Midsommar magi…

I dag tittar vi närmare på midsommar. Det är en magisk natt när örternas krafter är starka, magiska varelser löper amok och man har chansen att få en glimt av sin sanna kärlek.🙂 Låter bra det, eller hur?



Midsommarfirandets ursprung är omdiskuterat. Förmodligen har det att göra med sommarsolståndet som infaller ca den 21 juni på norra halvklotet. Det dygn som har den längsta dagen. Firande av sommar- och vinter solståndet har funnits i hela världen i tusentals år. På 300-talet bestämde den kristna kyrkan att midsommarfesten skulle firas den 24 juni, alltså på Johannes döparens dag. Men sedan 2003 flyttades Johannes döparens dag till söndagen efter midsommardagen. Midsommardagen infaller i Sverige sedan 1953 alltid en lördag mellan 20 juni och 26 juni. Midsommarafton är dagen innan.

Den största symbolen för midsommar är ju midsommarstången eller majstången.
Den finns tidigast nämnd i teckningar från 1600-talet. Men då verkade det som att det var vanligt att i städerna ha majstänger uppe året runt. Majstång heter så på grund av det gamla ordet ”maja” som betyder bekläda med löv.
Vissa påstår att majstången härstammar ur hedniska fruktbarhetsfester. Då kan ni ju föreställa er vad majstången symboliserade….

Midsommarnatten sägs vara fylld av hemlig magi. Läkeörterna är som mest verksamma vid denna tid. De trollkunniga gick baklänges över ängarna och samlade dem. Jag vet inte anledningen till varför de gick baklänges, för det kan väl aldrig ha varit för att se coola ut? Daggen från denna natt sades kunna bota sjukdomar och blandade man den i degen blev brödet fantastiskt gott. Speciellt kraftfull var dagg samlad på kyrkogårdar. Bönder samlade daggen i lakan för att få bättre skörd.

Om ni anser att baklängesgående örtsamlare och bönder med daggfyllda lakan är underligt så har ni inte hört om pionerna med pappershattar. Nej, det är inget underligt blommode. Man satte pappersstrutar över pionerna denna natt för att man trodde att de spred cancer vid denna tidpunkt. På detta smarta, för att inte nämna snygga, sätt skyddade man sig själv och omgivningen.

Många magiska väsen var i farten denna natt. Man skulle akta sig för att bada denna natt. Om man gjorde det kanske man skulle stöta på näcken. Djävulen var man också rädd för och man gömde vitlök under kläderna för att hålla honom (och förmodligen alla andra också?) på avstånd.

Den mest kända midsommarseden är förstås att plocka 7 eller 9 sorters blommor (helst vid ett vägskäl) som man lägger under kudden. När man plockar dem och under resten av kvällen så är man helt tyst och sen på natten kommer man drömma om sin tillkommande. Jag och en kamrat provade detta förra året. Det var inte det mest lyckade jag gjort om man säger så. Jag gjorde det enligt konstens alla regler, sju sorters blommor, var helt tyst hela kvällen… Mitt i natten väckte jag hela familjen genom att ge upp ett vrål i sömnen. Hämtade mig tydligen snabbt för när alla störtade in för att se om jag höll på att bli ”alien abducted” sov jag lugnt igen. Jag minns inte alls vad jag drömde. Jag hoppas inte att det berodde på hur hemsk min tillkommande är utan på att hon är vrålsnygg…^__–

Ja, det var lite om midsommarens magi!

Vad tycker ni om midsommaren och hur firar ni den?

Tänker ni plocka blommor eller samla örter?

Eller är det lakan med dagg som gäller?

35 svar

  1. Tack!😀
    Åh trevligt. Låter riktigt kul!🙂

    jag ska med familjen och pojkvännen till norrbyskär utanför umeå och fira. blev bestämt för en liten stund sena. ^^

    hihi okej.🙂
    Tack detsamma! Var verkligen ett intressant inlägg om midsommar. Det är en kul högtid tycker jag. Då det är midsommar är det verkligen officielt sommar. xD

  2. Eftersom jag är uppvuxen i Dalarna så firar jag helst midsommar där (även om jag inte kommer att göra det i år). I Leksand som jag kommer ifrån är det väldigt traditionellt. Det finns över 100 officiella majstångsresningar i en kommun på ca 16 000. Veckorna innan och efter midsommar kan man ha fullt upp med att åka på olika av dem även om den stora festdagen så klart är idag.

    Då kommer dekorationerna och spelmännen in till centrala Leksand i de gamla kyrkbåtarna. Många har folkdräkt och det är fantastiskt vackert…

    Plockat blommor har jag gjort många gånger när jag var yngre men det blir inget sånt i år, är ganska nöjd med skärmflygaren.

    Det var oerhört intressant att läsa detta inlägg, med flera saker angående ritualer som jag inte kände till. Önskar dig en särdeles fin midsommar.

    Varm kram från Liv

    PS. Med mitt norrländska påbrå (är född i Gällivare) så kan jag inte låta bli att bara påpeka att solen går faktiskt inte ner på flera veckor däruppe. Det är sant…DS.

  3. Härliga bilder, ska faktiskt försöka plocka blommor i år, d kanske syns på bloggen men kärlek är underbart. Drömmer om den stora K!
    Trevlig midsommar!

  4. Sv: detsamma, ha så trevlig!

  5. Glad midsommar🙂

  6. Haha undrar vad du drömde om:)

  7. hoppas din midsommar var drömsk och vacker.

  8. Det jag fick lära mig av mina gamla släktingar var att blommorna skulle plockas när man klättrade över gärdsgårdar, sju gärdsgårdar, sju olika sorters blommor, en för varje äng🙂
    Plockar inte blommor idag då jag är alldeles för allergisk… men njuter av att se dem på avstånd på ängarna istället.🙂 I år blev det firande med föräldrar och vänner i farmors hus. Inget fylleri, ingen dans, ganska lagom😉
    Ha en fortsatt fin helg!

  9. Passande inlägg till dagen🙂

    Sv: Tackar, hoppas du fick det trevligt du med !

  10. Jag har firat midsommar ute i tådene, en bit utanför lidköping. Några blommor eller liknande plockades aldrig. Det sjöng och snapsades med goda vänner i ett stort sällskap.

    det där med att plocka blommor så sade min mor att man ska plocka sju st olika blommor på sju olika ställen och man får inte prata under tiden man plockar blommor.

    hoppas du har haft en trevlig midsommar

  11. Du glömde nämna älvorna.. deras dag på året är just midsommarafton. /Lilla älvan

  12. Midsommar är underbart! Speciellt i det här landet när ljuset aldrig försvinner. Då blir det så magiskt och romantiskt!

  13. Måste prova det där med blommorna någon gång, det låter så mysigt efter att ha minnen från barnen i bullerbyn!🙂

    SV: Tackar så mycket och ja den är hur god som helst!🙂

  14. Intressant inlägg och vackra bilder! Jag GILLAR verkligen din blogg!

    Vi har tagit det lugnt i midsommar, jag, gubben och våra två birmakatter. Har "bara varit", utan några speciella krav eller förpliktelser. Har njutit av ledigheten och lyckan av att få vara tillsammans och ha det gott! ;O)

    Hoppas att även du har haft det bra! / Rozie

  15. Sv: Tror du inte att jag glömde plocka blommor i år igen..suck. Mitt minne🙂
    du prövade inte igen i år?

  16. ja nu har jag firat litha, provade örtpåsen igen då jag tycker den har hjälpt mig de andra åren. har väl varit lite busig då jag har använt lite "spells" på otrevliga människor, (skall göra dem trevliga med hjälp av örter). hoppas din helg har varit lika skön som min. va rädd om dig. kramisar

  17. Tack för en jätteintressant blogg!🙂

  18. heej du har en härlig blogg🙂. vill du följa varandra genom bloglovin?

  19. Hej, jag vill inte kritisera, men, sommarsolståndet är aldrig på fast datum samt att norr om polcirkeln går solen aldrig ner på sommaren, men längre söderut är där solen inte går ner på årets längsta dag🙂 (och tvärtom på Yule (=vintersolståndet))

  20. Hej Lotesse!
    Du har rätt, sommarsolståndet säger man infaller ca den 21 men självklart är det inte alltid detta datum. Blev lite otydligt där. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.🙂
    Det är sant det där med solen också. Coolt det där.
    Skulle vilja åka bort och uppleva en sån natt. Måste kännas speciellt.

    ^_^

  21. sv: tack🙂

  22. Vilken fin blogg du har!
    är allt väl med dig?

    Kram!

  23. ja men så trevligt att läsa, jag å min mamma satt å diskuterade midsommar, varför man firar den and so on.. med tanke på att man hör olika stories hela tiden

  24. Ja gjorde inget av de där magiska grejorna… Jag var ute i skärgården och var på midsommardisco..

    Angående midsommarstången så har jag hört att vikingarna hade den lodräta stången först för att fira ståndet eller något sånt, de kristna satte dit den vågräta för att det skulle bli mer passande.. Då satte vikingarna dit de två bollarna/ringarna.. Fast om det är sant vet jag inte😉

  25. Jag ber dig ännu en gång att besöka http://www.levailjuset.ning.com , där kan du få sann information om häxor etc.

  26. Jaha… Nu måste jag gå baklänges över en äng och samla örter, och inte ha någon vitlök på mig heller… Fast det har ja ju aldrig! Och sen så måste jag samla dagg… Tack Magic. Tack! För att ha gett mig ännu en lista!

  27. Midsommar idag (varför jag läste inlägget :D) och jag planerar att plocka 7 sorters blommor nu ikväll. Men det låter väl bäst att göra det sent, strax innan man ska gå och lägga sig, så slipper man vara tyst så länge! Haha.

  28. Hej MissMagicGirl!
    Jag plockade 7 olika sorters blommor en gång, den natten drömde jag om en kille, sedan blev han min pojkvän:-)

  29. Jag slutade fira ”traditionell” midsommar för några år sedan. Visserligen bor vi nära stadens hembygdsgård, men i stället för att gå dit och titta på firandet for jag och hustrun till grannstaden på geocachingpromenad(!) hela dagen. Åtta stycken burkar hittade vi. Väl hemma igen åt vi färskpotatis, gräddfil med gräslök, och till det åt vi vegetarisk schnitzel. Till efterrätt åt vi svenska jordgubbar med vispad grädde och socker.

  30. Plockade blommor en gång för längesen men hade ingen dröm alls, kanske jag var för liten då!

Kommentera

