Konsten att spå i kort och med tarotleken.

Vill du få en glimt av framtiden? Fram med kortleken då! I dag ska jag försöka ge en överblick över kortspåning. Både hur man spår i den mystiska tarotleken och i helt vanliga spelkort. Jag hoppas att dina frågor blir besvarade av detta, Ally! n_n



För att börja med vår vanliga 52 kortlek. 🙂 Om ni vill använda en vanlig lek till spåning så spring och köp en särskild för detta ändamål. Helst inplastad. Det ska bli er personliga spådomslek och ni får INTE hålla på och spela spel med den. Eller låta någon annan än ni själva spå med den. Denna lek ska bli er personliga vän. Bär den med er, lägg patiens med den (nej, patiens räknas inte som att spela så det är grönt!) och sitt och blanda leken. Om ni är duktiga med detta så kommer leken besjälas. Sen kan ni börja prova att spå!

Det finns mängder av olika sätt att spå och tolka korten. Ett bra sätt att börja är att fråga ja- och nejfrågor. När ni frågat drar ni ett kort. Spader står för nej, hjärter för ja och resten för kanske. Tolkningar av korten varierar beroende på vem som använder dem men i allmänhet står spader för fara, hjärter för kärlek och klöver för pengar och ruter för familjen och familjeangelängenheter. Jag brukar ibland dra 9 kort på morgonen och lägga efter varandra för att se vad dagen kommer innehålla.

Nu över till tarotleken. Läran om tarot har lärts ut i hemliga mysterieskolor under århundraden. Man vet inte exakt när själva tarotleken kom till. Men kortlekar har funnits sen medeltiden. Man kan anta att kortleken har utvecklats genom tiderna till tarotleken och vår vanliga lek.

Tarotleken består av 78 kort. Korten är indelade i tre delar: Stora Arkanan (22 kort), klädda kort (16 kort) och lilla Arkanan (40 kort). Den lilla Arkanan är i sin tur är indelad i fyra sviter: stavar, bägare, svärd och brickor. Få inte panik nu om detta låter komplicerat. O_o Det är inte nödvändigt att lära sig detta utantill för att kunna använda korten. Jag använder min tarotlek som så att jag helt enkelt ställer en fråga och drar ett kort. Jag tror det är det ”enklaste” och vanligaste sättet. Skaka dina händer och dra ett kort med vänster hand. (Vänster är mer kopplad till den omedvetna och intuitiva hjärnhalvan) Vissa vill tända ljus och göra det hela till en ceremoni. Även om det så klart är en massa mys så är det inte nödvändigt. Jag gör det sällan. (För lat! Ha, ha). Fokusera dina tankar på frågan du vill ställa och dra det kort som känns rätt.

Försök att tolka bilden på ditt eget sätt. Men det är mycket bra att ha en bok till hjälp, om inte annat för att uppmuntra en till egna tankar. Jag har en jättebra som heter: Tarot själens spegel skriven av Gerd Zigler. Ni kan köpa den HÄR!
Den finns också på Vattumannen på Drottninggatan där ni även kan köpa er en tarotlek. 🙂

Ja, lycka till med era spåkort. Må ni få rikt med hjärter och ont om spader… och vem vet? Om ni blir duktiga på att spå kanske ni rent av tjänar lite klöver. ^_-

Har ni spått i kort eller blivit spådda någongång?

P.S Är inte kort er grej? Då kanske ni vill läsa om att spå i en kristallkula eller spegel istället? D.S

35 svar

  1. Jag hade en gång i tiden en jätte fin tarotlek som jag förvarade i en bit siden duk i en kista. Tyvärr tror jag dock att den kan ha försvunnit genom åren. Eller så finns den kvar i sverige. Saknar den i alla fall.

  2. Det har jag faktiskt inte! Men vill gärna bli spådd. Kan du inte spå mig? 🙂

    (svara gärna i min blogg tjelsi.com så blir det lättare att veta om du läst och svarat)

  3. jag är certifierad tarotläggare 🙂 Sant. och visst håller de energi.

  4. det verkar som att alla säger tvåtusennio, iallafall hittills.

    Haha, nej jag har bara blivit spådd med sånadär fyrkanter man ritar i sanden. I dom skiver man tex namn på olika personer och så räknar man och stryker en varje gång. Fattar du? ^^

  5. Ja, jag har blivit spått flera gånger och det har stämt bra. I maj blev jag spådd med tarotkort av ett känt medium. Och det är redan flera saker som stämt, så det var fascinerande. Tyckte ju bara det där med tarot var flumm, men… jag har ändrat uppfattning 🙂
    Sv: Jo, det ska bli skönt att dra härifrån nu. Två nätter kvar bara.

  6. SVAR: tack! ja, det var trevligt och jag har redan fått allt 😉

  7. tack så mycket! ^^

    Älskar du också tacos precis som jag? Ta då en titt i min blogg! 😀

  8. Jag skulle gärna vilja tro på spåkort men jag tror att det inte kan vara sant.

  9. Det hade varit väldigt intressant att kunna spå i kort. Men jag vet inte om jag kan lära mig det…

    Sv: Jodå verkligen en bra helg blev det.

  10. Det har jag faktiskt aldrig gjort. 😉

    Sv: Åh, tack snälla du! Det värmer så otroligt mycket, du lyste just upp min dag! =)

    Får jag fråga vad du går för linje på gymnasiet? =) Allt väl!

  11. Svar; nemen tack! 🙂
    Jo de blir nog till att ha håret så 🙂
    fortsätt gärna kolla in min blogg 😀

  12. Ja det var svårt, men kul 🙂 Tack så jätte mkt, kul att höra..

  13. haha jag har publicerat svaret på gåtan nu! 😛 det brukar väldigt ofta vara väldigt enkla svar. kanske så enkelt att man knappt tänker på det. 😛
    hihi tack så mycket!

    vad spännande med att spå i kort.. det är något som hade varit kul att lära sig. och haha vad fyndig den näst sista meningen var! ^^p

  14. När jag var barn hade vi massa sätt att spå med vanlig kortlek. Men det mesta var nog väldigt… fjantigt. Och allt handlade om kärlek. 🙂 Livet består ju inte bara om vem man ska fråga chans på… 🙂

    Försvinner från offentligheten nu. Maila/MSN om det är ngt. Kram!

  15. Så intressant med kort och jag fick en reading i Tarot för ett år sedan. Har nog varit rätt så skeptisk innan, men rös och blev helt tagen…! Fick en egen tarotkortlek men har inte blivit så duktig alls (för lat!). Brukar ibland dra ett kort och så frågar jag någon mer kunnig om tolkningen, men just att ställa en fråga tror jag är bra – och det är nästan lite kusligt hur väl det känns som att det verkligen ä r svaret på frågan, inte bara en slump!

    Ha det fint,
    Kram

  16. jupp, men som de e jag lite lat 🙂

  17. Jag har aldrig köpt någon tarot-lek för jag har hört att man måste FÅ den :-/

  18. Hej Anna!

    Jaså? Intressant, har faktiskt aldrig hört det. Kanske är så, vem vet? Låter lite fint på nåt sätt men det ska nog gå bra med en inköpt också… Får vi hoppas! 🙂

  19. Tarotkort och själva akten att spå i både kort och i andra saker är skitsnack. Detta kommer från en skeptiker som blivit spådd ett stort antal gånger (för att få se ifall det fungerar eller inte). Efter att jag har blivit spådd har jag i vissa fall frågat om inte personen i fråga kan spå mig igen, direkt efter. För ifall det verkligen fungerar borde väl ändå samma kort komma upp, eller hur? Då har jag i vissa fall fått arga ivägstormanden till svar, i vissa fall ”haha, nej du, så funkar det inte” och ibland har jag fått följande svar: ”Nej, samma kort kommer inte alls komma upp. Detta beror på att andevärlden och energierna som styr korten och din framtid förändras hela tiden”. Ok, jag köper det (även om jag inte tror på varken andevärlden eller energier). Men om det nu var så att det förändrades hela tiden, vad är då hela meningen med att spå någon? Skulle du spå någon två gånger i rad? Om ja, varför. Om nej, varför inte?

    • Hej Anonym!
      Jag skulle absolut kunna tänka mig att spå någon två gånger i rad, ja till och med tio gånger i rad om så är fallet…
      Om samma kort kommer upp eller inte är oviktigt. Att spå i kort handlar först och främst om tolkning. Nya kort skulle kunna berätta samma sak som de som kommit upp tidigare.
      Eller så skulle korten säga helt olika saker varje gång och då skulle jag tolka det som att man fick veta en mängd olika framtida händelser.
      Jag tycker att kortspåning handlar om att genom korten inse saker om sig själv och se sin livssituation från en ny vinkel. Även om det inte stämmer kanske man har börjat tänka i en ny bana eller förstå något man inte skulle ha gjort utan korten.

      Ha du kommenterat här förut under något annat namn? Det känns som att jag känner igen dig? Bara en känsla… 🙂

      • Men om det bara handlar om hur man själv tolkar korten så är det ju ingenting magiskt med korten överhuvudtaget, eller hur? Då skulle man kunna dra vilket kort som helst och sen bara säga själv vad man tror, och då spelar ju korten ingen roll. Varje kort har väl en egen betydelse? Varför ska det då bara handla om hur man tolkar kortet? Det låter hur som helst väldigt ologiskt och icke-troligt i mina öron.

        Nej jag har faktiskt inte skrivit här förut, det här är första gången.

      • Hej igen Anonym!
        Nej, det finns inget magiskt med korten i sig. De är bara redskap.

        Men varje kort har sin betydelse.
        Men man kan ju tolka samma kort på olika sätt utifrån vem man är. Kortet ”döden” tillexempel tolkar de flesta som att en stor förändring kommer ske i ens liv. Men exakt vad den förändringen är beror ju på vilken livssituation den som drar kortet har. Sen kanske man inte alltid tolkar rätt. En person drar kanske ”döden” och tänker att det är för att den precis ska flytta till en ny lägenhet. Men sen gör personens pojkvän slut och allt förändras på ett annat sätt en den väntat. Då kan man ju säga att kortet förutspådde en förändring men man tolkade det på fel fel sätt.

        Det jag försöker säga är att spådom inte handlar om att man får veta exakt vad som kommer hända. Spådom handlar inte om: ”du kommer träffa en lång mörk främling, ni kommer gifta er och få tio barn”. Det handlar om att få en glimt av framtida händelser och det är för det mesta efteråt man på allvar märker att korten hade rätt. Är man i en svår situation och drar tarotkortet: Prinsessa i svärd råder det kortet att man ska: ”se inåt, se efter om ditt uppror är grundat i kärlek”. Utefter den meningen kan man se över sin situation igen från en ny vinkel och kanske förstå något nytt. Var det ödet som fick en att dra det kortet? Spelar det egentligen någon roll? Huvudsaken är ju att det hjälpte en på ett eller annat vis.

        De som spår i kort är ju ofta folk som tolkar allting runt sig som tecken och som inser saker om sig själva genom symbolspråket i sina drömmar och så vidare… Om man spår sig med intentionen att få veta exakta fakta om sin framtid som man sen ska kolla om de slår in har man missförstått hela grejen.

      • Ok, så om jag drar kortet Döden, så kommer det ske en förändring i mitt liv? NO WAY?! Seriöst, det där är precis som astrologi, en sorts ”passar-in-på-alla-teori”. Det sker förändringar i folks liv hela tiden, och om man kopplar ihop det med kort som dragits så är man antingen korkad eller väldigt lättpåverkad. Det är precis som Cold Reading, som ”medium” (citattecknen använder jag i ett försök att få det att låta ironiskt) använder sig av när de påstår sig tala med dem döda. Det handlar om att folk kopplar ihop saker helt fel. Om jag skulle dra kortet döden, och sen om ett tag bestämma mig för att flytta, handlar det inte om att kortet eller personen som drog kortet ”visste om” att jag skulle flytta. Det handlar om att _jag bestämde mig för att flytta_. Kortet som drogs råkade bara slumpas fram, och har ingenting med någonting att göra. De som tror på t.ex tarotkort ser bara det som passar in med vad de tror på, och glömmer bort det som inte passar in. Om någon helt okänd kommer fram till en gravid kvinna och säger ”Ditt ofödda barn är en pojke”, och kvinnan sen föder en pojke skulle hon ju genast koppla ihop det, och berätta det i många år framåt. Men om det hade varit en flicka, hade det glömts bort efter ett tag. Men vad det egentligen handlar om är att personen som kommer fram till kvinnan har en 50% chans att ha rätt, och det är jävligt bra odds. Förstår du hur exemplet passar in i precis allt sådant, tarotkort, spådom, folk som talar med döda, healing, kristaller, akupunktur, reiki och så vidare?

      • Hej Anonym! *stor tung suck*
        Det här handlar om olika sätt att uppfatta verkligheten. Du och jag ser saker på olika sätt.
        Ingen av oss har rätt och ingen har fel. Vi ser saker på olika sätt och lever därför i olika världar och det kommer inte förändras hur
        långa svar vi än skriver till varandra på denna blogg. Jag orkar inte prata med dig mer. Du tror inte på dessa övernaturliga saker.
        Men jag gör det. Jag respekterar ditt sätt att se saker men jag tänker på ett annat sätt.
        Let´s just leave it at that.
        /M

  20. Alltså… Vart kan man hitta vad korten betyder då? o.O
    T.ex – spader 9 – död etc… Har för mig att spader 9 var det iallafall… För övrigt tycker jag nog att denna sida verkar ganska bra^^

  21. Hej!
    Jag tänkte bara kolla..
    När man köper en tarotlek så ska man ta tid på dig, det är inte bara att ta någon eller hur? Man ska känna att det är min, det är den jag vill ha. Min mamma (hon kan det) berättade det eftersom jag så gärna vill lära mig det 🙂 så jag är ”ny börjare” , jag såg kommentaren ovanför och ”anonym” skrev att det var 50% chans att man har rätt men det stämmer oftast..? eller hur? Tänkte bara fråga eftersom du nog lär veta det.

    Btw intressant blogg 🙂
    Ha det bäst!

    • Hej Malin!
      Jag har hört lite olika saker just när det gäller att köpa en tarotlek. Antingen att man helst ska få den av någon annan. Eller i alla fall att någon annan ska betala den åt en i affären och sedan kan man betala tillbaka personen någonannan gång. Men själv tror jag nog att det är väldigt bra att välja en själv efter sin känsla. Stå och känna in vilken man känner mest dragning till. Men samtidigt tror jag inte att man behöver vara orolig för att välja fel i affären. För när man börjar jobba med sin kortlek gör man den ju till sin ändå.
      Vad det gäller det där med 50% chans så tycks ju personen som skrev det vara väldigt skeptisk till det här med att spå och anse att det bara är slump om det stämmer eller inte. Men jag tror absolut att det är bättre odds än så. Jag har i alla fall tycket att det stämt jättebra varje gång jag blivit spådd eller prövat själv. 🙂
      Tack så mycket för att du gillar min blogg! Om du har mer frågor så fråga gärna!
      Ha det bra och lycka till med tarotkorten!

  22. Va intresant alltid viljat spå! 😀 Brukar gå i skogen och säga: Visa mej nåt ovanligt… Så såg jag nån gg en gunga mitt i skogen. xD/Vendela

  23. Jag har precis skaffat mig en kortlek och jag ska försöka att lära mig spå så tack för tippset! Btw så är detta en underbar blogg!!! <33 / Micka

  24. Jag har letat men inte hittat någon affär där jag kan köpa tarotkortlekar…. 😦
    Har du något tips?

Kommentera

