Hemlig värld under Tokyo?

Tror ni att det finns ett hemligt tunnelsystem och kanske till och med en hel underjordisk stad under Tokyo?
Journalisten Shun Akiba vet i alla fall att någonting döljer sig under staden.
Shun var journalist och rapporterade från Bagdad under Kuwaitkriget.
1996 bestämde han sig för att dra sig tillbaka från journalistyrket och bli författare. Han skrev en roman kallad ”Director´s cut”. Shun trodde aldrig att han skulle gå tillbaka till journalistiken men så hände något som fick honom att ändra sig.



I en antikaffär hittade Shun en karta över Tokyo. Där upptäckte han att två tunnelbanespår som korsar varandra på nya kartor var parallella på den äldre kartan.
Shun började forska mer om tunnlarna och hittade ett flertal underliga saker.
Hans forskning resulterade i boken: Imperial City Tokyo: Secret of a Hidden Underground Network. I vilken han redogör hur tunnelsystemet skiljer sig från de officiella kartor som finns.

Ovan: Shun Akiba själv.

Han skriver bland annat om hur det finns ett hemligt underjordiskt komplex mellan Kokkai-gijidomae och premiärministerns bostad.
Och om man åker med Ginza tunnelbanan från Suehirocho till Kanda säger Shun att man kan se många mystiska tunnlar som leder från huvudspåret. Ingen av dom finns utsatta på kartor.
Om man åker mellan Kasumigaseki till Kokkai-gijidomae så finns en mystisk tunnel som viker av till vänster. Den är inte heller utsatt på någon karta.
Inte heller i konstruktionsritningarna för tunnelbanan.
Och detta är bara några få underligheter.
Diet-biblioteket har 8 våningar under jord. Alla är stängda för allmänheten.
Tokyo sägs ha 250 km tunnlar. Enligt Shun så är det snarare 2000 km.
Vad döljer sig där egentligen?

Allt detta är ju otroligt spännande. Man tycker ju minst att det borde stå om det i tidningarna, göras program om det och folk borde ropa ut det på gatorna.
Men trots Shuns bok och efterforskningar så vill ingen veta av hans historia.
Han kan inte få tidningarna att recensera sin bok och ingen vill intervjua honom eller skriva något om det hela.
Detta får Shun att undra om han är något på spåren och att en konspiration försöker tysta ner honom.

Vad tror ni om denna historia?

35 svar

  1. Oj, det låter häftigt! Du får nästan ta och åka dit för att kolla läget. Kanske får vi en rapport på bloggen så småningom? 😉

  2. Vad spännande! Vad konstigt, undrar varför det finns så många fler tunnlar! Vad är det i dom? Gjorde man kanske bara för många tunnelbanetunnlar? Konstigt att de inte används!

  3. Allså jag måste fråga. Vart hittar du alla dessa underbara bilder du lägger in i dina inlägg. Jag söker några fantastiska bilder på vampyrer. Lite mystiska, mörka och så där. Gärna free så jag kan använda dem i en design till syster yster. Kan inte du hjälpa mig med några länktips?

  4. Glömde kryssa i rätt ruta så du får min bloggadress men du vet väl vem jag är? 😉

  5. Oh, jösses vad läskigt. Och spännande!

    Sv: Eller hur, dom är så fina! =)

  6. Historien verkar mycket intressant! Man kan verkligen fråga sig varför det finns så sjukt många tunnlar där under staden.. för det tvekar jag inte en sekund på. Om det t.o.m. har upptäckts tunnlar som inte är utmärkta så borde någon verkligen ta sig i kragen och undersöka det. Se vart de leder och vem som byggde dem från början..

  7. Under ytan.
    Där finns nog ett och annat…

    Trevlig helg!
    / Imagine

  8. jag är en sån som tror på sånt!

    svar: ja, jag älskar oxå photoshop 🙂

    ska bli spännande att få läsa din bok när du blir klar!

    kram!

  9. Det där lät ju jättespännande! Den boken skulle jag gärna läsa. Tack för tipset!

    Kram

  10. Sv: Badminton är riktigt kul =) Det är en sån här sport som jag verkligen kan komma upp i tempo med. Hoppas och studsa som en tok även om jag är riktigt trött.

  11. Så spännande! Det finns säkert mycket under jord som är hemligt inte bara i Tokyo. Men vilka byggde dessa tunnlar och vart leder de? Måste vara superhemligt eftersom ingen vill recensera Shuns bok. Vore hans tunnlar endast fantasier skulle väl media dementera tunnlarna. Men nu bara tiger de… Knepigt.

    • Såvitt jag ser det så är det så att om media håller tyst så så är något mysko på gång!

  12. Men jag tror att jag har hört om att det är någon som har lyckats med att skapa guld. Någon forskare. Att man hade tagit bort en elektron från ämnet som har atomnummret över guld. Väldigt svårt, men möjligt. Men jag vet förstås inte säkert, det är bara något jag har hört.
    Kram

  13. Coolt , väldigt mystiskt och konstigt…

    Tack för en bra blogg!

  14. Det kan vara en konspiration, eller så ser han saker som egentligen inte har någon bettydlese. Lite mystiskt är det dock ändå allt.

    sv: Tackar

  15. tack så mycket!:)

  16. wow en hemlig ”stad” det vill vi tro på det är sånt som är kul att fantisera om 😛

    Ja 13 är en tur dag =) det var en bra dag då kommer jag ihåg =) Pole dance verkar verskat grymt eller hur. Jag få se om jag börjar träna det sen när jag flyttar till Göteborg i framtiden 😉

  17. Det tror jag gärna på. Så spännande…

    🙂

  18. Det låter intressant men svårtt att tro att det är sant.

  19. Hello girlie 🙂

    hoppas du haft en underbar helg! =)

    väldigt intressant ämne du skrivit om. hemliga tunnelbanor. jag tror absolut på det. spännande. det finns så mycket som myndigheterna gömmer för oss ”vanliga” människor.

    =)

  20. Visst är det en intressant historia, men det finns faktiskt tidningar som har skrivit om den:
    search.japantimes.co.jp/member/member.html?fl20030301a1.htm

    Förmodligen är det väl fråga om någon slags militära anläggningar. Japan har ju varit i krig med många länder och har väl en del gamla fiender bland sina grannländer.

  21. Spännande läsning, har aldrig hört talas om detta, men är det inte ganska vanligt att storstäder har övergivna gångar under sig, fast kanske inte lika nertystade som tokyo

  22. Jag gillar tanken på en underjordisk stad! Kanske är det där alla anime-figurer bor? 😀
    Jag skulle verkligen vilja utforska mystiska tunnlar, men inte med tåg i. :/

    Min gissning är att de kanske byggts ifall ett nytt världskrig skulle bryta ut – eller typ atomvapenskrig. Då vore det ju en enorm fördel om regeringsfolk (och andra som tar beslut) kan ta sig runt i säkerhet och gömma sig om det behövs. (Och kanske de också kan använda tunnlarna för att rädda ”vanligt” folk om det är så mycket tunnlar?)
    De som tänkt skriva om boken kan ju i många fall ha försökt få kommentarer från regeringar och kanske då blivit hotade om att inte rota. Om man har det som en säkerhetsgrej så vill man ju att det ska vara hemligt!

    Om det blir ett atomkrig så vill iallafall jag vara i Tokyo! Då kanske man får se om de byggt en hel stad därnere! 😀 (Jag är ett stort fan av Fallout-spelen som utspelar sig efter ett atomkrig där de som haft råd har flyttat ner i underjordiska valv. :))

  23. Intressant! det här hade jag aldrig hört om tidigare.

  24. hemliga underjordiska tunnelsystem . det finns idag över 200 sådana system varav 2 är i norden . dess existens är igentligen inte hemligt men dess syfte är.
    något väligt förbluffande är det faktum att usa byggt en tunnelbana som går över hela usa med tåg som kan köra upp till 400km/h

  25. Oj vad intressant! Blev väldigt nyfiken nu, måste läsa mer om det! Det är säkert något slags säkerhetssystem, eller så är det i tunnlarna alla superhemliga topp möten äger rum… Eller någon slags forskning som egentligen är olaglig. Fantasierna avlöser varandra 🙂 Har precis hittat till din blogg och kommer fortsätta följa den! Ha det bra och fortsätt skriv!

  26. Det finns ju inte bara såna tunnlar i Tokyo. Även i paris och såklart USA. Tror även det finns såna tunnlar i sthlm. Jag stör mig fortfarande på den här jordskalvet som hände för ett par år sedan. Hörde lite på nyheterna sen nästa dag pratade dom inte alls om det. Konspiration, tror jag. Militä och area 51… eller ja, regeringar som vill tysta ner som vanligt.

    http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_532693.svd länk om paris. Under paris vilar det runt 6 miljoner parisare. Så dom här tunnlarna som ingen riktigt vill prata om, ja… dom kan väl dölja en hemlighet eller två. Riktigt intressant…

  27. vet någon var man kan köpa hans bok? tacksam för svar ❤

    • Hej Linn!
      Har sökt en hel del efter den själv. Vill väldigt gärna läsa den jag med. Men tyvärr har jag inte hittat den ännu.
      Men jag letar på och lovar att säga till i bloggen om jag hittar den någonstans.
      Sorry att jag inte kunde vara till mer hjälp nu.
      Ha det bra!
      /M

  28. kanske bor aliens där nere? 😉

  29. Vad läskigt! Nu börjar fantasin flöda fram. Kanske finns det spöken eller något annat där nere. Och varför vill ingen ha med hans bok att göra? Allt är ju bara så mysktiskt. Kanske det finns någon hemlig orginisation där nere eller vad finns där???????????????? Jag får ju nästan huvudvärk av alla frågor jag ställer mig om detta =P

    • Hej Rebecka!
      Ja, det är skumt att ingen vill ha med boken att göra. Det gör allt ännu mer underligt.
      Spöken, aliens, hemlig oraganisation…. AH! VILL VETA! >_< Man får verkligen huvudvärk av alla funderingar!

  30. vem vet det kanske finns ett helt underjordiskt system djupt där nere under jorden och då menar jag inte bara i Tokyo utan i hela världen. unde5rjordiska tunnlar som sträcker sig som ett spindelnät runt hela jorden. när jag och en kompis var i min kompis sommarstuga mitt ute i ingenstans så hittade vi en lucka under en sten som var låst men locket var ett galler så man kunde se ner och tunneln var jättedjup. vi pratade med hennes pappa och han sa att det väll antagligen var något gammalt avloppsrör men vem vet?

    • Hej Julia!
      Spännande! Luckan ni hittade kan ju också ha varit nån gammal millitär anläggning. Jag och några kompisar var vid en stor sån anläggning ute i skogen med massa tunnlar som inte används längre. Jag vågade inte gå så långt ner dock… ^^
      Men jag gillar tanken på ett nätverk av tunnlar under jordens yta. Vilken hemlighet. Tänk om det är så….

Kommentera

