Malmanen, superhjälte eller…?

Glöm spindelmannen och stålmannen och de andra. Nu är det malmannen som gäller!
Han har ett starkt övertag över de andra eftersom han kanske finns!



Malmannen eller Mothman är en underlig varelse som sågs i Charleston och Poit Pleasant i West Virginia i USA på 60-talet.
Tidningarna gav honom namnet malmannen efter en ond karaktär i Batman.

Vittnen har beskrivit honom som runt två meter lång och med röda lysande ögon och malvingar. Några säger även att han var huvudlös.
Däremot sägs inget om att han har någon mantel eller liknande som superhjältar annars brukar ha. Så han kanske inte är en superhjälte trots allt?

Den femtonde November 1966 sågs han av ett ungt gift par. De var ute och åkte bil när de såg den underliga varelsen. De blev väldigt rädda och körde fort därifrån. Varelsen ska då ha försökt jaga efter dem. Inte så superhjältigt gjort…
Nästa dag genomsöktes området där malmannen setts av beväpnade stadsbor.
De hittade inte något. Men malmannen sågs ändå denna kväll av en barnfamilj.
När de skulle sätta sig i sin bil dök något som verkade ha legat bakom bilen upp. Familjen beskrev varelsen som stor och grå och med lysande ögon.

Den tjugofjärde november samma år såg fyra personer malmannen komma flygande över himlen. Den tjugofemte november såg en bilförare honom stående i ett fält.
Varelsen flög sen efter bilen en bit. Tjugosjätte november fick en kvinna vid namn Ruth Foster ett besök av malmannen. Hon hade sett honom stående på sin gräsmatta. Hennes svåger gick ut för att titta men då hade malmannen mystiskt försvunnit.
Det fortsatte att strömma in rapporter om honom hela det följande året. Nu är det däremot länge sen han synts till.
20 år innan rapporterna började strömma in i USA sågs varelser här i Sverige vid flera tillfällen. De beskrevs av vittnen som enorma och bevingade. Kan det ha varit malmannen?

Så, vem är malmannen? Är han ond eller god? Är han en människa biten av en radioaktiv mal? Äter han yllekläder som malar brukar göra?
Kommer han från en annan dimension eller kanske en annan planet?

Vissa tror att malmannen är en ättling till åskfågeln (Thunderbird) som beskrivs i legender från nordamerikas urbefolkning. Den ska ha varit en stor varelse som genom att slå ihop sina vingar skapade åska. Den hade enorm styrka och var väldigt fruktad. Beskrivningar av åskfågeln och malmannen liknar på många sätt varandra. Är det möjligt att åskfågeln som det berättas om i de gamla legenderna och malmannen är samma varelse?
Det enda som skiljer dem åt är att malmannen ibland beskrivs som huvudlös.

Åskfågeln:

Många påstår att det är ett dåligt omen att se malmannen och att han visar sig innan olyckor för att varna oss.

Hur som helst, var särskilt försiktiga om ni ser denna gynnare på tåget:

Vad tror ni om malmannen?

24 svar

  1. Har svårt att tro på just ”malmannen”. Kommer dock att tänka på en av mina favorit filmer som är just The mothman, som handlar om att folk ser honom i Point Plesent.

  2. Åh tack! Vad roligt att få respons på min konst!

  3. du skriver så kanon bra, din blogg är otroligt bra som vanligt. kramisar

  4. oj jäklarns, malmannen har jag aldrig hört talats om förut. ruggigt! undrar om han finns.

    hoppas du haft det bra i påsk 🙂 låter iaf som du planerat in en riktig nice helg!

    coolt att du oxå är kreativ på natten. hehe din nattuggla 😉
    håller med dig helt i det du skriver.
    jag målade bilden i paint.
    brukar du oxå göra det?

    =)

  5. Påminner mig om filmen/serien Mothman som gick för inte så länge sedan. Superbra, men då var han som en varning för att något skulle hända. Så jag vet inte riktigt vad man ska tro. Tycker han verkar läskig rakt igenom bara…
    SV: Jag ska försöka fixa lite med det imorgon hade jag tänkt 🙂

  6. ja det ska bli jätteskoj att lägga ihop våra åldrar och skriva ut inbjudningar till folk;D

  7. Tack för din kommentar!! Röd tråd eller inte, så fortsätter jag 😉 Den här mannen har jag aldrig hört talas om… Det finns en bok som du nog hade gillat som heter ”mysterier” av herbert genzmer som du nog hade gillat!! Fast den har du säkert redan! 🙂 Kram!

  8. Svar: Det är en riktigt intressant kurs!! 😀

    Känner mig lite otrevlig som inte läser igenom ditt inlägg nu ;S men är för trött i mössan efter denna dagen.

    du har en riktigt bra blogg iaf måste jag säga! 🙂

  9. Har aldrig hört talas om varelsen, och har svårt att tro på hans existens. Säkert har folk sett ”någonting”, men jag tror att detta ”monster” är skapat ur folks fantasier om ”myter och legender”. Dessutom vet man ju hur det blir när en berättelse ”går från mun till mun”, man lägger gärna till lite för att berättelsen om vad man upplevt ska bli mer spännande.

    Bloggsvar:
    Ja, visst är det spännande med tarotkort. 🙂
    Man får små råd och “fingervisningar” ibland.

  10. Tack så mycket! 🙂
    Oj, jag vet inte vad jag ska tro om malmannen, läskigt om han finns. hehe

    Ha en trevlig helg!

  11. Spännande läsning, som vanligt, har inte hört talats om den här ”figuren” förut.. verkar läskigt ändå, om han visar sig innan olyckor sker osv..

  12. jaa, våren är underskattad, man bara går och längtar till sommaen så man tänker inte på hur mysig våren faktiskt är! 😀

  13. Tack vad snällt =) Blir så glad när man får beröm för bilder =)Ha en bra helg 😉 kram ❤

  14. Önskar dig en trevlig helg!

  15. Det verkar vara som jag är den enda av de som har kommenterat inlägget som har hört talas om malmannen tidigare. Har läst om honom tidigare och det finns även en bra film om myten. The Mothman Prophecies med Richrad Gere, den är sevärd om du inte har sett den.

    Vad det är har jag ingen aning om, men eftersom många påstår ha sett malmannen så kanske det finns någon sanning i det…eller kanske inte.

    Som alla andra paranormala fenomen så tror att det kommer att dröja innan vi får reda på vad är…och framför allt, vill vi det?

    Då blir ju inte lika spännande längre

  16. Hej hej förlåt att jag inte varit inne på länge. Men det har varit mycket i huvudet…Men jag fick dina bilder. Ska använda dem när jag skicka iväg foto nästa gång så jag får kort att göra dem på- Det blir nog bäst så faktiskt…
    Hoppas allt är bra med dig. Och jag skärpa mig och vara inne hos dig mer!! Kram kram Lotta

  17. Intressant, har aldrig hört om den förut. Men det känns allafall inte så verklig.

  18. Hm…. I boken INVASION av Dean Koontz så är det några ”saker” där som beskrivs exakt som malmannen. Du måste läsa denna bok!! Då kommer du märka att dom där ”sakerna” i den boken är ungefär som malmannar! De är riktigt onda i den boken. Och du kanske säkert tror att det är någon slags barnbok eftersom jag är 12 år men jag kan säga att jag lånade den av mamma. 😛 Den är riktigt läskig!

    Förresten, SUPERCOOL blogg! 😀 Du skriver fantasktiskt!

    // Bea

  19. Hej! Måste säga att jag älskar din blogg. Blir lite skraj faktiskt, speciellt av detta inlägget. Jag såg en film en gång, kommer inte ihåg om den gick på tv eller om det var på youtube, men chansar på det sistnämnda. Där berättade dom i alla fall att mothman hade synts till och till och med fångats på bild innan 9/11. Då blev jag med skraj. det är något speciellt med den snubben alltså 😛 haha.

    Tack för all intressant läsning! 🙂

    • Hej Malin!
      Tack så mycket! 🙂 Roligt att höra att du gillar min blogg!
      Ja, malmannen är läskig. Men väldigt intressant. Tror att det finns sanning bakom historierna runt honom.
      Låter som ett spännande program. Hade velat se det. 🙂 Ha, ha jo det är något speciellt med den snubben! 😀
      Ha en riktigt god jul!

  20. Hallå där, MMG! Jag snubblade över en artikel just nu när jag sökte bakgrundsinformation till ett inlägg om fågeldöden i Falköping samt i Arkansas och Luiisiana i USA.

    Denna artikel handlade om Malmannen/Mothman, så jag tänkte att jag tipsar om detta här i din blogg om just Malmannen.

    Artikeln är på engelska men jag tycker den verkar rätt lästläst, så jag klistrar in den här i ditt kommentarsfält:

    The Mothman was first spotted (sågs först) in Point Pleasant prior to (strax innan) a major bridge collapse that claimed many lives.

    But now a witness from San Antonio Texas claims that the legendary creature has been spotted in the city.

    Since the Mothman was seen in Point Pleasant, it has been spotted in several cities and with many variations about its physical appearance.

    Still, this latest revelation on an incident that happened over a year ago has been causing quite a stir in some circles.

    The witness reported that the whole thing began while she was walking near her house while talking on her cell phone. Suddenly, from the sky she spotted an extremely strange man-like bird with massive wings soaring above the buildings approximately five blocks away.

    It was April 4th, 2009, and the creature was seen gliding through the skies without a sound. Stopping momentarily in her conversation, the woman said she was stunned and trying to see what this creature could possibly be.

    As she stared at it, trying to figure out in her mind what the creature could be in a logical world, it continued soaring in the skies in the distance.

    Calling out, she summoned (tillkallade) her husband and son and together they watched in horror, mystified by this strange creature suddenly appearing to them.

    As they watched, it suddenly swooped (dök) down and disappeared behind the treeline. As they looked among themselves in shocked disbelief, they knew they would have a difficult time finding anyone to believe them.

    As such, however, the creature suddenly shot up and behind a clump of trees in the distance. The description of the creature was a very large man with enormous wings that soared in the blue sky like a hang-glider or a tremendous bat (fladdermus).

    The creature, from that distance, and by this description almost perfectly fit the shocking reports of the Mothman being spotted in Point Pleasant.

    The Mothman, as it has become known as in most circles, has been spotted all over the world by witnesses who later wonder what on Earth they could have encountered.

    As the incidents become stranger, the witnesses become more like everyday people we would just happen to meet in passing. As most of the incidents seem to happen in urban areas, there have been no mentions of Indrid Cold, the Mothman’s grinning pursuer (hånleende/hånskrattande förföljare)

    The witness, on taking pictures of the event, reported that she was unable to get a picture of the creature on her cell phone and like so many others, the thought hadn’t even occurred to her until after the incident.

    Just what is this strange creature that suddenly appears from nowhere and makes such dramatic appearances? And where could it possibly be hiding the rest of the time? We may never know. And the mystery, as it stands, is entirely unexplainable.

    Of course if the Mothman does appear frequently enough in an area, it generally is thought of as a portent of doom (som förebådare av att något otäckt ska hända i bygden) .

    MIN KOMMENTAR: På beskrivningen låter det inte som helt otroligt att vad denna kvinna med familj bevittnat är antingen en glidflygare ”in action” eller någon som hållit på med att flyga en drake (kite).

    Får du, MMG, några egna tankar och idéer när du läser denna artikeltext? Eller håller du med mig i det som jag skriver härom?

    Här är en länk till originalartikeln: http://www.unexplainable.net/UFO-Alien/Mothman-Spotted-in-Texas.shtml . Artikeln är illustrerad med en teckning på Malmannen. Och den teckningen är påfallande lik bild nr 5 uppifrån i din bloggartikel.

    BTW: Oavsett vilka fenomen och företeelser du skriver om, MMG, så gör du det bra! Alltid spännande och intressant läsning.

    Jag läste nånstans i kommentarerna till en annan av dina bloggartiklar tyckte att du väl var för gammal för att hålla på med sånt här (dvs att skriva om övernaturligheter, mystiskia och magiska saker). Nej, det hoppas jag att du ALDRIG blir för gammal för, MMG. En sådan här hobby, ett sådant här intresse, är ju både spännande och lärorikt att ägna sig åt och hålla på med. Det är allmänbildande för både dig själv och dina läsare.

    Bara för att man skriver om något betyder ju inte det att man måste ta allting på allra största allvar. Utan man ska vara öppen även för alternativa tolkningar som inte tillhör det övernaturligas värld. Och det tycker jag att du är, MMG! I din sajts forumdel är det verkligen högt i tak, och inte minst jag får skriva om alla sorters fenomen med/ur en skeptisk infallsvinkel. Och ibland även skoja till det i mina kommentarer. Det är lika ovanligt som det är uppskattat, vill jag att ska du veta.

    • Hej Bbnews!
      Mycket intressant. Tack för att du delade med dig av infot.
      Jag tycker att malmannen är mycket intressant, hur han har setts av så många att han har fått ett eget namn. Även om vissa av fallen mycket väl kan (som du säger) bottna i att folk har sett något annat som på håll fått dem att tänka på malmannen så vill jag gärna tro att en äkta varelse döljer sig någonstans i rapporterna också. 🙂
      Kul att du gillar denna bloggartikel. 🙂 Malmannen är en av mina favoriter.

      Jo, jag tyckte att den där kommentaren var ganska kul. Man blir väl aldrig för gammal för att fundera över livets mysterier, andlighet osv… Vad man än väljer att tro så är det ju alltid fantasieggande och spännande att fundera över.
      Om man är skeptisk eller inte måste ju också få variera. Det finns ju väldigt många olika ämnen och fenomen att undersöka. Vill inte att min blogg ska ha någon inriktning som enbart skeptisk eller ”troende” (hatar det ordet i sammanhanget men i brist på bättre så…) Därför är jag glad när alla olika synvinklar får komma fram. Då blir det mer intressant!
      Och som sagt så ÄLSKAR jag dina kommentarer och foruminlägg! Alltid lika bra, intressant och givande att läsa! 🙂

  21. Intressant 🙂 Jag tror att malmannen antingen dyker upp innan olyckor, eller också ärdet bara bluff av paranoida vittnen.. Vem vet? 😀

Kommentera

