterna Guatemala, Belize, västra Honduras och El Salvador.
De var grymt duktiga på astronomi och tidräkning. Vissa av deras kalendrar var grundade på astronomi medan andra var grundade på andlig tro och gudomliga energier. De olika kalendrarna är tidscykler inom cykler och bildar tillsammans en större tidsplan.
Detta inlägg handlar om hur deras kalender är uppbyggd och vad som kommer hända när kalendern tar slut vid det mytomspunna datumet 21 december 2012.

Mayakalendern är som sagt inte bara en kalender utan ett system av flera kalendrar som är synkroniserade med varandra och på det sättet visar olika tidsperioder. Till exempel: Den mest framstående av dessa kalendrar kallades Tzolkin. (Vilket betyder ”dagarnas räkning” på yucatecmayaspråk). Den räknar dagarna i 13 stycken 20-dagars veckor. Denna kalender används än idag i Guatemala av quiché-maya som bevarat kalendern under 2500 år. Coolt! Tzolkin gick att kombinera med en annan kalender: Haab. Då fick man fram en längre kalenderrunda på 52 solår. På detta sätt använde man sig av flera system för att räkna olika tidsperioder

Men vad är detta med att mayakalendern slutar 2012 om? Det som blivit känt som mayakalenderns slut är slutet på den såkallade ”långa räkningen”. Det var den tidräkningen mayafolket använde sig av för att följa de stora skeendena. Den består av 13 tidsperioder om 394,3 vanliga solår. Arkeologer har räknat ut att den långa tidräkningen började 11 augusti 3114 f Kr. Om vi från och med då räknar fram 13 tidsperioder enligt kalendern kommer vi fram till att den slutar 2012 den 21 december. Vilket väcker frågan: Vad kommer hända när kalendern slutar?

Men innan vi börjar fundera över 2012 tycker jag att det är viktigt att vi lär känna mayafolkets tankar bakom sin tidräkning lite bättre. Talet tretton var ett mycket magiskt laddat tal för mayafolket. Det kan man märka i både Tzolkin och den långa räkningens tidsperioder av 13. Varför just 13 då? Jo, alla kulturer i Mesoamerika delade tron att kosmos var uppbyggd av 13 himlar. Varje himmel hade en egen gudomlighet som regerade över den. Vissa himlar tillhörde samma gud fast i olika skepnader. Tzolkins trettondagarsräkning ansågs vara en spegling av skapelseprocessen och varje steg i den processen behärskades av en av de tretton gudarna. De tretton tidsperioderna i den långa räkningen tillhör alla varsin himmel och gud.

Men hur är det med förutsägelser då? Om vi ska oroa oss för 2012 vill vi ju veta om mayakalendern faktiskt har kunnat säga något om riktiga händelser! Okej, okej. Vi kommer till det nu!

Låt oss börja från början. Alltså starten av kalendern 11 augusti 3114 f Kr. De flesta har tyckt att detta är ett konstigt datum. Varför börjar kalendern just då? Maya folket fanns inte ens själva då… De kunde ju inte veta något om vad som hänt vid den tiden… Om vi ser mayakalendern som en global magisk kalender så kan man hur som helst se att vid kalenderns början skedde mycket omvälvande saker runt om på jorden. Jordens första nation uppstod då: Egypten. Vid den här tiden byggdes också några av de mest fantastiska monumenten på jorden som farao Djosers pyramid i Saqqarah och Stonehenge i England. Brons började användas på Kreta och mänskligheten lämnade stenåldern. Ingen dålig tid att starta sin tidräkning! 🙂 Den första himmel att representeras i den långa räkningens början behärskades av en ”gud som förde med sig ljus”.

Om man tittar noggrant på sambanden mellan den långa räkningen och skriftspråkets utveckling hittar man snart en hel del samband. De största framstegen för skriftspråket har alltid skett under de udda himlarnas nummer till exempel. Under himmel 1 kom de egyptiska hiroglyferna, under himmel 3 den mesopotamiska kilskriften, under himmel 5 alfabetisk konsonantskrift, himmel 7 fullständig alfabetisk skrift, himmel 9 kom papyrusböcker i Rom och papperet uppfanns i Kina, himmel 11 första tryckta boken och himmel 13 de första dagstidningarna o.s.v. Vi är ju i 13:de himlen nu… 😉 Detta är ett exempel på hur man kan se utvecklingen återspeglas i mayakalendern.

Pyramid i nationalparken Tikal (en av de största maya-ruinstäderna) som visar de 9 undervärldarna…

Eftersom detta inlägg är en överblick av mayafolkets tidräkning så måste jag också nämna att förutom de 13 himlarna fanns det också 9 undervärldar. (Nej! Sluta inte läsa! Det krånglar inte till det hela allt för mycket…) De nio undervärldarna är precis som himlarna tidsepoker men de spänner över ännu längre tidsspann. Anledningen till att jag ville nämna undervärldarna här är att den första undervärlden började vid tiden för big bang. Vilket verkligen gör mayafolkets kalender system till kosmos kalender. 2011 den 28 oktober kommer vi ha genomgått alla undervärldar och vissa säger att det datumet är ännu mer magiskt än den 21 december 2012.

Med hjälp av mayakalendern kan man alltså följa tidens utveckling och ju djupare man går in i det desto fler samband hittar man mellan kalendern och olika historiska händelser.

Vad händer då när kalendern slutar 2012? Blir det jordens undergång? °_° Knappast. ^_^ Vad än biofilmen säger… 🙂
Det mayakalendern har beskrivit är framför allt mänsklighetens utveckling. När den långa räkningen började uppkom skriftspråket och man började bygga monument och uppfinna saker och det växte fram klassamhällen. Det var definitivt en ny tid från det som varit innan. Den tidsåldern tar slut nu om mindre än 3 år. Men det betyder inte slutet för jorden eller mänskligheten utan början på en ny tid och ett nytt medvetande. I samband med att vi inte längre följer himlarnas eller undervärldarnas planering kommer vi vara helt fria att skapa vårt eget öde.

Därför är det positivt att vi närmar oss slutet för mayakalendern. Ingen anledning till panik alls! Bara förväntan inför… ja vad som nu händer! 🙂

Vad anser ni om mayakalendern?

Tror ni efter att ha läst detta att den har fungerat som jordens kalender sen big bang?

Hur tror ni världen kommer förändras efter 2012?

185 svar

  1. Intressant läsning =) Nu sitter jag nästan och ”längtar” efter 2012 av ren nyfikenhet om vad som kan hända ;P

    • Hej Johannatastic!
      Ha, ha eller hur? När man sätter sig in lite mer i det då känns det som något positiv och spännande! Det är bra att vi lever just nu! 🙂

  2. Jag har hört någonstans att när deras kalender tar slut börjar en ny. Precis som för oss. Våran kalender är för ett år i taget. Medan deras är för 6000 år i taget. hahah Den 31 december varje år tar en kalender slut och en ny börjar.

    • Hej Marica!
      Nä, det måste ha varit om något annat för efter 2012 så kommer det inga fler tidscykler. I alla fall inte från mayafolket.
      Förmodligen är det där du läst om en av deras tidsindelningar. Men som sagt så är det slut med alla cykler nu. Vi kommer vara fria! 😉

    • jag förstår inte maya hur de räknar dagar och år och tid och månader det säger 13 tänder kugghjul cirkel och en 20 tänder ring har varnandra att göra men hur mycket vruder man på den 13 tänders kugghjulem på en månad och sånt ?

      • Hej Niklas!
        Alltså maya-folket tänkte ju inte ens i månader. Det hade ju sitt helt egna system. Det är vi som har försökt översätta deras tidräkning till vår egen men det finns många olika åsikter om hur de bör göras.

    • Deras kalender slutar inte alls 31 dec varje år. 🙂

  3. Det är hetlt otroligt hur dom kan ha räknat ut något sånt här! Allt stämmer ju med… Nu till frågan vem var dom? Kan vi räkna ut något sånt här idag? Om vad som kommer hända om 1000 år framöver…

    Hm… Kanske lågkonjunkturen äntligen vänder och vi får världsfrid år 2012? Jag tycker bara det är en stor utveckling för oss… Att vi kanske börjar ta hand om världen lite bättre. 🙂 Det hoppas jag på…

    Men det känns som nu att allt har varit förutbestämt. Allt som har varit har varit en sorts hjälp för oss att utvecklas. Om vi är helt fria nu från vårt ”öde” vad kommer hända då… Känns inte precis som vi är redo för att hoppa ut från ”fågelboet” än… :p Finns mycket kvar som vi borde lära oss… Men allt detta kanske är ett test? Om hur vi har klarat oss hittils.

    Vi kanske själva skapar vår egen undergång? Kanske inte år 2012 men det kanske startar där… Eller tvärtom! Vi kanske helt plötsligt blir super smarta och kommer på ett sätt att slippa arbeta. :p

    • Hej Sara!
      Ja, det är verkligen fascinerande! Fast mayafolket levde för så länge sen så var de ljusår före oss…
      Ja, allting har verkligen följt en plan hittills. Men jag tror att mycket kommer förändras när vi inte följer de energierna längre.
      Vi kommer lugnt förändras av det och jag (hoppas och) tror att det blir till det bättre. 🙂

    • vi ser ju hur mycket som sker nu,förtryckta människor börjar göra revolt mer o mer,ekonomier raseras,ser ut som allt börjar ställas på sin spets,men frågan är,hur agerar vi om vi nu blir fria???det är ett stort?tycker jag.tror nog inte alls att diktatorer,rovdjuren som roffar åt sig på andras bekostnad helt tvärt gör ett kast till ödmjukhet och frid.att vi alla ändrar oss och hjälper varandra till allas bästa,det är för mig en omöjlighet att se,men men hoppas gör jag i alla fall.men så länge vi har ett ekonomiskt vansinne som styr världen så vill jag nog sätta ett stort frågetecken på det också.

  4. hejsan.. setat och kikat igenom din sida 🙂
    mycket rolig och intressant läsning..

    själv så är jag från borlänge..
    tänkte bara nämna skivan ”kalla kårar” en skiva man åker runt i staden och lyssnar på skum snubbe som berättar om spöken i huset medans du parkerat framför det..

    så jag ville bara säga att

    Hovgården:

    Tunnel maria

    och gamla fasta paviljongen
    ”nedlaggd sektion på säters dårhus”

    kanske kan vara intressanta ställen för dig att kolla upp

    • Hej Daniel!
      Tack! Kul att du kikat runt här! 🙂
      Spännande ställen! De ska jag forska lite om. ^_^ Tack för tipsen!
      Ha det bra!

      • hej alla söta människor… alltså man ska inte gå å grubbla på saker som detta.. jag menar, händer det så händer det. de finns inget vi kan göra åt saken i vilket fall 🙂 så varför ens orka lägga ner energi till att vara orolig 😛

      • Hej Linus!
        Nej och särskilt inte när det är så onödigt.

  5. Underbart inlägg , precis detta jag gått och funderat på men inte orkat leta upp :$ såg filmen häromdagen och efter det så trodde jag verkligen att jorden kommer halvt gå under 2012. Men din version låter mycket trevligare så vi hoppas på att den stämmer bättre !

    • Hej Bea!
      Tack så mycket!
      Ja, filmen är nog lite missvisande… Jag tror mer på detta. Ser fram emot att se filmen dock. Den verkar skickligt gjord.

  6. Som vanligt är det intressant att läsa din blogg ^-^ tycker det här med maya-folket är riktigt intressant och har läst runt en hel del själv om det med.
    Fortsätt med det du gör, du är jätteduktig!

    • Hej Steph!
      Ja, mayafolket är så fascinerande! Jag hade lite svårt att hålla mig från att göra detta inlägg flera sidor långt… Hade mycket som jag ville få med. 🙂
      Var på ett föredrag om mayakalendern för några veckor sedan och har just avslutat en bok om den.
      Tack så mycket för dina snälla ord! I will! 🙂 Älskar att blogga!

  7. Så, nu har jag läst igenom 🙂 Väldigt intressant. Vilken tajming att jag hade detta inlägg som önskemål när du redan satt och skrev det 😉 Jag tycker nästan det är lite läskigt att de kunnat veta om vad som skulle hända i världen så långt innan det skedde. Nästan som de hade rest i framtiden innan de gjorde kalendern 😛 haha

    • Hej Söderberg!
      Ja, haha, det känns som att vi hade lite telepati på gång… 🙂
      Det är verkligen helt otroligt hur bra mayakalendern stämmer. Helt fascinerande! *_* Ja, tänk om det faktiskt reste i tiden… Det var i alla fall en mycket spännande teori tycker jag.

  8. Hej!
    Mycke intressa och bra skrivet!

    Jag har följt många sidor på internet om just 2012, det står ganska mycket om det, men ingen av de har förklarat det på ett bra sätt.
    Du är nog den första som har förklarat teorin på det sättet!

    Tycker absolut inte att jordens undergång är 2012, Utan vi kommer nog börja ett nytt liv.

    Vill bara påminna om att NASA har gått ut till olika folksamlingar och berättat att det inte kommer vara jordensundergång den 21 december 2012, utan det var bara rykten som har spridits för filmindustrins skull. Så NASA har inte sagt att jorden kommer gå under!

    • Hej Noar!
      Åh tack så mycket! Det blev jag glad att höra att du tycker!
      Ja, det är bra att Nasa har sagt det. Det är lite hemskt hur många som går runt och oroar sig och tror att jorden faktiskt kommer gå under.
      Stör mig lite på hur alla säger att mayafolket förutspådde jordens undergång när de faktiskt aldrig har handlat om det.
      Ja, hur som helst, roligt att du gillade inlägget!
      Kram M.

  9. Vad kul att du tog upp det, intressant inlägg! Jag är så sugen på gå och se filmen.

  10. Hej!
    Jag hoppas på nåt magiskt och en förändring som gör att alla hjälps åt och ser till att alla mår bra, istället för att bara tävla om pengar som det är idag!

    Jag kom också på en lite intressant tanke med Mayakalendern medan jag läste:
    År 2012 kanske är datumet för den första tidsresan! De åkte tillbaka till tiden för Mayaindianderna och bestämde sig för att bevara sin kunskap och ”bevisa” för dom som inte åkt tillbaka att tidsmaskinen faktiskt fungerade! Och därför slutar kalendern på exakt datumet för deras tidsresa, för efter det så vet de ju inte vad som händer i ”framtiden”. 😀
    Undrar bara om forskarna kommer fatta det när det är 2012. ^^

    • Hej Zelda!
      Ja, det låter som en bra framtid. ^_^ Det hoppas jag också på.
      Jag gillar din tidsresande teori. Jag tror att forskarna egentligen är mycket mer utvecklade än de erkänner för befolkningen. Så varför inte? Det kanske är tidsresor de experimenterar med på area 51. 😉
      Ja, det blir spännande att se vad som händer… 🙂

  11. Intressant läsning, som vanligt!

    Jag säger precis som en forskare vid NASA sa (fasen att man glömde bort vad han hette):

    Min kalender tar slut den sista december 2009, men det betyder ju inte att världen går under då…jag köper bara en ny.

    • Hej Olle!
      Tackar!
      Jag måste säga att det var mycket bra sagt av den där Nasa-forskaren. 🙂 Det är verkligen onödigt att skrämma upp sig. Själv ser jag fram emot 2012. Jag tror att det blir början på en stor men positiv förändring.

  12. tack för ett sjukt grymt inlägg! 😀 jag lär mig så mycket av dig! haha

    • Hej Lovisa!
      Tack för att du gillade det och för din fina kommentar!
      Tycker att det känns viktigt att försöka få ut de äkta tankarna bakom mayakalendern. Det är ju så mycket prat om världens undergång och folk som är rädda helt i onödan.

  13. Hej!
    Älskar din blogg.
    Har alltid haft stora förhoppningar om år 2012. Känns som om det ska bli något slags avslut på nått och en ny start.
    I mina mörka stunder har jag hoppats på att det är jordens undergång men det känns inte som om det kan vara det.
    Det är något så mycket större som kommer att hända…

    • Hej Freddie!
      Tack så mycket! 🙂
      Ja, 2012 känns som ett förändringens år. Tycker att det ska bli härligt och spännande!
      Världen som vi känner den nu kommer nog att ändras en hel del…

  14. Du och din galet braiga blogg, den är så sjukt bra att jag trillar av pinn 🙂 Keep up the good work !

  15. Hejsan !
    Ville bara tala om att jag varit här och tittat runt lite . Mö att läsa så jag får nog återkomma 😉 Slänger gärna upp en länk på min blogg till dig om det är ok 🙂

    Önskar dig en bra fredag.
    Kram // Florence ❤

    • Hej Florence!
      Kul att du gillar min blogg! Du får jättegärna länka! Då blir jag bara glad! 🙂
      Hoppas du har en bra fredag du med!
      Varmt välkommen åter!

  16. Intressant läsning, man undrar ju verkligen vad som kommer att hända den dagen. Jag sitter nästan och hoppas att något händer, fast kanske inte jordens undergång ;>

    • Hej Lisa!
      Ja, något kommer absolut hända. Det är jag helt säker på. n_n
      Men jag är också säker på att det är något positivt! 🙂

  17. Åh jag vet inte vad jag ska tro om det här.. men det är spännande! som med allt du skriver =)
    Jag tror säkert att nått kommer hända men kanske inte en hel undergång? men vi får väll se!
    Händer det så händer det =)

    • Hej Elin!
      Ja man kan inte göra så mycket annat än vänta. 🙂
      Men jag tror som sagt på en positiv förändring för mänskligheten! ^_^

  18. hej hej, tack så mycket. Ville göra den lite vintrig och ljusare än dagarna är nu för tiden. Jag så filmen när det var premiär och blev livrädd och funderade över vad det var Mayafolket hade förutspått men nu när jag har läst detta hänger jag med 🙂
    Har du läst boken ”dem nio instinkterna” ? Det handlar om att människorna kommer komma till ett nytt medvetande. och det tror jag faktiskt att folket är på väg emot en helt ny dimension av tänkandet… Vad tror du da?

    • Hej Lesly!
      Ja, det är lite synd hur filmen förvränger sanningen eftersom den skrämmer många.
      Jag tror verkligen att vi är på väg mot en ny nivå av medvetande. Längtar faktiskt… 🙂
      Tror att det blir en mycket stor förändring. Men en mycket positiv sådan.
      Nej, jag har inte läst de nio insikterna men nu blir jag jättenyfiken! Ska kolla upp den boken.

  19. grrrrymt blogg!! hur spännande som helst att läsa ;D och upplysande för den delen! detta gillas sjukt mycket!

  20. Jag tycker också om din blogg, jag känner mig lugn nu när jag har läst det här inlägget. , skönt att veta någonting om mayafolket 🙂

    • Hej Veronica!
      Tack så mycket! Och vad bra att du känner dig lugn nu. 🙂 Det är synd att så många går runt och oroar sig fast det egentligen inte finns något att oroa sig för.

  21. Otroligt bra skrivet! Undberbart….
    Är bekant med en shaman och han säger att den nya ”fria” tiden börjar då! Kvinnorna kommer att få mer makt än männen! =) Kvinnornas tid!

  22. De va ett bra inlägg, bra skrivet. Jag är ebn av dom so oroar mej för 2012, kanske i onödan. De får vi helt enkelt se.

    • Hej Sandra!
      Tack så mycket! 🙂
      Själv känner jag ingen oro inför 2012. Tror att det kommer ske något stort men jag tror att det är positivt!

  23. Läst igenom din fakta och måste säga, enastående men skrämmande. Hur kan detta folkslag komma fram med en sådan precition, i o f s så var de ju redan då framstående i sina område matte o astronomi men trotts allt. Om jag förstått de rätt så finns det andra folkslag så som Aztekerna som på ett ungefär delar denna teori.
    Vad nalkas vi, vad kommer att hända. Inte utan från min synvinkel förekommst av lite skräck men samtidigt kanske lite ödmjukhet för vad vi fått lov att vara med om
    Men återigen… Vilken precition

    • Hej Jonas!
      Ja, det är helt otroligt! De hade ett helt annat sätt att vara och avläsa naturen än vad vi har idag!
      Jag tror bara att 2012 kommer föra med sig positiva förändringar. Jag tycker att det är roligt att vi lever just i denna tid. 🙂

  24. Har ni inte tänkt på en sak? Om NASA fått reda på att Jordens undergång är nära, har de ingen som helst skyldighet att berätta det för någon för att inte skapa panik..

    • Hej Katarina!
      Jo, men då kan det ju gälla jordens undergång när som helst och behöver inte vara specifikt 2012. Man undrar verkligen hur Nasa skulle agera om de fick reda på något sådant som att jorden är dömd att gå under. På sätt och vis kanske det vore bäst att inte säga något eftersom det ändå inte finns något att göra åt det. Då skulle folk i alla fall leva lugnt den sista tiden. Men det resonemanget känns ju ändå lite fel. Alla har ju rätt att veta.

  25. jag är så himla glad att jag läste detta! för oavsett om det låter osannolikt eller inte har jag faktiskt haft en gnagande och orolig känsla om 21 december 2012, just för alla samband man har läst om osv. (jag har dock inte sett filmen, den har inte influerat mig) dessutom fyller jag 20 år den 22 december och det har verkligen inte känts bra att tro att man kommer missa sin 20e födelsedag med en ynka dag!

    Men jag har som sagt varit lite orolig och fundersam, och din text har gett mig mer fakta som inte känns så skrämmande – tack för det! ❤
    nu behöver man inte längre känna att det kanske inte spelar någon roll vad man gör nu och att man inte har någon framtid i och med att vi "ändå snart kommer gå under"

    tack för detta inlägg!

    • Hej Therése!
      Tack så mycket! Vad roligt att höra att du uppskattade det så! Nej, 2012 är verkligen inget att frukta. Det är synd att så många är rädda för det.
      Tycker mest att det ska bli spännande nu! 🙂
      Kram M.

  26. hhej,jag har settat och tittat lite överallt ..men jag vet fortfarande inte vad ja ska tro? ska man tro på att jorden ska gå under 21 december 2010 ,eller inte? man blir ju rädd ,wtf ;oo
    sjukt bra fakta 😀

    • Hej Evelina!
      Tack! 🙂
      Jag är personligen inte alls orolig. Efter att ha läst mer om mayakalendern tycker jag att det känns tydligt att jorden inte alls kommer gå under.
      Det handlar helt enkelt om slutet på en gammal tidsålder och början på en ny och jag tror att det bara kommer leda till positiva saker. 🙂

  27. Wiiho! Vad kul att veta, att jag fyller 15 år på en magisk dag som 28 oktober 2011…:)

  28. Hej asså tror inte på att tex solen kommer explodera ellr något sånt onaturligt kommer hända. Men Som en Einstein sa Jag vet inte hur tredje världskriget kommer utkämpas men jag vet att fjärde kommer utkämpas med stenar… Bra Citat av han. Och jag tror att 2012 kommer det va atomkrig Som startar en ny värld.. Det är vad jag tror.

    älskar din blogg:D

    • Hej Kasim!
      Tack så mycket! Det blir jag glad att få höra! 😀
      Ja, det är bara att vänta och se… 2012 närmar sig ju med stormsteg…. Men jag hoppas att vi slipper atomkrig då.

  29. Saker kommer att hända…läs Johannes uppenbarelse i bibeln, och tänk er in i att ni var en gubbe för tusentals år sedan som fick en vision av framtiden…..D.V.S. det fodras fantasi för att tillgodo göra sig profetsiorna…..

  30. Hej!

    Vilken tur att jag tittade in på din blogg 🙂
    Är nämligen väldigt intresserad av just 2012 . Och idag råkade jag vah sjuk och satte på Historychannel. Och då handlade det om en massa domkumentärer om just 2012 , så jag bestämmde mig för att ta mig upp te datorn och ”forska” lite 😉
    Så jag läser om den nya fridfulla tiden. Och när jag kommer inte på din blogg blev jag bara glad. Det kanske låter konstigt men jag längtar nästan lite till 21 december 2012 , för att se vad som händer och vad som kommer hända efter ,. Men samtidigt är de lite läskigt också för man vet aldrig . Men nu får det mig att förstå mera!

    Tack för en jättebra upplysning och hoppas att denna våldsamma värld äntligen blir fridfull (:

    Kram

    • Hej IdaLouise!
      Åh, vad roligt att du uppskattade mitt inlägg. 🙂
      Jag håller faktiskt med dig. Det känns som att 2012 kommer vara början på en tid av goda förändringar och jag är också lycklig över att få uppleva det. 🙂
      Kram! M.

  31. Hej !
    tänkt skriva till dig länge,blir aldrig av för än nu. 2012 är
    helt klart en historisk tid. Oktober 2011 sker starten av den
    nya tiden.Förhoppningsvis häxans tid. En början för människor att leva med naturen och inte mot den. Leva i harmoni med allt levande. Tack för en mycket trevlig sida
    Ha en angenäm vår

    • Hej Chris!
      Tack så mycket själv! 🙂 Dina snälla ord gör mig glad!
      Åh, häxans tid låter bra! 🙂 Jag tror och hoppas att det är precis som du skriver.
      Vi närmar oss en ny tid av harmoni och upplysthet! ^_^ Längtar!
      Ha en angenäm vår du med! ^_^
      Kram! M.

  32. På något sätt blev jag plötsligt mycket lugnare, jag är så rädd för att dö. Och genom att läsa de här blev jag lugnare haha. Men grymt 🙂

    • Hej Alice!
      Det var ju bra! 🙂 Jag är verkligen helt säker på att 2012 bara kommer föra med sig bra saker. Längtar nästan dit!

  33. jag har hört att våran värld vi lever i nu kommer ta ett skutt in i den 4 dimensionen…inte gå under…vi kommer inte märka av de förutom att spirutalismen kommer bli mer accepterad…allt som har med de att göra kommer bli vardags mat…vi kommer tydligen få mer hjälp från andra sidan å så att bli klara med den uppgift vi är här för men leva ett normalt liv som vanligt….men de är vad jag har fått info av en som är medial….de känns ju bättre än att världen skulle gå under….sen om man tror på de eller inte är upp till en själv // Kicki

  34. Hej.. tänkte höra me dej du verka ju ha koll på detta..
    du skrev att de stog i kalendern att dagstidningen skulle komma å sen har ja även läst nått om mobiler å tekniska prylar.. men då när dom satt å skrev den där kalendern hur kunde dom då veta va en dagstidning va? har inte läst kalendern själv så ja vet inte riktit hur den är upplagd.. men de e ju som vi sitter å skriver en å skriver att om 582år kommer … ja va som nu kommer.. hur gjorde dom för å veta de?
    Sen tykker ja de va jättebra skrivet de där.. är skiträdd för 2012.. har inte våga sett filmen eller ens goggla på de.. men nu ä ja möe lugnare =)

    • Hej Alexander!
      Tack! Kul att du gillade inlägget.
      Ja, det är ju så att även om man säger att de förutsåg en massa tekniska saker så är det ju som det är med de flesta profetior.
      Det är mycket en fråga om hur man tolkar det hela. Att hitta samband och så. Som när kalendern började och man säger att den första himmel att representeras i den långa räkningens början behärskades av en ”gud som förde med sig ljus”. Så kan man ju tolka det som att det stod för den nya tiden av historien och upplysningen i världen.
      Nu finns det ju mer och mindre bra exempel på tolkningar men det är i alla fall på det sättet man har tänkt när man tagit ut spådomarna.
      Nej, 2012 är inget att oroa sig för tycker jag. Tror det kommer bli en bra tid! 🙂

  35. tycker det e spännande och ”längtar” faktiskt lite till 2012. men blir världens bättre? blir vi smartare ?

    e det som einstein pratade om att vi bara använder ”10%” av vår inre potential och att vi kommer använda dom andra 90% kanske vem vet?

    • Hej DennisH!
      jag längtar också lite dit. 🙂 Men det är också mysigt att gå runt och fundera och känna förväntan över det som är på väg.
      Jag tror att en ny bättre tid är på väg.
      Hoppas vi blir smartare och, som du skriver, använder all vår kapacitet. 🙂

      • mm! telepati blir nog något då i guess

      • Hoppas det! 😀

      • har hört att det kanske kommer bli ett trejde världs krig snart men tror inte det faktiskt men tänkte kolla om du visste något om det ??? 🙂

      • Hej DennisH!
        Tja, jag har hört den teorin men jag tror inte på den heller. Finns ju massor av olika teorier om hemska saker som ska hända 2012 men efter att ha studerat mayakalendern så tror jag inte på någon av dem. Jag tror att 2012 kommer bli något väldigt positivt. 🙂

      • för det jag menar med tredje världs kriget är att en tjej som hette vanga förutspådde lite grann , hon var en helare eller något
        men hon sa att fåglar av stål skulle attackera dom amerikanska bröderna (world trade center) och det hände ju också
        sen sa hon att 2010/november/xx skulle det bli ett tredje världs krig eller något
        det e därför jag gick ut på den saken ….

      • Hej igen DennisH!
        Ah, har faktiskt missat det där. Men då är det nog inte kopplat till mayakalendern…
        Av det du skriver låter det ju som att hon faktiskt förutsåg 11 september.
        Hoppas att hon har fel i det om ett tredje världskriget.

  36. det kommer ske före 2012. 2011 faktiskt. Och det är då vi öppnar ögonen. 2012 är bara början.

    • Hej Lena!
      Jag tror också att de börjar innan 2012. 2011 den 28 oktober har vi genomgått alla nio undervärldar så då kommer mycket att bli annorlunda.
      Det är spännande tider vi har framför oss. 😀

  37. dom har säkert fel man sa att jordens undergång kommer hända 1998 eller nåt minns inte 🙂

  38. Samtidigt som jag är belägen att hålla med er kan du inte utelämna så mycekt fakta! Jag tyckte läsningen var bra, lärorik och så, men det är så mycekt du inte har med här. Läs på lite bättre, jämför med verkliga händelser mer. Nästan varje svenne vet att Maya förutsåg de enorma stormarna i USA för något år sedan (där bland Katrina) De förutsåg också tsunamin 2001 och de visste inte ens om att stackars lilla thailand fanns! Men det jag tycker är det mest slående med Maya, var att de förutsåg sin egen undergång och accepterade den. Och där med är de döda idag. Så vad säger ni. Kalendern tar slut, astornomerna beräknar en av de största solaktiviteterna på 60.000 år just det datumet + att vi kommer ligga på ekvatorn till det svarta hålet i vintergatan just då. så helt galet är nog inte världens undergångs teori… Men å andra sidan, det är mänskligheten vi pratar om ^^ vi e så jävla sega att vi överlever det mesta.

    • Hej!

      Jag vet att det finns många olika förutsägelser kopplade till maya-kalendern. Men i mitt inlägg ville jag fokusera mer på hur mayafolkets kalendersystem var uppbyggda snarare än olika katastrofer. Jag menar inte att det inte är intressant med stora händelser som går att koppla till maya-kalendern men… det var helt enkelt inte det jag ville fokusera på här.
      Jag måste ju tänka på att inte skriva för långt heller. 🙂

      Hur man vill välja att tolka 2012 är ju såklart upp till var och en.
      Men det jag tycker är lustigt är att 2012 inte är det viktigaste datumet i maya kalendern utan det är 28 oktober 2011. Det är då vi har gått igenom alla undervärldar. Den räkningen är mycket mer omfattande och viktig än de beräkningar som leder till 2012. 2011 kommer vi ha passerat alla undervärldar men det betyder inte världens undergång utan början på en ny tid när människorna kan styra sin utveckling själva.
      Maya-kalendern är framför allt en kalender som följer kosmiska utveckling från ett andligt perspektiv. Detta visas ganska tydligt genom att maya-kalendern faktiskt har ett slut. Den är inte ett system för att mäta tiden utan för att följa en andlig större utveckling. Därigenom slutar den också när den har följt de energier den skulle följa till skillnad från alla andra kalendrar som fortsätter runt, runt. Slutet är inte en profetia för jordens undergång utan ett skift i energier och början på en ny period i historien. ¬
      När den räkningen upphör 2011 kommer ett skifte mellan energier att ske och därigenom blir så klart det år som följer, 2012, ett väldigt speciellt år.

      Jag rekommenderar dig att läsa Carl Johan Callemans bok ”Mayakalendern, mänsklighetens väg mot ett upplyst medvetande”. Den beskriver just detta jag säger väldigt bra. Finns här: http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=72611

      Vad det gäller solaktiviteterna så behöver inte det betyda världens undergång. Ingen forskare säger att jorden kommer gå under vid den tiden. Eftersom jag inte är någon super astronon så tänker jag lita på att de har kolla på vad som är hotande för jorden och inte.

  39. hej en annan sak om 2012 är nostradameus som skrev mkt om 2012 finns en grymt bra video på history channel står lite om 2012 i den kinesiska boken i ching med:)

    • Hej Daniel!
      Faktum är att jag tror att jag har sett den dokumentären. Jag känner i alla fall igen det du beskriver. 🙂
      Det är spännande hur mycket som går att koppla samman med 2012.

  40. Vänta, så du menar att världen inte kommer gå under 2012 utan mayafolkets kalender bara tar slut?
    Själv är jag livrädd för att jorden ska gå under, jag hinner lix bara bli 17 -.-‘
    Men om det nu är som du säger att vi kommer leva vidare och kanske bli smartare och så är sant så är jag lite lugnare iallafall 🙂
    Men kommer vi inte märka nått när detta händer elr?

    • Hej Ida!
      Du kan vara helt lugn. Maya-kalenderns slut har inget med världens undergång att göra.
      Vad det gäller hur vi kommer märka förändringen vid kalenderns slut kommer nog vara lite olika för olika personer.
      Men globalt sett tror jag att mycket kommer att förändras. Kommer bli intressant att se tillbaka på den tiden om ytterligare några år, typ vid 2016.

  41. Jaaa! jorden går inte under! HAHA! sa ju det! (men blev kallad dum o sånt för att ja sa det -_-)

  42. Jag skulle så gärna vilja ha exempel på de förändringar som följer med 28 okt. 2011 och efter 21dec 2012?

    • Hej Minda!
      Vad det blir för förändringar finns de skilda meningar om. Men det jag oftast hör är att människor kommer bli upplysta om det andliga planen av tillvaron , återupptäcka glömd kunskap och att samhället kommer börja fungera annorlunda.
      Ja, vi har en förändringens tid framför oss. 🙂

  43. fan jag blir aldrig tonåring om världen går under 2012!!! >.<" e bara 10

  44. det är typ 98 mot 2 att jorden går under 2012

  45. Det här var väldigt intressant läsning, men jag menar inte det du skrev(det finns så mycket överallt om det där)men vad dina läsare tror… Jag tycker nog bäst om den teorin med kvinnornas tid :D…. Själv tror jag att deras kalender tar slut snart för det är meningen att VI ska ”göra” en ny. Att vi ska skapa en kalender utifrån vår inteligens och våra matematiska uträkningar och ur våra astronomiska aspekter…. Därför tar deras slut… Men det är bara min teori och männskligheten av idag har inga som helst planer på att göra en ny, så därför ”tar tiden slut”. Inte bokstavligt talat, men du ser väl hur det ser ut idag, pengar tar allt mer plats, våldet och annat otäckt tar mer och mer plats… Så den magi som innefattar det som maya hade….tyvärr tror jag det blir mindre av det…… Jorden kanske inte går under, men dess magi är kanske på väg att försvinna….Som du själv skrev, ska forskare göra osynlighetskappa, så för varje sak forskare uppfinner, eller upptäckter dessdå mindre magi finns det ju kvar… och osynlighetskappan skulle vara klar 2011 inte sant?
    MVH wadyr

    • Hej Wadyr!
      Ja, det är så intressant att höra allas teorier om 2012. Alla har sina egna tankar och tro. 🙂
      Ska bli spännande att se vad som kommer.
      Låter ju lite sorgligt att det skulle bli mindre magi. Jag tror snarare tvärtom faktiskt. Jag tror att det kommer bli viktigare och tydligare än förut. *Hoppas* 🙂
      Ja, osynlighetsmanteln hoppas de ska vara klar då. Men jag vet inte, kommer nog dröja längre än så…. Komplicerade saker det där. 🙂

  46. Andra ”läskiga” saker med mayakalenderns slutdatum 21 Dec 2012 är att just det datumet Kommer Solen, Jorden och Våran galax Vintergatans Centrum stå i linje. En händelse som bara sker varje 25 800 år.
    Och att det är så många olika profeter/orakel genom tiderna som förutspått olika historiska händelser, som också pekar åt att någonting stort, som förmodligen kommer ändra på hur världen ser ut, kommer att hända år 2012. T.ex I Ching (som några nämnt i tidigare kommentarer), Bibeln har också sen ”bok” om en profet som förutspått 2012, ”Merlin” En titel som tilldelades 2-3 profeter i nuvarande Skottland/Irland Förutspådde te.x världskrigen i modern tid, och sa att ”apocalypse” Skulle ske 2012. Jag tycker det är väldigt fascinerande att så många olika profeter eller orakel i så många olika tidsåldrar har pekat ut ett och samma år.

    För övrigt gillade jag det du skrivit, Mycket intressant och härliga tankar!

  47. TACKTACKTACK! NU ÄR JAG INTE LIKA RÄDD FÖR 2012 LÄNGRE!!!!! JAG HAR VARIT SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ HIMLA RÄDD!!!!

  48. OMG!!!!!!!!! dom snackar om undervärldar!! FÅGLARNA!! DOM ”MYSTISKT” DÖDA FÅGLARNA, DÖDA DJUR- FISKAR, KRABBOR MM, UFON, TSUNAMIS! SHIT!!!!!! ITS HAPPENING!! sluta LJUG!!

  49. OMG!!!!!!!!! dom snackar om undervärldar!! FÅGLARNA!! DOM ”MYSTISKT” DÖDA FÅGLARNA, DÖDA DJUR- FISKAR, KRABBOR MM, UFON, TSUNAMIS! SHIT!!!!!! ITS HAPPENING!! sluta LJUG!!

  50. det som kommer hända 12.21.12 är enligt bibeln att gud har skapat en himmel som vi alla ska gå till när vi dör…(inte bra förklarat) och det du menar med frid är fred och frid i himmelen inte på jorden, jag har börjat kalkylera….det ser inte vackert ut, jag tror att allt tar slut 12.21.12 och friden bara existerar i himmelen…jag vill ej avslöja mer.

    • Hej Austin!
      Personligen så tror jag inte att världen ska gå under. Tror att fåglarna och det andra bottnar i andra saker… och inte är tecken på att världen snart ska gå under. I alla fall tyder inget i mayakalendern på det.
      Vad det gäller bibeln så talar den ju om jordens undergång men efter vad jag vet säger den inget om 2012.
      Dock så finns det folk, som Michael Drosnin författare till Bibelkoden, som har lyckats få det till att ett kometnedslag kommer förgöra jorden detta år. Men om man verkligen vill
      hitta ledtrådar eller tecken till ett visst årtal så går det alltid. Vare sig det finns där eller inte….
      Så än förblir jag nog skeptisk till 2012-hysterin. Det enda kusliga med 2012 är själva hysterin att världen ska gå under, inte att den faktiskt kommer göra det.

  51. Varför kan inte Maya göra flera… Sånadär, poff problemet löst o_O

  52. Hittade din kanon-sida efter att ha googlat på mayakalendern och även om det här inlägget startades för flera år sedan, så är det ju nu som det börjar bli brännande aktuellt. Har sökt runt efter så mycket info som möjligt om den här maya tiden och tycker mig fått många aha.. och visst är det så… när man läser om den. Synd bara att det nästan bara finns Callemans syn på det hela att läsa om. Men en sak som jag inte funnit svar på är påståendena om att frekvensen kommer att öka. Vilken då frekvens? Har förstått att det är i vår kropp som ”micro-nano” (eller hur små som helst ha..ha) partiklar får en högre vibrationsfrekvens, men även läst att atmosfären och jordens elektromagnetiska fält skulle få en högre frekvens. Det tycker jag verkar läskigt och i så fall borde detta ju vara mätbart. Någon som hört något om att energi/vibrationsfrekvensen ökat märkbart under senaste året? Och om det ska bli sån ökning som beskrivs i Maya-kalendern (om den nu är rätt tolkad) så borde ju många mätinstrument skjuta iväg under de kommande 10 månaderna.
    Bara en fundering som stör mig…
    ”Du är ett annat jag”

    • Hej Stella Nova!
      Tack så mycket! Roligt att du gilla inlägget och min sida! 🙂
      Håller med om att det är synd att Calleman är typ den största auktoriteten på ämnet.
      Jag tycker verkligen att han är bra (har varit på hans föreläsningar och har ett signerat exemplar av en av hans böcker! Yay!) men det är alltid bra när man kan läsa lite olika personers forskning på ett område. Det är alltid bra om man har möjligheten att få saker presenterat för sig från lite olika vinklar.
      Jag har också hört det där med en höjd frekvensnivå men överallt är det så flummigt beskrivet. Just nu har jag känslan av att det är mer symboliskt än vetenskapligt menat.
      Men om jag hittar någon bra text om det så mailar jag dig! 🙂

  53. Hej, hittade din blogg av en ren tillfällighet. Fantastik! Oerhört intressant och välskriven. Hoppas du fortsätter och att du får intäkter så att det funkar. Lycka till o sluta inte. Kommer from nu att följa dig dagligen….

    chris

    • Hej Chw!
      Tack så mycket! Blev väldigt glad när jag såg din kommentar! 🙂
      Jag får inga pengar för min blogg utan håller på med den för nöjes skull. Uppdaterar med något nytt varje fredag. ^_^

  54. Jag vet inte om någon av er har läst Wheel of Time-böckerna av Robert Jordan, men han är uppenbarligen inspirerad av Mayakulturens syn på tiden. Enligt böckerna är tiden ett hjul (duh) med sju ekrar där varje eker representerar en ålder. Åldrarna är omkring tre-fyratusen år långa och avslutas vanligtvis med en katastrof av något slag, varefter mänskligheten decimeras och världens utseende förändras. Och när en ny ålder börjar måste man börja från början och bygga upp civilisationen. Naturligtvis innebär hjulet också att allting upprepas och varje person är en reinkarnation av en annan. Dessutom finns en enorm väv där varje öde är inflätat. Det är lite svårt att sammanfatta.

    Hur som helst, en fanteori kring böckerna är att ”vår” tidsålder är en av dessa ekrar. Världen är full av myter och historier som påminner om saker som hänt i vår värld, bland annat hintas det om kalla kriget och atombomben. Enligt den teorin skulle vår tid antingen vara den första åldern (böckerna utspelar sig i en eponymisk ”Tredje Ålder”), och den följande åldern vara en högteknologisk utopi där magi och vetenskap arbetar sida vid sida och krig inte existerar, eller så skulle den vara en ålder som följer efter den i böckerna, där magin har glömts bort och mänskligheten verkligen gått under för att skapas om från noll. I båda fallen skulle den sluta i en katastrof, och någonting bättre skulle resa sig ur askan. Böckerna innehåller också massvis med teorier om alternativa dimensioner, slumpen och ödet, och det som brukar förklaras med att vissa påstår sig ha minnen från tidigare liv.
    Det skulle kunna betyda att 2012 faktiskt är slutet på den här åldern, och att någonting omvälvande kommer att hända för att slussa in oss i nästa ålder.

    Naturligtvis är den bara en serie fantasyböcker och bör inte tas på allvar, men om Jordan inte ville att hans fans skulle teorisera skulle han inte lagt in referenserna till vår egen värld. De ger grund till en väldigt intressant filosofisk diskussion, oavsett man nu gillar böckerna i sig eller inte. Själv älskar jag dem.

    • Hej Ida!
      Spännande och intressant! Jag har länge velat läsa den serien. Har en vän som tycker jättemycket om de böckerna.
      Tror jag ska börja läsa dem i sommar. 🙂

  55. Jag har läst dina forum om spöken och väsen och du borde varna om det finns läskiga bilder XD !

  56. Vad som än händer, så vill jag att det ska bli 2012, typ, NU. Eller åtminstonde 28 oktober…
    Jag vill så gärna veta om dom hade rätt! 😀

  57. man ska inte tro för mycket. när det är 2012 den 21 december och inget har hänt kommer jag bara skratta. Men annars var du mycket duktig som kunde allt sånt här 🙂

  58. Jag är lite nervig för 2012, men känns det iaf lite bättre. Så kram på dig. :3

  59. Tack så jätte mycket

    Nu är jag ännu oroligare och räddare för våran undergång ”om det händer” lugna mig med nåt jag vill inte va orolig Lugna mig med tex den går inte under det ska bara låta häftigt 😥 T_T

  60. Så det är en myt 😮 ?

  61. Pratade med en kille på jobbet, som tror det blir en pånyttfödelse i den bättre riktningen…Att ”alla” kommer överens och tror på samma Gud, för det är ju där alla problem finns? Ingela

    • Hej Ingela Sundberg!
      Tror också att allt kommer ändras till det bättre.
      Dock vet jag inte om det där med samma Gud. Tror inte att det handlar om att alla måste ha samma tro snarare att folk måste inse att tro just bara är tro och ha respekt för att alla är olika.

  62. En månad (ungefär) kvar tills det där magiska datumet då! Är väldigt nyfiken på vad som händer 8)

  63. Mycket intressant läsning. Det är verligen dags förDET GODAS SEGER ! ! ! Livet här på jorden är verkligen värt TACKSAMHET,FÖRNÖJSAMHET;GLÄDJE ! ! ! // Ängelmakerskan

  64. Hej! Råkade komma in på din sida här o läste om maya-kalendern. Verkligen bra skrivet tycker jag! ovanligt tydligt o bra översikt. Jag är själv inte insatt i alla detaljer, men många tyckr ju det är spännande med dessa ”profetior”.

    Och det är ju kanske inte så konstigt eftersom det händer så mkt i vår värld idag, Jag tänker att det händer mkt egentligen inom oss människor mer än vad som syns. Alltså i vårt medvetande. Att det inte bara är en ”yttre grej”, datum etc.

    Jag är också av den tanken att vi går in i, eller redan har gjort det, som ngt helt nytt. Kanske som ett nytt kollektivt fält av medvetande. Vad det blir vet vi inte exakt.
    Vi kanske behöver lära oss mer – om livet, vad vi gör här, vad människan är, för att inse det? Kanske att vi själva kan skapa ”himmelriket på jorden”?
    Jag tror absolut på människan, på det ljusa inom oss alla. På de goda krafterna i många världar som också vill stärka människans resa mot ett mer förnuftigt och sant liv på den här underbara planeten.

    Ha det bra!
    Hälsningar Carl M

    Läs gärna mer den som vill om Fler perspektiv på maya, 2012, ny tid m m:
    http://nyatiden.blogspot.com/2009/05/2012-del-2-mayafolkets-bakgrund-och-en_27.html
    http://nyatiden.blogspot.com/search/label/År%202012

    • Hej Carl M!
      Tack för kommentaren och länkarna! 🙂
      Jag tror också på mayakalendern och att saker och ting kan vändas till något bättre.
      Ha det gott du med!

  65. Apropå domedagsstämningarna avseende 2012.

    Kolla in denna artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13927530.ab .

    Den har rubriken ”Jorden kommer INTE förstöras av solen 2012”.

    Precis som Miss Magic Girl påpekar förutsäger mayakalendern INTE att jorden ska gå under 2012-12-21.

    Så vad sjutton ska vi nu oroa oss över? Har Miss Magic Girl månne något förslag att komma med? *blink*

    Inte kan väl hela år 2012 vara fritt från domedagsvisioner? Jag tycker att domedagsprofeterna behöver skärpa till sig.

    Håller du med mig, MMG?

    • Hej bbnews!
      Ha, ha ja, det är trist att inte ha någon domedag att oroa sig för alltså…. 😛
      (Magic sänker rösten och viskar) ”Vi kanske borde ta och sprida ut en domedagsteori själva? Så det blir lite spänning igen?” 😉

    • Inte av vår sol nae, av Nibiru 🙂

  66. ”Änglamakerskan”, tänk på vad ditt namn betyder!
    O inget kommer att bli bättre…än. Det kommer att bli värre, mycket värre, innan det blir bättre…

    Hälsningar Maja

    • Hej Maja!
      Det lät inte så hopppfullt… Jag hoppas att det blir bättre snabbt! 🙂

      • Min alias är Ängelmakerskan pga att jag målar änglar ! Om du tittar noga så heter jag inte änglamakerskan,men jag förstår din förväxling.

        önskar dig En fridefull jul och Ett riktigt gott 2012

        ÄNGELMAKERSKAN

  67. Gott nytt år 😀 Och nu är det år 2012, så snart får vi se vad som händer 😉

  68. Tror du att jorden kommer att gå under 21 december 2012 ? för att dom har sagt att jorden skulle gå under många gånger men det har inte hänt så tror du på det ?

  69. Hej anonym!

    hej jag har inte läst så mycket om mayafolket dom säger att deras kalender är et system för alla andra kalender men hur skall dom veta det att det systemet funkar allt kan ju ändras det är typ som du själv har dit egna system varje morgon kanske du tar en cop cafe men så vaknar du nån dag och inte kan ta den cop caffen du brukar ta varje dag asså meningen med detta hur jag menar att allt kan ändras hela världens system kan ändras men vet aldrig så det är därför jag är säker att maya folket inte kan ett skit när jorden ska gå under dom kanske har hafft rätt på några grejer men det kan bero på dom har studerat och sånt men sen blir det inte rett varje gång så sluta tro på allt sånt här att jorden ska gå under 2012 och lev dit liv om det händer och sägs dom har rett då vad fan är det att bry sig då dör ju alla så vad e det för mening att leva om alla ska dö ju fortfarande jag tror att ingen vet när jorden går under eller kommer att veta eller hur så bara satsa era liv fuck allt skit som sägs mitt råd 🙂

  70. inget händer 2012,den långa räkningen är 5200 år enligt den vandrande vargen och inte 5125 år som alla har räknat,jorden går inte heller under utan ett skifte är det som händer!

  71. Ingen som skriver längre? Har ni gett upp, tik tak vi börjar närma oss;)

  72. Hej! Har ofta varit skeptisk till jordens undergång. Det är i princip varje dag som någon galning utbrister att vi alla kommer att dö till helgen. Jag har fått för mig att forskare sagt att en metorit ska störta med jorden och spränga allt i luften, ungefär som dinosaurierna, men är det något annat som inte hör hit? Tydligen skulle metoriten ha skiftat till jordens bana ínför det här året, men det kanske bara var något einstein på fyllan som sa det?

  73. Jag har lästa att år 2012 är början på något nytt inte en undergång.=P

  74. PPS. vissa tror att Nibiru e fylld av ALIENS XD http://www.youtube.com/watch?v=iTBaqt2rlhk

  75. Vem vet mayakulturen kanske återuppstår och gör en ny tidsräkning, allt är framtid och den vet vi inget om eller mycket lite iallafall. Den som lever får se.

    • Hej Anonymous!
      Maya kulturen finns fortfarande kvar och använder en hel del av sina gamla kalendrar. Dock inte den som leder till 2012 och de oroar sig int för jordens undergång alls. 🙂

  76. Något fantastiskt kommer att hända i år, Men vad?? Ja den som lever får se! 2013 vad händer då??????? Det kan ju inte bli mera orättvist än det är nu framför allt för våra medvarelser(djuren o vår jord) Ja o människan förstås!!! Till alla människor, lyssna till era hjärtan så kommer ni att vara väl förberedda.

  77. Vad skönt att höra! Har alltid varit lite smått orolig!

  78. Wha, jag har typ panik, men efter att ha läst detta kändes det faktiskt mycket bättre. Har du någon mer info/teorier om vad som händer?

  79. Jag måste ju få kontra ditt ”var inte orolig” snack med att även Nostradamus förutspådde världens ände detta år. Nostradamus förutspådde även världskrigen och 11 september 2001.

  80. Ja, hittade detta inlägget helt random och ja, imon är den 21/12-12! Vi får väll se vad som händer…

  81. Om nåt skulle hända 21 december verkar det inte ha gjort det, men om det händer något på nyårsafton får vi vell se då. P.S. Älskar din blogg 😀

  82. skönt det hände inget!!

  83. 2014 nu bitches

Kommentera

