Den heliga egyptiska skarabén.

Har ni någon gång vänt en tordyvel som hamnat på rygg rätt igen? Bra i sådana fall! Inte bara för att det är snällt utan också för att det betyder tur enligt gammal folktro. Om ni gör det får ni till och med 9 synder förlåtna om ni har några sådana. Tordyveln (som jag tycker är supersöt!) är en släkting till egypternas heliga skarabé som är en pillerbagge.


Skarabén är en av de kändaste och mest vördade egyptiska symbolerna. Den blev en symbol för solguden som rullade solen framför sig (hett jobb!). Hur kom den att förknippas med detta? Jo, pillerbaggen förvarade sina ägg i spillningsbollen som den rullar framför sig. (Ser ni kopplingen? Pillerbaggen = guden. Spillningen = solen. Undrar vad solen tycker om det?) Solguden Ra kunde också uppenbara sig som Khepri. Khepri var den uppgående solens gud. Khepri brukar ritas som en människa med ett skarabéhuvud. Eller bara som en skarabé.

Ovan ser ni Khepri. Lägg även märket till att han håller i ett Ankhkors. 😉

Skarabén står för liv och återfödelse. Att ha en amulett i formen av en skarabé stärker ens livskraft, ger mod, skyddar mot depressioner och öppnar hjärtat. När pillerbaggarnas ägg kläcktes nere i sanden och de nykläckta baggarna dök upp tyckte egyptierna att de uppstod från ingenstans och därför blev pillerbaggen även en symbol för spontant skapande. Egyptierna bar amuletter i form av skarabér och begravde de döda med dem. Skarabén skulle skydda den döda i efterlivet från att bli uppäten av Ammit, en best som höll till vid själsvågen i dödsriket. Där vägdes den dödes själ och om själen vägde mer än en fjäder så åt Ammit upp den. Men hade man en skarabé skyddades man från detta öde! Smart va?!

Vill du ha en skarabé? Då kommer här lite sidor du kan köpa en på. 🙂

HÄR finns det flera olika sorter i silver. Mellan 60 och 180 kr.

Om du vill ha en väldigt flärdfull och dyr skarabé finns det HÄR.

Många fina och speciella Skarabé smycken finns HÄR

Eller vill du ha en likadan som jag har? 😉 Gå då in HÄR

Jag räddade en skarabé en gång… Okej då jag räddade en tordyvel. Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer… Vill ni läsa om mitt möte med tordyveln?
Tryck HÄR! Det är förövrigt min internationella prov uppsats från 9:an. 🙂

Vad tycker ni om skarabén?

Har ni något smycke med en eller har jag inspirerat er att köpa ett nu?

P.S ett bra bok tips där de pratar mycket om skarabér är ”Tordyveln flyger i skymningen” av Maria Gripe. Den är grymt bra och spännande! Rekommenderar den varmt! Nästa gång kommer ÄNTLIGEN inlägget om häxor som jag fick ett önskemål att jag skulle skriva om för ett tag sen. D.S

43 svar

  1. Weee witchees… me like:) ska bli spännande!! Tänkte faktiskt gå på Väsenvandring nu i oktober som arrangeras här där jag bor ( Helsingborg i Skåne) på ett ställe som heter Fredriksdal där dom har bevarat allt från förr, byggnader mm.Det ska bli riktigt mysigt kan du tro:)!! Det kommer bli en massa om gammal folktro o väsen från förr!! Mysigt nu i höstmörkret:)

  2. Å jättesöt liten tordyvel förresten hihi. Har själv vänt på några små bepansrade krabater lite då o då när man sett en liten stackare med alla benen i vädret, men vet inte om de varit en liten tordyvel av dom ja gjort de på men man kan ju alltid hoppas:)!!

    • Hejsan Lollo!
      Åh vad avundsjuk jag blir nu! Väsenvandring låter ju jättemysigt och spännande! Det vill jag också gå på! Du får gärna berätta lite om hur det var när du varit där. 🙂
      Ja, tordyvlar är så gulliga. Jag tror att alla insekter man vänder rätt eller hjälper på något sätt ger en tur. Är man snäll mot någon annan får man nått bra tillbaka. 🙂

  3. hehe wow! Jag brukar också rädda djur som håller på att drunkna, även om det bara är en liten fluga ; )
    Det va säkert samma tordyvel som kommit tillbaka för att säga tack! hihi

  4. Tror aldrig jag sett en tordyvel live faktiskt . Men den är väldigt vacker egentligen . Om man nu kan säga att kryp är vackra . Och den boken , Tordyvlen flyger i skymningen , är riktigtriktigt bra ! Tror jag ska ta å läsa den igen inom en snar framtid faktiskt . Nu har det gått så pass lång tid så man inte minns exakt varenda händelse längre 🙂 Ha det bäst och tack för en väldigt spännande blogg !

    • Hej Bea!
      Jo, nog tycker jag att man kan kalla dem vackra. De har så vacker sköld och de glänser så vackert. 🙂
      Vad roligt att du också gillar Tordyveln Flyger i Skymningen. Den är riktigt bra. En av mina favoritböcker.
      Var ett tag sen jag läste den också. Kanske dags igen för mig med? 🙂

  5. Oj vad många gånger jag läst den boken du. 🙂 Brukar alltid vända skalbaggarna till rätta igen, och hoppas att de överlever en stund till. 🙂 Kul berättelse om skalbaggen du räddade ur poolen också!

    • Hej Jenny!
      Vad kul! Ja, det är en fantastisk bok. Så spännande och magisk. 🙂
      Tack så mycket. Det är en av de skoluppsatser jag är mest nöjd med!

  6. intressant!

    jo jag har haft en underbar helg hos vännerna. nu blir de tillbaka till hårträning igen haha

    hade bra!

  7. tordyvlar är så underbara. älskar dom! visst är de fina

  8. Vad bra uppsats, är det du som har skrivit den?

    • Hej M.M!
      japp, det är jag som skrivit den. Jag skrev den när vi skulle skriva en uppsats till de nationella proven i 9:an.
      Fick VG på den. 🙂

      • Gud vad bra du är på att skriva!

      • Hej M.M!
        Åh, tack så mycket! Nu vart jag glad. ^_^ Det betyder mycket att få höra.

        Och föresten, nu ska jag publicera häxinlägget! Finally! 🙂 Ska bara fixa lite bilder så kommer det upp i kväll!

        Kram!

  9. Du magic förresten, har du sett älvor? läste i din presentation att du sett dem dansa i dimman. är det sant? =)

    • Hej igen Elin!
      Jaa, jag anser det själv i alla fall.
      En sommar när vi var i vårt hus i Lappland och jag tittade ut över en dimmig äng tidigt på morgonen så tyckte jag mig verkligen se älvorna dansa.
      Det var en mycket stark upplevelse och magisk syn…
      🙂

  10. Gaaaah… lite läskigt med tordyvlar. Så stora!

  11. Skulle va skoj med ett inlägg med historik, myter osv om drakar 🙂

    Tack för en fin blogg!

    • Hej Lina!
      Tack så mycket!
      Ja, drakar är ju fantastiska och magiska djur. Ska absolut göra ett inlägg om dem snart! ^_^ Så håll utkik!

  12. Åh vad avundsjuk jag blir! vill se en älva

  13. Kul, det där visste jag inte. Min dotter fick nämligen en sådan amulett av en egyptier när vi var där för en tid sedan. Det enda jag visste var att den sades bringa lycka 🙂

    • Hej Eva!
      Vad roligt! Du får föra vidare infot till henne! Tycker skarabér är såååå fina. Älskar min egen skarabé amulett! 🙂

  14. Har aldrig sett en skabaré, ej heller en tordyvel. Men jag minns boken ”Tordyvel flyger i skymningen” läste den när jag gick i högstadiet…eller ja..baksidan av den

    • Hej Mattias!
      Ha, ha jaså, så baksidan fångade inte in dig då? 😀
      Ja, men du får komma ihåg den till någon semester eller så. Spännande är den. 🙂

  15. Åh! 🙂 Även fast uppsatsen var väldigt kort så var den väldigt rörande! Jag tror verkligen att det var samma tordyvel som kom tillbaka!

    Väldigt bra blogg förövrigt!

    • Hej Elena!
      Åh tack så mycket! ^__^ Vad kul att du läste den och gillade! 🙂 Nu vart jag glad!
      Tror också att det var samma… Fick den känslan…

      Tack så mycket för att du gillar min blogg också! Det värmer att höra!

      Ha det bra!

  16. Hej! Jag undrar om jag kan köpa en skarabé? Eller en tordyvel?

    • Hej Agnes!
      Har ju lite länkar i inlägget. Men gillar du ingen av dem så tror jag nog att du kan hitta något om du söker på ”Scarab buy”.
      Finns ganska många på nätet.
      Lycka till!

  17. Hej har precis hittat din sida och tycker den är jättebra!
    Vad coola skarabeer är! Har aldrig riktigt fattat grejen med dom förens nu. Det förklarar ju också varför jag fick massa amuletter i form av skarabeer när jag var i egypten för några år sen! 😀

    • Hej Emmy!
      Åh, tack så mycket! 🙂
      Ja, visst är de? Tycker väldigt mycket om dem. De har så intressant symbolik.
      Vad mysigt att du varit i Egypten!!! Dit vill jag med!

  18. Trevligt möte med tordyveln 🙂

    Har sett många såna där svarta som var på bilden hemma x) är det en tordyvel?

  19. jag tror det är så att skaraben är mäktigare än mäniskan

  20. Snubblade in här och läste om skarabén och tyckte det var lite roligt med tanke på att jag har ett halsbandshänge i form av en skarabé i silver som är köpt i Egypten. Hade 2 st, den jag har nu som är platt och en där man verkligen såg att det var en bagge som var i mer 3d med ett blått skal som jag tyvärr tappade när kedjan gick av.

  21. Finns det gröna skarabe´er? Om ja, så tror jag att jag har hittat en!

Kommentera

