Magi blir verklighet på vetenskaplig väg.

Vad är nu detta för en oroande rubrik tänker ni säkert. Ja, den är precis lika oroande som den låter.😮 Snart kommer saker som osynlighetsmantlar, dolda dörrar och rörliga tidningsbilder vara vardagsmat och när våra barn och barnbarn en dag läser Harry Potter kommer de inte fatta vad som är så magiskt med hans värld alls. I dag tittar vi på olika sätt att uppnå magi på vetenskaplig väg. Detta inlägg är tillägnat alla Harry Potter-fans b.t.w!🙂

Ovan är en bild av en osynlig person. De ni!😉

Många forskare experimenterar med osynlighet. Hemligheten bakom skapandet av osynlighet är att tillverka material som styr ljus och annan elektromagnetisk strålning runt ett objekt. Om man har en ”mantel” av sånt material ska man teoretiskt sett bli helt dold. Forskare vid Lawrence Berkeley National Laboratory och Cornell University har utformat ”osynlighetsmantlar”. Manteln har en utbuktning men ser helt platt ut för betraktaren. Man skulle alltså kunna lägga saker under den men ingen som kollade skulle kunna förstå att något fanns där under för att ”manteln” fortfarande såg platt ut. Väldigt häftigt! Under kan ni se en bild av ”manteln” de jobbar på.

Än är det en bit kvar till osynlighet dock. Manteln funkar bara under vissa ljusomständigheter och kan bara dölja ytterst små objekt. Men, men… Detaljer! ^_-
En annan forskare som är intresserad av osynlighet är fysikern Ulf Leonhardt. Han tror sig kunna tillverka en osynlighetsmantel precis som den i Harry Potter inom två år! Han har fått £100,000 för att kunna utföra detta. Lycka till säger vi!🙂

Tycker ni att det är coolt med de rörliga tidningsbilderna i Harry Potter? Nu kommer snart de första videobildreklaminslagen. America`s Entertainment Weekly kommer nästa månad innehålla en supertunn skärm och minihögtalare så att läsarna kan se en liten film. (Oho, ljud också! Det har inte Harry Potter, inte.) Den lilla skärmen ska även vara tillräckligt tålig för att klara av tryck och törnar. Det är den amerikanska tv-stationen CBS som betalar för denna annons. Hur dyrt det måste vara vågar vi inte fundera över…. Oj, oj… ^.^
Föresten, är det fler än jag som finner det underligt att de i Harrys trollkarlsvärld har rörliga bilder men inga färgbilder? ^__^

För att fortsätta på Harry Potter-spåret så minns ni väl alla plattform 9 3/4? Det är ju därifrån Harry åker till trollskolan Hogwarts. Det ser ut som en igenmurad station men nej, nej… Man måste ”bara” gå genom väggen! Men den sortens portar går väl ändå inte att skapa i verkligheten? Jodå! Med hjälp av teknik som kallas ”transformationsoptik” (Transformation optics) säger forskare att man eventuellt skulle kunna skapa osynliga dörrar. Forskar team från Hong Kong University och Fudan University i Shang Hai pratar om hur man skulle kunna böja ljus och andra former av elektromagnetisk strålning i komplicerade riktningar för att dölja en port och skapa en optisk illusion. Teamet skruvar dock på sig och erkänner att även om det är teoretiskt möjligt så finns det ändå många hinder som måste tacklas innan dolda dörröppningar kan bli verklighet.

Ja, visst är det coolt!? ^__^

Vad anser ni om all denna spännande forskning?

Hur lång tid kommer det ta innan vi lever i en ”Harry Potter-värld”?

Vad ser ni mest fram emot: Osynlighetsmantel, rörliga foton eller dolda dörrar?

P.S Jag vet att detta inte var lika övernaturligt som det brukar vara här på bloggen. Men jag kunde inte låta bli att skriva om det för att jag fann det så häftigt! ^__^ Nästa gång kommer ett inlägg om: Astralresor och utanför kroppen- upplevelser! Håller på med inlägget just nu.D.S

48 svar

  1. coolt inlägg.. tycker att det skulle vara häftigast med en osynlighetsmantel.. kram

    • Hej Yasmine!
      Tack! Jag är verkligen så fascinerad av vad som är möjligt. ^_^ Ja, osynlighetsmantel vore jättecoolt!
      I alla fall att ha själv… Jag skulle bli lite nervös om alla hade det. Då vet man ju aldrig om man är ensam eller ej…😀

      Kram!

  2. Vad spännande!

  3. wow! det får kosta hur mycket det vill, men om det nån gång kommer ut på marknaden SKA JAG HA en osynlighetsmantel!! <=D

    • Hej Diana!
      Det är bra! Du får börja spara redan nu! Enligt den där Ulf Leonhardt så ska det ju vara möjligt inom två år så…🙂
      Hoppas han har rätt!

  4. Ja det var en väldigt bra utställning! Om du har möjlighet tkr jag absolut att du ska gå!

    Och angående inlägget så tkr jag att det verkar vara extremt avancerad och spännande forskning! Skulle vilja ha en osynlighetsmantel! Men tänk allt olagligt den skulle kunna anvndas till? Tänk alla möjliga farliga följder :s

    • Hej A.K!
      Ja, jag ska försöka komma iväg på den…

      Jo, det är verkligen fantastiskt vad som är möjligt. Tycker det är så häftigt.
      Du har rätt i att det finns många faror med osynlighetsmantlar. Kommer nog dröja innan de kommer ut på den allmänna marknaden…
      Men det vore coolt att ha en. Då skulle man kunna utföra otroliga stölder och brott… Ha, ha nej nu skojar jag!😀 Man skulle ju använda den för gott såklart!🙂

  5. Skriv precis som du känner och som du vill. Det är din blogg min vän. Och jag ser fram emot inlägget om astralresor. x

  6. Hahah vilket underbart inlägg! Jag är helt klart en av dom som lätt skulle kunna betala lite pengar för att få leva i en harrypotter-värld. Älskar att dom tar efter böckerna, för även om dom är mörka på många delar så verkar ju faktiskt trollkarlsvärlden liite roligare och liiite bättre!

    Fuck this, im going to Hogwarts!!!!! ;D

    • Hej Linn!
      Ja, det är verkligen coolt hur Harry Potter har förändrat och inspirerat världen!
      Visst är en värld av magi roligare och bättre… Det håller jag med om!
      När det är möjligt att köpa osynlighets mantlar så kommer jag direkt springa till affären och impulsköpa en.
      Kommer inte ångra mig heller…🙂

      If you are going to Hogwarts, I am coming with you!!!😀

  7. Magi magi magi, alltid spännande, även i små former!😀

  8. Det finns mycket där ute som man egentligen borde läsa mer om som är så intressant! Men jag har inte tid till det😦

    SV: Det är den, ska ha den idag tänkte jag😀

    • Hej Jennifer!
      Nä, så kan det ju bli ibland. Världen är ju full av intressanta saker och vilket ämne man än ger sig in i finns det ju hur mycket som helst om det.🙂

  9. Tackar.

    Ååå, jag ÄLSKAR Harry Potter😀

  10. Hejhej de va väldigt skumt du tog upp det här med utanför kroppen upplevelser, för de tänkte ja på häromdagen när ja läste om ”egna spökhistorier” på din sida, pga att min barndomskompis mamma var med om det att hon stod sidan om sin säng o tittade på sig själv.. huh!! Så ja hade tänkt att berätta de på spökhistoriesidan men nu sa ja de här istället:)! O förresten så va ja o köpte biljetterna igår till Väsenvandringen, ååå ska bli så jättemysigt!!!:) Trevlig helg!!

    • Hej Lollo!
      Cool berättelse! Tänk att se sig själv utifrån sådär.
      Det är intressant med utanför kroppen upplevelser för att det trotts allt är rätt vanligt.
      Vart tionde person har varit med om det någon gång. Tycker att det är lite läskigt själv.
      Jag både skulle vilja vara med om det och samtidigt inte. ^_^ Var på en gruppmeditation en gång där vi skulle försöka
      flyga ut ur kroppen men jag vågade knappt försöka. Fick ingen upplevelse sen när jag försökte heller… Tror jag blev för nervös. ^__^;;
      Folk säger ju att det inte går att fastna utanför kroppen men ändå… ^.^

      Alltså jag blir så avundsjuk på dig som ska på väsenvandring! det vill jag också gå på, ju!
      Måste kolla upp om det finns någon nära mig. Var var det den du skulle på var?

      • Hej igen!!:) Den Väsenvandringen vi ska på finns på Fredriksdal i Helsingborg här nere i Skåne den 28/10e. Nu ska ju vi ioförsej redan ta turen kl 5 på eftermiddagen imed lillan ska följa med, för kvällstid var det kl 9 så de blev lite sent. Men hoppas ändå de blir lite mörkare om kvällarna innan dess, för de tycker ja att de ska vara när man går på sånt:)!!Ha de bra!

      • Hej Lollo!
        Jo, vi får hoppas på lite mörker. ^_^ Du har rätt i att det passar bäst.
        Jag hoppas verkligen att du får det jättemysigt! Önskar verkligen att jag hade kunnat åka ned till Skåne…
        Men kanske nästa år!
        Ha det gott!
        Kram M.

  11. Yaay!! Harry Potter!😉
    Hade ingen aning om att folk faktiskt forskade fram sådana här saker. Helt otroligt! ^^
    Ser nog mest fram emot osynlighetsmantel och osynliga dörrar. Har faktiskt besökt Kings Cross i London när jag var tolv.🙂

    Hmm…det har du rätt i, det är skumt att dem inte har några färgbider. Enda anledningen jag kan komma på med är att:Det kanske ska visa den specifika skillnaden mellan mugglar foton och magi foton? ^^

    Tack för ett underbart inlägg, hoppas du har en bra fredags kväll!

    • Hej Caroline!
      Kul att du gillade inlägget!
      Ja, det är verkligen coolt! Snart kommer världen vara som Harry Potters, kanske!🙂
      Lite kul hur forskarna inspireras av magiska grejer.

      Kul att du håller med mig om färgbildsmysteriumet! ^.^ Gillar din teori, skulle kunna vara så.
      Det är ju viktigt att mugglar respektive trollkarls tidningar inte blandas ihop.🙂

      Ha en bra helg!

  12. Häftigt!

  13. din blogg är bara så den bästa bloggen som jag nånsin läst! Har typ suttit i en dag och läst typ vartenda inlägg du lagt in. Ta aldrig bort den och du får gärna inte låta bli att skriva också. Denna bloggen har gett mig mer info än vad jag nånsin hittat i någon bok eller sida!
    Sjukt bra!
    Och tänkte bara tipsa om att du kanske om du vill, kan skriva mer om drakar? typ sånt, för dom har ju hittat tre drakkroppar i bra skicka uppe i alperna som dom undersökt och sånt och sen gjort en film om det. eller dokumentär.
    sjukt mycket ros på denna bloggen!

    • Hej Miiia!
      Åh så glad din kommentar gör mig! Tack så jättemycket!
      Det känns roligt att veta att du uppskattar min blogg! Ger mig en massa ny blogginspiration! ^_^
      Drakar älskar jag verkligen. Så jag vill verkligen skriva mer om dem. Vilket jag SKA också!🙂
      Tyvärr måste jag nog göra dig besviken vad det gäller drakarna i alperna.😦
      Jag såg en dokumentär där de pratade om hur de hittat dem och jag blev helt lycklig! Men sen när jag läste mer om dokumentären så visade det sig att de
      hittat på vissa saker för att öka spänningen och blandat fakta och fiction. Blev helsur när jag fick veta det. ;_;
      Men jag tror på drakar ändå! Nu ska jag lägga ut ett nytt inlägg!
      Tack en en gång för dina fina ord! You made my day!
      Kram M.

  14. nice! men tänk om dom öppnar en sorts hemlig dörr och kommer till…….. ja vem vet Harry Potters värld eller någon monster värld eller till en annan galax kanske.

    • Hej, du alkemi älskande!
      Oho! Det vore ju coolt! Harry Potter världen vore ju inte dumt… men en monstervärld vore läbbigt! Fast… i fall det är snälla och söta monster så. ^.^
      Annan galax skulle jag tycka var rätt häftigt och då kanske man äntligen skulle få se en alien!🙂

  15. Ända sedan jag var liten har jag önskat mig en osynlighetsluva… kanske kan det uppfyllas snart : )

    • Hej Nina!
      Ja, inom två år sägs det ju… Vi får hoppas på det bästa!🙂

      Själv ser jag nog mest fram emot osynliga dörrar faktiskt. Det kommer göra det ännu lättare att göra en dramatisk exit.😉
      Man säger några väl valda ord innan man försvinner genom väggen, liksom.🙂 Seriöst cooooolt! ^__^

  16. åh shit vad coolt med osynlighetsmantel!!😀 läste om det för något år sedan men nu verkar det ju vara riktigt nära.😀

    haha ja visst har bluebox mycket fina saker! lite saker som man får skriva upp på önskelistan tror jag.😛

    p.s vilken snygg design!!
    kram

    • Hej Ida!
      Tack så mycket! ^__^
      Ja det är otroligt hur fort den tekniska utvecklingen går… Bara snabbare och snabbare!
      Längtar tills alla dessa uppfinningar blir verklighet!🙂

  17. Jag är inte så säker på det här, jag menar om allt i typ harry potter världen blir verklighet så skulle det ju inte vara så magiskt. All ting går ju att förklara vetenskapligt isf och charmen försvinner, som tex om dom där hoppande choklad grodorna bara skulle vara ett gäng överladade atomer så skulle den inte vara lika intressant.
    Jag tror inte att det dom gör kommer ser lika förtrollande ut som det ser ut i harry potter, det kommer säkert se ut som i något taget ur en sci-fi film.

    Jag ogillar tanken starkt det är ju som att ta upp en vetenskaplig förklaring för kärlek, som tex om kärlek igentligen var ett kemskt ämne som släpptes utt i kroppen beroende på något annat konstigt bio grej, tänk på hur det skulle kännas

    • Hej igen BlackaceJun!
      Jag förstår hur du menar. Men jag känner mig inte orolig för att magi ska förlora sin charm ändå. För det är ju skillnad på att på vetenskaplig väg få saker att hända och att få det att hända ovetenskapligt och oförklarligt. Men om allt i Harry Potter går att göra kommer nog böckerna förlora sin magi lite…
      Ja, det är väldigt sorgligt att försöka förklara kärlek på vetenskaplig väg. Blir alltid sur när folk försöker göra det. Tror inte att de har rätt heller. Det går inte att förklara kärlek så enkelt.

  18. Jag har gärna en dold golvlucka stället för en dold dörr. fniss, så om man leker kurra gömma med barnen hittar de en inte😀 Men jag skulle gärna vilja ha Rons mammas klocka. Som visar vem som är hemma och var.. Den är ju sååå cool….

    • Hej Wadyr!
      Ja, en dold golvlucka vore coolt.🙂 Helst skulle jag vilja hitta en oväntat. Som jag inte vetat fanns där…. Kanske med någon gamal spännande trolldomsbok i…🙂
      Rons mammas klocka vore jättepraktisk! Hoppas det snart kommer skapas en sån. ^_^

  19. Skulle jag få tag på en sån osynlighetsmantel skulle jag ta mig in i area 51 och ta reda på vad som pågår där😀

    Hehe skön bild det där med den osynliga personen😄

  20. Hej!
    Har suttit och stalkat din blogg i ett par timmar nu, och den enda frågan jag har är – VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL SOM FÖRST NU HITTAT HIT? ja. eller något sånt. btw, är grymt intresserad av det övernaturliga. varenda gång jag är på ngt ställe där det finns mkt folk, eller ja, i princip där det finns en enda människa börjar jag alltid tänka ” om du, eller du, eller vem som helst av egentligen kan läsa tankar kan ni väl snälla blinka åt mig? inte det? jamen vifta på lillfingret då! eller vad som helst!” eller något i den stilen… bara för att jag så fruktansvärt mycket vill att det ska finnas personer med övernaturliga förmågor någonstans där ute… ja, nu kommer antagligen alla världens datorer att krasha och FBI/NASA/vilken-organistaion-som-helst-typ skouterna kommer att jaga mig i evigheter eftersom jag har skrivit en nästan hel bok i ditt kommentators fält. Så skyll inte på mig ifall någon mystisk man som liknar dom i Men In Black filmerna kommer och knackar på din dörr.
    Och sedan ifall du har några kontakter i HP-världen kan du säga åt dem att posten är OTROLIGT försenad. mitt brev har inte kommit än *sitter med armarna i kors och tjurar*.
    Ha det bäst, kramar Zopheija😀

    • Hej Zopheija!
      Tack så mycket!🙂 Kul att du gillar min blogg!
      Roligt att du tänker tankar till eventuella tankeläsare. Faktum är att jag också gjort det. ^^ Fast det är mest om jag tycker att jag tänkt något fånigt som jag inte vill att eventuella tankeläsare ska tro att jag tänkte på allvar, he, he😛
      LOL!😀 Jag tror inte jag behöver oroa mig för men in black…. Hmm, fast nu knackar det på dörren?😉
      Ha, ha mitt hogwarts-brev är också försenat! Störigt det där….. >_<
      Ha det bäst du med! Kram!

  21. Grymt! Men skulle dock bli väldigt nervös om osynlighetsmanteln kom ut och alla gick omkring med en sådan… 😯 Folk skulle ju göra allt vad de kunde för att skrämma livet ur folk! Näh, dolda dörrar skulle nog vara rikigt kul, men inte om man hoppas för mkt, då kommer snart folk gå in i väggar och få hjärnskakning… xD

  22. Jag älskar Harry Potter!!!!

  23. AAAAARRRGGGHHH!!!!! Vill inte gå i tråkig normal skola! Vill åka till Hogwarts med magiskt tåg! Nuuuuu…😦

Kommentera

