Voodoo: magin, religionen och dockorna.

Vad är egentligen voodoo? Det första man kommer att tänka på är folk som kastar förbannelser över andra genom att sticka nålar i tyg- och vaxdockor. Men bruket av voodoodockor är egentligen inte jättestort inom voodooreligionen utan förekommer mer inom europeiska magi och i magiska traditioner från västra och centrala Afrika. Att användandet av magiska dockor förknippas med voodoo är en koppling européerna gjort. I dag tittar vi närmare på voodooreligionen och hur man kastar förbannelser med hjälp av dockor. Men jag rekommenderar inte att ni testar hemma dock! 🙂

Voodoo kommer ursprungligen från karibiska länder som Haiti. (I Haiti är dock voodoo förbjuden men det hindrar inte folk från att praktisera den i hemlighet) Religionen är influerad av mängder av olika traditioner och religioner och praktiseras nu över nästan hela världen. Man har gjort uppskattningen att voodoo har över 50 miljoner utövare runt om i världen.

Självklart varierar begreppen inom voodoo mellan olika delar i världen och genom tiden. Men jag ska försöka ge er en överblick över tron och traditionerna inom religionerna. Kontakt med andar är grundläggande inom voodoo. Man tror att en allsmäktig Gud skapande världen men sedan förlorade intresset för den. Därför är det olika andar man kontaktar i ritualer. Dessa andar kallas Loa. Loan kan ta över människors kroppar och på det sättet ge budskap och råd till de levande. Det hålls ritualer när loan tar över människor och talar genom dem. Personerna minns aldrig något av det som hänt medan de varit besatta av loan. De är ofta helt utmattade efteråt så därför hålls dessa ritualer ofta innan helgdagar så att de får tid att vila upp sig. ^__^

Inom voodoo tror man att människan är uppdelad i fem delar:
Corpse cadavre-den: vilket är den fysiska kroppen.
n’âme: köttets ande. Den skänker kroppen liv.
z’étolie: Vårt gudomliga väsen.
Gos-bon-ange: Det gemensamma undermedvetna som delas av alla människor och djur.
Ti-bon-ange: Den induvidiella själen och karaktären. Det är den som lämnar kroppen vid riter och loan tar dess plats tillfälligt. Det är den mest sårbara delen av människan.

Inom voodoon är inte döden slutet. När man dör övergår man helt enkelt till en annan form av existens och själens delar skiljs åt. Corpse cadavre-den multnar bort. N’âme går ned i jorden. Gos-bon-ange stiger upp till de högre regionerna där den förenas med loan och blir en själv. Ti-bon-ange svävar runt ett tag innan den går in i dödsriket.
Dödsritualer är mycket viktiga inom voodoo för att inte någon del av själen ska komma fel och bringa olycka.

Hur var det med voodoodockorna då? Jo, som sagt förekommer dockor inom voodooreligionen men är minst lika, om inte mer, populära inom många andra magiska traditioner. Det funkar på det viset att dockan representerar en person. Helst ska man använda hår eller någon personlig ägodel från personen dockan ska vara när man gör den. Bränner man dockan och sticker nålar i den så kommer det bringa skada till den riktiga personen. Fy! Äckligt! Jag vill inte bli utsatt för det! *Magic springer skrikande sin väg*

*Magic är tillbaka efter att ha lugnat ner sig* Ehum, ja, alltså, på bilden ovan kan ni se 17 dockor i träkistor. De hittades i skottland 1836. Vad dockorna används till vet ingen, men att de använts som någon sorts voodoodockor känts rätt troligt. Man brukar anknyta dem till seriemördarna: Burke och Hare som mördade 17 personer på 1800-talet. Kan det finnas en koppling mellan de 17 dockorna och de 17 offren? Ingen vet men det hela är väldigt läskigt tycker jag.

Men hur kan man påverka en person genom att göra en docka? Vissa säger att voodoo är en så kallad ”noceboeffekt”. Aha! Men vad menas med det då? 🙂 Jo, det innebär att negativa förväntningar hos till exempel en patient förvärrar dess tillstånd. Men andra ord: Vet någon om att den är utsatt för voodoo och förväntar sig att bli sjuk så blir den det. Här är en sann historia som visar detta:
På en kyrkogård i Alabama mötte en man vid namn Vance Vanders en doktor. Doktorn viftade med en illaluktande vätska framför honom och berättade att han skulle dö snart. (Bra doktor…) Vance blev snart extremt sjuk. Han togs in på sjukhus några veckor senare. Ingen kunde hitta någon anledning till hans sjukdom. Men Vances fru berättade för läkarna om förbannelsen. Hans läkare sa till Vance att de letat upp doktorn som förbannat honom och fått honom att berätta hur förbannelsen kunde hävas. De genomförde en ritual när de fick Vance att tro att de renade honom från sjukdomen. Vance tillfrisknade efter det och överlevde. Men självklart hade de aldrig hittat doktorn och ritualen var ren bluff.
Vilket visar att det endast var Vances tankar som påverkade hans fysiska tillstånd.

Så det bästa sättet att skydda sig från voodooförbannelser är nog att inte tro på dem. Våra tankar är det starkaste…

Vad det gäller att kasta förbannelser över andra så tror jag som häxorna gör: Det man skickar ut kommer falla tillbaka på en själv trefaldigt. Vare sig man skickar ut gott eller ont.

Vad tycker ni om voodoo?

Tror ni på voodoodockors kraft?

Egentligen hade jag lovat att ett inlägg om mayakalendern skulle ha kommit idag men jag är inte färdig med det så det blir nästa gång i stället. 🙂

55 svar

  1. Jag absolut älskar din blogg! Blir alltid en rolig och intressant läsning 🙂
    Har läst din blogg i flera månader nu, men aldrig kommenterat. Så det var dags.
    Ha det bäst!
    N~

    • Hej Natson!
      Tack så jättemycket! Nu blev jag glad!
      Det betyder mycket att få veta att man är uppskattad. Nu får jag ny blogginspiration! 🙂
      Ha det bäst du med!
      Kram M.

  2. Tack så mycket! 😀

    Ja det var ett tag sedan jag kommenterade hos dig också! 😦 Men tyvärr har jag inte haft så mycket tid till bloggen på sistone.
    Men jag ska snart byta till blogg.se, jag hoppas att du vill följa mig där också. =)
    kram

    hm.. jag vet inte så mycket om voodoo, men jag tycker det är lite läskigt. 😛

  3. Sv: Tack! Det är alltid kul att höra att folk gillar det man ritar. Och ja, band kan verkligen förändra ens värld. 🙂

    Längtar till nästa magiska inlägg. 🙂

  4. nja jag är tveksam, men det finns ju dom som inte tror på kristaller eller häxor heller så:) Å andra sidan kan orsaken till min tveksamhet vara att vodoo oftast är av ondo.

    • Hej Susanne!
      Ja, förbannelser över andra med hjälp av dockor är riktigt äckligt!
      Men jag tror att om man försöker göra något ont för någon annan faller det tillbaka på en.
      Själva synen på själen inom voodoo tycker jag är mycket fascinerande.

  5. usch – voodoo är läskigt… ^^

    sv: tycker jag verkligen också! haha! ^^

  6. Hejsvej Miss.M!:) Usch tycker det är rättså läskigt det här med voodoo ifall det hamnar i fel händer, men man får väl låta bli att tro på det som du skriver :P! Nu till något helt annat som jag bara måste berätta. Vi är nästan helt säkra på att det spökar hemma hos min syster o hennes familj. Dom har märkt av väldigt mycket konstigt där hemma som konstig dimma, ljud, gestalt utanför fönstret o vid min systers säng. Och för ett tag sen tog hennes mellandotter, som är 13 år, kort på sig själv på sitt rum o då uppstod där något sidan om henne på flera kort. Först tänkte vi om det var något på hennes lins, så vi sa att hon skulle testa med en annan kamera, uppstod det då inte så måste det ha varit linsen som där varit någon smuts på. Men igår var vi där hemma hos dom o då tog hon nya kort med vår pappas kamera o det uppstod till och med med hans kamera på olika ställen på hennes rum o det såg annorlunda ut på olika kort o det var bara på hennes rum dom här skenen dök upp på kort. Så då tänkte vi om det var från hennes lampa som det kommit olika ljussken när hon tagit korten… men det roliga var att hon inte hade haft sin lampa tänd, det hade varit helt mörkt i rummet!! Så vi tycker allihopa att detta är jätteläskigt nu men samtidigt är jag jättefascinerad av detta. Men dom håller på att bygga nytt hus så dom ska snart flytta så man får hoppas att om det är något hos dom att det inte följer med huuu:/!!Men sen tror vi åxå att hon är mottaglig för sånt här för vi har många på min mammas sida som har varit motttagliga för konstigheter o haft ett sjätte sinne så..!! Ha en skön helg!!/ Kram

  7. Å här kommer en liten länk som du kanske tycker är intressant:) http://www.iseeu.se/most_haunted_chillingham_castle

  8. Länken jag skickade har väldigt mycket intressanta grejer att kolla på, så där fanns mycket mer när jag kollade runt på sidan än om det slottet jag skickade så nu har du lite att titta på om du inte har nåt att göra:)!!

    • Hej Lollo!
      Tack så mycket för länken! Jättebra sida ju! ^_^
      Ska mysa (och rysa) med den där dokumentären om slottet i natt… Verkar så intressant. Kanske är något jag borde blogga om? ^.^
      Intressant och läskigt med fotona!
      Blir nyfiken på hur bilderna ser ut… Låter ju verkligen som att det är hemsökt eftersom de märkliga fenomenet hamnat på flera kort.
      Tur att de ska flytta. Annars skulle jag rekommendera att de la ut havssalt som fick ligga i hörnen i rummen i 24 timmar. Det drar till sig negativa energier och sen när man sopar ut det så följer energierna/andarna/vad det nu är med ut. Kanske ändå värt att pröva. För de som ska flytta in… 🙂
      Spännande historia som sagt. Har du något emot om jag publicerar den bland läsarnas upplevelser?

  9. Och typiskt, min sambo kollade bilderna o sa att de var reflektioner( han är svår att bevisa nåt för:S) men de har faktiskt varit mycket annat där i huset åxå så jag tror där finns något övernaturligt ändå!! Kul att du gillade länken åxå. Ja där blir mycket för dej att titta på ikväll hihi. Där fanns ju som sagt fler dokumentärer om spöken o dylikt där åxå.

    • Hej igen!
      Men gäller det verkligen ALLA bilder??? 🙂 Man vill ju tänka att inte allt är reflektioner!
      Ja, jag ser fram emot att njuta av videorna i natt! 🙂
      Ha det bra! Kram!

  10. Hej! Tänkte bara säga att nu bloggar jag på http://adara.blogg.se/ istället. =) Så du får gärna länka den bloggen istället och jättegärna följa mig via Bloglovin’ där också.

    ha en trevlig helg!
    kram

  11. Jag tycker voodoo verkar vara rätt läskigt, att kunna sätta förbannelser på andra och sådant :O
    Men samtidigt tror jag också att det kan vara som du skriver, en noceboeffekt. Tankarna påverkar ju väldigt mycket och förväntar man sig att dö eller bli sjuk så är ju risken också större att det blir så.

  12. Hej!
    Hmm ja jag tror nog på det där me voodoo. Jag tror på allt spännande.
    Såg precis ett avsnitt av extreme paranormal där det handlade om voodoo och ett ställe där människor utövat voodoo.
    Dom provocerade sig fram till aktivitet och grävde ner en kille i en kista i marken för att få svar. skitkonstigt! skulle aldrig våga göra nått sånt!

    • Hej Elin!
      Ja, jag tror också på voodoo. Om offret för förbannelsen själv tror att den har en förbannelse över sig. Då tror jag verkligen att den kommer påverkas.
      Låter som ett intressant program. Men väldigt läskiga ritualer!

  13. Jag älskar din blogg!! 😀 Den e helt grym ^^ Har läst jätte många inlägg och jag blir aldrig besviken 😀 Sjukt bra!!

  14. Tack för kommentaren, verkar som att du skrivit ett bra inlägg. Jag såg 2012 och blev nyfiken på bak historiken. Men läser det imorrn 🙂

    Yes det är mina ord, och det är något jag kommit på att jag inte själv följer det. bygger allt på det jag gör. Och försöker stärka mig som person med hjälp av min yrkes titeln. Hehe. Men fundera på det medvetet. hehe

    Kramar

    • Hej Lesly!
      Ja, jag tycker att det känns som att 2012-filmen är gjord lite för att spela på folks rädsla. Det är lite dåligt att använda mayakalendern så eftersom den inte handlar om att jorden ska gå under. Men jag vill gärna se den hur som helst. 🙂

      Coolt att det är dina ord! Mycket bra sagt! Ja, ibland är det lättare att ge sig själv kloka råd än att följa dem… Så är det för mig i alla fall. 🙂 Vi får göra vårt bästa helt enkelt!

      Kram!

  15. Ja nu fick jag lite mer info om Voodo, jag läste runt lite innan jag skrev mitt inlägg men fattar inte vart du hittar all bra info. Det är det som gör den till en så bra blogg. Kul att jag fick lära mig att noceboeffekt finns också, det hade jag inte tänkt på. Tanken är stark verkligen den kan sätta oss i fysiska tillstånd som inte existerar. Jag tror bestämt att voodo är svart konst men att det egentligen inte fungerar : /

    hade så bra

    • Hej Lesly!
      Kul att du gillade inlägget.
      Ja, jag tror att våra tankar är det absolut starkaste. Det påverkar allt. Därför kan nog voodoo funka genom neceboeffekt.
      Men jag tror inte heller att voodoo funkar egentligen. Tror inte att det är så pass lätt att skada en annan människa. Om man försöker faller det tillbaka på en själv.
      Hade bra du med! 🙂

  16. Nä, sånt där ska man passa sig för. De som kan avstöra såna här saker skickar tillbaka ”energin” till den som fixade dockan :-/ Betyder alltså att man då får smaka på egen medicin, fast starkare…

  17. hej jag undrar om man kan få magie vara jag ville gärna ha krafter

    • Hej Mikaela!
      Alla har magi inom sig. Det är i alla fall min övertygelse. Du kan säkert träna upp dina krafter.
      Pröva att spå med kort eller försök med healing eller så. ^_^

  18. haha, de här är lite komiskt, jag tror faktiskt till viss del på voodo, och för någon vecka sedan så hade vi syslöjd på skolan och en av mina kompisar skulle göra en voodo docka själv och hon tänkte testa den på mig (väldigt snällt), dock så sa jag till henne att man måste utföra speciella ritualer och att hon måste få tag på mitt hår men hon envisades ändå och gjorde klart vodoo dockan. Nu kommer själva händelsen (jag vet inte om hon har använt voodo dockan elr ej) men denna vecka var jag tvungen att vara hemma från skolan för att jag knappt kunde röra kroppen utan att känn otrolig smärta och det finns inget synligt tecken, lite skumt enligt min mening :/

    • Hej Erica!
      Det låter ju onekligen lite kusligt. Men det kan ju vara rena slumpen. Hennes woodoodocka låter ändå ganska slarvigt gjord så jag har svårt att tro att den verkligen skulle fungera.
      Tror bara att det är slumpen.

      • jo de tror jag med men de är ändå läskigt sammanträffande O_O

  19. uuuuh ja tror inte på voodoo men de e tur att man inte får hålla på me sånt i sverige.Om alla skulle försöka me de hela tiden kommer väl nån att upptäcka det

    • Hej Abbe!
      Ja, jag tror inte att sån voodoo där man gör någon annan skada funkar. Tror såna försök faller tillbaka på en själv.

  20. Jag tror inte att det funkar, fast jag skulle vilja ha en ändå, de är ju rätt söta 😛

  21. Skicka gärna svar i mejl
    min adress är : mathilda.isaksen@hotmail.com

    För jag är väldigt intresserad av voodoo….men vill inte bli utsatt för det själv….

    Jag absolut älskar din blogg 😀
    Den bästa jag nånsin har läst ;D

    Men jag älskar voodoo också , frågar bara kan man göra en voodoodocka själv och så….så man typ kanske kittlar den personen som den är menad till?! O.O

    Dom är otroligt söta , men vissaär läskiga….

    skulle vart tacksam för svar på min fråga , kram

  22. hejj 😀 Hur gör man en voodoo ?? Och vad behöver man??(a)

    Blir tacksam för ett svar 😀

  23. Jag skulle vilja se voodoo innan jag kan ta och tro på det, är väldigt skeptisk till det….. Men jag skulle gärna vilja vara med på en voodooseans eller liknande, så får du reda på någon, säg till….
    MVH wadyr

    • Hej Wadyr!
      Jag kan tro på voodoo som utförs i goda syften och jag tycker att voodoo-religionerna är intressant.
      Men det där med att kunna göra andra sjuka med hjälp av voodoo-dockor är jag extremt skeptisk till.
      Om du vill se nån sån ritual så tror jag att du måste åka till Haiti eller något annat karibiskt land där det utövas. Men jag är inte säker på att det är lätt att få vara med bara sådär utan vidare…

  24. Jag har en voodoo som jag gjort själv.
    Han heter ”Squarehead fred” Jag skulle göra hans huvud runt men det blev trekantigt istället.. (inte fyrkantig men ändå)
    Han är jättebra att avreagera sig på!
    Jag gjorde några organ av tyg men kunde inte proppa ner dem så magsäcken och tarmarna sitter i halsen ungefär…
    Men hjärnan sitter på sin plats! 😉

  25. Jag har själv en voododocka, och använde den en gång.. Inget ja ggör igen.. Den är min maskot istället nu, skänker mig tur verkar det som ^^
    Grymt inlägg som vanligt 😀
    Ja, häxorna har nog rätt 🙂

  26. Buhuhuhu!!!!! Jag kom på att bloggen fanns 2009

  27. Jag använder din blogg till ett skolarbete super bra!

Kommentera

