Anden i glaset.

Anden i glaset har säkert många prövat på. Det är en metod för att få kontakt med andar.
Man ritar upp A till Ö, 0 till 9, Ja, Nej och Vet inte, samt Start och Slut.. på ett stort papper. Sen tar man fram ett glas (helst av kristall och utan fot) och värmer det upp och ner över ett ljus. Sen får en person fråga en fråga tyst in i glaset och så ställer man glaset där man skrivigt start på papperet.
Alla deltagare sätter varsitt finger på ovansidan på glaset. Sen är det tänkt att någon ande i rummet ska flytta glaset till ja eller nej eller bilda ett ord eller mening till svar. Man måste inte använda sig av ett glas. Man kan även använda en pekare av trä. Men då måste man hitta på ett nytt namn på det hela…



I stället för att rita på ett papper så kan man använda sig av en ouijabräda.
Som den på bilden ovan. Den ritades 1892 av amerikanen William Fuld.
Ouijabrädan blev snabbt efter sin skapelse väldigt populär och använd och är än i dag.
Många medier anser att de flesta som gör anden i glaset inte tar det på allvar och saknar respekt för andevärlden. Man bör ha respekt och ta det på allvar om man gör det. Annars känner andarna att man är oseriös och skojar med en tillbaka. Eller så lockar man till sig demoner och onda makter.
Därför bör man rena rummet efteråt eller innan man börjar ”slå en cirkel”.
Alltså tänka sig att man är omgiven av en skyddande cirkel eller sätta ut ljus i en cirkel runt sig. Som man löser upp när man är klar.

Många skeptiker säger att anden i glaset bara är inbillning. Att någon i gruppen lurar de andra deltagarna genom att själv flytta glaset eller att någon gör det undermedvetet. Många påstår att om man väldigt gärna vill få ett ja så får man det svaret eftersom man utan att förstå det puffar glaset i den rikningen.

Vad tror ni om detta?

Har ni prövat själva någon gång?

104 svar

  1. Jag har provat detta själv och frågade rätt simpla grejer till ”anden” som de andra i rummet ändå inte kunde ha en aning om, och svar fick jag. Rätt svar dessutom, så ja… jag tror lite på det.
    Det jag tänker på är ouijabrädor. Var går de att köpa idag?

  2. Jag har provat det. Men jag undviker det nu för tiden för det kan ju locka till sig ”fel” energi. Man får be om en ande från ljuset och vara försiktig om man ska göra det, och verkligen be anden lämna en när man avslutar. Jag har inget emot anden i glaset alls.

  3. Tack så mkt 🙂

    har provat det där några ggr, men vet inte vad jag ska tro. om det verkligen är en ande som flyttar glaset eller om det är nån som fuskar *s* men lite läskigt är det allt.

  4. Hoppas ni får en bra stund på stan =)
    Kramis

  5. En ganska oskyldig lek. Jag var däremot på en ”riktig” andeseans för en tid sedan som jag redogjort för på min blogg http://itiden.bogg.se Den kanske ni har intresse av att läsa och kommentera.

  6. Oj, anden i glaset gjorde jag i massor när jag var yngre.. och ibland häpnade man.

    Kramar till dig och man ska nog vara försiktig med alla former av energier..

  7. Sv: Tack!! 🙂

    Anden i glaset, har jag faktiskt aldrig prövat. På ett sätt, tycker jag att just att hålla fingrarna på glaset, borde kunna undvikas, för det är därför man tror att någon kan flytta på glaset, vilket någon oxå kan, om personen luras. 😉 Men jag har hört så mycket historiet om det, & jag tror på andevärlden, så joo, jag tror nog ändå. Men det känns lite läskigt bara, efter vad så många berättat. 😉

    Har du prövat? 🙂

  8. Hej! Det var längesen! Jag har bytt webbläsare och därför försvann alla mina rss flöden (inkl din blogg!) men nu är jag tillbaka igen efter ditt besök!

    Anden i glaset har jag aldrig vågat mig på men jag har hört skrönor om det, att folk blivit rivna i ansiktet och sådana saker..

  9. Har aldrig provat men skulle verkligen tycka det vore roligt 🙂
    SV: Tackar 🙂 Provet gick bra 🙂

  10. Självklart, men det är snart 20 år sedan…skriver ett inlägg om det!

  11. Har inte provat det ännu. Det är samma med tarot kort ställer du en fråga utan att ta den på allvar så blir svaret därefter.

  12. Jag testade detta när jag var barn, och i nedre tonåren. Men tycker nog ändå att man ska vara försiktig, då man inte vet exakt ”vad” man kan dra till sig.

    Kom in en sväng till mig är du snäll. Jag har någonting där till dig! 😀

    Kramiz! / Rozie

  13. anden i glaset är ruggigt spännande..tror jag spelade det en gång när jag var yngre.

    skulle vilja spela d igen..undrar om man skulle våga sig på d ensam..kissar manväl på sigom glaset skulle börja flytta på sig haha

    det med nära döden upplevelse: så fascinerande. jag tror alla människor består utav en slags energi..det vi kallar för själen..den lever vidare efter vi dör.. 🙂

    =)

  14. Jag har en ouija bräda hemma som min pappa köpte för många herrans år sen i USA… visst det har hänt skumma saker i samband med den, men jag förtränger sånt.. jag har otrolig respekt o är helt enkelt rädd för det övernaturliga… samtidigt som det är så jäkla spännande!

  15. Jag har testat. många gånger va vi inte så seriösa och det funkade inta alls. men en gång var det riktigt läskigt.
    En gamal kompis till mej berättade att hennes mamma hade kört det och de hade frågat om de fick se djävulen och en person hade sett honom i ett hörn av rummet…

  16. Jag tror vi testade det där på en lunchrast när jag var i 12-års åldern. Men jag minns inte att det hände något. Precis som du skriver så har jag också hört att medium avråder från att testa sånt här. Jag skulle själv inte vilja pröva. Känns lite som att utmana ödet. Något jag inte vill göra med tanke på de erfarenheter jag har…

  17. Har kört anden i glaset några gånger. sist på en efterfest hos en kompis. Men inget hände. En rörde på glaset och alla var trötta =)

  18. Hej, jag har suttit här och läst lite om anden i glaset.
    När jag var liten, typ i mellan och högstadie ålder så lekte vi alltid detta.
    Det som händer med glaset är att man har ju glaset upp och ner vänt ovanför värmeljuset (så jorde vi alla fall) detta gör att värmen i glaset gör att den flyttar sig automatiskt när den känner motstånd, alltså fingret.
    Detta betyder inte att jag inte tror på andar för det gör jag och har sett oförklariga grejer många gånger,men jag skulle rekommendera i så fall Ouija brädan. den fungerade på ett helt annat sätt och jag måste säga att jag blev så rädd att jag aldrig gjort om det pga saker som hände den kvällen.
    tack för en bra blogg.

  19. Hej! justme!

    Tack själv! Vad roligt att du gillar min blogg! ^__^
    Det gör mig glad. Det där med värmeljuset låter logiskt och förklarar nog en del. Du har rätt, Ouija bräda ska det vara! Jag ska erkänna att jag faktiskt aldrig prövat för min mormor berättade så hemskt om svar hon och kamrater hade fått när hon prövat som liten. :-O Det avskräckte mig totalt. Men jag kanske testar någon gång. Om jag är med människor som tar det hela på alvar och känner en bra atmosfär i rummet. Jag vill inte stöta på någon ond ande. 🙂

  20. jeg tycker ett dettte her e leskigt

    • Hej Olga!
      Jo, det är sant. Anden i glaset känns som något som borde tas allvarligare än det gör.
      Tror att de drar till sig ”skojfriska” och onda andar.

  21. jag och några kompisar prova det förut, ingen jag gör om efter allt som hänt!!!

    • Hej Elin!
      Jag vågar inte ens pröva en första gång efter alla läskiga historier jag hört om anden i glaset…
      Men din kommentar gör mig nyfiken! 🙂 Vad hände när du och dina vänner testade?

  22. Hej!
    Intressant inlägg!

    Jag har aldrig testat det, men skulle vilja det.
    Jag tror dock inte att jag är rädd för att testa eftersom jag tycker att det är så spännande med sånt.

    Jag skulle även vilja veta vad de andra som har komenterat och skrivit ”jag tänker aldrig göra om det pga det som hänt”, va är det de har varit med om egentligen?

    Och kan du inte vara snäll och skriva lite om Ouija brädan också? 😀

    Tack/ Noar

    • Hej Noar!
      Tack! ^_^
      Ja, det tycks vara många som har dåliga erfarenheter av saker de varit med om när de ”lekt” med sånt här.
      Min mormor berättade för mig att hon prövat när hon var liten och de hade fått ganska skrämmande svar.
      Det verkar som att sånt här mest drar till sig onda/busiga andar. Så om man testar bör man vara försiktig och om man får höra något negativt ska man nog försöka ta det med en nypa salt.
      Jo, jag kan absolut skriva något mer om ouija brädan. 🙂
      Ha det bra!
      /M.

      • hihi. jaa, jag pratade med min store bror om det för en stund sedan faktiskt. Han älskar också sånt, så han hade testat det på lite olika sätt, och han gav mig den mest logiska förklaringen.

        Han sa: Andar eller spökar är ett fel med tiden som gör att vi kan se då tiden. (det var det jag skrev om till dig en gång. 😀 ). När man kör Anden i glaset så koncentrerar man sig och de andra samtidigt, vilket gör att det blir extra bra att få kontakt med då tiden (eller va vi kallar andevärlden). Men det är inte anden som rör glaset!! Vi får signaler till våra hjärnor, den signalen är svår att tolka som en vanlig signal, och därför använder vi pappret eller brädan med bokstäverna och glaset. Genom att hålla fingrarna på glaset så koncentrerar alla deltagarna sig på samma ska, och det e här det börjar hända grejer! för den som har fått signalen kommer få den genom kroppen och ut genom fingret som man har på glaset. Så brädan tolkar signalen som vi inte kan tolka direkt i huvudet, men det är egentligen våra hjärnor som klarar detta.

        Detta var bara en teori. Men ingen vet fortfarande hur det funkar egentligen. Men jag tyckte att det va den mest logiska av alla. 😀

      • Hej igen Noar!
        Ja, jag tror att det kan ligga mycket i den teorin faktiskt! Du har rätt i att det känns logiskt.
        Tror att det är mycket lätt att komma i kontakt med dåtiden på det sättet. Allt händer väl egentligen samtidigt fast på olika nivåer. När alla koncentrerar sig på att få kontakt som vid anden i glaset är det rätt självklart att man blir mottaglig för budskap från dåtiden/andevärlden.
        Ja, det är ett intressant sätt att se spöken som bitar av passerade tider. Men om det är möjligt att komma i kontakt med dåtiden så tror jag också att vi lika väl kan komma i kontakt med framtiden. Vad tror din bror om det? ^_^
        Det kan ju förklara framtidsvisioner och sånt…
        ja, intressant att fundera över olika teorier hur som helst. Nu tror jag själv på spöken så därför tror jag att det kan röra sig om dödas andar ibland med. 🙂

  23. Hej igen! 😀

    Ja det tror jag med faktiskt!

    Jag frågade faktiskt han om man kunde ta kontakt med framtiden också. och han sa ja, det gäller bara att lära känna sig själv först och utväckla det på rätt sätt så kan man genom Anden i glaset få reda på framtiden.

    Det som är intressant är att det finns så många teorier om det att man inte vet va som är sant o va som är mindre sant. Och det är det som e så spännande, man vill ju själv vara med om något sånt för att veta vad man ska tro på. 😀

    • Hej igen, igen! 😀
      Roligt att du frågade honom! Ja, det är nog så att det är lite mer komplicerat att kontakta framtiden.
      Men om man känner sig själv och utvecklar det på rätt sätt som din bror säger så tror jag absolut att det går.

      Jag det är spännande med olika teorier. Det är i alla fall en sak som är bra med att inte veta säkert: Man kan tro på många olika förklaringar samtidigt. 🙂

      Ha det bra!

  24. Läskigt med andar, ;P

    • Hej Angelica!
      Ja, man ska ha respekt för dem. Men jag tror att andar i allmänhet är vänliga och inte intresserade av att skada oss.

  25. har du gjort anden i glaset ? , vad hände :> ?

    • Hej Olge!
      Nej, jag har aldrig vågat. ”_” Min mormor gjorde det och fick väldigt hemska svar och efter att ha hört hennes berättelser blev jag för rädd för att testa.

  26. har kört det flera gånger, och det fungerar verkligen.
    har kört tillsammans med vänner som jag vet är seriösa, vi har fått svar på saker om framtiden som
    sedan har hänt, sånt som vi absolut inte skulle
    kunna veta.
    helt fantastiskt egentligen, för om man verkligen är
    seriös så fungerar det!

  27. anden i glaset tror jag på. vi viskade frågor men den som viskade hade aldrig isitt finger på glaset o de andra hörde inte men svaren stämde.. om nu den som pratade inte ljög om att det stämde.

    jag frågade även tre månader innan jul om en viss julklapp som ANDEN sa att jag skulle få och det fick jag.

    efter att leken gick ur spel o vi tyvärr började fråga om anden gick glas sönder… läskigt!!

    en annan gång då vi bad hoom visa sig såg vi en skugga.. efter det kör jag inte det mer… mkt respekt o känner mig dum som lekte så med det som barn. =)

    • Hej igen Linna!
      Låter som en bra anden i glaset metod. Svårare för någon inblandad att fuska då.
      Fy, vad kusligt med glaset som gick sönder!
      Nej, det är verkligen något man måste vara försiktig med.

  28. Hej Jag körde anden i glaset när jag var mindre med mina vänner i ett mörkt tvättrum. Vi var helt allvarliga men det spårade ut efter en tid När vi frågade om han Kunde visa sig. Men Det hände en märklig sak.. Alla dom fyra tvättmaskinerna som är i rummet startades Och vi såg ett litet barn med Läskiga ögon bakom Dom 2 mittersta tvättmaskinerna. Sen trodde vi alla att det var en liten unge som skojjade med oss så vi tog inte det på stort allvar. Så vi frågade hur gammal han va. Och svaret han gav oss var att han är 172 år gammal… Sen Så ville min kompis skojja så han frågade Om Anden var bög.. Och då sprack glaset och allt glas kom på han i ansiktet. Och det har faktiskt hänt kusliga saker för alla oss efter det… Så jag tror att ingen borde skojja om det, om ni verkligen ska köra anden i glaset….

    • Hej Kasim!
      Hu vad läskigt! Jag tror att du har fullkomligt rätt! Anden i glaset är verkligen inget att leka med.

    • Ne anden i glaset är verkligen inget att skojja om, Jag och min bror körde det ofra när vi var små i ett litet badrum helt själv. En dag så frågade min lille bror när han skulle dö, Och glaset for åt alla håll vå sprang ut från rummet och efter det så kände vi båda oss förföljda hela tiden, som att någon satt bakom en och kollade en hela tiden. När man gick ute själv på kvällarna kändes det precis som att någon jagade en så ibland så kunde man ba få för sig att springa utan vidare. jag avråde då alla oseriösa att köra anden i glaset.

  29. jag och några kompisar prövade det, förra eller förrförraåret på halloween, och det funkade.
    ska pröva snart igen men måste hitta ett nytt ställe att vara på pga mamma inte låter oss ha det hemma för att hon är rädd för det..

  30. hej ! Jag och mina kompisar spelade anden i glaset igår. många gånger fick vi svaret ”8 kanske”. vi fick det flera gånger och till olika frågor.. men vi frågade en gång om anden var med oss och då fick vi det svaret. vet du vad det betyder? eller betyder det inget speciellt ?

    • Hej Sofia!
      Hmm, mystiskt. Eftersom ni fick samma svar en massa gånger så känns det ju som att de borde ha en särskild betydelse.
      Om man funderar över just siffran 8 ur ett symboliskt perspektiv så står 8 för hemlig visdom, livskraft och även medvetande som både är på det fysiska och spirituella planet. Kanske ville spöket förmedla hur den kan gå mellan de fysiska och spirituella världarna?
      8 är även en symbol för återfödelse. Därför skulle man även kunna tolka det som att den ville förmedla att den kommer återfödas eller har levt flera liv.
      Men när ni frågade om anden var med er och den svarade ”8 kanske” skulle jag hellre vilja tolka det som att det var 8 stycken själar i rummet ni var.
      Ja, det är svårt för mig att säga exakt vad den menade… men jag jag hoppas att mina funderingar var till någon nytta i alla fall. ^_^

  31. Hej, igår spelade vi anden i glaset hos mig, min kompis förolämpade andarna, nu e de kvar i huset, och nu säger hon att dem vill skada mig och min familj, stämmer detta och om det stämmer snälla hjälp mig, jag har hört att man kan rena rummet, hur gör jag?? Jag vill verkligen inte skadas pga min kompis, så hjälp mig, är jag dömd eller går de efter henne, snälla hjälp mig jag vill inte skadas pga min kompis som förolämpade anderna så hjälp mig

    • Hej Camilla!
      Först och främst måste jag bara fråga, vem säger att andarna är kvar i huset? Säger din kompis det?
      För om du inte har märkt att något konstigt hänt så tror jag knappast att risken för att någon ande skulle dröja sig kvar är särskilt stor.
      Även om de blev förolämpade…
      Men om du känner att du behöver rena lägenheten så kan du lägga ut salt i hörnen och låta dem ligga kvar över natten. Då drar saltet till sig andarna och dåliga energier.
      Sen slänger du ut saltet nästa dag och då tar det med sig det negativa det dragit till sig under natten. Du kan också bränna enris (men det är ju lite svårare att få tag i) och använda som rökelse.
      Lycka till! Men som sagt, jag tror inte att några andar skulle dröja sig kvar och dessutom vara hämndlystna efter det där. Det som händer när folk utför anden i glaset på ett oseriöst sätt är att andarna svarar lika oseriöst tillbaka. Det kan säga riktigt skrämmande saker ibland men egentligen menar det det inte eller tar det på större allvar än de som ”leker” anden i glaset.

      • Min kompis, kompis säger det att de är kvar och vill skada mig och min familj för vi lekte det i mitt hus, det var något lite konstigt i går men om det är övernaturligt vet jag inte, jag hade fönstret öppet och då hörde jag knarr i trägolvet men det var bara när jag skulle lägga mig och sova men annars hände inget under dagen… så vad ska jag tro??

      • Hej Camilla!
        Nu känner jag ju inte din kompis men jag skulle personligen inte tro henne.
        Jag tycker inte att det känns logiskt att andarna skulle stanna kvar för att skada dig. Du kan ju alltid göra det där med att hälla ut små salthögar i hörnen som får ligga kvar ett dygn om du vill vara på den säkra sidan. Men förmodligen finns det inget att oroa sig för. Spöken försöker i princip aldrig skada de levande.
        Det där med knarret i trägolvet känns ändå som något som kan förklaras naturligt. Så oroa dig inte. ^_^

  32. hej! Jag vill testa anden i glaset meen jag vågar inte>.< Jag har oxå två frågor 1 Jag har hört om man frågar anden när man elr någon kommer att så kommer den personen elr du själv dö nästa dag?Är det sant? 2 Varför har man inte ÅÄÖ i anden i glaset? Tacksam för svar;) har det bra(^..^)

    • Hej Thegirl!
      Jag har faktiskt inte heller vågat testa anden i glaset. Men jag tänker göra det någon gång. Men då på något annat ställe än hemma och med andra som tar det hela seriöst.
      Vad det gäller dina frågor:
      1. jag tror inte att man kommer dö för att man frågar det. Däremot så kan man ofta råka på ”skojfriska” andar som gillar att skrämmas när man testar anden i glaset. Det känner jag till många som varit med om.
      2. anledningen till att åäö saknas på bilden är helt enkelt för att det är en engelsk ouija-board. 🙂 Om man som svensk vill testa ska man skriva alla svenska bokstäver.
      Ha det bra du med! 🙂

  33. Händelse för många år sedan:En kompis frågade om sin livslängd, svar 17år, han var då 15år, omkom i en bilolycka två år senare! även upplevt ett ljussken o kyla i rummet vid ”leken”.Så ingen mer anden i glaset för mej!!

    intressant blogg förresten! min son tipsade mig om den…
    (jag snodde hans dator nyss!!)

    • Hej Henkes mamma! 🙂
      Tack så mycket! Kul att du också hittade in här på bloggen! 🙂
      Vd läskigt du varit med om vid anden i glaset! Förstår att du känner att det får vara nog för din del.
      Anden i glaset är ju känt för att kunna råka dra till sig väldigt konstiga andar.

  34. Asså nu har jag kört det med det gick piss 😦 vi fick ingen kontakt men efter det så börjar det hä nda konstiga saker hos mig..t.e.x när jag var i mitt rum och ingen vah hemma(det var mitt på dagen) så stängdes dörren och då trodde jag att det vah korsdragning(stavning) och då så öppnades dörren och det vah tänt i koridoren med ingen vah hemma och jag lovar jag minns att jag inte hade tänt ljuset! Sen en annan dag så satt min mamma i soffan och så sa antonia kolla. Då så kolla jag på henne och såg att lampan tändes och släcktes tändes och släcktes(jag är 12 år så jag är skit dålig på att stava^^) Jag blev skir rädd ofc men jag kan inte vara ensam hemma nu menar jag,jag kan INTE vara ensam hemma. det känns som att någon kollar på mig! Min kommer tycker oxå så>.< Jag vill kunna vara hemma hos mig och känna mig tryg inte rädd och osäker snälla lan du hjälpa mig, vad ska jag göra? kontakta ett medium? Eller är det jag som har kollat på för mkt skräckfilmer^^ Min mamma,pappa och bror tror mig inte!:( ha det bra:D

    • Hej Thegirl!
      Jag tror att du kan ta det alldeles lugnt. För hur det än är så har vi levande alltid övertaget.
      Det är du som är levande och full av kraft och inget från andevärlden kan skada dig.
      Bara ignorera det så kommer det förmodligen upphöra.
      Lycka till och känn dig lugn!

  35. HAr du sätt några skräckfilmer? om vilka kan du säga..hehe 🙂

    • Hej Antii!
      Hmm, jag tyckte mycket om första Paranormal Activitet-filmen. Sen gillar jag Blair Witch Projekt och The Others.
      Gillar nog fler men det är de som jag kommer att tänka på nu. 🙂

  36. jag har provat ett par gånger dock inte hänt så mycke dom gångerna, däremot berättade min mormor och moster om en gång när de gjorde anden i glaset tillsammans me nåra av min mosters kompisar då glaset efter bara ett par frågor började bli väldigt aktivt och tillslut sprang omkring helt av sig själv…
    dessutom hade andemor flera gånger stått bakom min mormor och hon sa att hon kände varje gång andemor stod där för att hon fick kalla kårar längs med ryggen varje gång
    vid något tillfälle så hade även min mormor dragit ett tydligen illa valt skämt (vad berättade hon inte)
    iaf så hade andemor blivit vrålförbannad för flera gånger va de som att glaset tog sats och rusade på mormor, jag va inte där så har inte sett de med egna ögon men både mormor och moster drar upp de tillräckligt ofta så antar att de stämmer
    lite spooky faktiskt men skulle va häftigt att va me om att glaset va så aktivt att man inte ens behövde hålla i de, att man knappt hann ställa klart frågan innan glaset svarar:)

    • Hej Emelie!
      Spännande att du har testat.
      Läskigt det din mormor och moster fått vara med om. Låter läskigt men intressant också eftersom de verkligen fick kontakt.
      Undrar vad det var för skämt som förolämpade anden så?
      Jo, det vore coolt i fall man bara kunde fråga saker och glaset skulle ge en tydliga svar på en gång. Tänk vad man skulle kunna ta reda på!

  37. mina kompisar körde den idag i skolan och det hände inget som är bar

  38. Anden i glaset är inget som någon borde prova på. Det är farligt och man kan skadas, ni som har planer på att göra anden i glaset eller tror det är okej så har ni fel.
    Hemska saker kan hända, gör det inte.
    jag var en idiot som gjorde anden i glaset en gång med mina vänner, vi drog till oss onda andar och ond energi och det har hänt endast dåliga saker nu efteråt och en skadas kraftigt under seansen. Så till mig från er, Gör det inte.

    Gör det inte.

  39. Hej! Jag har testat anden i glaset ett par gånger, och även hört om folk som testat det. Vet inte om jag tror på det, det kan vara sammanträffande eller fusk och hittepå. Men iallafall. Första gången vi testade det var det jag och min bästis. Inget hände, fick inga svar eller nånting. Hon tröttnade och skrek andejävel i glaset, sen släckte vi ljuset och gick upp. Hennes mamma freaker ut totalt och blev jätterädd när hon fick höra vad vi gjort. Nästa gång var min mamma med, men inget hände. Sen snackade vi med stalltjejerna och de hade fått fram svar om en av stallets hästar. ”dödes bella” men hästen levde och mådde bra, och vad jag vet dog den inte på ett bra tag även om den var lite knäpp i huvudet. Så testade jag i vuxen ålder. Vi var ett glatt gäng med blandad tro. Vissa frågor fick svar, vissa inte. Vi skulle ta rökepaus, och någon hade tydligen frågat om det gick bra att vi tog en rökpaus. NEJ blev sista svaret, men eftersom bara den tjejen visste så var ju ingen rädd. Vi gick ut på balkongen. På vägen ut snubblade jag på tröskeln, slog i tårna rejält, tappade ciggen, tändaren ville inte funka. Jag skrattade lite och sa att någon vill nog inte att jag röker… Alla blev rädda. En annan kompis hade kört förbi lägenheten under samma kväll och ringde dagen efter, skitsur över att inte blivit bjuden till festen. Det hade varit packat med folk på balkongen och massa folk inne sa han. Vi var fyra eller fem stycken, ingen var ute samtidigt. Vi frågade även anden om han fannas med oss, men det svarde han att han inte gjorde. De var flera. Jaha, okej… så vi hade en fem till åtta andar runt oss, och de gillade tydligen inte cigaretter. haha.
    Har inte testat det igen efter det, hände inget efteråt, och vi var lagom uppskrämda som det så ofta blir.

    • Hej Alex!
      Spännande anden i glaset upplevelser. Känns som att du i alla fall inte stött på några riktigt ondsinta andar utan mer sånna som nöjer sig med att skrämmas.
      Kul att få ta del av dina upplevelser! 🙂

  40. Jag har faktiskt gjort på Anden i glaset med en kompis många gånger, och vi har fått fram en del lite läskiga saker.
    Sedan finns det ju också massa historier om tabu-frågor – t.ex. pojken som frågade om djävulen fanns, fick svaret ”köket” och gissa vad som hände med honom i köket.

    • Hej Elsa!
      Spannande att du har testat. Vad har ni varit med om da?
      Ah, jo den typen av historier finns det en hel del av. Undrar just vad man ska tro…

  41. jag rekommenderar er att leka inte anda i glaset!! Jag har sett med min eget ögon som jag aldrig trodde på detta som skulle hände mig! Det är inte värde att leka med detta!!

  42. DU:
    ”Man ritar upp A till Ö, 0 till 9, Ja, Nej och Vet inte, samt Start och Slut.. på ett stort papper.”
    Jag:
    ”Ska det vara i någon särskild form när det gällder allt skrivet med nummer och text? Går det bra med vanligt ritpapper? Måste det vara stort och isåfall hur? Går det bra med vanligt A4-papper?”
    DU:
    ”Sen tar man fram ett glas (helst av kristall och utan fot) och värmer det upp och ner över ett ljus. Sen får en person fråga en fråga tyst in i glaset och så ställer man glaset där man skrivigt start på papperet”
    Jag:
    ”Går det bra med ett vanligt, ganska stort, genomskinligt drickglas? typ ett gammalt glas som passar in för saker som öl osv. Genomskinligt och utan handtag? Vad gör man med ljuset sedan?”
    DU:
    ”Alla deltagare sätter varsitt finger på ovansidan på glaset”
    Jag:
    ”Ska man ta bort fingret sedan? Vad händer om man har mer än 1 finger på glaset? Är det okej om man är ensam utan andra?”
    DU:
    ”Istället för att rita på ett papper så kan man använda sig av en ouijabräda.”
    Jag:
    ”Vad är en ouijabräda?

    Okej. Har själv aldrig prövat detta men frågar dig eftersom jag gärna vill testa själv.
    Förutom detta som du skrivit, ska man göra något mer?
    Vad ska jag fråga mer? :/

    När man skriver in sitt namn när man ska göra en ny kommentar.
    Menar du då alias eller ens riktiga namn som t,ex förnamn osv?
    Det man vill kallas eller helt enkelt kallas?
    Haha xD

    • Hej O.o??!
      Ha, ha du får det att låta som att jag pratar på och bara ignorerar dina frågor…. 😀

      Vad det gäller pappret så kan det vara vad som helst. A4 funkar lugnt.

      Ljuset kan man göra vad man vill med. Det spelar ingen roll…. Genomskinligt dricksglas borde absolut funka bra.

      Alla håller ett finger ovanpå glaset (men det gör säkert inget om man har två fingrar där) och sen fortsätter man hålla under hela tiden man gör anden i glaset.
      Det är därför man ska göra detta flera personer. Poängen är att alla håller på glaset. Vissa skeptiker säger att det är deltagarna som själva får glaset medvetet eller omedvetet att röra sig
      medan troende tror att det är en ande. ^_^

      En ouija bräda är en klassisk bräda som man kan använda istället för att själv skriva siffror och alfabetet och så vidare på ett papper.
      Kommer snart göra ett särskilt inlägg om just ouijabrädor som kanske kommer om någon vecka. 🙂

      Vad det gäller att skicka kommentarer här kan man kalla sig vad som helst. 🙂

  43. Jag har provat det några gånger på både papper och ouijabräda. På pappret hände ingenting, kanske mest för att jag och mina kompisar frågade ganska oseriösa frågor och höll på att skratta ihjäl oss. Om det verkligen var en ande där måste den ha blivit rätt sur, stackarn… Men när vi provade ouija-brädan var det helt annorlunda. En kille vars mormor nyss dött frågade om hon hörde honom, och glaset drogs till ja. Kanske ett sammanträffande, men sen berättade han att hennes hus skulle säljas, och undrade om hon hade några åsiktet om det (lite konstigt fråga…). Glaset blev helt vilt och började irra omkring till vänster på pappret. Vi blev förvånade, eftersom vi höll jättelöst, och någon – jag minns inte vem – bad henne lugna ner sig. Tillslut fick vi fram meddelandet ”band kök”. Ingen fattade något, och vi avslutade det hela. Några månader senare berättade killen att de som köpt huset ringt hans föräldrar och berättat att de hittat en låda färgade band under en lös golvplanka i köket … Ganska mysko.

    • hej Katharina!
      Vad häftigt med banden i köket. man undrar vad de hade haft för speciellt betydelse? Något måste det ju ha varit….

  44. Jag har testat det en gång, vi var väll halvseriösa. Eftersom jag är sjukt rädd för det efter alla historier man har hört.
    Det var inte 12 på natten heller och vi hade dörren på glänt. Jag är liksom mörkrädd. Det hände inget.

    Jag ska ha en Halloween fest hos mig detta året och hade tänkt ha med det. Fast jag undrar;
    Jag har hört att man inte ska tänka/säga några speciella ord, t.ex. Död och Spegel. Fast DET ÄR JU SJUKT SVÅRT ATT LÅTA BLI!
    Måste man ha det mitt i natten?
    Det med orden, är det sant?
    Kan man köra det utomhus?

    KRAM, TACK FÖR EN COOL BLOGG! 😀

    • Hej Diana!
      Hmm, enligt vad jag vet så kan man göra det när man vill. Måste inte vara på natten.
      Har aldrig förr hört det där om orden så jag tror inte ni behöver oroa er för det. Väldigt många jag läst om som gjort anden i glaset har frågat när anden de pratat med dött.
      Så då har de ju i sånt fall nämnt det ordet men…. ja, jag tror inte att det ska vara farligt.
      Du får gärna berätta hur det har gått sen!

      Tack så jättemycket! 🙂 Kram!

  45. Jag har en släkting som gjort det en gång. Det var så att hon och en kompis gjorde det och försökte åkalla djävulen och då hade min släktings kompis frågat anden: Var finns djävulen? Och anden hade svarat att den var i någon sorts garderob som fanns nedåt hallen. Hennes kompis hade gått dit o min släkting hade hört henne skrika och när hon hittade sin kompis var hennes armar sönderrivna och hon hade hamlat på mentalsjukhuset efteråt. Och än idag finns hon på mentalsjukhuset. Och tro mig, allt är sant!

  46. Hon såg Djävulen / satan 😛

    Trevligt sällskap det ……….Kan inte någon kolla hur det ska bli år 2012 med ett sådant spel 😉 LoL …………….

    Om vi ska gå under eller inte…..

  47. Jag och några kompisar körde anden igår. Vi frågade saker om allt och vi fick önskad efekt. Glaset började snurra hysteriskt. Och vi frågade om anden gillade oss den sa ja. Men när vi tyckte att det var dags att avsluta så frågade vi om anden skulle skada oss om vi avbröt då svarade den…
    Ja! Vi blev jätte rädda och tänker aldrig köra anden i glaset mer!

    • Hej Rädd!
      Usch, vad läskigt. Många medier anser ju att anden i glaset ofta lockar till sig väldigt oseriösa andar som vill skrämmas.
      De skadar en inte men de skrämms gärna. Är nog bra att ta det försiktigt med sånt.

  48. Jag kom nyss på hur länge jag läst din blogg, jäklar! Jag var typ 8 O_o Jag är 13 nu, vet inte riktigt hur jag hittade hit men jag älskade verkligen att läsa och din blogg har nog stärkt min tro på det övernaturliga mycket. Ville bara säga det och tacka för världens bästa blogg!
    Har själv aldrig testat anden i glaset, några kompisar ville testa förra året efter att vi hade sett the grudge då det var en speciell stämning. Det spökade hos den kompisen vi var hos, sa hon i alla fall, så då var det ju lite extra läskigt.
    Jag försökte få dem att fatta att det är farligt, till sist förstod de. (som tur var!)

    • Hej Ginnie!
      Wow! Så du har varit med här ända från början då? Vad coolt! 😀
      Det gör mig så glad att höra att du fortfarande gillar den så. Började med bloggen när jag var 15 och nu är jag 20. Wow! Vad tiden går…
      Stort tack till dig för dina snälla ord! Det gör mig så glad att du gillar min blogg!

      Vad bra att du var försiktig med anden i glaset. Jag tror det är bäst så.

  49. Hej och tack för en bra blogg.
    Jag har kört anden i glaset med mina kompisar när jag var barn, men minns inte vad vi frågade eller om det stämde. Har försökt göra om det ensam med ett uppritat papper med alla siffror och bokstäver. Det hände ingenting. Måste man vara fler än en person? Måste det vara mörkt i rummet? Någon som vet??? Är inte rädd ifall jag får kontakt!!

  50. Jag älskar värkligen Anden i glaset.Det är så kul att se när kompisarna blir rädda

  51. Jag och fyra kompisar gjorde anden i glaset idag. Vi frågade när vi skulle dö och anden ”sa” att jag skulle bli mördad när jag var 16. Detta oroar mig med tanke på att anden hade rätt om de saker vi frågade om och jag är säker på att ingen flyttade på glaset. Är 13 snart 14.
    Ha det gött!

  52. Nu blev jag plötsligt jätterädd… Jag brukade för några år sedan göra anden i glaset ganska ofta, men då visste jag inte att det kunde locka till sig demoner och sånt. Jag gjorde heller aldrig en cirkel för att skydda mot onda andar… Min vän som jag gjorde detta med för ungefär fyra år sedan frågade bara typ om hon skulle gifta sig med Justin Bieber när hon blev stor, men ändå. Dessutom är jag ganska säker på att hon flyttade glaset. Men jag får väl trösta mig med att jag hade respekt för andarna iallafall… PS: Min vän fick svaret ”Ja” så vi får väl se hur det går!

    • Hej Julia!
      Det låter som att ni inte gjorde det så seriöst och inte heller drog till er några farliga andar.
      Så ingen fara. Hahaha men vem vet? kanske det där med giftermålet blir sant? 😉

  53. När jag gick på fritids för två eller tre år sedan lekte jag och min kompis Molly anden i glaset. Då svarade anden ”666” på någon fråga. Molly sa att Djävulen flyttade glaset och drog det genast till ”Hejdå”. En minut efter det verkade Molly bli besatt av Djävulen och jagade mig runt halva fritids. Hon bet mig i armen! Det gjorde faktiskt ont! 😦
    Jag tror att hon bara spelade, men man vet ju aldrig… 😮

    • Hej Evil Fairy!
      Låter lite som att hon fejkade men väldigt taskig sak att göra måste jag säga. 😦

      • Ja, snacka om…
        När Molly jagade mig tappade jag en liten gipskatt jag hade målat tidigare (röd med gröna prickar, snyggt!) så att den tappade en flisa. Då blev jag arg på Molly och gick därifrån och ritade. Det var nog smart, annars hade hon kanske bitit mig igen. 😦
        P.S. På det fritidset, i ett förråd, fanns en skyltdocka som alla sa var hemsökt. Jag har för mig att han hette Robert, fast jag är inte säker.

      • Ah, synd om dig och gipskatten 😦
        Åh, det låter läskigt med den där skyltdockan! 😮

  54. Jag har varit på kollo nyligen och vi körde anden i glaset där, och glaset rörde sig!!! Vi fick kontakt med en ande som sa att han hette Gustav och hade varit ande i 150 år. Det var inte nån av oss som flyttade glaset, för vi turades om att ta bort fingret från glaset och det rörde sig i alla fall! 😮

    • Hej evil Fairy!
      Åh, smart sätt att se till att ingen i gruppen rör glaset. Spännande! 😮

      • Vi frågade om anden skulle visa sig för någon av oss den kvällen, och den sa ja! Den sa att den skulle visa sig klockan 19.50 bakom ett skynke vi hade spänt upp. Ingen av oss var i det huset 19.50, så jag vet inte om det var sant eller ej. Men det var VÄLDIGT läskigt att få veta det… 😮

      • Hu! Verkligen! 😮 Väldigt kusligt!

  55. Hej,miss. Jag har aldrig prövat detta men jag ska. Är inte rädd! Vad kan en ond ande göra? Ge mig ett farligt svar? Eller?

    • Hej Mr, Magic man!
      Det är bra att du är modig av dig men jag skulle ändå inte rekommendera anden i glaset.
      Svaren man får är oftast oseriösa så man får inte veta något av vikt. 😛
      Förövrigt så kan denna lek dra till sig busiga andar som man själv sen inte kan bli av med…

  56. Du har verkligen skrämt upp mig!😱

  57. Jag har inte tanken att testa detta nu då jag vet riskerna och har respekt för det övernaturliga.

    Min mamma hade kört detta när hon vart yngre och det enda hon ville berätta var att glaset flög in i väggen och mer berättar hon inte. Mina vänner körde faktiskt detta igår (NEJ, jag vart absolut inte med!) och så ringde de mig dagen efter och berättade allt. Tydligen hade de frågat om någon skulle dö snart och svaret de fick vart ”2”.. Läskigt tycker jag! Därefter frågade de om ”anden” (eller demon, vilket jag tror) hen kunde visa sig och då skramlade de en massa på övervåningen osv. Jag vet även att de hade frågat en fråga och fick som svar ”666” vilket tyder på demoner och onda andar.. Jag är
    rätt så insatt i detta även fastän jag själv inte tänker köra detta. Man borde inte ens leka med de döda då det kan skapa hemska konsekvenser.. De hade även vält glaset och vält ett ljus men skyndade sig att sedan ta upp den och fortsätta. Asså jag tror inte att detta är så bra. Jag vet inte riktigt men jag tror att man på något sätt ”släpper fri” eller får anden att fastna i vår dimension..

    Dagen efter körde de ”anden i glaset” ännu en gång för att skämta med en kompis.. Jag har hört att det inte är ett dugg bra att ens ”skämta” och ”reta” upp andarna eller vad man nu fått kontakt med. Hon har gjort det flera gånger nu och jag HOPPAS att hon inte blir skadad eller så.. Vissa frågor bör man inte fråga..

    Bra blogg Btw! Även fast än jag hittade den några år efter, haha! 😀

    • Hej Michelle!
      Tack för att du delade med dig av dessa historier och för dina fina ord om min blogg. 🙂
      Jag tror inte dina vänner är i fara för att anden sa att två ska dö. Men det verkar som att anden i glaset är en lek som drar till sig märkliga andar som gillar att skrämmans.
      Och det finns ju ingen anledning att tala med dem ^^

Kommentera

