Alver. Vad är de egentligen för några?

I dag tittar jag närmare på några av mina favoritpersoner, nämligen alverna!
Alverna omnämns lite överallt i nordisk mytologi och andra länder men trots det är det svårt att få en bra bild av dom. Ibland är de gudomliga väsen, ibland naturandar utan något inflytande. Jag ska i alla fall i detta inlägg försöka ge en allmän bild utav alverna.



Alverna delas ofta upp i ljusalver och svartalver. Svartalverna bor i underjorden och vill inte ha något ljus runt sig. De har svart hår och mörka ögon.
Nu kanske ni tycker att de låter snygga. Men se upp, för de är onda! Ljusalverna däremot är goda och bor i himlen och enligt Snorres Edda (en islänsk medeltida handbok om skaldekonst och nordisk mytologi) står det att ljusalverna är vackrare än solen. Vilket måste betyda att de är bländande snygga…^__^

Enligt gamla historier så får döda män titeln ”alv”. Därför tror vissa att alla alver var mäns förfäder och deras kvinnliga motsvarighet kallades Diser.
I tyskland är alv samma väsen som maran (Maran är ett ont trollväsen som ger mardrömmar).
I USA, Kanada och Storbritannien så är alverna medhjälpare till tomten.
Som ni hör har alltså alverna rätt blandade roller i olika sammanhang.

Författaren J.R.R Tolkien är nog den som gett oss den bild vi har av alver idag. I hans triologi Sagan Om Ringen beskrivs alverna som ett människolikt och mycket vackert släkte. De talar med melodiösa röster och är de mest begåvade av alla varelser.

Drag som i allmänhet förknippas med alver är att de är långa, vackra, starka och har höga kindben och, kanske viktigast av allt, deras långa spetsiga öron.

Jag älskar alver. De är nog mina favoritsagoväsen. Om de nu inte bor i hemlighet i någon skog, man vet ju aldrig….
De känns så visa och nära naturen. Jag skulle vilja vara en alv och därför klär jag mig som en i medeltidsinspirerade plagg med långa kjolar och huvor och långa ärmar.
Det enda som fattas är alvöronen ha, ha. ^__^

Vad tycker ni om alver?

53 svar

  1. haha jag blev chockad först när jag läste det. För de hade tydligen ”köpt” en buss och då skulle de leverera ut allt godis på så vis haha:P

  2. Haha det är väl tur att vi har olika smak, så att någon kan förbarma sig över hunden 😉
    Bilden på alven med brunt hår ser EXAKT ut som Dominika Peczynski!

  3. Tack 🙂

  4. Åk till Rhodos, där är det hur vackert som helst 😀

  5. vilket fint inlägg 😀

    alver är så vackra och fagra! håller med dig 🙂 älskar sagan om ringen!

    skulle du vilja ha alv-öron? om du fick operera.

    =)

  6. Haha, jag tror att man kanske blir lite hypokondriker när man hör om alla sjukdomar som härjar! 🙂

    Alver är hur vackra som helst, ska så småningom tatuera in ett par stycken. 🙂 Ritar lite smått då och då.

  7. Ja att den är! Ha en bra dag:)

  8. Oh alver! Blev lite kär när jag såg sagan om ringen triologin. Dom är så vackra.

  9. Man måste älska dessa söta alver, det finns ju onda med men ändå 🙂
    SV: Tackar 🙂 Tack det samma! 🙂

  10. Åh, alver! Så fina. Fina bilder!

  11. Hello tjejen förlåt att jag inte skrivit på länge. Mått kass…. Du kan jag få adressen av dig igen till alla dina bilder. Har bytt data och allt sådant försvann ju såklart!! Hoppas allt är bra med dig!! Kan du inte skicka några bilder till mig på lite coola kläder så jag kan scrappa lite om dem efter påsk, hade varit sååå kul. Kram kram

  12. Gillar också alver:)

  13. Hm.. alver förknippar jag med sagan om ringen och det där med att folk gör om sina örin.. det är liste läskigt tycker jag och jag har för mig att jag hörde någonstans att det inte alls är bra att göra så med öronen.. men som sagt, jag har för mig att jag hört det. Kan ha drömdet det också (;

  14. Älskar också alverna! Fastnade efter att ha läst Sagan om Ringen när jag var yngre… har läst att Tolkien hade oss skandinaver som modell när han ”skapade” alverna 🙂

  15. Kul läsning när man har svårt att sova 🙂 ja de flesta förknippar nog mest alver på det sätt som tolkien beskriver dom. Men är det verkligen alver tomten har till sin hjälp? de är ju mindre…kollade på wikipedia och det är som du säger, tomten får hjälp av alver…de finns tydligen i alla storlekar.

  16. Håller med dig om alvöronen 🙂 lagom är alltid bäst hihi 🙂

    gjorde mumintestet. blev oxå mumin! haha roligt det var 🙂

  17. sv: tack:D

  18. Jag håller med, alver är det coolaste väsen som finns. Framför allt såsom Tolkien beskriver dem!!!

  19. Tycker att de är fina!

  20. Alver är verkligen bäst. Själv ser jag dem ganska mycket åt det håller Tolkien skapade dem. Men även på mitt egna sett 🙂

    • Hej Elin!
      Jo, det blir nog ungefär så för mig med. 🙂 Tolkien har ju verkligen bidragit till den bild man har av alver. Fast jag tänker mig ofta alver med mycket större öron än de har i sagan om ringen av någon anledning… 😛

  21. Du kan ju alltid köpa latexöron, det har jag gjort ^^
    spelar skogsalv på ett lajv i somras =)

    • Hej Madelene!
      Ja, det är en bra idé. 🙂 Åh vad coolt att du lajvat som alv. Det måste ha varit kul!

      • ja det var väldans roligt ^^
        ska dit i år igen! 😀
        Lajvet är i Norrtälje, norr om Stockholm!
        Vi skulle behöva få dit flera tjejer! =)

      • Ja, det förstår jag. Vem vet, kanske kommer dit i sommar! 🙂

  22. Lajvnamn: ”Lugnet före stormen”
    Förberedelseveckan: Vecka 24 (14/6 -18/6)
    Lajvet: Vecka 26 (28/6 – 2/7)
    Område: Porshanken, Norrtälje
    Pris: Ej fastställt

  23. Skule gärna träfa en alv^_^,jag har faktiskt hitat en kurs i alviska(språket altså).Tänk om alver lär sig snenska i skolan?(hihihi).Jag kan faktiskt väldigt mycker om alver(och andra väsen).

  24. snenska=svenska

    • Hej LOLO LYKS!
      Ja, en alv vore riktigt kul att träffa. De är så intressanta.
      Alviska är coolt. Känner en som pluggar det. Ha, ha vore gulligt ifall alver pluggade svenska. 🙂

      • sök på alviska lexikon på google och tryk på resultatet längst upp, där finns kursen jag tar. Språket hetter Quenya(ett av alvspråken Tolkien skapade när han skrev sagan om ringen, quenya är ,tillsammans med sindarin, det största alvspråket i Tolkiens Midgård)

      • Hej Lolo!
        Åh, så spännande och coolt! 🙂 Tack för tipset!

    • Jag har även lite spetsiga öron;-)

  25. En isländsk sång om alver 🙂

  26. Jag har näst intill alvöron hehe. Dom är lite spetsigare än andras (men aboslut inte så som på bilden) och på ena örat saknar jag även den där ”böjen” längst upp som man kan pierca i. Jag tänkte inte speciellt på det förs min bästa vän en gång satt och kollade på mig och sen sa ”du ser verkligen ut som en alv med dom där öronen och du är så vacker!” Tack för en bra blogg! 🙂

  27. Jag älskar alver!!!!

  28. Hej
    Jag med !

    Jag alskar alver 😀

  29. dom är väl okej. kan du skriva lite mer om varför de har så långa och spetsiga öron?

  30. jag ÄLSKAR alver!!!!!!!!!!!!!!!!

  31. Vart kan jag hitta kurser i alviska i Stockholm? Skulle bli sjukt tacksam för svar!

  32. Jag har alvöron.. Nästan precis som Legolas i sagan om ringen filmerna! Har alltid kännt mig lite annorlunda och främad till den ”moderna” världen, som jag var född i fel tid typ.. Kanske jag har alvblod i mina ådrar? vem vet om det är möjligt?
    Intressant sida förestren, ska bookmarka och läsa mer senare!
    Namárië!

  33. Jag har hört att alver bara har fyra fingrar, är det sant tror du?

  34. Hmm…det finns manliga alver också va?

Kommentera

