Min nyckel till himmelriket…

Dagens inlägg är tillägnat min mormor och handlar om en ovanlig symbol. Den kallas för ”Himmelrikets Nyckel”. Jag har fått en sån av henne. Ni ser den på bilderna nedan.
Jag har letat efter information om himmelrikets nyckel och vet nu dess historia.



Under järnåldern och vikingatiden fanns det ett bebyggt område mellan åarna Verkeån och Klammersbäck i södra Sverige. I samma område ska det ha funnits en stor handelsplats. Enligt vissa sägner fanns det också en stad med tempel och gästhamn kallad Malestad eller Luna som senare förstördes av vikingar.
Många fynd från forntiden har gjorts häromkring i våra dagar. Bland annat himmelrikets nyckel!
Den hittades av en bonde på 1900-talet nära Öradekaret. Efter att han hittat nyckeln har det gjorts utgrävningar på platsen och man har hittat husstolpar, keramik, djurben, spikar och en kniv.
Åh, jag skulle vilja vara med vid en sån där utgrävning! Så spännande det måste vara! (Magic fantiserar om fantastiska skatter med glittrande ögon.)

Att ha en nyckel runt halsen var en populär symbol, inte bara i Norden utan i hela Västeuropa där anglosaxiska missionärer hade varit. De trodde att Sankte Per var väktaren till himlen. Hans attribut var en nyckelknippa. Med hjälp av den släppte han in de som var värdiga i himlen.
Man trodde att genom att själv bära en nyckel som en amulett så skulle det ge en fritt inträde till himlen. Vilket ju, när man tänker på det, inte låter rimligt alls…
Skulle Sankte Per bli så lycklig över att han såg en annan nyckelbärare att han släppte in en i ren glädje eller skulle man armbåga sig förbi honom och släppa in sig själv?

Vad tycker ni om denna symbol?

Har ni kanske en själva?

Eftersom flera har frågat om min kristallkula och kristallskalle efter att jag nämnde dem i förra inlägget kommer här ett foto av dem:

Kristallskallen visade sig inte vara så fotogenisk. Tycker den fick lite knöglig form… men, men… Vem vet, den kanske rent av har kameraskräck? Kristallkulan poserar ju fint dock. ^__^

Kristallkulan köpte jag när jag var på kropp- och själmässan i Liljeholmen för en tid sedan, fylld av entusiasm efter att precis ha blivit spådd. Kan andra spå så kan väl jag!? Jag hade länge önskat mig en så det kändes bra. Om ni vill ha en kristallkula så finns de på Vattumannen på Drottninggatan i Stockholm. Det var för övrigt där jag köpte min lilla kristallskalle :). Det går även att hitta kristallkulor på tradera.
Men om jag köpte en där skulle jag vara noga med att rena den på något sätt innan användning. Med rökelse eller ställa den i skenet från fullmånen en natt. Just eftersom den är begagnad.

Nästa gång så kommer ett inlägg om midsommar och alla legender och magin runt denna högtid.

Ses då!

Stor kram Magic.

42 svar

  1. åh vad coolt jag skulle också vilja få något mystiskt från en släkt… Sånt är så magiskt :O Gått runt i generationer. Kropp och själ mässan låter också intressant =) Hur går det med kristall kulan då? Ser du något i den? är det svårt gumman?

    Ang botaniska så är det jätte fint och hur stort som helst man kan promenera runt i flera timmar 🙂

    KRAMAR

  2. Underbart cool blogg! Du skriver så jäkla fantasktiskt! Och det är inte bara fakta, utan mycket personlighet som sticker emellan. Så himla nice! 😀 Ett önskemål är att du skriver lite mer om mayafolket och sådär, dom tror ju att jorden typ ska gå under. Det skulle vara kul att läsa om! Fast jag är ganska ny så jag vet inte riktigt om du skrivigt något om mayafolket innan? Skicka gärna länken isåfall! ^^

  3. Shit jag älskar verkligen din blogg .
    Så himla kul att du skriver om såna här mystiska och intressanta saker . Har alltid gillat mystik , men har tyvärr inte haft tid att gå in på det närmare .
    Keep up the good work girl !
    Kraam

  4. Hej tjejen!
    Jag tror att du kommer gilla bilden i mitt senaste inlägg :'D
    Två orbs på bilden.
    Den ena sitter i min hand och är antagligen min 'änglabror' som dog för exakt 2 år sen idag. Kortet är taget hösten 2007. Hans mamma bad honom att hålla mig i handen när hon skulle ta kort och när väl kortet var taget syntes en liten svag orb vid mina händer ^^

  5. Ja visst gör den! 😀 Jag vill också ha en uteplats full med blommor. 🙂
    ÅÅh spännande. Vart bor du egentligen? (då du har släkt i lappland?) 🙂

    Oj det var verkligen inte dyrt! Den såg jättefin ut. Jag trodde att man skulle behöva betala upp mot tusenlappen.

    Thihi, ska kolla in det inlägget. 😉 Och nyckeln var ju så himla fin. det är som ändå en fin symbol på något sätt…

    Ser fram emot inlägget om midsommar.
    kram

  6. Det var något nytt, har aldrig hört talas om himmelsnycken.

  7. Tusen tack för det! Jag har ju fått veta att jag i grund och botten är en älva och det sägs ju att det är i skogen som älvorna trivs bäst! Ha en fin dag! /Isabel

  8. vilken fin nyckel! fin historia bakom oxå! 🙂 välkommen till min nya blogg! precis, man måste våga vara öppen och låta sig utvecklas!

    =)

  9. Sv; Ja det är alltid härligt när solen lyser, man mår så mycket bättre då också! 🙂

  10. Sv: Vad kul att gå på konstskola, skulle jag vilka göra med. 😛

    Ja det var inte så farligt, man vande sig väldigt snabbt. 🙂

  11. Ja me ellerhur?
    Jätte läskigt,haha.

  12. Ja visst är dom =) Alltid lika intressant läsning på din sida;)
    Ha en bra kväll.Kram

  13. Sv: Tack så mycket! =) Åhja, kattungar är för söta!

  14. Tack så mycket! Skulle dock vilja ha en bra kamera suck, skäms visa de suddiga bilderna. Men ja ha inte råd just nu.

    Intressant inlägg, jag tycker nyckeln var vacker. Och ja-jag skulle verkligen vilja vara med vid någon utgrävning så spännande!

    Kram

  15. Fantastisk symbol. Faktiskt aldrig sett den så därför är den desto mer spännande.

    Kramra från Liv

  16. Sv; Tack tack :D!

  17. För mig var det första gången i morse =P Dock har jag klarat mig undan bin och getingar än så länge och ska försöka att det så får förbli, för fanken vad ont det gjorde när humlan bet mig. Och tydligen ska getingar vara värre =O

  18. Hej! Åh, vad härligt att veta att jag inte är den enda som tror på övernaturiga grejer! Jag läser gärna din blogg lite oftare,men då får du gärna gå in och kolla på min ibland:) Handlar om min resa till drömvikten 🙂
    http://www.LizetteThornell.blogg.se/ettkiloiveckan 😀

  19. Vilken snygg nyckel! Inte nog med att den faktikt har en intressant historia utan att den till och med är snygg! 🙂

    SV: Tackar 🙂

  20. Vikingatiden är ett stort intresse för mig, du får gärna skriva mer om det.

    Har läst massa böcker men blir nog intressantare om du skriver, du skriver så himla bra. ^^ Ha det bra och tack för dina kommentarer på min blogg! ^^

  21. Ja, vädret har varit kanon några dagar.. Men nu ska det ju bli bajs lagom till midsommar 😛 haha.
    Ska du göra något skoj på fredag? 🙂

  22. Spännande med nyckeln, jo det var ju mycket om Sankte Pers nyklar. 🙂 Men roligt att man hade det ännu här i slutet av vikingaåren! 😀

  23. Jättefin nyckel!!

    Har du lyckats spå i kristallkulan då?

  24. vet du något bra ställe i Umeå där man kan köpa t.ex kristallkulor och andra magiska grejor?

  25. Lyckost dig som har nyckeln till himmlariket!
    Tänk om det funkar…
    Sankte Per: Har du nyckel?
    Magic: Ja, här *ger honom nyckeln*
    Sankte Per: Välkommen in
    Sedan kommer jag som har blivit biten av en vampyr
    Sankte Per: Har du nyckel?
    Jag: Nej
    Sankte Per kastar ut mig från himmlen och jag svär hela vägen ner till helvetet.
    SLUT

    • Hej An Fallen Angel!
      ha, ha 😀
      Hoppas du har rätt! 😉
      Ditt öde lät dock lite oroväckand…
      *Magic gör en kopia av nyckeln och ger till An Fallen Angel*

  26. en sån där nyckel har jag hemma =-)

  27. Himmelrikets nyckelkopior finns att köpa via Österlens museum i Simrishamn! Sök på Simrishamns Kommun, Kultur & Fritid, Historiska smycken. De finns i både guld, silver och brons, med kedjor till. Även andra kopior av arkeologiska fynd från Österlen.

  28. Åh min farmor har också en sådan nyckel! BIlden får mig att gå tillbaka till min barndom! 😀
    Tusen tack!

  29. Denna spännande bloggartikel har jag missat. Intressant läsning!

    Apropå den fina smyckegåvan från din mormor, så finns originalet utställt i Simrishamn. För mer detaljer, kolla in: http://www.havangsmuseiforening.se/OrgMedlemsblad%2029%20Nov%202012.pdf .

    Nu en undran som avser din kristallskalle och din kristallkula. Använder du dig av dem än i dag? Anser du att de fungerar? Dvs har de på något vis demonstrerat en prediktiv förmåga utöver det ”vanliga”?

    Och till sist: Är din kristallskalle möjligen en nära ”släkting” till de kristallskallar, om vilka du kan läsa exempelvis här: http://archive.archaeology.org/0805/etc/indy.html ?

  30. Å, vilken spännande artikel ditt länktips visade sig gå till. Ännu en artikel som jag inte kan minnas att jag har läst tidigare (vilket förstås kan bero på att den skrevs långt innan jag för ca fem år sedan började att abonnera på din så trevliga och spännande blogg).

    Apropå ingenting: Här är ett annat smycke från Skandinavien: http://symboldictionary.net/?p=796.

    Om the Troll Cross kan man läsa följande: The troll cross is an amulet made of a circle of iron crossed at the bottom (possibly in the shape of an odal rune), a charm worn by early Scandinavian peoples as a protection against trolls and elves. Iron and crosses were both believed to ward off evil creatures.

    Kände du till detta smycke sedan tidigare, Magic? Fast du kanske anser dig vara tillräckligt skyddad mot troll, älvor och annat ”oknytt” redan i nuläget?

    Annars kanske du ska ta och visa upp bilden på trollkorset för din , som det varkar, snälla och omtänksamma mormor. Vem vet, hon kanske ser till så att du kan bli ägare till också ett sådant smycke?*klart att mormor vill att hennes dotterdotter ska slippa oroa sig för elaka troll, som kanske vill försöka sig på att byta ut dig mot en så kallad trollbortbyting*

    FDETDA. Här kan du se en massa andra hedniska och/eller magiska symboler från förr och nu, från hela världen: http://symboldictionary.net/?page_id=2006 .

    Titta och njut, Magic! 🙂

    • Kul att du gillade den artikeln också 🙂
      Åh, jag har ett trollkors som jag fick av en kompis. 🙂 Den är väldigt fin. Dock så vill jag inte använda den för mycket då jag gärna vill träffa lite troll. De är några av mina favoritväsen faktiskt 🙂
      Åh, bra länk! Måste börja smida egan smycken tror jag 😉

  31. Men tänk om trollen kidnappar dig? Och ersätter dig med en bortbyting? Det skulle säkert göra din uppenbarligen så snälla och godhjärtade (*tydligen släktdrag i er familj*) mormor ledsen. Och för egen del tvivlar jag starkt på att bortbytingen skulle kunna ersätta dig som bloggare. Så också jag skulle bli ledsen och sakna dig.

    Kanske dags för mig att läsa på lite om hur man kan rädda sådana personer som blivit kidnappade av trollen.

    FDETDA: Du som är så beläst, Magic, känner kanske till att Selma Lagerlöf har skrivit en berättelse om en bortbyting (den ingår i boken Troll och människor; se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_och_m%C3%A4nniskor ).

    Och för den som vill veta mer om bortbytingar, så är denna Wikipedia-artikel en god start: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bortbyting .

    Så troll är något man ska se upp för. Inte minst under midsommarnatten. De kan för-trolla och förtjusa folk. Precis som du gör, Magic, med dina informativa och underhållande bloggartiklar.

    • Hej bbnews!
      Jag är inte så rädd för troll. Man måste bara behandla dem med respekt och inte påpeka att deras svansar syns. 😉
      Fast iofs så är det där med bortbytingar lite läskigt…. Jag skulle inte vilja byta bort mitt egna framtida barn (naturligtvis) men en föräldralös trollunge kan jag tänka mig att en dag adoptera. 🙂
      Fast tänk om jag säger alla dessa positiva trollåsikter för at jag redan ÄR en bortbyting? 😉 Vem vet? Troll-Magic. ^^
      Åh, har läst Selmas historia för länge sedan men glömt den. Ska försöka hitta o läsa den igen 🙂

  32. Nä, du behöver inte oroa dig om huruvida du själv är en bortbyting eller inte. Har man ett så empatiskt, omtänksamt och kärleksfullt hjärta som du, Magic, faller det på sin egen orimlighet att man skulle kunna vara just en bortbyting. 🙂 *o aj aj aj aj buff* 🙂

    FDETDA: Är du helt säker på att alla troll har svans? Kolla in vad som står att läsa här: http://www.faktoider.nu/skrymt.html . Ebbe Schön har följande att säga om troll och deras eventuella svansar:

    Jag citerar Ebbe Schön: ”Om ett riktigt gammaldags troll skulle komma vandrande så är det inte alls säkert att vi skulle märka vad det var. Ofta såg troll nämligen ut som helt vanliga människor. Det låter kanske förvånande, men om vi studerar till exempel det stora arkivmaterial som finns på Nordiska museets folkminnessamling så får vi en helt annan bild av trollen [dvs de verkar snarare vara påfallande lika oss människor!]. Den vanliga uppenbarelseformen var faktiskt att två eller tre mycket vackra och elegant klädda flickor visade sig på ett berg. Att det var troll begrep folk bara av det skälet att vanliga människor aldrig gick omkring så där söndagsklädda ute i markerna.”

    Ebbe Schön avslöjar också, att att han i Nordiska museets folkminnessamlingar har hittat blott en enda genuin sägen, av vilken det framgår att ett troll faktiskt har just en svans.

    Dessutom: Nationalencyklopedin verkar bekräfta att trollsvansar är en sällsynthet.

    Uppenbarligen måste man som ”troll-folklorist” skilja på ”folktro” och ”folksagor”. Det är folksagornas troll som bär svans, inte folktrons troll.

    För övrigt hur skulle det se ut, om bortbytingen var svansförsedd? Då skulle ju mor och far upptäcka rätt omgående, att här är det något som inte stämmer.

    FDETDA en gång till: Även äkta människobarn kan födas med en pseudosvans (vestigial tail). Här kan du se två foton på sådana barn: http://vestigialtailbirthdefect.weebly.com/ .

    Och vi alla föds ju med ett så kallat svansben (os coccygis), vilket vanligen består av fyra (någon gång fem) sammanväxta svanskotor.

    Själva pseudosvansfenomenet har dock inget med själva svansbenet att göra, något som klart framgår av fotografierna i den artikel jag länkade till.

    Magic, tror du att det är pseudosvansfenomenet som kan ha gett upphov till myten om bortbytingar? Kanske genom att sagoförfattarna hört talas om fenomenet vestigial tails?

    PS Så vitt jag kan minnas saknar John Bauers troll svans. Rätta mig gärna, om jag har fel därvidlag, Magic! *o aj aj aj aj buff* 🙂 🙂 🙂

  33. Å, vilken förtjusande och trolsk bloggartikel ditt länktips här ovanför ledde till, Magic. Bland det bästa jag läst om troll om man bortser från ”trollproffs” som Ebbe Schön och andra kolklorister, vilka har speicliserat sig på just troll och annat oknytt.

    Så jag föreslår att vi flyttar över trolldebatten till den trollartikelns kommentarsfält.

    Jag råder alla trollintresserade att klicka på denna Magic-länk: https://missmagicgirl.wordpress.com/2010/02/22/troll-och-deras-hemligheter/ , ty där har såväl Magic själv som jag lanserat ett par teorier om trollens urspung.

    Jag säger här bara ordet BLENDING.

    Läs mer om vad blending innebär i trollsammanhang i Magics bloggartikel om troll och människor.

Kommentera

