Den försvunna kontinenten Mu.

Här kommer ett riktigt koolt inlägg som ni säker redan förstått eftersom jag skriver om Mu! ^__^

Mu är likt Atlantis en ö som sjunkit och försvunnit.
Eller kanske till och med en hel kontinent. 😮
Mu sägs ha bebotts av en högt stående civilisation som gett upphov till andra stora civilisationer som Egypten, Grekland, Indien, Centralamerika, Burma och ännu fler. Megalistisk arkitektur ska även härstamma från Mu.



Vem kom då fram till detta?
Den första att komma mysteriet om Mu på spåret var Augustus Le Plongeon.
När han undersökte gamla Mayaruiner i Yucatán (delstat i Mexico) översatte han några gamla skrifter som berättade om denna mystiska kontinent.
Augustus Le Plongeon sa att Mu legat i Atlanten.

Idén om Mu blev mer känd och populär när James Churchward skrev en serie böcker om den försvunna kontinenten mellan 1926 och 1933.
Churchward berättar att när han var soldat i Indien blev han vän med en präst som visade honom några gamla texter skrivna på ett mystiskt språk som Churchward tydligen kunde. När han läste dem fick han reda på att de kom från den plats där människan först dök upp. Behöver jag säga att denna plats hette Mu?
Mu låg enligt honom i stilla havet.

Teorierna om Mu är dock väldigt misstrodda. Både Churchward och Plongeon kritiseras för att inte ha tillräckligt många bra bevis. Geologer anser att någon sådan ö aldrig existerat. Dock brukar man kontroversiellt säga att en byggnad utanför ön Yonaguni i Japan är en kvarlämning från Mu. Yonaguni har flera undervattensmonument som ska ha byggts för ca 8-12000 år sedan och sjunkit. Varför de sjönk vet man inte men kanske på grund av smältvatten efter istiden eller förskjutningar i landmassorna eller någon annan katastrof.
Vissa tror att dessa monument är rester av Mu.

Jag hoppas Mu faktiskt fanns en gång i tiden. Det vore spännande och dessutom låter det så gulligt att ön eller kontinenten heter Mu! 🙂

Vad tror ni om Mu?

34 svar

  1. Det skulle vara coolt att utforska^^ Vem vet? Det kanske finns en varld dar nere under ytan? :))

  2. Det låter märkligt. Det måste legat på en ö någonstans i så fall, inte på en hel kontinent. Medelhavsdjupet i Stilla havet är 4000 m och är den djupaste av världshaven.

  3. spännande! undrar om Mu har existerat. ngn form av ruin är det ju som de visar på undervattensbilden.. häftigt!

    jag har alltid trott att den första månlandningen är fejk. litar inte ett dugg på USA och deras idéer och påfund.

    =)

  4. Aldrig hört talas om Mu faktiskt, intressant att läsa om 😀

  5. sv: tack så mycket! ^^

    intressant, har aldrig hört talas om Mu. Men gillar det redan (mycket pga att jag gillar kossor.. ^^)

    förresten, din fantasyroman? har du kommit långt och kommer vi få ta del av den? 🙂

  6. På ett sätt hoppas jag att det inte funnits, för i så fall är det ju synd om människorna som bott på ön. Men på ett sätt vill man att den ska ha funnits för det är ju extremt spännande jue :O 😀

    Sv: Jadå^^ Snart så mår jag nog bättre igen 🙂

  7. Hoppas Mu har funnits! Skulle vara jättehäftigt! 😀

    Svar: Jag vet inte ännu om jag ska ge ut den någonstans eller så. Skulle ju vara kul att göra det! ^^ Och jag kommer ändå skriva en uppföljare. Hela ämnet i novellen är hästar, men den handlar om en tjej som har en egen häst och sådär. Livet är perfekt och det finns inget mer man kan önska sig. Men då så ska hennes föräldrar skilja sig och allt är förstört. Men flytten blir inte lika dum som hon tror! 🙂

    Ska du ge ut din fatnasyroman någonstans då? Skulle vara jätteintressant att få läsa den!

  8. Ja det var en riktigt trevlig semester. ^^

    Mu låter mysigt. ^^

  9. Riktigt spännande, med sån där fakta vet man ju aldrig…

    SV: Ja och eftersom det är våran båt och våra skidor kan jag ju åka igen när vädret tillåter 🙂

  10. sv: Tackar så mycket!!!
    Du får ta och ha en jätte fin dag
    Kramiz

  11. Haha, kul om den funnits! Jag skulle velat bo på Mu!

  12. hehe, en dansande ko mitt i.

  13. Åh det är så roligt att komma in i din blogg och läsa dina inlägg. Det är så roligt att läsa om mystiska och övernaturliga(?) saker.

    Jag tror inte det är helt omöjligt att Mu har funnits. Med tanke på hur kontinenalplattorna rör sig och att det påstås att dagens kontinenter har suttit ihop i en enda stor.

  14. läser du mogis.se blogg?

  15. Oj, Mu har jag aldrig hört talas om tidigare. Bara om Atlantis. Intressant!

  16. Om nu havet sjönk…/ jordskorpan sjönk in skulle de förklara varför det i de områden som bilden visar finns mest stora djup i havet på vår jord. Ponera att något hände där så att dessa enorma djup skapades – självklart skulle ju "små öar" då kunnat dragits med ned i djupet 😀

  17. ja atlantis känner man ju till, men jag har aldrig hört talas om Mu..vilket namn på en ö egentligen 🙂

  18. Har aldrig hört om det förut och tror inte riktigt på det här.

  19. Har du läst Thiaoouba prophecy? 🙂
    Den finns på svenska att hämta gratis på http://www.thiaoouba.com

    Tror du skulle älska den! Det står mycket om Mu, och mycket om andra saker.

  20. Till Miss.M:Alltså jag tror inte på nåt som woodoo,sjöodjur eller sjöjungfur men du har skrivit det på ett sätt så man inte kan sluta läsa så ja ger ditt blogg/forum en 9 / 10

    • Hej Adam!
      Tack så mycket! 🙂 Din kommentar gladde mig verkligen eftersom det är precis det som är mitt mål. Att både troende och icketroende ska vilja läsa. ^_^
      Ha det gott!
      /M.

  21. Tror inte på andar o aliens men dom här gamla öarna det låter spännande ska googla mu och ska ta Jonas tips!

    Tack magicgirl

  22. Muuu sa kon x)

    Vilket kul namn ^^
    Vad kul det vore om Mu har existerat 🙂

  23. Mu?! Tror ni det fanns kor där =P Haha =D Försvunnen kontinent känns kanske lite väl extremt men ändå inte helt omöjligt. Kollade på Wikipedia och blev lite sur när jag läste vad som stod. Det här var allt som stod:

    ”Mu är en fiktiv försvunnen ö eller kontinent i Stilla havet, som likt Atlantis i Atlanten och Lemurien i Indiska oceanen påstås ha sjunkit. Mu förekommer främst i pseudovetenskapliga sammanhang, samt i science fiction och liknande litteratur. Geologer anser att man kan vara tämligen säker på att någon sådan ö aldrig existerat i Stilla havet.”

    Står knappt någonting och de påstår att det inte lär ha funnits. Ingen vet om det har funnits eller ej så man ska aldrig vara för säker. Jag vet inte själv vad jag ska tro men jag antar väl att Mu har funnits men jag är väldigt osäker.

    • Hej Rebecka / Moones95!
      Ha, ha den försvunna kontinenten regerad av kor. 😀
      Ja, wikipedia fattar sig kort som vanligt. Litar sällan på faktan därifrån. Vill helst dubbelkolla med flera källor. Vem som helst kan ju gå in och skriva på wikipedia. Helst vill jag ha böcker eller så som källor. Wikipedia är ju väldigt användbart samtidigt sprids nog mycket felaktig info där.
      Nä, det är svårt att veta vad man ska tro om Mu. 🙂 Men jag tror ändå att det finns nån sanning bakom.

  24. jag har läst en bok där huvudpersonen ser en undervattensstad som förut låg uppe på ett jättehögt berg på en stor ö och att delarna som låg närmast havet var så långt ner att ingen människa någonsin kan besöka dem. en i boken som visste mer om staden berättade att öns 7 skyddsandar tröttnat på att folket blev mer och mer fåfängt elaka (man kunde inte ta en promenad utan att någonting hände) så dom beslutade sig om att sänka ön i det djupaste hav ända tills människorna som kom efter lärde sig äkta ödmjukhet. personen i boken berättade också att de delarna som låg närmast havet är så långt ner att om man någonsin kommer ner till botten och tittar upp kan man se ut i världsrymden.

    • Hej Julia!
      Åh, det låter som att den boken är väldigt inspirerad av myterna kring öar som Atlantis och Mu. Spännande. Vad hette den?

  25. Jag minns inte 🙂 lånade den på biblioteket för typ 2 år sen 🙂

Kommentera

