Spökljus, irrbloss och lyktgubbar.

Detta är en omskriven och utökad version av ett inlägg jag gästbloggade med hos: http://lindafunde.blogg.se/ en gång…

Har ni någon gång när ni varit ute hört ett underligt surrande ljud och sett mystiska strålar eller bollar av ljus i olika färger sväva i luften? I sånt fall så var det spökljus! Spökljus har setts överallt i världen och detta fenomen har gett upphov till myter som till exempel lyktgubbar. I detta inlägg tittar vi närmare på detta fenomen och folktron som bildats runt det.

Dessa ljusfenomen har fascinerat många och på vissa ställen finns det berömda spökljus. ^_^
Öster om Marfa i Texas, USA kan man ofta se spökljus nära Route 67.
Dessa kallas Marfa-ljusen och beskrivs som glödande klot som svävar över marken i olika färger. Rapporteringar om dom har gjorts sedan 1957.
Nära Joplin i Missouri har folk sett orangea och gula ljus. De visar sig mellan gryning och skymning varje natt!
Vid Brown Mountain nära Morganton i North Carolina har spökljus lyst med sin närvaro sen 1913. De är i alla färger och rör sig fram och tillbaka i horisontella linjer. Ljusen förklaras med allt från spöken och aliens (spännande!) till strålkastare från bilar och tåg (Tråkigt!).

Förr trodde man att det var olika luriga väsen som låg bakom de underliga ljusen. Kanske var det själar som varken fått komma in i himlen eller helvetet som rolöst vandrade runt på jorden med en lykta som enda ljus. I Wales (självstyrande riksdel inom det förenade kungariket Storbritannien och Nordirland) kallades ljusen älveldar (fairy fire). Det var inga klassiska älvor dock utan småväxta onda väsen som kallades för ”pwca”. Om man började följa dess ljus ledde det en bara djupare in i skogen för att sedan slockna och lämna en vilsen. En annan varelse som kunde ses som spökljus i mytologi var Puck. Han var en älva och skojfrisk naturande.

Samma grundtanke gäller för lyktgubbarna. De ledde också de som följde dem vilse. Himla taskigt egentligen… Lyktgubbar var osaliga själar. De hade under sin livstid arbetat med lantmäteri och med flit mätt fel för att få mer land eller flyttat sina markgränser utan tillstånd. De gick nu runt med sina lyktor om nätterna. Men de oärliga mätarna kunde också slippa lyktan och istället gå runt och mäta gamla avgränsningar i evigheter efter sin död. Anden gick då runt med en stav som han stötte i marken. När han stötte på något felmärkt skjöt en stor gnista ut från staven. Vilket ju också blir ett spökljus…

Vad är då sanningen bakom spökljus? En vetenskaplig förklaring är att det är sumpgas som tränger upp ur jorden och självantänds. Spökljus bör inte blandas ihop med orber. Orber är ljusfenomen som uppträder på foton och många säger att de är andar medan andra säger att det är dammpartiklar (Trist!). Orber ses ofta inomhus och har inget med sumpgasförklaringen att göra. Det finns en hel del forskare som tar orbs mycket alvarligt och försöker komma på en alternativ förklaring till de mystiska ljusen på vissa foton.

Vad tycker ni om spökljus?

Har ni sett det någon gång?

Se upp för att följa mystiska ljus ut i natten! Speciellt nu när Halloween närmar sig! (Yay! Halloween!) 🙂

P.S Jag ska nu åka på ett föredrag i Göteborg. En av mina favorit författare föreläser om sina konspirationsteorier där. David Icke! Kommer hem på måndag. Då svarar jag på era kommentarer och mail och uppdaterar bloggen. Så ni vet! 🙂 D.S

31 svar

  1. Vad intressant! Nog för att jag visste att spökgubbar leder en vilse men vad de egentligen är/var visste jag inte. 😀 Har dessvärre inte sett detta väsen någon gång, men å andra sidan håller jag mig borta från skog i mörker… 🙂

    • Hej Jenny!
      Tack! Ja, det är så spännande med gammal folktro och så. Jag blir helt påverkad och börjar titta efter ljus i natten…^_^
      Men jag håller mig också borta från skogar på natten. Tittar tryggt från fönstret. ^_-
      Det känns magiskt med spökljus. Jag tror inte att alla spökljus är sumpgas….
      Ha det bra! Vi får höras när jag är hemma igen!

  2. att forskare alltid måste vara så skeptiska! Jag blir så trött på det!

    Ska själv till Gran Canaria på höstlovet, så jag är inte hemma på Halloween.

    Fick lust att åka till de där platserna, bara för att se spökljus…

    • Hej M.M!
      Vad härligt med Gran Canaria! Ha en riktigt mysig resa!
      Vem vet, du kanske stöter på spöken där med. 😉 är det Halloween så är det!
      Åh, jag vill också se spökljus! Måste åka till de de där platserna en dag… 🙂

  3. Hej!
    Du glömde ju Marteboljuset på Gotland! Finns en del om det på nätet. Min kompis har själv sett det och har ingen vettig förklaring 🙂

    • Hej Annica!
      Ja, det borde jag kanske ha nämt. Ska faktiskt uppdatera inlägget med lite info om det. 🙂
      Spännande att din kompis har sett det! När jag åker till Gotland nästa gång skall jag söka efter det.

  4. sånna ser jag många av här hemma, speciellt i mitt rum om kvällarna!

    min pappa ser också sånna i mängder hemma hos honom. mamma och min bror ser de ej, men det går ju i släkten på pappas sida. en i varje generation får det. och jag fick det istället för min bror, pappa istället för hans syster osv 🙂

    ha det bra magic!

    • Hej Diana!
      Vad spännande! Vad häftigt hur gåvan (eller vad man nu ska kalla det) går i arv i din familj mellan generationerna.
      Det är riktigt coolt. Om du vill och har tid så skulle det vara kul om du ville berätta lite mer om det i ett mail jag kunde publicera på läsarnas berättelser sida. 🙂 Om du vill alltså, känn ingen press! Men det lät så spännande att jag blir nyfiken att få veta mer! ^_^
      Skriv i sånt fall till missmagicgirl@hotmail.se 🙂

  5. bra att känna till

  6. Oj, fastnade verkligen för denna blogg! Suttit och läst igenom alla gamla inlägg nu också, blir till att bevaka! Mysig och intressant blogg!
    Keep up the good work 😀

    • Hej Steph!
      Tack så jättemycket! Vad roligt att du gillar min blogg!
      Blev så glad när jag läste din kommentar!
      🙂
      Nu fick jag massa inspiration och ska skriva ett inlägg som kan dyka upp här senare i kväll.
      Ha det så bra! Kram M.

  7. Intressant blogg 🙂 Och fina bilder!

    http://vicktoriamurawska.blogspot.com

  8. hejsan! undrade om du kunde hjälpa mig 🙂 ibland känner jag någon gå förbi bakom mig. händer dock bara hemma när jag är ensam, känns som en vind. lite kusligt, någon förklaring?

    • Hejsan dilay!
      Tja, jag kan ju mest komma med teorier.
      Det kan ju mycket väl vara en ande du känner av. Eller någon från en annan dimension. Du är förmodligen extra mottaglig för att känna av andevärlden.
      Jag förstår att det känns kusligt eftersom det kommer så plötsligt och oförklarligt men det behöver ju inte vara något/någon som vill dig illa. Nästa gång det händer så var uppmärksam om det känns som en illasinnad kraft.
      I fall det gör det kanske du bör göra någon sorts reningsritual eller så… Annars kan det ju vara en god ande som vill beskydda dig och då gör det ju inget.
      Hoppas detta kanske hjälpte lite. ^_^ Det är ju svårt sånt där… man vet ju aldrig helt säkert…
      Jag önskar dig lycka till i alla fall och hoppas att du slipper störas något mer.

      • TACK 😀
        första gången jag började märka sånt tror jag va runt 7. så det e inte första gången det händer hehe 🙂
        ha det bra!

      • Varsågod. ^_^
        Spännande att du känt av det övernaturliga så länge. Jag kände också av spöken när jag var liten… eller ett spöke i alla fall…
        Kanske borde blogga om det någongång? 🙂 Jag tror att barn ofta är bra på att känna av paranormal aktivitet. Man måste vara uppmärksam så att man inte förlorar sin intuition när man växer upp. Men det tycks ju inte du ha gjort.
        Ha det bra du med!

  9. wow vad coolt kom nyss in på din sida och fastnade på en gång hit kommer jag igen kan jag lova. kraam

  10. Har aldrig sett varken spökljus, lyktgubbar eller irbloss men hört talas om dom har jag.

  11. Vi såg ett ljusklot i vardagsrummet tidigare i år – jag har inte glömt det så klart däremot har maken gjort det konstigt nog och jag fick känslan att den var glad för vår skull. Men maken fick ju vara med om alla natur-krafterna i Skåne tidigare som säkert satte sina spår..Den där sk märkliga blixten som skåningar fick uppleva passerade nära hans bil den dagen – hela motorhuven blev alldeles het av kraften och han var tvungen och stanna för att bilen började bete sig märkligt. (menar inte meteoriten/boliden som vi också såg).

    • Hej Jessica!
      Spännande! Härligt också att du fick en positiv känsla av ljusklotet.
      Var kanske en snäll ande? Underligt det som hände din make. Intressant hur den där blixten påverkade bilen.
      Det är rätt vanligt när folk som kör träffar andar eller ufon att deras bil slutar funka. Man undrar vad det beror på.
      Tack för att du delade med dig av era upplevelser! Spännande!

  12. Jag såg två i mitt gamla rum. Alla sa att det måste ha varit en reflektion av nånting men det fanns inget rörligt i närheten. Intressant inlägg 🙂

    • Hej Tilda!
      Tack så mycket! 🙂
      Åh, så spännande att du såg en. Det måste verkligen ha varit något övernaturligt eftersom jag kan inte tänka mig något som skulle
      ge en sån sorts reflexion inomhus. Det är ju en annan sak utomhus…

  13. Min mormor sade alltid att man ska akta sig för lyktgubben, så jag är glad över att inte ha sett någon. Men enligt min mormor fanns det en elak tant, som sett honom och efter det blev hon tokig och fick spendera resten av sitt liv på ett psykhem…Om det är sant eller inte kan jag inte säga, men det är nog bäst att vara försiktig…..MVH wadyr

  14. tidigare idag så filmade min pappa mig och min kusin när vi busade i vardagsrummet, dåva de 3 av 5 filmklipp som de va orbs i^^ en studsade på mitt huvud, på min kusins mage och mot pappa då den blev väldigt klar att se, den va ljusblå med lite mörkblått runt om,
    jättecoolt tycker jag men moster blev vettskrämd, de va 3 orbs som vart med i en film

  15. Vadå lyktgubbar? Duh! Alla de där ljusen är lyktor från alvpartyn! Jag trodde att alla visste det. 🙂

Kommentera

