Är månen egentligen ett ufo?

Jag förstår att överskriften är något av en chock för er. Men det är på tiden att allmänheten vaknar upp och inser att månen är ett ufo och inte en ost!
Okej, såhär ligger det till: I juli 1970 publicerade de två ryska forskarna Michael Vasin och Alexander Shcherbakov en artikel som påstod att månen är en farkost skapad av utomjordingar.
Få personer tog teorin på allvar då men 5 år senare skrevs boken: ”Our Mysterious Spaceship Moon” av Don Wilson. Hans bok var fylld av fakta som fick folk att börja ta teorin seriöst.



Månen är trots forskning och rymdfärder dit fortfarande ett mysterium.
Vi har inte ens en förklaring på hur den kom till. Än mindre hur den hamnade i sin bana runt jorden. Låt oss titta närmare på några av månens mysterier.
Efter att ha undersökt stenar från månen har de visat sig vara en billion år äldre en jorden. Men dammet som dessa månstenar låg i tycks vara en billion äldre än själva stenarna.
Något som gör det hela ännu mer skumt är att stenarna och dammets uppbyggnad är totalt olika. Det brukar annars vara så att dammet kommer från nedbrutna stenar runt omkring. Stenarna kommer alltså någon annanstans ifrån. Men var?
Man kan förstås förklara detta med att material från olika platser användes när utomjordingarna byggde månen och att deras material är mycket äldre än jorden är ju inte så underligt.

Månen har tre lager av berg. Konstigt nog är de tunga stenarna högst upp och de lätta längre ner. De material som borde vara längst in är på utsidan. Det finns ett överflöd av titan som är så stort att vissa forskare inte kan förklara det på något annat sätt än att det har lagts dit på något sätt. Men inget av det är ju underligt om månen är en byggd farkost.
Om jorden och månen bildades samtidigt, varför är då deras uppbyggnad så olika?
Om månen kom till långt ifrån jorden hur hamnade den då i sin bana?
Den enda förklaringen är nästan att månen byggdes av en intelligens långt från jorden som sen tog den hit.

Några av stenarna från månen har haft magnetism i sig. Det som är skumt är att månen själv inte har något magnetfält. Hur blev stenarna magnetiserade? Det kan inte vara från jordens magnetfält, för om månen kommit så nära hade den blivit förstörd av jordens gravitation.
Fast om månen är ett ufo kan den ju på sin väg hit passerat planeter och solar som magnetiserat stenarna.

Månen är väldigt torr och verkar inte ha något vatten. Eller? Den 7 mars 1971 sände en av våra maskiner på månen ett meddelande som sa att den känt av vatten. Var kom detta vatten ifrån? Enligt några forskare måste det ha kommit fram vatten ur månenes innandöme i en månbävning. Vilket bevisar att det måste finnas vatten någonstans.
Inte så konstigt att det skulle finnas vatten inne i ett rymdskepp men inte utanpå.

Det finns även några bevis för att månen är ihålig. Den 20 november 1969 skapades en falsk månbävning av Apollo 12. Månen vibrerade som en klocka i över en timme. Samma sak upprepades en tid senare och då fortsatte den vibrera i över tre timmar. Detta kan betyda att månen är ihålig eller har en väldigt lätt kärna.
Om den är en rymdfarkost så är det förstås inte så underligt, eller hur?

I en mängd gamla skrifter står det om tiden innan månen fanns på himlen och berättelser om folk som levt innan den kom. Kan det betyda att månen inte alltid funnits på himlen?

Vad tror ni?

Jag vill förresten be om ursäkt för att uppdateringen denna vecka har varit dålig eller, ja om sanningen ska fram, BOTTEN! Jag ber allra ödmjukast om ursäkt.

Kram Magic.

44 svar

  1. Det är är mycket intressant. Vet inte riktigt vilket jag tror egentligen.
    SV: Tack 🙂

  2. Sv: tack:)
    Hoppas du haft en bra vecka!(=

  3. Sv. tackar tackar ! Ja det är en intressant fråga det dära, min bror trodde altid som liten att det bodde utomjordingar på månen vart fall, eller han tror nog det ännu 🙂 Hoppas du får en skön fredagkväll!

    • du har rätt månen är ihålig .på månens baksida finns det ett stort hål som det kommer ljus ifrån och ufon har kommit ut den vägen.men det är en hämlighet så nasa har förbjudit att lämna ut något.det skulle bli upplopp här på jorden. men japan kina och ryssland vet om det så nu försöker dom att vara först . den som får kontakt med ufo folket kommer att ha världen i sin hand. jag har varit där. men det är hundra år sedan. zzz999..

  4. Njah, det du skriver låter spetakulärt, men jag håller fortfarande stenhårt fast vid att månen är en stenklot som lyckats hamna i jordens omloppsbana efter en krock med vår värld för flera miljarder år sedan. Vet inte ens om det påståendet är sant, men den låter rimligt och är den första teorin jag hört om månen. 🙂

  5. Fy sjutton vad spännande! Vi ska äntligen få läsa astronomi nu, det ska bli kul! 🙂

    Sv: Vísst är dom! 🙂 Ja, den är fin, perfekt vår/sommarjacka! 🙂

  6. hur ska människor ha levt innan månen kom om den är äldre än jorden? 🙂

  7. Hehe detta låter som en helt skum teori, faktiskt…Men man vet ju aldrig.

    Sv: Tackar ! 🙂

  8. Åh vilken rolig blogg! Kommer definitivt kika in fler gånger!

    Kram

  9. Jag älskar de vackra bilderna man alltid får se hos dig!
    Ha en härlig söndag!
    Kram

  10. Det är svårt att tro på att månen har något med ufo att göra men man vet aldrig.

  11. Nu fick jag något att grunna på…

    Du ska ju skriva när du har lust och tid, utan att känna så..tycker jag 🙂

    Kram

  12. sv: haha ja det var lite läskigt att bli väckt så 😛

    Måste bara fråga vart hittar du alla underbara bilder är det på deviantart eller? Dom är så fina 🙂

  13. HAHA. absurt tänkande, det du.

  14. Hahah, men shit vad coolt, hur kan månen vara äldre än jorden!? Shit, nu kommer jag vara misstänksam mot månen hela tiden, hehe.. :S:P

  15. Riktigt intressant läsning… du kan ha en poäng i det hela 😉

  16. Hahah ja det är bra. Där fick du mig att små skratta lite grann iaf =)
    God natt på dig vännen!

  17. Intressant inlägg och jättefina bilder som vanligt!

    Jag tror att jorden kan ha dragit till sig månen, efter att jorden skapat en så stark dragningskraft. Jag tror månen är en mystisk himlakropp, och antagligen inte ett ufo… Men vem vet?

    Sv: Ja Malmö är härligt. Ibland blir det så med hotellrummen, eftersom det är företaget som bokar hotellet… Men cafét/baren på hotellet var fint så när man satt där hade man överseende med rummet.

  18. Intressant.

  19. Jäklar! Det där hade jag ingen aning om. det var verkligen intressant att läsa om 🙂

    var hittar du allt egentligen! love it 🙂

    kramar! =)

  20. Gu vad intressant, jag älskar sånahära mysterier! Åh jag blev helt till mej nu, haha! 😀 har aldrig hört talas om detta innan! va mysigt!!! 😀 har du mer intressanta grejer att berätta? ska kika vidare på din blogg nu! 😀

  21. Detta har jag aldrig hört talas om, det låter lite för mkt sc-fi. Tror knappast att månen skulle vara någon ”förebild” för dödstjärnan. Jag tror nog att det är en stor stenklump, kul läsning 🙂

  22. Oj vilken skum teori, det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Men jag är oerhört dragen till månen, har alltid varit så för mig känns den mer som en himlakropp..

    svar: alvsminkning…vad kul! Du måste ju skaffa sådana där små söta latexöron 🙂 Jag skulle nog göra sminkningen i mycket silver, ljusblått eller lila som blandas med silvret. Ljus, ljus hy. Finns silverskimrande puder man köpa t.ex (även foundation).

  23. Månen kom till när jorden var väldigt ung och fortfarande ett brinnande klot. En meteorit av mars storlek kolliderade med jorden och slängde damm, sten och andra partiklar ut i rymden och pga jordens dragningskraft samlades allt damm ihop till månen. Det är så månen, enligt alla astronomer, sägs ha kommit till. Så det med att ”Vi har inte ens en förklaring på hur den kom till. Än mindre hur den hamnade i sin bana runt jorden.” stämmer inte..

  24. Hej Anonym!
    Det där är den teori jag också lärde mig.
    Även om det låter rimligt så är det inte det enda svaret. Det finns en hel lista med andra teorier om hur månen kan ha kommit till.
    Utom det du säger så finns det teorier om att månen är en bit av jorden som bröts loss av cetrifugalkraften och lämnade stilla havet efter sig som ett ärr.
    Andra säger att månen kom till långt bort från jorden och sen har fångats upp av jordens gravitation.
    Fast alla dessa teorier har sina frågetecken.
    Men om nu månen inte är ett ufo så tror jag också på den teorin du skriver. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i inlägget är att vi inte har ett säkert svar.

  25. Tja, man vet ju inte vad man ska tro. Först det här med ost, sedan något om att rymdstenar pressats ihop. Nu detta.

  26. Jag tror att de som skapade månen sedan skapade jorden. Och att månen var en tillfällig boplats, och att det inte finns något liv där just nu. Kanske används den som boplats av förbipasserande? Det vill iaf jag tro. 😛

  27. kanske bor det utomjordingar i månen? jag menar, istället för att bo utanpå sin planet som vi gör, kan man kanske bo inuti?

    Hmm..

    • Hej Maja!
      Ja, jag tror det. Det känns som en möjlighet i alla fall. Älskar verkligen hela ”månen är ett ufo”-teorin. Kollar alltid misstänksamt på månen nu för tiden… ^_^

  28. Här kommer tre tips om månen som ni nyfikna kan följa upp och lära mer massvis.

    Tips 1. Få tag på och läs boken ”Who built the Moon”? Vet inte om den finns på svenska än dock.

    Utdrag från en intervju med en av författarna Christopher Knight. som jag översätter lite halvdant här.

    Månen är väldigt nära jorden och är sedan länge klassat som en av de konstigaste objekten i universum. I boken listas många av de anledningarna till att den är så konstig, bland annat det faktum att den har ingen fast kärna som alla andra planetliknande objekt man observerat. Den är antingen ihålig eller har en extremt låg tyngd inuti. Något som också är skumt är att månens massa i huvudsak är lokaliserad vid ett par punkter precis under ytan som har orsakat problem för närliggande rymdfarkoster genom åren.

    En av de sjukaste sammanträffandena är att månen är exakt 400 ggr mindre än solen och samtidigt är den exakt 400ggr närmare jorden vilket innebär att månen och solen ser ut att vara exakt lika stora på himlen. Detta skapar fenomen som solförmörkelse. Många tar det för givet, men det har också kallats ett av universums största sammanträffanden. Månen speglar dessutom solens rörelser genom att stiga upp eller ner på exakt ställe vid horisonten som solen gör vid motsvarande solstånd. Det finns ingen anledning att månen ska följa solens rörelser på det här sättet och det är och det är bara ”meningsfullt” för en människa som står på jordytan.

    Läs mer i en intervju på denna länk:
    http://www.newdawnmagazine.com/Article/Who%20Built%20the%20Moon.html

    Tips 2: Se filmen ”They Live” från 1988 av John Carpenter. Skräck/Sci-Fi/Action m.m. Om vi förutsätter att månen är skapad och medvetet placerad här, varför undrar man då? Denna film ger en väldigt klar bild av hur det med all säkerhet ligger till. Enda skillnaden är, (ursäkta om jag spoilar något), att när ni ser filmen så måste ni tänka er att antennen/parabolen som ni kommer få se i, istället stod på månen: Då kommer vi förmodligen väldigt nära verkligheten kan jag lova. Hela filmen finns i skrivande stund på youtube i 9 delar tror jag det är. Bara att skriva ”they live part” och börja titta.

    Tips 3: Följ David Icke’s forskning om Månen som han tar upp i hans senaste bok: ”human race get of your knees – the lion sleeps no more”. Sök på David Icke och Moon Matrix på youtube eller andra ställen så får du fram mycket spännande information. Ett konkret exempel (så länge länken fungerar) titta här –> http://www.youtube.com/watch?v=TgWqCDdz33Y <– Det är del 3 av 6, fem minuter in i klippet och framåt vidare delar förstås. Hela intervjun är bra för övrigt.

    Min egen korta kommentar till allt detta lyder såhär: forskarna påstår att månen från början skapades genom att ett stort objekt, t.ex asteroid, krockade med jorden när den var ung och en stor bit av jorden slungades upp i rymden men med jordens dragningskraft hölls den kvar i omlopp och sakta men säkert bildade månen. Sen påstår de även att månen en gång i tiden låg extremt nära jorden och att den nu år för år flyttar sig längre och längre ifrån jorden och till slut kommer den helt att lämna jordens omloppsbana. Vi pratar om många år, men ändå. Om det stämmer skulle det isåfall innebära att dessa geometriska sammanträffanden med jorden och solen, enbart inträffar under ett visst antal århundraden låt säga, då detta avstånd vidhålls…. Vi ska alltså tro på att alla dessa sammanträffanden bara är en slump som vi just i denna stund gör att vi upplever solförmörkelser osv. Så för x antal år sedan så var det alltså inte så och om x antal år i framtiden kommer alltså månen vara längre från jorden och solförmörkelser bara ett minne blott?

    Nej, story håller inte. Det finns inget liknande som vi kan observera i universum och sammanträffandena är alldeles för otroliga för att vara naturliga. För att inte tala om hur sjuk nära månen ligger jorden. Titta på andra planeter får ni se vilket avstånd de månarna faktiskt håller. Nä, "månen är så j*vla fejk!" slutcitat! =)

    • Åh så många bra tips och länkar! Tack så jättemycket! Ska kolla upp allt du skriver om. Är ett stort David Icke-fan btw. 🙂 Har dock inte läst den senaste boken men önskar mig den. Var på ett av hans föredrag i Göteborg och det var fantastiskt.
      Men tack så mycket! 🙂 Var riktigt kul att få din kommentar. Ska kolla upp allt du skriver.

  29. Intressant :O Man får väl skicka upp en borr till månen som borrar sig ner i den och tar reda på vad som finns där nere 😉 Kanske gräver vi oss ner till kontrollrummet där aliens sitter och blir förvånade över denna borr som undgått deras övervarkningssystem :p eller så kommer vi till deras fikarum där de sitter och läser tidningar från jorden och skrockar åt ufo-artiklarna medans det äter bullar lr annat gott 😉

    Månen kanske är en sorts utomjordisk bas och därifrån kommer alla ufon som syns 😉 Undrar vad som är så intressant med jorden för aliens :p

    • Hej Legenden!
      Ha, ha det vore verkligen en cool upptäckt. Dock tror jag inte aliens äter något så gott som bullar. Snarare typ DNA eller något konstigt…. 🙂
      Hmm, vad som är så intressant med jorden för aliens? Jag? He, he 😀 nej, det är säkert hur människan utvecklas så snabbt och blir mer och mer teknisk men ändå inte vill acceptera de bevis vi har för aliens. De vill se hur lång tid det tar för oss att fatta 😉

  30. När jag började läsa trodde jag det var ett skämt men det verkar vara trovärdig fakta. Tänk om det kan stämma som man sett i olika filmer att det bor en hel civilisation innuti månen. Eller är det ett slags högkvarter för ailiens som vill utforska jordens liv? Eller har de bara lämnat månen där den är? Men den stora frågan är:
    VARFÖR???
    Varför är månen där den är och varför är isåfall rymdisarna intresserade av jorden? Varför?

  31. intressant… jag har alltid trott att månen bara var en måne och inget annat. men du har fått mig att tänka om. jag menar vart ska annars all titan komma från? men om nu månen ÄR en måne så är det väll ganska dumt om vi borrar i den. jag menar om vi borrar i den och det är en måne så kanske det typ rubbar ballansen och får den att störta mot jorden. vem vet det kanske händer om vi har otur.

    • Hej Julia!
      Ha, ha bra att jag kunde få dig att börja ifrågasätta månen. Det är spännande det där verkligen…. Undrar just vad man ska tro…
      Det är nog ingen risk att balansen ska rubbas för att vi borrar i månen. Den är så stor. Men aliens där inne i den kanske blir arga? 🙂

  32. så jävla tragiskt! -.- månen kom och krachade in i jorden och förstörde som fan för jorden i början de va en sjukt stor kollition. kolla youtube…

    • Hej Torkel!
      Jag tror jag har sagt detta i någon kommentar högre upp. Den teorin är bara en av flera och det finns forskare som inte håller med om den.
      Det finns fortfarande en hel del frågor om vår kära måne.

      Sen om den är ett ”UFO” är bara en rolig teori som inte ens jag vet om jag tror på… Men det går inte att förneka att det är fantasieggande! 🙂

  33. Hahahah månen ett ufo det kan man vissa bevis på tusentals olika sätt att det är månen om man kollar på vetenskapens värd så kommer vi dö av månen efter som det flyttar allt längre och längre bort men ett ufo skulle inte tro det och det här är jag 99,99% säker på att månen värkligen inte är ett ufo det är som jorden en stor rymnd sten som har hamnat i jordens rotationsbana en sten inget ufo 😀

Kommentera

