Så överlever du Halloween.

Halloween verkar kanske som en ofarlig och rolig högtid. Men låt ej skenet bedra. För det är trots allt en natt när övernaturliga krafter bokstavligen är på hugget. Magiska väsen vaknar till liv och de döda stiger upp ur sina gravar…. Men frukta ej! Detta inlägg är en överlevnadsguide till hur du klarar dig undan de mörka krafter som lurar bland skuggorna under Halloween!

Låt oss börja med hur du klarar dig från Halloweens frontfigurer: Spökena! Att detta är en natt med många andar och spökväsen ute är ett faktum. Ett sätt att märka om ett spöke är närvarande är om ett tänt ljus plötsligt släcks eller flamman skiftar över till blått. Då vet du att en ande är närvarande. Om du vill skydda dig (och det är klart du vill!) så kommer här lite tips:
1. Om du ringer i en klocka skrämmer du bort spöken. Enligt gammal folktro står de inte ut med klinget från klockor.
2. Du kan bränna örter som basilika, lavendel, myrra, rosmarin, alruna och olibanum.
3. Bär en sten som skyddsamulett. Kraftfulla skyddstenar är bland andra tigeröga, diamant och rubin.

4. Tänd ett lila ljus. Tända ljus har stor skyddskraft och skyddar inte bara mot spöken utan även mot att bli förtrollad.
5. Salt och speciellt havssalt är bra för att hålla andar och demoner på håll.
6. Gå baklänges runt ditt hus motsols tre gånger innan solnedgången och ditt hems säkerhet är garanterad! Tror jag…
7. Under Halloween-natten stöter nötter bort ondska.
8. Järn är en mäktig beskyddare och skyddade hela byar från häxkonst och spöken och demoner i forntiden. En järnamulett är ingen dålig idé.

Om ni hör fotsteg bakom er när ni är ute på Halloweennatten så VÄND ER INTE OM! Det kan vara en död som skuggar er och möter ni dess blick kommer ni själva dö inom en kort tid…

Men det finns en till rolös själ att se upp för. Nämligen: Stingy Jack. Det finns endast ett sätt att hålla honom borta. Ni har säkert gjort det innan bara det att ni inte har vetat varför. Nämligen genom att göra en pumpalykta! Historien bakom denna tradition handlar om Stingy Jack.
Stingy Jack var i irländska legender en mycket slug smed. (eller bonde enligt vissa…) Han drog sig inte för att skoja och lura djävulen. Det finns en mängd olika historier om olika sätt Jack lurade djävulen. Legenderna skiljer sig en del sinsemellan men hur som helst så lyckades Jack få djävulen att lova att aldrig någonsin ta hans själ till helvetet. Men Jacks plan gick i stöpet när han dog och det visade sig att han inte var välkommen till himlen på grund av sitt elaka jordeliv. Jack gick i desperation till helvetet men djävulen tänkte inte ändra sitt löfte. Så Jack hade ingenstans att ta vägen. Djävulen gav honom en lykta (ett glödande kol i en ihålig kålrot) så att han skulle hitta tillbaka till jorden där hans själ nu vandrar.

Irländarna gröpte ur alla möjliga grönsaker och gjorde om till lyktor för att hålla undan Jack och andra spöken. När irländska emigranter kom till Amerika på 1800-talet upptäckte de att pumpor blev ännu bättre lyktor och det är därför vi gör pumplyktor på Halloween.
Så det är inte bara dekoration! Det är rent beskydd! ^__^

Vissa blir sig aldrig lika efter Halloweennatten. Du har säkert träffat människor som plötsligt förändrats och fått underlig blek hy och en omotiverad fascination för ”blodapelsiner”. De har med största säkerhet blivit vampyrer. Vill du undvika detta öde finns det sätt att beskydda sig. Ett halsband av vitlök håller garanterat vampyrer på avstånd. (tyvärr alla andra också…) Hänger du upp vitlök i hemmet skyddar det även mot spöken, demoner och förtrollningar. Att bära ett kors är en bra skyddsamulett mot vampyrer. Det är bra att hålla sig undan för fladdermöss denna natt. För vampyrer kan förvandla sig till fladdermöss och tvärtom.

Ja, nu när ni vet allt detta så kan ni (nog) känna er trygga idag! Jag har bara ett till överlevnadstips kvar att dela med mig av: Klä ut er! Det är extremt viktigt. Den ursprungliga anledningen till att man klär ut sig på Halloween är att man ska vara säker från andar. Om spökena och monstren tror att man är en av dem så kommer de inte ge sig på en. Så därför är det viktigt att klä ut sig! 🙂 Vill ni veta mer om Halloweens ursprung så läs mitt Halloweeninlägg från förra året här!
Eller om alla helgons aftons (imorgon!) ursprung här!

Två till ord på vägen….
Om ni går till ett vägskäl på Halloween kommer ni höra vinden viska de viktigaste sakerna som kommer hända er det kommande året. Om ni vågar gå till en källa på natten bärande en lykta kommer ni se er tillkommande i vattnet. (Alltså som en vision. Så ni behöver inte ta med livboj och första hjälpenutrustning…)

Vad tänker ni göra på Halloween?

Hoppas ni får en riktigt läskig men kul Halloween!

Finns förresten nya läskiga berättelser publicerade på Läsarnas upplevelser!

Oh, en sak till: En kvinna i Ohio har nu slagit rekord och odlat den största pumpan. Coolt huh?

Kram från Magic (som plötsligt ser en grå skugga glida förbi utanför fönstret. Samtidigt som de tända ljusen i hennes rum slocknar… Ahhh!!! Magic ringer förtvivlat med sin klocka…)

58 svar

  1. Själv har jag fått så nog av spökerier och sånt så jag har faktiskt slutat fira Halloween 😉 Men just nu är det rätt lugnt på den fronten. Hoppas det håller sig så.

    • Hej Eva!
      Jo, det kan jag förstå att du har. Bra att det är lugnt på spökfronten nu i alla fall!
      Hoppas det fortsätter så och du får en lugn helg!

  2. Jag ska resa. Lämnar Örebro vid 15.00 i morgon och är framme i Norge igen klockan 01.00. Så det blir inte så mycket halloween för min del. 😛

  3. Jag och mina tjejkompisar ska ha en liten fest med blodiga popkorn och en massa (slocknade) ljus! 😉 Och vi får hoppas att vår utstyrsel kommer likna deras bara! ^^ Ha en trevlig helg Magic 🙂

    • Hej Bea!
      Åh! Låter som en riktigt ryslig och mysig Halloween!
      Ja, lycka till med att smälta in bland de äkta spökena! 🙂 Och lycka till med de slocknade ljusen… ^_-

  4. Det där om stingy Jack visste jag faktiskt inte. Men å andra sidan firar jag inte Halloween utan Alla helgons afton 😉

    • Hej Jenny!
      Ja, det är en intressant historia. Tycker alltid att det är intressant med olika traditioners ursprung.
      Då får jag önska dig en stämningsfull Alla Helgons Afton i morgon!
      🙂

      • Ja det är intressant att ta del av så mycket som möjligt egentligen. Äsh vi firar inte så mycket längre, var o tände ljus i kyrkan idag, det får räcka. 😉 Om solen försvinner igen blir det nog ändå bara skriva o dataspel hela helgen… 😀

      • Hej Jenny!
        Mysigt att tända ljus i kyrkan. Gjorde det förra året. När jag var liten brukade vi åka och tända ljus på kyrkogården men nu var det några år sedan.
        Låter som att du har en mysig planering till helgen. Jag kommer skriva till dig snart…. är lite trög just nu men, ja, mail är på gång!
        🙂

      • Jag väntar fortfarande… 😉 😉 😉
        Bidde inte mycket helg här öht tyvärr, maken låg idag, jag ligger idag. Tjosan.

      • Hej Jenny!
        Vad synd! Hoppas ni snart mår bättre!
        Hörs på mailen ikväll! 🙂

  5. Din blogg är verkligen asball och intressant, jag kommer garanterat börja följa den!!

  6. Vilken tur att du finns så jag vet precis vad jag ska passa mig för på Halloween. Tack för ännu ett välskrivet inlägg… som alltid.

    kramar från Liv

    • Hej Liv!

      Ja det är tur det. 🙂 Ha, ha… Har du gått baklänges runt huset ännu? 😉

      Tack så mycket för dina snälla ord! Hoppas du har en underbar helg!

      Kram M.

  7. Hej igen:) bra inlägg o jättemysiga bilder nu till Halloween. Fick åxå veta på väsenvandringen att stål skyddade en mot ont o att strö linfrö runt sängen skyddade mot Maran:P!! Å på tal om bilder så måste du bara kika in på Anne Stokes o Victoria France´s gallery där de åxå finns underbara bilder( om du inte redan varit där förstås)!! kram

    • Hej igen Lollo!
      Tack! ^__^
      Roligt att ni fick veta lite såna där gamla knep också. Jag älskar att läsa och höra om gammal folktro. Jag tror att det finns mycket bortglömd visdom bevarad i de där gamla legenderna… Det där med stål och linfrön var nytt för mig! 🙂 Tack!
      Jag kände faktiskt inte till Anne Stokes. Eller rättare sagt: Jag har en massa bilder hon gjort men inte vetat att hon låg bakom dem. 😛 Har faktiskt en jättestor poster på väggen med den här bilden som hon har gjort. Tycker den är så vacker och poetisk. ^_^
      Ha det så bra! Kram!

  8. Ja eller hur? jag ska lägga upp lite bilder frän ikväll senare, jag va utklädd till dorothy från trollkarlen från oz!
    Va har du gjort denna halloween?
    läskigs hälsningar /elin

    • Hej Elin!
      Kul! Vill se!
      Jag önskar att jag också hade gått på någon Halloween maskerad grej men det blev ingen utklädning i år. *sorg*
      Men, men… Jag har faktiskt bara varit hemma och segat idag… Dåligt. Jag vet. Önskar att jag hade varit ute och jagat spöken eller något…
      Men jag och en kompis hade en Halloween-film dag igår. Så jag firade en dag för tidigt i år. 🙂
      Men att fira för tidigt är ju fortfarande att fira! 😉
      Ha det bra! (och läskigt! Så klart!)
      Kram M.

  9. Hejsan! vad trevligt att du läste mitt inlägg, jo det är en viktig dag för häxor idag. Finns lite olika sätt att fira det, men wicca är ju en natur religion och firas mer spirituellt 🙂 Roligt inlägg du hade, jag satt mest och fnissa 😀 Så blir det nån maskerad idag? Ha en bra Halloween / Samhain Kramar!

    • Hej Lesly!
      Tack så mycket! Kul att du gillade det! 🙂
      Nej ingen maskerad i år tyvärr…. Firade med en kompis lite för tidigt i förrgår. I dag blir det myskväll med familjen och filmtittande.
      Så jag har en lugn dag vilket känns skönt.
      Ha en riktigt bra helg!
      Kram M.

  10. Hoppas att du får en bra Halloween!

  11. Hej!
    Jag va utklädd till Dorothy från trollkarlen från oz igår, fett kul!
    Fick en del konstiga kommentarer som ”är du pippi långstrump?” och ”är du utklädd till rödluvan?” ungdommarna är inte allmännbildade nuförtiden! =)
    Vad gjorde du själv?
    Bra inlägg! Så spännande med halloween. så mysigt.
    Va på halloweenfest igår och mysigt middag idag =)
    Vi kollade på paranormal activity, sett den?
    kram!

    • Hej Elin!
      Tack! Ja, jag älskar Halloween!
      Roligt! Dorothy är en bra utklädnad. Jag spelade henne i en teater en gång och älskade mina kläder! 🙂
      Dåligt att folk inte kände igen att det var hon du var! Det är skrämmande! Vart HAR allmänbildningen tagit vägen?! 🙂
      Jag tog det rätt lugnt igår och var bara hemma och slappade. ^_^ Jag och en kompis firade Halloween en dag i förväg för hon kunde inte på riktiga Halloween.
      Vi såg alla simpsons-avsnitt med Halloween-tema och Nightmare Before Christmas. Den var riktigt bra! 🙂 Paranormal activity har jag inte sett ännu men ska. Den verkar så spännande!
      Kram M.

  12. ja det var jätte härligt att sitta och kolla på månen och stjärnorna i natt 🙂 Hade du en bra dag i går på halloween? Gjorde du nått spec? tack för kommentarerna! Kram

    • Hej Lesly!
      Jo tack jag hade en mysig och lugn Halloween. Firade inte så mycket på själva dagen. Men dagen innan hade jag och en kompis filmmaraton med Halloweentema så det var roligt. 🙂
      Ha det bra och fortsätt med dina intressanta inlägg! Gillar verkligen din blogg!
      Kram!

  13. Hej där! Jadå, jag har överlevt Halloween, med god mat och dryck. Vi har haft vitlök i maten, så vi har klarat oss:-)
    Jo, du vet väl att jag har ett bloggerkonto också. Du kan gå in på den sidan också.
    Jag ser att du har plockat hem tidigare inlägg från ditt tidigare bloggerkonto. Kan man göra det från WP?
    Hade fint!

    • Hej Artlover!
      Ah vad bra! 🙂 Tur att ni hade vitlök i maten. Annars vet man inte vad som kunnat hända… 😮
      Nej, jag tror inte att jag varit inne på din bloggerblogg. Ska börja titta in där också då!
      Ja, det är jättelätt att flytta över sina bloggerinlägg till WP. Står hur man gör här: http://en.support.wordpress.com/import/
      Funderar du på att flytta?
      Ha det bra!
      Kram M.

  14. Jag älskar den här bloggen!
    Är som en liten saga i sig vid varje inlägg som du skriver.
    Fortsätt så här, du förgyller min vardag!

    • Hej Madde!
      Åh tack! Vad glad jag blir att höra det! Nu förgyllde DU min vardag! 🙂
      Jag älskar verkligen att blogga så jag fortsätter lugnt. ^_^ Känns lite som att jag träder in i sagornas värld när jag skriver om övernaturliga fenomen och sånt. 🙂
      Ha det bra!
      Kramar M.

  15. Kikade in för att se om du hade något nytt spännande på gång 🙂
    Du har ju skrivit en del om UFOs och så – har du hört den där teorin om RH-? (Se mitt senaste inlägg)

    • Hej Eva!
      Nej det har jag inte! *springer in på din blogg och läser*
      Jätteintressant! Måste ta reda på min blodgrupp. Har faktiskt ingen koll på vad jag har… 😛

  16. Vad kul att få reda på legenden om ”Stingy Jack”. Har inte hört den förr.
    Jag klädde mig lite halft till vampyr på Halloween, hade några riktigt läskiga linser på mig så alla hoppade till när de såg miig. xD

    • Hej Caroline!
      Kul att du tycker det! Jag tycker också att det är en intressant legend. ^_^
      Coolt att du var vampyr! Åh, jag vill också testa linser som ändrar ögonen på något coolt sätt och sen säga till folk: ”Vadå? Jag vaknade såhär i morse!” He, he…

  17. Hm…. den här stingy Jack grejen…. hette inte han Jack O Lantern? eller blandar jag bara ihop det nu?

    • Hej BlackaceJun!
      Han hette singy Jack när han levde och hans spöke fick namnet Jack O Lantern. 🙂 Fattar inte att jag missade det. Ska skriva ut det i inlägget nu.

  18. Jag hatar ett av de där bilderna du har lagt upp den är SKIT läskig jag vågar inte titta på den!!!!!!!!! Jag fattar inte hur man kan ha en sådan bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så fort den kommer tittar jag alltid bort!

  19. Typ den där kille som har gula ögon. Hatar den bilden!!!!

    • Hej thegirl!
      Ja, jag har själv aldrig skrämts av den. Men jag har någon konstig fascination av den där typen av lite kusliga bilder.
      Tycker att de är fantasieggande. Men det är klart, jag skulle bli extremt rädd om den där gulögda personen dök upp i mitt trapphus. ^_^

  20. haha jag med!!(ska skoja lite med mina vänner med en där ”bilden”)

  21. Hahaha!!!!

  22. Bra! Nu vet jag vad jag ska undvika på halloween!
    (Henke skriver uppen lista och mummlar för sig själv och går iväg!)
    ”1: Inte göra någon pumpa lykta!
    2: Inte äta nötter!
    3:Skaffa inte en kostym.
    4: Skaffa inte några lökar!
    5: Mediterar nära en källa.
    6: Skaffa en krisstal kniv!”
    (Henke kommer springandes tillbaka)
    Varför skulle man skydda sig mot Stingy Jack?!

    • Hej Henke!
      *Magic ger Henke en oroad blick*
      Faktum är att några av det där sakerna SKA du göra!
      Du ska klä ut dig och skaffa vitlök och nötter! Och göra en pumpalykta och… fast vänta? Du kanske vill träffa spöken på Halloween?
      I sånt fall. Glöm det jag sa nu. ^_^;
      Stingy Jack är ju en lurig figur och skulle mycket väl kunna lura en eller skada en på andra vis. Så det är därför man ska se upp!

  23. Halloween…. Det är för mig utrikisk tradition så jag firar Alla Helgons Natt…. Örterna som växer i trädgården skyddar huset, trots att de ofta ligger under snö(så sa iaf mormor) så det som behövs för att skydda sig och sin familj denna farliga natt är ljus. Ett litet för varje död själ du känner, eller ett stort för dem alla,som ska leda dem mot sin rätta plats och låta dem få frid i evigheten….Så har iaf jag fått lära mig. MVH wadyr

    • Hej Wadyr!
      jag förstår hur du menar eftersom Halloween numera känns som en väldigt amerikansk grej.
      Personligen firar jag dock hellre halloween för att, även om det är väldigt konversiellt nu för tiden, så har det rötter tillbaka i tiden mycket djupare än alla Helgons natt.
      Halloween härstammar i kelternas högtid Samhain. Vid den tiden trodde de att de döda reste sig ur sina gravar och ställde till problem för de levande.
      När Kristendomen kom ändrade man de hedniska traditionerna till en minnesdag för helgon och förfäder, alltså Alla Helgons Natt.
      Men jag dömmer inte ut något av firandena. Båda kan vara värda att fira och nu när de ligger på olika datum så är det ju fullt möjligt också. 🙂

  24. underföra halloween så hitta jag konstiga fot spår från en fågel men störe
    tog foto på dom 🙂

    bra inlägg

  25. Om allt det här stämde skulle jag antagligen vara förlorad flera år tillbaka, men ska ändå testa ^^ Bra inlägg.

  26. Ååå jag lengtar till halloween jag ska klä ut mig till varulv(=!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  27. oh, jag kommer känna mej så söker på min födelsedag! yaay XD tror jag ska prova dessa tipsen :3

  28. Själv fyller jag år fyra dagar innan halloween så en tiden på året älskar jag! Eftersom jag har hyrt en lokal till min födelsedag så ska jag hyra den igen den 31 oktober 😀 Jag älskar dina inlägg och skulle du kunna skriva en ”lifsräddningsguid” eller hur jag nu ska förklara, om ”zombies”?

Kommentera

