Ut ur kroppen-upplevelser.

Upplevelsen av att flyta ut ur sin kropp och se sig själv utifrån är något mer än var tionde människa någon gång upplevt. För vissa har den kommit totalt oväntat medan andra medvetet har försökt uppleva det. Ingen kan riktigt förklara detta fenomen men teorierna är många… I detta inlägg ger jag en överblick av utanför kroppen-upplevelser. Vad kan de bero på? Hur kan man själv uppleva det? Bara luta er tillbaka, fortsätt läs och dessa frågor kommer besvaras… 🙂

Utanför kroppen-upplevelser (Förkortning:UKU) står nära nära döden-upplevelser, samma känsla av att sväva ut ur sin kropp. Men vid en UKU måste man inte vara döende. Vilket ju är lite trevligt… UKU har inget med fysisk/psykisk sjukdom att göra och de flesta som upplever det är totalt friska. Folk har haft denna sorts upplevelser genom alla tider. Till och med de gamla egyptierna experimenterade med det. Magiker och okultister har genom tiden på olika sätt försökt att på själslig väg resa till världar dit vår kropp av kött och blod inte kan ta sig.

Dessa andra världar eller dimensioner har fått namnet ”astralvärldar”. Besöka dem kan man endast göra i sin ”astralkropp”. Idéen om astralkroppen kommer från testostofin. Astralkroppen sägs bära människans själ och är hos en vaken människa helt sammansmält med den fysiska kroppen. Men vid en UKU säras de båda och den astrala kroppen kan ge sig ut på allehanda äventyr på det astrala planet. Det astrala är själens värld och där är allt möjligt. Inget är längre bort än en tanke. Själen kan träffa avlidna vänner, besöka okända dimensioner och planeter, möta olika väsen och till och med ha en och annan kärleksaffär! 😉
Ordet ”astral” kommer från senlatinets astra´lis som betyder stjärna. ^_^

Hur förklarar man dessa upplevelser som så många ändå upplever? Svaret är att det inte finns någon. Man kan välja att vara skeptisk eller troende på att själen kan lämna kroppen men i vilket fall som helst finns inga bevis eller konkreta förklaringar. Vissa tror att tallkottkörteln i hjärnan kan vara skyldig till dessa UKU. Kanske för att körteln i allmänt tal kallas för ”själens boning”. ^__^ Vissa forskare försöker förklara det (lite skeptiskt och forskaraktigt) som att hjärnan skapar sig en vridbar bild av kroppen utifrån och att det får en att uppfatta det som att man befinner sig utanför sig själv. Men egentligen är det bara ett hjärnans trick.

Men den teorin förklarar ju knappast fall där patienter haft UKU upplevelser under operationer och sedan kunnat redovisa för allt som hänt i rummet fast de varit sövda.
Ett känt och fascinerande sådant fall är det med sångerskan Pam Reynolds. Hon fick diagnosen artärbråck nära hjärnstammen. På grund av den svåra placeringen på artärbråcket fick hon genomgå en väldigt komplicerad operation när hennes kroppstemperatur sänktes kraftigt och andning och hjärtslag avstannades och huvet tömdes på blod. Hon hade förtäckta ögon och tilltäppta öron. Men trots att hon varit kliniskt död under operationen kunde hon efteråt berätta exakt hur läkarnas verktyg sett ut och även återge saker de sagt.
Jag anser att fallet med Pam är ett starkt bevis för verkligheten bakom dessa upplevelser.

Nu vill ni såklart testa själva fast kanske inte på samma brutala sätt som Pam fick… Det finns olika knep och tekniker för att uppnå en UKU. Att medvetet göra det kallas astral projektion. Till exempel shamaner brukar använda sig av trummor eller dans för att försätta sig i trans och då kunna lämna kroppen. Men de vanligaste sätten att uppleva en UKU är genom meditation eller när man är mellan sömn och vaka. Om man är i ett tillstånd av sömnparalys är det lätt att få en UKU. Sömnparalys är ett förlamat tillstånd som uppstår när kroppens viljestyrda muskler stängs ner på natten för att vara stilla när man drömmer. Ibland händer det att kroppen stänger ner musklerna när man fortfarande är vid medvetande. Eller att man hinner vakna innan musklerna sätts igång. Då är det lätt att få en UKU. Sömnparalys är helt ofarligt men läskigt om man inte vet vad som händer. Eftersom jag inte haft en riktig UKU upplevelse själv så länkar jag till en beskrivning av en som haft det. HÄR kan ni läsa en steg för steg guide till hur man får en UKU.

Det är inte farligt att försöka bege sig ut ur kroppen. Det finns ingen risk för att man inte ska kunna återvända in igen. Dels för att det krävs fruktansvärda mängder energi för att helt separera kropp och själ. Det är endast möjligt när man faktiskt ska dö. Dessutom sägs själen och kroppen vara sammankopplade med en ”silvertråd” så länge man lever. Många som haft UKU har beskrivit att de sett denna tråd. Men enligt vissa källor ska man vara försiktig med UKU om man har svagt hjärta.

Har ni upplevt någon utanför kroppen-upplevelse?

Tror ni att det är själen som lämnar kroppen ett tag eller finns det någon annan förklaring?

P.S Nu finns en ny spännande spökhistoria publicerad bland läsarnas historier! Gå in och läs den nu HÄR D.S

104 svar

  1. Va roligt att du skrev om astralprojektion!
    Jag har själv försökr detta en gång men lyckades inte.
    Däremot kände jag att det inte var långt kvar.
    Jag kände mig totalt avslappnad och inne i mig själv, och jag började känna hur det vibrerade i mina händer och fötter.
    Skitskumt, men sen ringde min mobil! haha sånna ska man stänga av när man gör sådant!
    Fick värsta rycket och flög upp ur stolen.
    Har du testat nån gång?`
    kram!

    • Hej Elin!
      Kul att du gillade inlägget!
      Häftigt att du själv håller på med astralprojektion. Vad störigt med mobilen. ^_^
      Jag hatar att själv bli väckt av mobilen och är man dessutom inne i den där flyta ut ur sin kropp-känslan förstår jag att det är ännu värre.
      Jag hade många korta utanför kroppen känslor när jag var liten.
      Jag har försökt uppleva UKU nu men jag har svårt för det. Stoppar mig själv för det mesta. Tror att jag är rädd eftersom jag tyckte att det var så obehagligt när jag var liten.
      Men jag skulle gärna vilja vara med om det på riktigt.

      Kram M.

  2. Hej miss M:)! Jag har faktiskt varit med om något läskigt som kallas för ”Ridande Maran”. Det var när jag bodde hemma hos mina föräldrar o hade mitt rum i källaren, jag ”vaknade” mitt i natten i min säng o kunde inte röra en fena o det dunkade jättehögt i mitt huvud precis som om det skulle sprängas, men jag hade inte ont det bara hördes ett jättedovt ljud i mitt huvud. Jag var helt paralyserad o försökte skrika men kunde inte få fram ett ljud. Efter en stund vaknade jag igen på riktigt o kunde röra mig som vanligt, men jag lovar att det var jättehemskt att uppleva!! Har upplevt något liknande igen för bara ett tag sen, men då bara vaknade jag o kunde inte röra mig men hade då inget dunk i huvudet.

    • Hej Lollo!
      Vilken obehaglig upplevelse! Det där med dunkandet i huvudet låter riktigt hemskt.
      ”Ridande maran” är ett annat namn på sömnparalys. Ett väldigt bra annat namn. Låter lika hemskt som det känns.
      Har upplevt sömnparalys men inget så brutalt som det du beskriver. FY! Hoppas du slipper någon mer sådan upplevelse!
      Kram M.

    • hej. jag råkade ut för något ovanligt i natt. jag reds av maran och samtidigt kändes det som om jag for iväg i en ofantlig hastighet rakt bakåt liggandes alltså fötterna for först. som om jag for i en rakethastighet. det var först då jag uppfattade tyget i sängen som jag kunde tänka att jag ”blev lurad” och då kunde jag komma loss och vakna.. mitt hår stod upp en halvtimma efter. mycket ovanligt och obehagligt! jag fick känsla av att någon gjorde så mot mig och jag skällde ut denne någon en bra stund efteråt. har någon upplevt detta så maila mig gärna.

  3. Absolut ja. (vilket även återkommer i min bok, hihi). När jag var liten flög jag ofta. Förmodligen slappnade jag av på ett helt annat sätt än i vuxen ålder, men hur som helst tog jag min tillflykt utanför min kropp när verkligheten var tung då. Förmodligen därför jag älskar att flyga med flygplan också, eftersom jag var så van med att flyga utanför min kropp. Silvertrådar såg jag aldrig, men själen är oerhört stark utanför kroppen, omänskligt stark. 🙂

    • Hej Jenny!
      Har precis mailat dig… 🙂
      Men jag måste säga att dina upplevelser låter superhäftiga! Det måste vara en sån otrolig känsla av frihet!
      Härligt!

  4. O ja just, det händer små korta ögonblick även idag att jag kan blicka ned på verkligheten, fast inte som när jag var barn när jag kunde ”flyga” i timtal.

  5. Wow, skulle vara häftigt att prova det någon gång! Fast lite läskigt…

    • Hej M.M!
      Jag har försökt några gånger men inte lyckats. Tror att jag blir nervös och spänner mig fast jag inte vill. ^_^
      Kan också få en känsla av att det är läskigt. Att jag inte ska hitta tillbaka… eller inte VILJA hitta tillbaka för att det är så coolt i de andra dimensionerna…
      Men jag vet ju att det inte är möjligt att det händer. Man dras alltid tillbaka in i sig. Genom silvertråden! 🙂

  6. Nu är jag tillbaka på min nya adress 🙂

  7. Hejsan, roligt inlägg, jag har faktiskt haft den känslan några gången, det är lite läskigt. Man tror att det var en dröm fast man vet att det inte var det. Jag blev såklart nyfiken och började läsa lite om det, då hittade jag en liknande sida hur man själv kunde öva upp denna förmåga, intressant 😛

    om du inte redan sett så ska min video fungera nu föresten! Kram

    • Hej Lesly!
      Tack! Roligt att du gillade det! Spännande att du haft sånna upplevelser själv!
      Tror att det är en förmåga alla har som man kan utveckla hur långt som helst! 🙂

      Jag såg din video och tyckte att den var riktigt bra och ser fram emot mer videobloggning om mer spännande saker! ^_^

  8. Någon UKU har jag inte haft, men min mamma har upplevt det. Däremot har jag varit med om sömnparalys flera gånger och det är verkligen scary. Men jag har lite misstankar om att sådana upplevelser kan hänga ihop med spökerier…
    Annars har jag drömt en del om min döda pappa, att vi möts. Och fått förklaringen efteråt att det förmodligen handlat om astralresa.

    • Hej Eva!
      Ja, sömnparalys ÄR obehagligt! Vem vet, det kan mycket väl vara spöken som får en att uppleva det.
      Men då blev det ännu mer otäckt… Coolt att din mamma har haft UKU! Spännande med dina drömmar också.
      Själen har lätt att lämna kroppen i sovande tillstånd så att vissa drömmar skulle vara astralresor är verkligen möjligt!

  9. När jag vaknar efter att ha haft en mardröm så känns det som om jag ha svävat ut i rymden och precis när jag vaknar så kan jag känna att jag är på väg ner därifrån i en rasande fart. Så jag har liksom inte sett mig själv men jag är medvetande nån sekund innan jag ”landar” i min kropp.
    Men det kanske inte är du pratar om här…

    • Hej Leonie!
      Häftigt! Som sagt så har själen mycket lätt att flyta ut ur kroppen när man sover på natten.
      Vissa av dina drömmar kanske egentligen är astralresor?

  10. Hittade hit idag,väldigt coolt att andra upplevt sånt här också,jag har varit med om allt,flygning när jag var liten,sömnparalys,uku.. men då var jag inte annat än i min lgh och försökte tända ljuset men det gick inte.
    Jag har märkt att när jag sover på sidan får jag inte s.paralys vilket inte är så behagligt så därför sover jag på sidan 🙂

    • Hej Katja!
      Vad häftigt att du haft såna här upplevelser! Jag blir lite avundsjuk… 🙂
      Jag har själv börjat experimentera med det på sistone. Vill så gärna få en UKU!
      Men jag har varit på väg några gånger så jag får se…
      Intressant hur du har hittat samband mellan att ligga på sidan och då slippa sömnparalys.
      Jag upplever ofta sömnparalys men jag vaknar också på rygg jämt. ^_^ Somnar på sidan dock.
      Det är ju väldigt obehagligt att uppleva. Men nu vill jag vara med om det igen för att se om jag kan försöka flyta ur min kropp…
      fast UKU genom meditation är kanske bättre?

      Tack för dina fina kommentar! Lycka till med fortsatta upplevelser!

  11. Hej! Vilken intressant blogg du har. Har suttit och läst en massa skojsamt. Tycker om sättet du skriver på. Keep up the good work!

    Jag har varit med om några UKU. Detta har skett när jag precis ska till att somna. Det är inte så komplicerat som man kan tro! Det gäller bara att acceptera och släppa taget! Inte så lätt alla gånger.

    Namaste
    /Frida

    • Hej Frida!
      Tack så mycket! Vad roligt att du tycker det! 🙂
      Vad spännande att du själv har haft UKU! Nu blir jag lite svartsjuk här… ^_^;;
      Just innan man ska somna är nog ett väldigt bra tillfälle eftersom man verkligen är helt avslappnad då.
      Ska försöka tänka på det i natt och se om jag lyckas få någon UKU.
      Tack för din snälla kommentar!
      Ha det bra!

  12. Hej! skulle bara säga att jag testade detta några gånger efter jag läste ditt inlägg.
    Jag håller själv på med meditering och liknande, men detta funkade inte första gångerna för mig.
    Så jag fick testa mitt eget sätt: istället för att koncentrera sig på andingen eller att räkna 1, 2, 3 osv, så kan man koncentrera sig på ett ord, eller ett namn, jag tyckte att jag kunde hålla reda på det och koncentrera mig mer. Det andra jag ändrade på var att istället för att man lägger sig på rygg, som det står i killens inlägg som du har länkat till, så ska man egentligen lägga sig eller sätta sig på det sättet som e mest bekvämt för en. det tyckte jag va bättre än att ligga på rygg, efter som man fick klumpar i halsen o var tvungen att svälja slaiven i munnen när man låg på rygg. en viktig sak som e bra om man är nybörjare är att man gör det innan man sover då man redan ligger i sängen, för då är man som tröttast och då är det lättare att man faller in i sömnen efter som musklerna slappnar av snabbare. Jag testade detta o det funkade för mig!

    Kom ihåg: Man måste lära känna sig själv, lita på sig själv, lita på att det kommer att funka och veta hur sin hjärna fungerar, Kan man detta så kan man göra nästan va som helst. // Noar

    • Hej Noar!
      Åh så spännande att du testat! Det är nog viktigt att man själv hittar ett sätt som funkar för en själv. Det där med att koncentrera sig på ett ord eller namn låter som en bra idé och jag ska testa det. Att göra det när man håller på att somna gör det ju lättare att verkligen slappna av. Det är nog på sätt och vis de bästa omständigheterna. Jag ska verkligen tänka på det här när jag ska sova i natt.
      Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
      Lycka till med vidare astralresor!
      Kram M.

  13. Hej! Någonting mystiskt hände mig en gång när jag låg och sov i soffan. Helt plötsligt så började någon/något att släpa runt på mig i rummet och jag kände det tillochmed på ryggen att jag blev släpad. Jag blev släpad i armarna runt om i rummet och tillochmed upp lite i luften. jag försökte röra mig och skrika men det gick inte. Jag var jätte rädd och när jag väl kom ur den där upplevelsen (eller vad det nu var?!) så dunkade mitt hjärta fort som aldrig innan… vd kan det ha varit?

    • Hej Linda!
      Stackars dig! Det låter ju riktigt obehagligt. Det låter ju nästan som en sorts UKU.
      Undra om det kan ha varit någon ande eller så som ville visa dig att du kunde lämna din kropp om du ville? Men väldigt hemskt att bli släpad sådär. Ja, jag kan inte riktigt svara på vad du upplevde. Hoppas i alla fall att du slipper vara med om något sådär brutalt igen.
      Hälsningar M.

    • Jag har faktisk upplevt EXAKT samma sak vid två olika tillfällen varav flera gånger per natt. Det var riktigt häftigt men eftersom jag inte var beredd på att det skulle ske så blev jag lika som dig. Skiträdd 🙂

  14. För några månader sedan vaknade jag upp i mitt rum, jag kunde inte röra mig eller säga något. På något konstigt sätt kändes det fortfarande som att jag var kvar i min kropp men jag såg ändå rummet från en annan synvinkel. Jag hörde att någon andades väldigt djupt – det lät dock som en man. Sedan, någon sekund innan jag kunde röra mig igen kände jag att någon kände på min rygg. Då blev jag klarvaken och kunde röra mig igen.
    Är det en astralupplevelse eller skulle det kunna vara något helt annat?
    Kram J

    • Hej J!
      Jag skulle absolut klassa det där som en utan för kroppen upplevelse. Det där du upplevde av att du inte kunde röra dig ju sömnparalyskänslan som ofta kommer innan en UKU. Eftersom du kände att du var kvar i kroppen men ändå såg rummet från en annan vinkel så tror jag att du bara hade lämnat kroppen halvt. Om du någon gång upplever detta igen så försök att medvetet ta dig någonstans eller tänk på att flyga och se om det leder till något.
      Spännande att få höra om din upplevelse!
      Lycka till i fortsättningen!

  15. Gud vad ballt! Nu blir jag jätteimponerad, att jag gjorde det helt omedvetet! Om det händer igen ska jag försöka komma ut ur kroppen helt. Tack för tipset och tack det samma! 🙂

  16. Jag har vart med om sömnparalys otaliga gånger under många år! Personligen Tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt! Vad jag upplevt har varierat… Dom flesta gånger håller jag mig ungefär vid min kropp (Jag har alltif haft som ända mål att ta mig ur tillståndet snarare än att ”flyga” iväg någonstans) Jag måste dock varna för att försöka sig på dom här sakerna självmant! Det jag har varit med om har inte alltid varit så kul.. som tillexempel när en äldre dam med ett minst sagt ”kusligt” utseende kastade skator på mig när jag låg i sängen och jag hade rivsår i ansiktet och lock för öronen när jag vaknade… Ett annat exempel är en man som jag inte är säker på hur han ser ut som ofta kommer och hämtar mig.. Vid ett tillfälle var vi på något ställe fullt med snö där han släpade runt på mig tills jag lyckades ”rymma” han har också kastat in mig (alltså inte mitt fysiska jag) i väggen och han har flera gånger haft sex med mig som pågår i korta stunder…Jag låter förstås som en riktig galenpanna nu! men jag kan inte förklara det jag upplevt på ett mer rakt och ärligt sätt känner jag..hursomhelst ville jag säga att jag r glad att du skrev om detta så jag fick en chans att se att detta även händer andra… kram!

    • Hej Sandra!
      Stackars dig! Hemskt att du har haft såna obehagliga sömnparalysupplevelser!
      Du har nog rätt i att man ska vara försiktig med sådant här.
      Hoppas du slipper fler såna där upplevelser i fortsättningen!
      Kram M.

    • oo ja har med rålkat uy för galninge som haft nån slags sexuell kntakt med mej. jätet konstigt. samtidigt vill jag våga men vidare men eftersom att det är så läskga folk när jag hamnar i paralysen vågar ag liksom, inte bli mer än rädd-

      sandra om du läser detta, hör av dig!

  17. Jag lämnar min kropp när jag sover, de är ganska spännande men ändå ganska skrämmande. jag har inte börjat röra mig runt omkring än men jag står över mig själv och tittar på mig själv. Ganska skumt

    • Hej Moa!
      Intressant att du upplevt det i alla fall. Vem vet, en dag kanske du får någon riktigt bra och häftig UKU!
      Jag har mailat dig nu b.t.w 🙂

  18. hej
    hittade hit idag efter att just fått veta vad som är fel på mig. trodde på allvar att jag såg spöken i att de satt i min säng! kunde inte andas eller röra mig . hänt flera ggr nu.

    dock tror jag att det är NÅT mer än att hjärnan spelar än ett spratt men coolt men läskigt är det…

    har aldrig haft så här innan! började i hösat o nu hände det två ggr inatt. mer än vanligt…

    mail gärna till mig för är intressant att hplla kontakt med nån intresserad.

    kram

  19. Hej!

    Jag har varit med om sömnparalys alltför många gånger, tycker det är extremt obehagligt. Och i nästan alla fall så har jag även hört röster, ibland bara i mitt huvud men även om det skulle ligga någon bredvid mig, dock har jag aldrig sett någonting. En gång vaknade jag av att mina kompisar var i vardagsrummet och pratade högljutt, när jag precis klev upp för och säga till dom så försvann rösterna och jag hörde inga fotsteg mot deras rum.

    Men den värsta gången jag varit med om var när jag mitt under en sömnparalys kände att någon andades på mig och sen tog tag i mina ben och pga paralysen kunde jag inte skrika. Även den gången hörde jag en röst och den var rå ruskigt hotfull att jag fick ringa min vän och be henne sova över. Den obehagliga känslan försvann först efter ett par dagar då jag reste iväg en vecka.

    • Hej Strnadova!
      Synd att du haft så dåliga sömnparalys upplevelser. Låter riktigt obehagligt!
      Det verkar som att de flesta som upplevt sömnparalys bara fått dåliga upplevelser.
      Hoppas du slipper vara med om några fler sånna saker!

  20. Jag har UKU ofta. men oftast känner jag mig inte fri, utan kan kastas runt i mitt rum våldsamt, och man känner allt, gör så ont! känns verklligare än verkligheten. har också kännt grova stora mans händer som tagit strypgrepp på mig, och det är inget jag har varit med om i verkiliga livet någonsin.

    jag hör oftast ett högt ljud innan jag hamnar i uku så jag är förberedd, kan ta en del krafter, och oftast är jag så rädd att det känns som att hjärtat ska hoppa ur mig!

    ibland kan det stå människor och anhöriga vid min säng och prata med mig, så verkligt att jag måste fråga på morgonen om någon gick upp och prata med mig.

    sist jag hade uku var för ca 2 veckor sedan, obehagligt! kastades runt i mitt rum, sedan hamna jag i sängen igen, och såg något, människoliknande i ett hörn i mitt rum, jag försökte hålla mig lugn och försökte skratta bort det och fråga vem det var, fick ett härligt svar ”djävulen” så hoppa denne på mig i en hemskt snabb fart och rev mig med långa klor över hela min kropp, fick panik !

    • Hej Diana!
      Vad hemskt! Stackars dig att du haft så obehagliga UKU!
      Riktigt obehagligt. Man undrar verkligen vad det är som skapar de där upplevelserna?
      Hoppas att du slipper något mer såntdär obehagligt.

  21. Jo ganska tråkigt faktiskt, nu har jag inte haft UKU på 3-4 veckor, märker om jag lägger mig på spikmatta innan jag somnar så minskar chansen för att hamna i ett sånt tillstånd, vill inte just nu eftersom jag vart så rädd sist! får väl köpa nån bok så jag lär mig hantera situationerna bättre. tror ni som forskarna att det här beror på något litet hjärnfel eller har man en gåva?

  22. vet nån varför jag får så obehagliga UKU? kan det bero på mig eller vill nå bara göra illa mig från andra sidan, och isåfall vad har jag gjort?

    • Hej Diana!
      Jag tror definitivt inte att någon på andra sidan vill dig illa. Vissa påstår att det finns en annan dimension som går väldigt nära vår där folks tankar, fantasier och drömmar hamnar. Det som förmodligen händer när du lämnar din kropp är att du hamnar på den nivån och där kan du stöta på en massa hjärnspöken från i princip vem som helst. Eftersom du har haft flera dåliga UKU så kan det till och med vara din egen rädsla du ser. Det blir som en dålig cirkel. Förhoppningsvis kan den brytas. Men det kanske är rätt bra att du tar en paus från UKU ett tag. Att du slipper det när du legat på din spikmatta är ju bra. Vad det gäller vad dessa upplevelser beror på så är det ju svårt att veta. Jag tror helldre att det är en gåva än ett hjärnfel. 🙂 Men hur som helst så tror jag inte att de obehagliga du ser är något som medvetet vill dig illa utan saker från andra dimensioner som blir synligt för dig men som egentligen inte har något med dig att göra. Även om det känns så. Så var inte rädd för det åtminstone.
      Lycka till!

  23. Jo har haft en paus nu men börjar sakna UKU så kanske dax för nya tag! Känner mig mer påläst nu och jag vill kunna utveckla min ”gåva” eller hjärnskada;) tror på det första men.. 🙂 jag vill kunna hälsa på döda släcktingar, levande kompisar i nuet, våga gå ut från mitt hus och sånt, inte ha mardrömmar som känns verkligare än verkligheten.

    min mamma hade UKU men hon har stängt av sig sen några år tillbaka, det blev för mkt för henne, folk ville ha hjälp, hon fick varningar innan folk skulle dö men hon kunde inte riktigt tolka dom och trodde att hon själv skulle dö så hon tänkte kan jag inte tyda deras signaler och göra något i tid så kan jag strunta i det, gör ingen nytta. hon kände väl att hon fick för mycket information och ansvar men tolka allt fel.

    • Hej Diana!
      Bra att du fått ny inspiration! Det är nog bra att läsa på lite och inte pressa sig till något bara för sakens skull.
      jag kan förstå att din mamma stängde av sig för UKU. Det är ju väldigt svårt att få såna budskap. Och speciellt om de är svårtolkade. Samtidigt är det ju väldigt intressant att hon kunde fånga upp den typen av budskap.
      Men jag önskar dig lycka till med kommande upplevelser! Blir jätteglad om du berättar här om/när du upplever något!
      Kram! M.

  24. Hej missmagicgirl!

    jag undrar har du själv UKU elelr liknande? 🙂

    Jo jag ville testa steg för steg hur man enkelt kunde hamna få UKU i natt, det fungera utan problem. börja med att jag kände att händerna börja sväva, sen såg jag en familje medlem gå in på toa (på riktigt) men samtidigt hörde jag konstiga ljud och ett barn som ropa mitt namn, fast mitt andra namn som ingen använder (Marianne) jag vart rädd för de obehagligaste för mig är ”seprationen” och jag försökte få kontroll att kasta mig tillbaka i min egna kropp och lyckades efter ett tag, sen bestämde jag mig för att lägga mig och sova ”på riktigt” utan UKU, får se om jag är modigare i natt, vill.. men när jag väl ska separera blir jag så rädd, känns ju nästan som man ska dö!

    hade köpt ett anteckningsblock idag, så jag kan skriva upp lite UKU, händelser datum och så, min sambo undra vad jag skulle skriva i den och jag sa då att jag skulle skriva ner mina drömmar men inte dom vanliga drömarna, han förstod vad jag mena och vart sur och tyckte jag skulle gå till en psykolog, tycker det är så jobbigt att jag inte kan prata om UKU med honom för han tycker verkligen bara det är ”mambojambo” . synd att han ska vara så rädd för sånt han inte förstår-
    kram

    • Hej Diana!
      Jag har aldrig haft en riktig UKU men jag har upplevt sömnparalys en hel del och jag har även legat och sett mig om i rummet med stängda ögon. Så man kan väl säga att jag är på väg men inte riktigt kommit ut på en riktig astralresa ännu. ^_^;;
      Spännande att du testade i natt! Det är nog väldigt bra att du börjar lite försiktigt. Gör lite i taget liksom. Det tror jag är det bästa. Att du skriver upp dina upplevelser är också väldigt bra. Då kan du ju följa hur dina upplevelser utvecklas också.
      Väldigt intressant att höra om! Jättesnällt att du tar dig tid att skriva här! 🙂
      Lycka till i natt!

  25. Vilken intressant blogg 🙂 Intressanta ämnen du tar upp.

    Jag kan ha UKU ibland, men oftast känns det mer som en dröm. Jag tror jag har stängt av lite för sådant för jag vet inte riktigt hur jag skall handskas med det.
    Däremot när jag var liten kunde jag med ett kort kommando börja sväva, och flyga runt. Jag gjorde det innan jag skulle lägga mig, men ville inte sova. Så jag flög runt och kollade läget där hemma. Men efter ett tag blev det väl inte lika kul, så jag glömde bort hur jag skulle göra. Det var en viss känsla inom mig jag triggade igång, sen svävade jag ca 1 meter ovanför mig själv.
    Ingen tror på mig när jag har berättat om min upplevelse, men uppenbarligen så finns det så många fler som har haft liknande upplevelser.

    • Hej Lulu!
      Ja, även om inte många pratar om det så är UKU vanligare än vad man tror.
      Häftigt att du kunde göra det så lätt när du var liten. Jag tror att har man en gång kunnat det så kan man jämt.
      Om du försöker och testar mycket så kommer du nog kunna hitta tillbaka och få UKU igen tror jag. ^_^

  26. Jag ”vaknade upp” och kunde inte röra mina ben, armarna kunde jag röra, det var ganska läskigt. jag tror det var en man som stod bered vid mig och försökte kväva mig. Jag försökte skrika men det kom inge ljud, jag fick ut ordet mamma en gång väldigt svagt, eftersom jag inte kunde skrika försökte jag göra ljud genom att banka med armbågen i vägen och banka med händerna. Jag vaknade upp helt efter ett tag.

    Jag har börjat meditera och under tiden lyssnar jag på lugn musik. Efter ett tag så känns det som om jag är i ett ändlöst rum utan något eller någon förutom jag är där, och musiken hör jag som om den skulle vara jätte långt bort men ändå jätte nära, ibland känns det som om jag svävar en liten bit över golvet. Har jag upplevt en UKU?

    • Hej Elin!
      Jag tycker onekligen det låter som att du i alla fall är på mycket god väg att ha en UKU.
      Man kan nog redan nu säga att du haft det halvt.
      Fortsätt att testa och var inte rädd. En UKU kan aldrig skada en. (Om man inte har hjärtfel eller sånt)
      Din upplevelse med med mannen låter som en typisk sömnparalys upplevelse: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys och sömnparalys är ett tillstånd som ofta infinner sig innan man får en UKU.
      Tycker det låter spännande med känslan du får när du mediterar.
      Fortsätt som du gör så kommer du nog få uppleva något. 🙂 Lycka till!

  27. Jag är inte speciellt skeptisk mot detta eftersom jag själv upplevt en såkallad uku. Men den kommer när jag minst anar det (och väääldigt sällan)

    Senaste var för några dagarsen, ”problemet” är bara det att jag aldrig vågar gå hela vägen, jag blir rädd och anstränger mig och håller ”greppet om ”verkligheten” (så svårt att förklara!) för att inte gå hela vägen, är rädd för att inte kunna återvända igen! Som du skrev, men eftersom det tydligen inte ska vara farligt så kanske jag vågar nästa gång det sker.

    Iaf, den senaste gången skedde i skolan när jag satt i matsalen, konstigt ställe va? Jag var ganska avslappnad men samtidigt lite stressad tror jag. Det är en känsla jag inte kan förklara, men det känns som min själ lämnar kroppen och det jag ser blir mer som en ”film” (om jag skulle gå hela vägen tror jag att jag kanske även skulle se mig själv från ett annat perspektiv?) och det läskiga var att min kompis såg i detta ögonblick att mitt ena öga skelade iväg åt sidan (tro mig jag är inte typen som kan skela) men jag kände ingenting sånt själv. Det skrattade vi bort sen.

    Jag har inte sagt det till någon för jag tycker inte att det är speciellt egentligen (men det kanske blir om jag vågar ”gå hela vägen” nästa gång). Men idag pratade jag lite med en väldigt nära vän om det, men hon förstod ingenting.

    Nu ska jag läsa dom andras kommentarer! Tycker sånt här är så intressant! Kram =)

    • Hej Elsa!
      Tack för din kommentar! Intressant att höra om dina upplevelser. 🙂
      Häftigt ändå att du har så lätt att nästa ge dig iväg. Många måste ju träna väldigt för att ens komma så långt.
      Tycker absolut att du ska försöka våga mer. Tror att det är värt det. Samtidigt som du så klart måste känna dig trygg när du väl gör det.
      Lycka till!
      Kram!

  28. Hej,
    När jag läser det ni snackar om fattar jag absolut inte hur någon frivilligt vill försätta sig i detta helvete. Jag är äldre nu men när jag var nio år så kom polisen och hämtade mig snabbt och oväntat för jag skulle flyttas till en för mig ny familj. Jag bodde då hos min älskade mormor. Ett år senare fick jag åka tillbaka och träffa henne. När jag steg in genom dörren så blev jag som en ande som uppifrån såg alla andra inklusive mig själv. Sen den dagen har jag ett sår i själen som gör det mycket svårt för mig att vara ensam. Då kommer allt över mig (Det framkallar jag ju själv eftersom jag är så på min vakt och skräckslagen att det sja hända.) Så – det jag vill – är att få tips på hur jag ska komma över detta för mig helvete.
    Wanja

    • Hej Wanja!
      Vad sorgligt att du haft så jobbiga erfarenheter av det.
      Jag har ju aldrig upplevt det själv så jag vet inte riktigt hur det är… Kan tänka mig att det är väldigt olika för olika personer.
      Av kommentarerna jag fått på inlägget har jag hört om både negativa och positiva upplevelser.
      Men stackars dig att du har behövt gå igenom något så jobbigt.
      Jag önskar dig all lycka i fortsättningen.
      /M

  29. Vilka otroligt snygga bilder du har i bloggen… var hittar du allt! Jo! Har själv varit med om många UKU, å då speciellt när jag var yngre. Det var ju jobbigt innan man förstod vad det var och hur man kunde utveckla det. Men så kom jag över en bok av min gamla ”högstadiefröken”… Agneta Uppman och då hamnade alla bitarna på plats. Har faktiskt skrivit ner mina upplevelser i en dagbok å kanske om jag får tid så kan jag berätta en av mina historier för dig… Om du är intresserad förstås. Har precis börjat läsa en bok om drömtydning och skulle hitta en bra bild till min blogg, å alltid hamnar jag då hos dig..haha. Lånade en bild av dig till min ”nybörjarblogg” om det är ok. Om du inte vill det så tar jag bort den på en gång… inte att det är så många som läser min blogg, men rätt ska vara rätt. Förresten kul att du tagit upp det där med UKU… verkligen jätteintressant. Kram

    Carpe Noctem

    • Hej lilitha!
      Åh, kul att Agneta Uppman var din högstadiefröken! Jag läste hennes bok för ett halvår sedan och älskade den!
      Tyckte verkligen att den var super intressant. Bra att du skriver ner dina egna upplevelser. Du får jättegärna maila till mig om du vill. Vore kul att läsa!
      Du får låna så mycket bilder du vill här i från. 🙂 Det är lugnt.
      Ha det så bra! Kram!

  30. Jag var med om nåt liknande när jag var liten. Jag låg i sängen och tittade ner mot golvet. Plötsligt så känns det som om jag delas upp i två personer. Jag mej själv långsamt sväva ner till golvet. Samtidigt så upplever jag det. Dom flesta har väll hela sitt medvetande i astral kroppen om man upplever UKU. Fast allting annat kändes och såg ut att vara en sån. Och vissa gånger känns det som att jag faller baklänges och nästa sekund sitter jag stadigt igen. Jag vet inte om mina upplevelser är UKU eller inte för dom känns inte så självklara. Jag har hört röster, min mammas röst nere i vardags rummet. Det fanns inte en chans att hon var där eftersom hon var på läger. Och min pappas röst flera gånger. Hans röst är oftast i rummet bredvid. Som när jag skulle gå på toa kl 4 på morgonen så hörde jag hans röst i hallen utanför. Han viskade till mej som han gjorde när jag var liten och inte kunde sova. Han sa typ att jag inte skulle kissa att jag skulle sova i stället och sånt. Jag blev jätterädd och stog som en staty i badrummet. När jag tillslut kollade ut så var det ingen där förstås.

    • Hej Tilda!
      Intressant att du har ditt medvetande både kvar i din kropp och i din astralkropp. Jag tycker absolut att det låter som UKU. Självklart så måste ju olika personer uppleva det på olika sätt.
      Väldigt spännande. ^_^
      Mystiskt också med rösterna. Du kanske hörde röster från en parallell tid?

    • Jag känner faktist igen mig mer i dina uppleveleser en i texten! Brukar också känna att jag faller när jag är riktigt trött. Sedan kan jag höra röster. För något år sedan hörde jag någon som skrattade hysteriskt flera nätter i rad. Tyckte att det var jätteobehagligt!

  31. Hej!
    Det här var rätt intressant ^^
    Jag har själv upplevt en UKU. Fast inte riktigt som det låter.
    Jag var och shoppade en dag, plötsligt så stelnade jag till och liksom kännde hur jag drogs ur kroppen. Det känndes konstigt.. det finns inga ord att förklara hur det känndes! Men ja.. kännde mig rätt trött då när jag fick en liknande UKU.

    • Hej Roxana!
      Intressant upplevelse. Det är spännande hur UKU bara kan komma sådär. Just att du var ute på stan när det hände.
      Man undrar verkligen vad det är som triggar dem. Spännande!

  32. Läskigt :O Aldrig hänt mig och vad jag vet känner jag ingen som har upplevt detta.. Men vore en intressant sak att uppleva 🙂

    • Hej Legenden!
      Ja, det verkar coolt. 🙂 Ibland har jag nästan upplevt det men jag är nog lite för rädd för att verkligen lämna min kropp. Men en dag ska jag testa!

  33. Hej!
    jag brukar vara med om sömnparalyser och UKU, men mest när jag var liten. En gång jag var 6 var jag rädd för att sova ensam så jag gick och la mig i min systers säng och somnade. Men mitt i natten ”vaknade” jag upp av att det var massor av rädda människor som gick runt i min systers rum och helt plötsligt blev en person skjuten av en mystisk man som hade ”klättrat” upp i hörnet av taket (typ som spiderman) men man kunde inte se honom för det var mörkt där just där han var. alla i rummet fick panik och började skrika och då blev bara fler skjutna:S jag var helt stel så jag kunde inte väcka min syster som fortfarande sov och jag försökte skrika men det gick inte. plötsligt började mannen skrika att den som rör sig kommer bli skjuten så jag blev tvungen att ligga där och se massa människor dö :S men det konstiga var att jag var så rädd att det kom tårar ur mina ögon så när jag vaknade märkte jag att jag hade gråtit :O den roligade UKU upplevelsen jag haft var när jag var liten så flög jag runt i vardagsrummet och sen in i min mamma och pappas rum och tittade på när de sov 😀 det var jätteroligt att berätta de för dom fast de inte trodde på mig eftersom jag var ganska liten då 🙂 jag älskar din blogg förresten! 😀

    • Hej Hanna!
      Intressant att få höra om dina upplevelser! Riktigt starka upplevelser verkligen.
      Det är läskigt med sömnparalys. Man kan se så obehagliga saker. Men underbart att du har haft så härlig UKU också.
      Det låter fantastiskt härligt!
      Tack så mycket också! 🙂 Roligt att du gillar min blogg!

  34. Hej! Har på senare tid blivit väldigt intresserad av UKU. Har några frågor angående detta.
    Måste man åka tillbaka inom en viss tid? Eller står tiden stilla kanske? Man är ju somsagt i en annan dimension.
    Finns det några nackdelar med detta?

    Hoppas du kan svara på mina frågor! 😀 /Robin

    • Hej Robin!
      Kul att du blivit intresserad UKU. 🙂 Det är verkligen mycket intressant.
      UKU är mycket olika och tar olika lång tid. De som upplever UKU kan både välja att återvända till sin kropp eller uppleva att de plötsligt bara är tillbaka i den eller dras tillbaka in i den igen.
      Det finns ingen tidsgräns. Man kan vara utanför kroppen så länge man vill / kan.
      Nackdelar med UKU kan det ju finnas. Det beror helt på. Jag har hört om både mycket positiva och obehagliga UKU.

      Jag skulle rekommendera att du läser Agneta Uppmans bok Ut ur Kroppen. Den är väldigt bra för att få en bild av hur UKU kan vara och kännas. 🙂

      Lycka till!

    • Jag skulle vilja säga att det svåraste är att hålla sig där ute 🙂 Att få långa Astral projektioner (vilket kanske är en bättre benämning på resor) har jag förstått vara ganska svårt om man ska vara i ett medvetet tillstånd- ibland kommer man inte ihåg.
      Tid är relativt, där ute kanske den går i rasande fart, eller så existerar inte tid på det planet alls, vem vet?
      Hur menar du med nackdelar?

      Det finns väldigt många forum för astral projecktion, och youtube guider. De flesta är på engelska, men det finns även svenska forum.

      Lycka till med resandet 😀

      • Tänker som att ju mer man är gör det desto mer energi tar det (som att bensinen tar slut i en bil), Men det kanske inte alls är så, är lite överdrivet försiktig också 😀

      • När ”bensinen är slut” kommer man tillbaka till kroppen 🙂
        På många forum talas det om olika chakra och balanseringar, meditation osv.
        Jag mediterar några gånger i veckan, genom att bara varva ned och lyssna på skön musik- det har varit lättare att få UKU då.
        När jag kommit ut ur kroppen brukar det vara tidigt tidigt på morgonen, när jag kan gå upp men samtidigt kan somna om…istället låter jag kroppen somna, men inte medvetandet 🙂

  35. Tack för att du har denna bloggen! Det är så fantastiskt att läsa om allt och att du även ger tips om man vill pröva saker och så!

    Iaf, så prövade jag detta idag. Brukar man bete sig hysteriskt under UKU? Jag prövade idag och jag började vifta med armarna och göra allting jättesnabbt, sedan dansade jag liksom runt.
    Trodde att jag skulle vara rädd, men allt var så naturligt!
    Sedan såg jag som ljustrådar som höll ihop mig och den fysiska kroppen dom drog tillbaka mig, men då blev jag typ arg och slet mig loss igen. (bilden i början av inlägget är en väldigt bra beskrivning av hur det måste sett ut)
    Efter ett tag valde jag att gå tilbaka. Men när jag öppnade ögonen sedan kunde jag inte röra mig på 30 sekunder. Det var som om mitt medvetande vaknade men inte kroppen…

    • Hej Veronika!
      Tack så mycket själv! Roligt att du uppskattar den!

      Häftigt att du prövade och att det gick så pass bra. Du tycks ha haft en naturlig fallenhet för det.
      Jätteintressant att höra om. Tror att det var en ”normal” UKU. 🙂

  36. Jag hittade inlägget för någon vecka sedan och bestämde mig för att testa. Det gick sådär, första natten funkade det inte alls. Men nästa hände något konstigt. Ungefär när jag kommit i stadiet med vibrationerna och började försöka forma dem till vågrörelser anbröts det hela utan förvarning. Jag blev såklart besviken, och försökte somna på riktigt – det var natt. Då började det konstiga. Det var som om jag hörde röster, ganska lika min egen, som sa saker – jag vet inte vad. Ord som växlade mellan obegripliga till på språk jag kände igen som svenska, engelska, italienska och latin. Jag skymtade ansikten, men allt var helt suddigt. Det enda jag egentligen kände av var en stark rädsla, blandad med upphetsning. Glad upphetsning.
    Jag vaknade nästa morgon nedanför sängen, antagligen hade jag trillat ner. Men det var en hemsk upplevelse, och på något sätt kändes den verkligare än en mardröm. För jag var säker på att jag var vaken.

  37. Jag undrar om det brukar komma biverkningar av UKU?
    Jag bestämde mig för att prova det när jag hittat inlägget. Första natten hände ingenting, jag tror jag kom till stadie tre, men inte mer. Andra natten – igår – inträffade något konstigare. Jag började just känna vibrationerna då det plötsligt försvann; lugnet, de svaga stötarna, allt. Förbryllad bestämde jag mig för att sova (det var sent på natten). Då fick jag plötsligt en otrygg, upprymd och konstig känsla. Inte som om jag flög, nästan tvärtom. Jag blev rädd, men kunde inte resa mig. Jag kunde röra mig och så, det kände jag på händerna och fötterna, det var mer som om jag var paralyserad av skräck utan att veta varför. Sen var det som om min mun öppnade sig utan att jag gjorde något, och började rabbla något. Vissa ord kände jag igen från svenska, engelska, italienska och latin. Ett svenskt ord var konstigt nog ”frihet”. Resten minns jag inte, det hela var så konstigt och läskigt att jag inte tänkte på att minnas. Sen var det som om skuggorna började lösgöra sig ur väggarna. Som skuggvarelserna du nämnde i bloggen, nästan. Men inte klädda i något. Bara huvud, kropp och armar. Benen fanns inte. Som om de hade en lång kjol nästan. Rädslan blev såklart större, men upprymdheten också. Orden blev högre som om jag skrek. Sen kom ett ljud som påminde om tinnitus, och allt slocknade långsamt. När jag vaknade låg jag nedanför sängen i fosterställning.

    Jag vet inte om jag drömde, men det kändes mer verkligt än något annat jag varit med om innan.

    Vet någon vad som hände?

    • Hej katharina!
      Låter obehagligt. Synd att du skulle få en dålig upplevelse igen.
      Kanske borde du sluta testa… Dock har jag aldrig hört att det kan vara farligt eller att det finns några biverkningar direkt.
      men det kanske inte är värt att hålla på om det blir sådär?
      Det du beskriver låter liiite som sömnparalys med hur du inte kunde röra dig. Du kan ju läsa om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

  38. jag prövade nyss, jag kände att NU KOMMER DE!! sen såg jag en kvinna utanför mitt fönster i ögonvrån, sen när jag kollade dit var ingen där, inte ens fotspår! Scaary…. O.o

  39. Min pappa har gjort de, när han var tio ungefär, de var inte en lång stund, och han minns inte hur de var, men han minns att han haar gjort de!!

  40. Hej! åh vad intressant! Jag såg på insidious igår och fick upp intresset för detta. Skulle verkligen vilja få en UKU upplevelse! Testade att göra det igårnatt när jag skulle sova och även imorses. Men varje gång som händerna och fötterna började domna typ och det kom ett högt ljud i huvudet så började jag typ halvdrömma och då påminde jag mig själv om att koncentrera mig och vara i medvetande, men då förstördes allting och jag blev klarvaken igen. Så blev det varje gång. Vet inte hur jag ska göra för att undvika det. Vill verkligen få en sådan här upplevelse!

    • Hej Joline!
      Kul att du testade och kom så nära. Det är nog bara att fortsätta försöka skulle jag tro.
      Lycka till! Hoppas du lyckas snart! 🙂

  41. Ha varit med om detta idag har aldrig hänt förr, har dock haft några klardrömmar men inget mer.. men idag skulle jag ta en powernap innan jobbet, håller på och somna då jag känner att jag håller på att få en klardröm lr sömnapné vilket jag inte tycker e så roligt, så jag försökte att slappna av istället och vakna upp, men mitt iallt så fastnar jag i tillståndet och ska sätta i armarna i sängen för att kliva upp men då kliver jag utifrån min kropp och ramlar ner på golvet, sitter och titta och ser att min kropp ligger kvar,,, få fullständigt spratt och springer ut på balkongen och hoppar låångt ut på gatan och springer.. men så dras jag tillbaka igen till kroppen och åter igen kliver jag ur den ramlar ner på golvet och gör samma sak, minst 5-6 gånger gjorde jag det, tills jag på något sätt kunde nypa mig så jag kom ut ur det!!! va rätt häftigt kunde småsväva lite då och då:)
    men nu till en fråga någon som vet hur man kan komma ur det fortare eller något tips hur man kommer ur det när man vill??

  42. Jag känner igen mig i så mycket som har skrivits här! Jag har i flera år haft sömnparalyser och hypnogoga samt hypnopompa hallunicationer, oftast skräckfyllda som att varelser kommer in i mitt rum och står vid sängen och tittar på mig medans jag inte kan röra mig. Har även vaknat av att hela sängen skakar och ser då någon vid sängkanten som skakar hela sängen. Jätte läskigt..
    Nu på senaste tiden har jag haft sådana upplevelser extra mycket och googlade runt efter vad det egentligen är, såg då att det är ett förstadie till UKU och bestämde mig för att försöka ”dra” mig upp istället för att kämpa för att vakna. Så nästa morgon hände det igen, då slappnade jag av och försökte komma upp, och den otroliga energin jag kände då går inte att beskriva, man måste uppleva det! Det finns inget männskligt att jämföra det med. Hela kroppen började vibrera och det dånade i öronen och jag kände hur jag bara lyfte med en sådan otrolig kraft..jag blev så rädd att jag avbröt det och kom tillbaka i mig själv innan jag riktigt hunnit komma ut..satte mig hastigt upp och insåg vad som precis höll på att hända!
    Det var den mest skrämmande men fascinerande känslan jag har känt! Jag vill verkligen våga lämna kroppen helt men blir så rädd när det väl gäller..tänk om man inte kommer tillbaka? Eller möter jävulen som någon hade gjort? Usch..men vill känna den friheten och se sådana häftiga saker som andra gjort! Oj vad långt det blev:)

  43. Enligt islam så lämnar själen kroppen när man sover.Muslimer brukar kalla detta lilla döden.Själen lyfts upp och svävar i andra demensioner.Detta kanske låter lite flummigt,men det är ett alternativ svar,kolla gärna upp det!Argument att detta stämmer.Om ni känner till DMT? det är ett ämne som finns i varge levande ting.I människor och djur finns denna ämne i hjärnan(pinal gland)Forskare har kommit fram till att detta ämne utsöndras som mest 2 ggr i våra liv, när vi dör .och när shockerande nog (hjärtat börja slå på fostret)många kallar detta the ”soul eller god molekyl” ämnet utsöndras också vid vaket tillstånd om man mediterar, ber böner osv.Forskarna haräven sett att ämnet utsöndrar mycket vid sömn, (dock inte lika mycket som när man dör el fostrets hjärta börjar slå)kan detta vara den lilla döden som muslimer nämner? att själen lämna kroppen vid sömn.och att det är detta tillstånd som många kännt? Värt att nämna är att denna punkt sitter vid pannan.Mitt i pannan, samma punkt som hinduer markerar, samma punkt som muslimer lägger på golvet /marken när dem ber, samma punkt som judar lägger fingret på vid bön samt mot väggen .A coincidence? http://www.webislam.com/articles/71214-dreams_and_spirituality.html
    http://www.imdb.com/title/tt1340425/

  44. In Surah Al-Ana’m, the Quran says, “He is the One who takes up your souls at night, and knows what you earned during the day, then raises you from it (sleep), so as to complete the time fixed (for you to live)” (6:60). Surah Al-Zumr says, “God captures the souls at the time of death as well as those whose time has not yet arrived, in sleep. Then He keeps back those whose death has been decreed and sends back for an appointed time, the others” (39:42).In Islam, the soul leaves the body in sleep but remains connected to it so that, at the slightest stimulation, it jumps back into it.

    sjukt at du pratar om denna ”siler tråd” för det är precis dte jag hört från muslimer att när själen lämnar kroppen vid sömn så är det denna tråden som fortsätter dem att hålla ihop, och så kan den studsa tillbaksa som det förklaras ovan. Men när man dör på riktigt så klipps tråden.. väldigt intressant …i wanna know more!

  45. en man fick en blixt i huvudet och lämna sin kropp och blev ett musik geni han kunde spela piano utan att nånsin spelat piano :O

  46. Hej!
    Spännande läsning! 🙂 jag har varit med om dessa utanför kroppen upplevelser och andra konstigheter ända sedan jag var liten. Jag kämpade alltid emot i många år eftersom det kändes som jag skulle dö, som att själen gav sig av. Efter en stund lyckades jag alltid ”komma tillbaka”. Det började alltid med ett högt knaster i öronen och vibrationskänsla i kroppen och då visste jag att det var dags igen. Detta hände väldigt sporadiskt, ibland kunde det gå månader eller mer emellan. Några gånger har jag inte kämpat emot och då har jag oftast ”flugit upp” ut ur huset och kunnat se omgivningarna där ute, uppifrån. Jag har varit fullt medveten hela tiden och kunnat tänka klart. Efter en stund har jag dragits tillbaka till kroppen. Nu har jag inte varit med om det på flera år, inte sedan jag skaffade barn. Får väl se om jag får uppleva det igen, nu när jag inte är så rädd för upplevelsen längre!

  47. Ska väl tilläggas att det alltid har varit i halvvaket tillstånd när jag legat i sängen, när jag varit ensam och ingen annan varit i närheten. Kanske därför det aldrig händer längre, eftersom min sambo och mina barn alltid är i närheten 😉

  48. Jag har det hela tiden nu! jag är lite rädd ibland därför innan jag får det eller innan jag åker ut ur min kropp så kan jag varken andas, se, prata eller röra mig. Tycker just den biten är väldigt obehaglig annars tycker jag det är en väldigt häftig upplevelse! 🙂

  49. Fick denna upplevelse inatt, det kändes helt fantastiskt. Här berättar jag om den http://youtu.be/u9kgsmaChTw

  50. Min mamma ringde mig en Lördag morgon och berättade om att hon såg mig ansikte mot ansikte fast jag bor några mil från henne! Då måste jag ju ha flugit till henne på natten medans jag/kroppen sov! Det var en nyhet för mig! 😀

  51. Jag hörde om något folkslag, tror att det var egyptierna, som typ tvingade den nya kungen att få en ut-ur-kroppenupplevelse. De stängde in honom i en låda så att han inte kunde andas och svimmade. Fy, vad otäckt! 😮

  52. Jag hade för några nätter sedan sett och känt hur alla mina chakran hade öppnats. Jag såg alla de färger så otroligt tydligt, precis som om man satt och målade med dessa färger. Blev varm i kroppen, allt var så verkligt! Några nätter senare märker jag när jag ligger på rygg helt avslappnat hur min kropp bara lyfts upp ur min säng. Det var så behagligt och varmt, en härlig känsla faktiskt. Tills mitt medvetna kom och jag föll pladask tillbaka till där jag låg (förstår du hur jag menar?). Jag har aldrig försökt mig på UKU, visste inte ens vad det var förrän jag läste detta. Hur kommer det sig att jag först upplever hur alla chakran öppnas så tydligt och sedan några dagar senare känner hur jag lämnar min egna kropp?

    • Tyvärr är jag väldigt oinsatt i charkan men kanske märkte du av det innan din UKU för att kroppen
      höll på att ställa om lite och att den omställningen gjorde det möjligt för dig att få din UKU.
      jag tycker det låter som en väldigt häftig upplevelse. Var öppen och se vad som händer. 🙂
      Och tack för att du delade din upplevelse här 🙂

Kommentera

