Att önska: En lätt form av magi.

”You are never given a wish without also being given the power to make it come true.”
Richard Bach

Det är inte så svårt att utöva magi som man först skulle kunna tro. Faktiskt. Att önska sig något är den lättaste formen av magi och det måste väl alla ha gjort någon gång? Eller hur? ^__^ Om man önskar sig något tillräckligt mycket så sätter det kosmiska krafter i rörelse och dessa kan få ens önskan att gå i uppfyllelse.

Det finns ju en hel del skrock om när man får önska sig något. Som om man lyckas blåsa ut alla ljusen på sin födelsedagstårta (på första försöket naturligtvis!), slå en pepparkaka så den delas på tre, stå under ett träd där göken sitter och gal tre gånger eller om man ser en fallande stjärna. Det finns till och med modernt skrock om att man får önska sig något om man ser någon av följande sifferkombinationer på en digitalklocka: 00:00, 11:11 eller 22:22. Men det är IMOO att gå lite väl långt… Ja, ja hur som helst så finns det många situationer när man har tillfälle att önska något.

Men inget av ovanstående sätt känns sådär superkraftfullt. (Som det med pepparkakan! Hjälp! Fallande stjärnan och göken kan jag godkänna…) I gammal folktro kan man hitta en hel del instruktioner om vilka omständigheter man bör invänta för att önskan verkligen ska gå i uppfyllelse. Födelsedagar och årsdagar för viktiga händelser är bra tidpunkter. Om du ser en regnbåge är det ett tecken för lycka och då är det också bra att önska sig något.

Annars är månen en riktig önskebringare. Månens magi är stark. Genom historien har man tillbett både sol och måne men mest magi har alltid förknippats med månen. I princip så är det alltid okej att önska sig något så länge månen är inblandad. Vid nymåne, vid fullmåne och även på måndagar. (Månens dag!) Nig för månen tre gånger och upprepa din önskan för att den riktigt ska fastna i det kosmiska flödet. Önska inte något ont för någon annan! Det kommer med största säkerhet falla tillbaka på dig själv.

Man kan också önska med hjälp av Tokabönor. Du ska hålla bönan i handen och se din önskan uppfylld för din inre syn. När du gjort det en stund ska du kasta bönan i rinnande vatten.

Bilden ovan är från ett japanskt tempel där folk hängt upp sina nedskrivna önskningar.

Men om ni tänker använda er av önskemagi, kom ihåg följande: Tala aldrig om era önskningar för någon. Då slår de inte in. Och – kanske det viktigaste av allt – kom ihåg det gamla talesättet: Var försiktig med vad du önskar. Det kan slå in.

Har ni önskat något som slagit in?

Tror ni på önskemagi?

Nästa gång kommer ett längre inlägg om den mest mytomspunna ufo-incidenten. Roswell-krachen!

82 svar

  1. Ibland hjälper det inte att önska :/

    • Hej Ahlberg!
      Nej, tyvärr så är de ju så. Men man får försöka!

    • hej jag vill bara berätta för dig att under midsommarafton i år önskade jag mig en sak när jag satt mellan 2 män vid matbordet. jag själv är tjej och detta sägs vara ett sätt att önska sig på och jag testade. det slog in. vare sig du tror det eller ej.däremot att önska sig något när en stjärna faller gick inte så bra. jag önskade mig samma önskan vid praktiskt taget varje stjärnfall jag såg och efter 2 år slog det in. men testa det med att sitta mellan 2 personer som har samma kön, men inte samma som dig. detta har även fungerat förut. berätta inte för någon vad du önskar dig, men du kan berätta efter 🙂

  2. Jag önskar ofta och olika saker, ganska många av dem har slagit in men inte alla och i efterhand kan jag se att det kanske inte var meningen…

    Tack för härliga inlägg!

    • Hej Vida!
      Jag håller med dig om att det är så. I bland kan man känna efteråt att det var bättre att ens önskan inte slog in.
      det får en nästan att känna att det finns ett högre öde!
      Tack så mycket! Kul att du gillar mina inlägg! det gör mig glad!

  3. Intressant läsning (som vanligt), tackar!!:) Och jag måste ju åxå medge att ibland känns det som att vissa saker inte var meningen att hända och tvärtom, att det kommer upp något som tyder på att det var bäst som det blev. Så det känns som om Ödet faktiskt existerar där ute någonstans i det stora:)!!

    • Hej Lollo!
      Tack så mycket!
      Det stämmer verkligen det där med ödet. I bland känner man så tydligt att det finns en högre plan för allt.
      Fast jag vill gärna tro också att man påverkar sitt öde själv mest. Ja, vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det där.
      Låt oss göra en kompromiss: Vissa saker styr man själv och annat är förutbestämt! ^_^

  4. Skriver som Vida, det jag vet inte inträffat var ofta inte meningen, och precis som förste talare skrev – ibland hjälper det inte att önska. Det där med klockslagen har jag aldrig hört, däremot ringde min mormor alltid och sa godnatt klockan 22:22 efter att hon blivit änka. 🙂 När jag växte upp brukade jag alltid önska veckans första minut (00:00 – 00:01) mellan söndag och måndag, jag hade en fix idé och någon slags känsla just då, varje vecka under ja, kanske tio års tid. 🙂 Ska ärligt talat säga att jag inte minns om något jag önskat slagit in.

    • Hej Jenny!
      Jo, nog finns ödet alltid. I alla fall med de viktigaste händelserna.
      Mmm, jag tycker det låter lite magiskt med att önska något den första minuten i veckan. Det lät som bättre än det där med vissa siffror.
      Nog måste väl något av de du önskade ha slagit in? 🙂

      • Ja något, tror jag. Eller ja _en_ sak vet jag, fast det tog sisådär tio år, resten minns jag knappt och nu, nu har jag i princip slutat önska, har blivit lite för realistisk i tanken de senaste åren.

      • Btw- fick du mailet jag skickade härom dagen? skickade från en annan adress…

      • Ja Jenny, jag fick det! 🙂 Ska svara på det nu så… Se upp för mail under en snar framtid! ^_^

  5. Jag brukar önska mig saker när en stjärna faller eller på min födelsedag men har aldrig önskat mig nånting vid ett speciellt klockslag.

    Jag är ett Harry Potter fan och när jag var liten önskade jag att jag skulle få ett ugglebrev från Hogwarts. =)

    • Hej Caroline!
      Ja, födelsedagsönskningar har jag också gjort en del. Tycker att de brukar kännas rätt kraftfulla. ^_^
      En stjärna har jag sett falla en gång men jag minns inte riktigt vad jag önskade mig då…
      Åh, jag älskar också Harry Potter-världen! Tänk om man ändå hade fått ett ugglebrev! Underbart!

  6. ”Skrockönskningar” är nog ingenting jag tror på. Men det där med att månen är kraftfull är någonting som jag är helt övertygad om.

    Läste vad ni skrev om harry potter. Love it! Jag älskar verkligen harry potter, är på den sista boken!

    • Hej M.M!
      Håller med dig! Skrockönskningar är skojigt men inget jag direkt tror har någon större makt.
      Månen känns så otroligt magisk och att den skulle kunna uppfylla ens önskningar tror jag verkligen också.
      Månsken är ju också renande. Brukar lägga min kristallkula i fönstret när det är månsken för att rena den från dåliga energier. ^_^

      Kul att du också är ett Harry Potter-fan. Har faktiskt ett Harry Potter relaterat inlägg på gång… Är nog klart att läggas ut efter inlägget om Roswell som kommer här näst. ^_^

      • Åh, vad kul med ett Harry Potter inlägg!! ^__^
        Måste bara veta om det finns med några spoilers? Har inte läst 6an och 7an än…sparar dem. ^^

      • Hej Caroline!
        Du kan vara lugn! Inga spoilers! Inlägget kommer fokusera på den magi de använder i Harry Potter.
        Om det kan funka i verkligheten och så… 🙂
        Härligt att du har två böcker kvar. Då har du en massa mys framför dig. Jag har också sista boken kvar men tyvärr
        har jag fått allt som ska hända avslöjat. ;_; Men det ska bli roligt att läsa ändå!

  7. Jag tror absolut på önskemagi!
    Haha ett till exempel på halv-häxan ; ) Jag brukar ofta försöka få mina önskningar igenom genom att tänka dom. Typ om jag vill att en kompis ska ringa som inte ringt på länge så brukar det slå in!
    Häftigt ; )

    • Hej Elin!
      Coolt! Du har nog stark kraft i dina tankar! Jag tycker att du egentligen gör dig förtjänt av att kalla dig Helhäxa! ^_^
      Just det där med att någon ringer när man har tänkt det en stund har jag varit med om några gånger.
      Det känns som att man har lite tankekraft som går mellan sig och den andra personen då. Det är häftigt!
      🙂

      • Hehehe ja kanske det! Nu känner jag mig stolt 😉
        Ja det där med att nån ringer typ sekunden efter att man tänkt tanken är rätt häftigt.. eller bara slump, men det känner man!
        Jag tror att tankekraften är olika stor mellan olika människor.
        Jag har en vän i sthlm som jag har jättebra kontakt med.
        Tillexempel på en fest för nått tag sen så gick jag ut på balkongen där jag satt ensam ett tag, åsså tänkte jag ”åh kan inte kristin komma ut hit”. Precis då kommer hon och säger ”Det kändes som om jag skulle gå hit” =)
        Då vart jag helt ”va?”

  8. Jag tror inte på önskemagi, ibland det som jag önskar ska hända händer tvärtom. Men jag skulle hoppas att önskemagi kan hjälpa

    • Hej Anni!
      Nej, vad irriterande att du får motsatt effekt till det du önskar!
      Får hoppas att det kan vändas rätt på något sätt.
      Du kanske ska prova att önska motsatsen till det du vill i stället? 🙂

  9. sv: Förlåt, har länkat nu! Tyckte bara att det inlägget var väldigt intressant, älskar din blogg btw 🙂

    • Hej Tess!
      Tack så mycket! Roligt att du uppskattar min blogg! Gör mig glad att höra!
      Ja, teorierna om att månen är ett ufo är grymt intressanta. ^_^

  10. Förresten vore det kul om du skrev om astralresor =)

    • Hej Elin!
      Ja astralresor! Det är intressant! Var faktiskt på ett mycket bra föredrag om det för inte så länge sedan. ^_^ Har ganska många önskemål om inlägg just nu men jag har skrivit upp det på min komihåglista och ska skriva om det så fort jag kan! 🙂 är mycket intresserad av det själv.

      Häftigt hur du och din vän hade tankeöverföring på festen. Du har nog rätt i att vissa har starkare telepatiska band. (Just det, har ett inlägg om telepati på gång faktiskt!) Jag har en kompis som det också är sådär med. Vi säger det den andra precis tänkte säga, eller så säger vi saker exakt samtidigt. Det är nästan lite scary ibland. Vi har nog också ett tankeband. Fast de flesta säger att det bara är för att vi umgås för mycket. 😀

      Kram!

      • Hej!
        Det roliga är att jag och kristin inte träffas speciellt ofta eftersom hon bor i sthlm och vi lärde känna varann för kanske ett år sedan. och har träffats en gån i månaden sedan dess. =) och ändå säger vi samma saker ibland och tänker likadant.
        Sånt är så häftigt! som om det är menat.
        Sen har jag vänner jag umgås med ofta som man säger likadant som ibland och med samma tonläge haha! sånt e kul.
        Längtar efter inlägg om astralresor =)

  11. Ja det känns faktiskt väldigt skönt att få det sagt. Nu får folk tycka vad dem vill 🙂 Tack för en fin kommentar och en bra blogg! 🙂 Kramar

    • Hej igen Lesly!
      Jag förstår det. Jag tycker att det är bra att du står för vad du tror på!
      Jag tycker att det är ganska idiotiskt av folk att se ner på eller inte acceptera någon annans tro.
      Det är ju något väldigt personligt och jag anser att det finns många sanningar och alla måste hitta den som känns rätt för dem. ^_^

      Tack för att du gillar min blogg! Jag gillar din med och prenumererar troget!

      Ha det bra!

  12. Hej igen Elin! ^_^
    Ja, det är häftigt! Ni måste ha fått någon speciell tankelänk till varandra på en gång! Just det där med att svara på samma fråga med samma tonfall kan nästan bli lite creepy ibland. Eller om man avslutar varandras meningar. Lite som knattarna i Kalle Anka. 😀
    Men det är rätt coolt också. Ja, astralreseinlägget kommer… så snart som möjligt! 🙂
    Ha det bra!

  13. Jag har faktiskt önskat via klockslag ^^ Jag hade bytt mobil och inte fått med mig några nummer, och en nära vän som jag bara hade just mobilnumret till var borta. Så en natt när det var fyrsiffrigt önskade jag att hon skulle höra av sig. Eftermiddagen därpå fick jag ett sms utav henne där hon frågade hur allt var 🙂 hahaha

    • Hej Söderberg!
      Coolt! Vad bra att din önskan slog in och ni fick kontakt!
      Då kanske man inte ska förlöjliga det där med klockslagen trotts allt… 🙂

  14. fick du inte min kommentar?

    • Hej Susanne!
      Nej, den måste ha försvunnit. Har haft lite problem med att bloggen sorterar kommentarer som inte är spam som spam. ”_”
      Ska se om jag kan hitta din kommentar… Trist om den helt har försvunnit.

  15. Önska sig något gjorde man ju mycket som barn, allt möjligt, men i tonåren snubblade jag över ett sätt som fungerar jättebra, för mig iaf.
    Först tänker jag på min önskan, noga.t.ex; om det är en sak, vilken färg saken har, hur den är utformad o.s.v., under en hel dag,
    sen drömmer jag om den(i viljedrömmen).
    Om jag sedan drömmer(utan vilje, s.k.riktig dröm) om min önskan i tre nätter på raken, så slår den in…Alltid!
    Om jag inte drömmer tre nätter i rad, utan kanske bara två då kan den slå in, men om jag inte drömmer(alltså utan vilje) alls, går den aldrig i uppfyllelse…..
    Så jag numera alltid noga med vad jag verkligen önskar mig…
    Och ang; telepati; jag och min make, kommunicerar ibland utan att öppna munnen, vilket är naturligt för oss, men folk blir ibland rädda , fniss….
    Det finns sååå mycket som du gärna skulle kunna ta upp för min del, * Drömmar, * Astralresor *trollformler(kärleksformler, lyckoformler,alltså tron på dem osv), *Hypnos?
    Jag börjar bli återkommande läsare här och det är för jag finner din text, inte bara intressant utan även omfångsrik, varierande och du har säkert en fundering på att skriva bok i framtiden, om inte så borde du iaf sammanställa dina blogginlägg i bokform i framtiden….. MVH wadyr

  16. Åh, alkemi…. Berätta när den är klar, ska genast börja spara så jag kan köpa den 😀

    • Hej igen Wadyr!
      Det kommer jag absolut göra. 🙂 Jobbar på den varje dag. Men det dröjer nog ännu något år innan den är helt klar.
      Är en perfektionist och skriver om och ändrar mycket. ^_^;; Men när den är klar kommer jag säga till på bloggen på en gång. 🙂

  17. Beware what you wish for, one day it may come true…

    • Hej Marcia!
      How true. 🙂

      • hej jag bara undrar för att jag har berättat nåra önskningar till min mamma men hon säger att hon inte kommer ihåg dom. så jag bara undrar gör det inte om man berättar sin önskan till sina föräldrar.och jag bara undrar om du missmagicgirl kan je en komentar i dag eller i morgon, jag har inte skrivit addres eller nånting så kalla mig bara mr. A så vet jag att det är du som har skrivit en kommentar så att jag sliper bli orolig okej hejdå och tack

      • Hej igen mr. A.
        Det är helt upp till din egna tro ifall det är okej att berätta din önskan för dina föräldrar.
        Allt i inlägget är ju skrock, sägen och folktro. Därför behöver man inte ta det så allvarligt utan helt enkelt göra det som känns bäst för en själv. Vad det gäller magi så ska man lyssna på sin inre röst och följa den.

  18. hej det är mr. A jag vill bara säga tack för den här kommentaren den har hjälp mig mycket.det är såhär att jag har mått lite dåligt och jag har försökt att hitta saker så att jag ska må bättre.och det här med önskningar lätt interesant,det är för att jag har varit lite oroligt och jag har inte känst mig som innan,och jag kan inte sluta tänka på mitt domma spel som jag har solt men tack för allt.och jag skulle vilja fråga finns det ord så man kan förklara vad man önskar utan att säga det och mänar det.och je en kommentar så skulle jag bli jätte glad tack!

    • Hej mr. A Alejandro!
      Glad att min kommentar hjälpte. Som sagt så är det där med att man inte får berätta bara skrock.
      Om det känns rätt att berätta önskningarna så är det bara att berätta på! 🙂
      Det finns inga regler utom dem du själv skapar.
      Jag känner inte till något ord man kan använda för att säga sin önskan och samtidigt inte säga den.
      Men om du hittar på sånna ord själv och använder dig av så finns de ju! 🙂

      Hoppas allt löser sig för dig!

  19. hej! har du fått min kommentar det där namnet som heter Alejandro jag mr.A bara så du vet

  20. Tack för den här kommentaren och jag gillar den här hemsidan och jag ska testa de men önskningarna,men är det att sant att man kan önska sig vad man vill.och det var en sak till, när du skrev att det är min egen tro om att det är okej för mig att berätta min önskan till mina föräldrar,jag rigde min mamma och hon sa att hon sa att hon inte gåmmer i håg mina önskningar. bhänder det något då

    • Hej mr. A Alejandro!
      oroa dig inte. Gå efter det som känns okej för dig. Det spelar ingen roll om du berättar eller inte, om dina föräldrar minns att du berättat eller inte. Inget dåligt kommer hända. Det är bara skrock och folktro detta. Så det är upp till var o en att bestämma vad som funkar för dem och vad som känns rätt.
      Följ din inre röst så blir det bra.
      Förövrigt är ju allt detta bara tro och teorier som växt fram genom tiderna så man behöver inte ta det så seriöst.

  21. Hej det är mr.A kan du je mig nåra exempel på önskningar som man inte kan önska.

  22. har en önskning någonsin uppfyllts

    • Hej Anonymous!
      Det har definitivt hänt otaliga gånger genom historien. Jag kan komma på många önskningar som jag själv haft som uppfyllts. 🙂 Det kan nog du också om du tänker efter 🙂

  23. När man ser kvällens första stjärna ska man säga en speciell ramsa. Ramsan går så här: Starlight, starbright, first star I see tonight, I wish I may, I wish I might, have a wish I wish tonight! Sedan får man önska sig något. Jag vet inte om det funkar, men prova! 🙂

  24. Jag tror inte att dom slår in asså månen kan ju inte göra så att ens önskan slår in..

  25. Hej! Det står att man ska niga för månen tre gånger och sen upprepa sin önskan, min fråga är då. Hur många gånger ska man upprepa sin önskan och så undrar jag om du själv har testat det och vet om det verkligen funkar? Jätte tacksam för svar

    • Hej Nadja!
      Man ska upprepa sin önskan tre gånger. Men det finns också alternativa versioner av det skrocket när man ska niga tre gånger och sen önska sig tre olika saker. 🙂
      Jag har faktiskt inte testat denna grej. Detta med önskningar är ju verkligen ingen vetenskap så ingen kan säga säkert att det funkar.
      Men varför inte testa ändå? 🙂

  26. Gillar din blogg jätte mycket! Svårt att ha en blogg? 🙂 skulle vara jätte tacksam om du kunde svara på mina två frågor 🙂

    • Hej nadja!
      Åh, stort tack! 😀 Nej, jag tycker bara att det är roligt att blogga 🙂
      Har ju tre stycken bloggar nu och jag känner mig så glad och inspirerad av dem. 🙂

  27. Har du nått annat sätt man kan skriva till dig på? 🙂

  28. Fick du mitt mejl? 🙂

  29. Har skickat ett till mejl 🙂

  30. Hej missmagicgirl, det här var ett väldigt bra inslag om önskemagi. Själv gjorde jag en önskan genom att blåsa ut alla ljus (lyckades på första försöket) på min födelsedagstårta, fyllde 25 tidigare i år, hoppas verklingen den kommer i uppfyllelse.

    Det där med månens kraft har jag hört förut och skulle själv vilja pröva en dag, lite synd att vädret är som den är just nu, kan inte se månen. Det som gjorde mig nyfiken var det där att man har tillbett inte bara månen men solen också, det visste inte jag. Jag undrar, hur gör man en önskan till solen? Är det precis samma som med månen eller är det annorlunda?

    En sista sak, jag vet inte om det här räknas som skrockönskning eller inte, jag har bara läst det här nyligen, men en sätt att göra en önskan på är tydligen att man ska rista in sin önskan i skalet på ett äpple, hålla äpplet i handen och meditera över önskningen. Sen doppa äpplet i kanelhonung och äta upp det fullständigt. Vad tycker du om det?

    Det var allt, tack och hej!

    • Tack så mycket! Roligt at du gillade det 😀
      Nice! Hoppas din önskan slår in 🙂

      Hmm, soldyrkan har ofta sett ut så att man inom hedniska religioner tillbett solen och sett den som Gud. Även i nyhedniska religioner som wicca så är den manliga dimensionen av det gudomliga representerat av solen 🙂 Jag har tyvärr inte läst om önskemagi relaterad till solen. 😦

      Jag har inte hört om önskeformeln du beskriver men den låter fin. Vore lugnt något jag skulle kunna tänka mig att pröva 🙂

      • Hej igen, tack för svaret, uppskattar det.
        Två sista frågor bara som jag glömde nämna tidigare, först, känner du till ”supermånen”? Den där blodröda månen som kommer visa sig, om jag inte minns helt fel, den 14 november i år? Det ska tydligen vara den största på 70 år. Kan man göra en önskning på samma sätt som man gör till den vita månen?

        Sist, hur känner du inför önskebrunnar eller såna där fontän som man slänger mynt i efter man har önskat sig nåt? Har du provat det nån gång? Jag provade det en gång på den i guldrummet i Historiska Museet (det är den enda ”önske fontän” jag känner till här i Sverige) men min önskan slog tyvärr inte in.

      • Jo, jag vet att det ska bli supermåne. Det är jättecoolt. Eftersom det är ett så ovanligt fenomen så finns det ingen gammal folktro kring det.
        Men månens kraft blir ju starkare under supermånen så antar att det inte är fel att önska. 🙂
        Många tror att månmagi funkar bättre nu. Du kan läsa mitt inlägg om magi relaterad till månen här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2010/01/21/manens-magi/

        Jag har önskat en gång i en önskebron och det gick i uppfyllelse 😀 Så jag antar att jag tror på det. I alla fall med vissa brunnar. Synd att dn önskan inte slog in. Men det är inte fel att önska om samma sak igen 🙂

  31. Det var en väldigt intressant läsning och jag har i stunden precis hittat din blogg men måste ändå dela med mig av den sjukaste händelsen ever gällande önskningar och den kosmiska kraften. Jag önskade i princip varje dag i ett år vid varje tillfälle jag fick (bland annat klockslaget 11:11) att jag skulle få träffa en kille som jag var sjukt kär i när jag var 14, som jag ganska nyligen hade träffat (ca 1-2 månader) att jag skulle få träffa honom igen (då vi plötsligt inte sågs något mer sedan mitten på sommarlovet).Och vet du vad det sjukaste var!? Efter ett år råkade vi träffas på min ort och det visade sig att han hade flyttat till huset mitt emot mitt! Det blev tyvärr ingen solskenshistoria utan han visade sig vara ett riktigt svin, men sedan dess har jag verkligen trott på kraften av önskingar, och därmed varit försiktig med vad jag önskar mig.

    • Vilken historia! Häftigt att din önskan gick i uppfyllelse! Det känns ju verkligen som att oddsen att ni skulle bli grannar är astronomiskt små! 😮
      Synd att det inte var nån bra kille dock. 😦 Men du fick i alla fall veta att han inte var någon som var värd att gå och fundera på och kunde gå vidare.
      Tack för att du berättade om din önsknings historia. Väldigt intressant 🙂

Kommentera

