Roswellincidenten. Myt eller verklighet?

Den mest skugghöljda och legendariska ufoincidenten någonsin är den som inträffade i Roswell New Mexico 5 juli 1947. Att jag har bloggat i över ett år och inte skrivit om Roswell är något av en smärre skandal. Men nu gör jag det! Yay! ^__^

På 40-talet började fler och fler ufo rapporter strömma in. Så mycket att det spekulerades om att det var en utomjordisk invasion på gång…😮 Ja, vem vet…😉 Hur som helst: den första juli 1947 observerades ett mystiskt objekt av radar- installationer i New Mexico. Dagen efter sågs ett oidentifierat objekt över Roswell och man antog att det var samma. Detta var så pass underligt att 3 juli tillkallades någon form av experter från Washington för att också observera objektet. De fick dock inte göra det särskilt länge eftersom objektet försvann från radarn på kvällen dagen efter. Men det var bara ett tillfälligt försvinnande. För så lätt blev man inte av med detta ufo… ^_^

Ovan kan ni se platsen där alltihop hände… Roswell!

Den tredje juli hittade ranchskötaren William Brazel ett mystiskt vrakfält. En enorm yta var täckt av underliga bitar och skärvor av material som Brazel aldrig sett maken till. Han visade lite delar från vrakplatsen för den lokale sheriffen som i sin tur ringde Roswell Army Air Field och där fick prata med underrättelseofficer Jesse Marcel, som också blev helt förundrad över materialet. Marcel och en kollega beordrades att åka ut till vrakplatsen. Där plockade de upp så mycket material som de kunde bära (men mycket var kvar eftersom vrakplatsen var 100 meter bred och 1,2 km lång!!!).

Marcels överordnade skickade snart ut ett minst sagt intressant pressmeddelande: En kraschad flygande disk, ett ufo, hittats i Roswell! Whoohoo! Detta fick självklart allmänheten att tappa andan. Nästa dag kunde folk dock hämta andan igen. Efter att vrakspillrorna hade flugits till brigadgeneralen (och glädjedödaren!) Roger Ramey meddelades det att det som misstagits för en flygande disk av psykiskt friska militärer med god syn egentligen var en väderballong. Delarna från kraschen fotades vid samma tillfälle. Men de som sett spillrorna hemma i Roswell säger att det som fotats inte såg ut som det som hittats vid Williams farm….

Många vittnen har beskrivit det underliga vrakmaterialet, bland andra Marcel och hans familj och släkt och bekanta till Brazel, deras vittnesmål är slående lika. Det fanns flera olika material bland vrakbitarna. Bland annat två olika material som liknade aluminiumfolie. Den ena sorten var böjbar men om man knölade ihop den vecklades den ut av sig själv till sin ursprungliga form. Det andra aluminiumliknande materialet var trots sin tunnhet totalt omöjligt att böja. Även om man använde verktyg. Det fanns även ett balsaträliknande material som till skillnad från trä var omöjligt att bränna. En del av vrakbitarna hade underliga tecken på sig som enligt vittnen liknade hieroglyfer fast utan djurtecken.

Ovan är den sensationella tidningsartikeln. °_°

Intresset för fallet dalade efter väderballongsförklaringen och återuppstod inte förrän på 70-talet när Jesse Marcel talade ut. Han berättade att hela väderballonggrejen bara var en cover up och att det som hittats i Roswell var ett mysterium och att han trodde det hade utomjordiskt ursprung.

Att Jesse Marcel talade sanning om att väderballongsförklaringen var en cover up visade sig stämma 1994 då U.S Air Force släppte sin första ”Roswell incident”-rapport. Där förklarar de alltihop med att det som hittades i närheten av Roswell 1947 var en ballong från det topphemliga project Mogul. Ett projekt som gick ut på att detektera ljudvågor från hypotetiska sovjetiska atomvapentester
med hjälp av mikrofoner placerade i ballonger.

Men det är mycket som inte går ihop i förklaringen att det skulle ha varit en Mogul-ballong. För det första borde det inte ha varit särskilt svårt för Brazel att känna igen materialet i en Mogul-ballong. De hade tidigare störtat och hittats av civila och det hade inte varit något rabalder kring det. De hade bara ringt numret som stod på ballongen och fått den upphämtad. Jesse Marcel och hans överordnade borde definitivt ha känt igen den. Det var project Moguls syfte som var hemlighetsstämplat. Materialen i ballongen var inte ovanliga. Även en person helt utan tidigare kunskap om ballonger borde åtminstone ha känt igen den som något av denna jord. En Mogul-ballong skulle inte heller ha kunnat skapa det vrakfält som vittnen berättat om.
Därför tror många att Mogul-förklaringen är en cover-up.

Ovan en bild av Roger Ramey och Thomas Dubose när de poserar med väderballongen.

Konspirationsteorierna om coverups om Roswell är många. De understryks hela tiden av nya vittnen som stiger fram och de är många. Vissa som berättar om mystiska flygande objekt de såg i skyn och andra som säger sig ha sett när döda utomjordingar smugglats bort från kraschplatsen. Kan verkligen alla vittnen ljuga och inbilla sig? Det är ändå svårt att tro… Vad det gäller officiella papper om Roswell genomsöktes RAAF´s arkiv efter dokument om Roswellincidenten. (RAAF= Roswell Armey Air Field). Denna genomsökning gjordes av Steven Schiff på U.S General Accounting Office. (GAO) Mystiskt nog hade alla RAAF`s administrativa register mellan 1945-1949 och deras utgående meddelanden mellan 1946-1949 blivit förstörda! Hmmm, okej suspect! Steven Shiff var mycket förvånad över detta och sa att förstörelsen tycktes vara ett regelbrott och han kunde inte heller spåra den som godkänt det.

Vad tror ni egentligen hände i Roswell?

P.S Har en ny sida här på bloggen nu: Läsarnas Historier. Kolla gärna in den! D.S

 

Update: Lyssna på mitt radioföredrag om Roswell HÄR och läs om nya FBI-dokument som stödjer att något utomjordiskt kraschade i Roswell HÄR.

33 svar

  1. UFO eller ej, solklar mörkläggning och sånt är _alltid_ intressant.😀

    • Hej Jenny!
      Ja det stämmer. Mörkläggningen i detta fall är ju så genomskinlig att det är fånigt.
      Jag fattar inte att de inte kunde komma på en bättre cover-historia åtminstone… Väder ballong liksom… Ha, ha😀

  2. Påminn mig förresten om att jag ska skriva ned min korta spökhistoria till dig till din ”egna upplevelser”-sida.🙂 Skriver för glatta livet nu (och sväääär!) så jag vill inte spåna ur för mycket i tankarna. Kram!

    • Hej Jenny!
      Åhå! Vad roligt att du har en spökhistoria till mig! Nu blev jag nyfiken!
      Den kommer jag absolut påminna (och tjata!) om!🙂
      Härligt att du skriver nu! Hörs på mailen senare.🙂

  3. Vad bra att du tyckte det, nu vet du lite med om wicca och mig. Det kommer nog fler inlägg om det då jag fick så bra respons av alla🙂 Ska läsa ditt inlägg nu! hade bra

  4. Jag har läst mycket om det där och tycker det är enormt fascinerande. Tror absolut det var någon form av UFO där, men att det tystades ned.

    • Hej Eva!
      Ja, just det som hände i Roswell är så grymt intressant. Det är så uppenbart att de döljer något men vad???
      Har flera böcker om det hela… Undrar om sanningen kommer komma ut någon gång?

  5. Roswell-incidenten ja, omtalad och ökänd. Vet inte vad man ska tro…men jag tvekar på att vi någon gång får reda på sanningen.

    • Hej Mattias!
      Nej, tyvärr kommer nog mysteriet fortsätta… Bara bli mer och mer mystisk… Men vi får hoppas ändå att det någon gång kommer fram vad som hände från någon säker källa. ^__^

  6. Har inte så bra koll på detta med ufon å sånt!
    Men jag tror att de finns =) så himla häftigt med den där videon som är filmad vid nån hamn nånstans, och det ser ut som små änglar som virvlar runt i grupper långt bort.
    sett den?
    Vem vet va det e?!

    • Hej Elin!
      Ja, jag tror också på ufon. Helt säker på att de finns. Skulle jättegärna vilja se ett i verkligheten.
      På tryggt avstånd. Vill inte bli alien anbducted eller nått… :-O
      Min mormors bror har sett ett… Det var han som fick mig att börja tro…🙂

      Känner tyvärr inte igen ufo-filmen du beskriver. Du vet inte om den går att hitta på youtube?

  7. Halloj M.M:)!! Ja nåt skumt e där med den platsen!! Där finns ju den berömda bilen som står o lurar uppe på en plats ifall någon skulle komma alldeles för nära, o då börjar den jaga en. O dom skjuter ju till och med ifall man då som sagt kommer alldeles för nära o inte bryr sig om varningarna!! Så de räcker för att ja ska tro att nåt skumt e på gång där!!!:P Jättekul de här med att ha egna spökhistorier åxå att läsa på din sida förresten!!!:) Ska se om ja kommer på nåt creepy som hänt som ja kan skriva om sen:)!!!

    • Hej Lollo!
      Ja det är extremt mystiskt det hela. Faktum är att jag inte har hört om den där jagande bilen.
      Det låter ju helskumt. Man undrar verkligen vad som egentligen försigår.
      Kul att du gillar läsarberättelse sidan! Ja, du får se om du kan komma ihåg någon upplevelse.
      Skulle vara jättekul om du skrev något! ^__^

  8. Jag med! Men som sagt på ett trygg avstånd😉
    detta är videon jag pratade om http://www.youtube.com/watch?v=u_hNiAbAaA8&feature=related
    Jag tycker det är jättehäftigt!

    • Hej Elin!
      ÅH, coolt, coolt, coolt!
      Tyckte det var en mycket mäktig syn. Satt helt indragen i videon.
      Undrar verkligen… Det går liksom inte alls att bortförklara det där som något ljusfenomen eller flygplan eller något.
      Det kändes verkligen som en äkta ufovideo. Fast jag gillade ängelteorin också… ^.^
      Tack för att du visade mig den!

  9. Hehe varsegod!
    Det ser helt sjukt ut, som små människor som virvlar runt däruppe.
    Som om dom dansar =) Jag undrar vad det är för något!
    änglar, ufon, andar??? =) det får vi nog aldrig veta.
    Men jag tror säkert på det som visas på filmen iallafall!

    • Hej Elin!
      Ja, det är verkligen en fantastisk film. Jag tror också på det man ser. Vad det nu är…
      Tror nog mest på ufon-teorin själv. ^_^

  10. Jag tror nog att det är änglar ^^ hihi Men det kan ju även vara små rymdgubbar som tittar till jorden och så.
    Nu vet jag inte om du känner till Spökwebben?
    Men iallafall Mediumet som svarade på frågot förut sa att utomjordingar studerar oss och ser oss mest som boskap ^^ hehe! intressant =)
    Undrar hur som ser ut!

    • Hej igen Elin!
      Känner faktiskt inte till spökwebben… Namnet låter lite bekant men, nä.
      Intressant det där mediumet sagt om utomjordingar. Jag kan nog tänka mig att det är så.
      Utomjordingar måste ju tycka att vi är så grymt primitiva också.🙂 Jämfört med dem.
      Jag tror (eller kanske snarare hoppas ^^) att utomjordingar är så där söta som asgarderna är i Stargate SG1 (om du har sett det någongång?)
      Här är en länk till en bild i alla fall.

  11. hehe den såg lite läskig ut! =)
    Jag hoppas på mer E.T liknande varelser, snälla söta och små ; )
    Sådär så man kan ha dom i cykelkorgen ; )
    Har tyvärr aldrig sett starate förrut, är inte så förtjust i rymdfilmer =)
    Varje gång jag och min kompis åker till replokalen åker vi förbi ekolsund påväg till Bålsta från Västerås.
    Så fort man svänger upp på en bro som gränsar mellan ekolsund och bålsta så känns allting jättemysko,
    Det är som att åka in i the twilightzone.
    Det är nått speciellt med just det stället, för det känns som om man skulle kunna se ett ufo vilken sekund som helst.
    Kanske en helig ufoplats?! =)

    • Hej Elin!
      Jo, kanske den ser liiite läskig ut. Men den blir söt när man vet hur snäll den är i serien.🙂
      Åh, E.T är också en av mina favoriter. Ja, man skulle ha en i cykelkorgen.
      Har faktiskt en alien i väskan… En liten i plast dock. Ha, ha😀 Den är min maskot.

      Låter ju spännande med den där platsen vid ekolsund. Jag kanske borde åka dit och se vad jag får för känsla? ^_^
      Du får ha med dig kamera om du åker där och vara extra uppmärksam! En helig ufoplats låter bra. Tycker att vi officiellt döper det till det nu.🙂

  12. Haha ja döpt! Ska leta fram min digitalkamera och ta lite bilder nästa gång.
    Vi ska ju ligga och titta på stjärnorna har vi sagt, eftersom himlen är så stjärnklar mot vintern =)
    Jag ska börja med min blogg snart igen och skriva lite om allt möjligt, däribland lite mystiska saker =) lägga upp bilder osv så då får du besöka den och kika på ufon! hehe

    • Hej Elin!
      Åh, de bilderna ser jag fram emot att se! Och att få läsa lite mystiska inlägg på din blogg! ^_^
      Blir orolig om jag har kvar länken till din blogg… Kan du skicka länken dit igen?

  13. Jag tror aldrig att jag skrivit den, eftersom jag inte uppdaterat på ett år ^^ haha
    Men här är den http://www.dollyblossom.blogg.se

  14. Ha en trevlig Fredag förresten!
    Seeyaa! hade

  15. Det är väl klart att det finns andra än vi i universum… Tänk så här : Om vi skulle vara de ena levande varelserna i hela universum, snacka om vilket slöseri med rymd….och med tanke på att man tror att planeten Mars utvecklades precis som Tellus(jorden) men att den senare dog, om man lyckas hitta något som lever där t.o.m i bakterieform, anses det vara utomjordingar….Det finns mycket i rymden att tro, gissa och hoppas om…..MVH wadyr

  16. Spännande :O Har inte hört om detta innan🙂

    Ingen tvekan om att det hade något med aliens att göra där😉

  17. ganska coolt (har inte hört det innan)

Kommentera

