Nära döden upplevelser.

Genom alla tider har folk haft nära döden-upplevelser. Man kan spåra dom i gamla skrifter från århundraden innan år 0.
De har blivit vanligare nu i modern tid i och med den nya tekniken.
De flesta som haft nära döden-upplevelser beskriver ungefär samma syner och känslor. Kan dessa historier ge oss svar på vad som händer efter döden?



Generellt sett brukar en nära döden-upplevelse upplevas som följande:
Först kommer ett obehagligt ljud och man får en känsla av att vara död. Efter det infinner sig en känsla av rofylldhet och harmoni. Plötsligt kan man se sin kropp utifrån och man kan flyta runt i rummet. Man ser en blå tunnel med ett starkt ljus på slutet. Man är omgiven av döda släktingar och vänner eller religiösa figurer. Sedan ser man hur ens liv spelas upp. Sen når man en sorts gräns och känner hur man dras tillbaka till sin kropp. Ofta med en viss motvilja. Slutligen fylls man med en känsla av värme.

Dom flesta som har upplevt en nära döden-upplevelse ser det som ett bevis för ett liv efter detta och har ändrat sin andliga inställning.
Det är svårt att ge någon förklaring på vad det är folk upplever. Vissa har försökt förklara det som en sorts dröm eller hallucination när hjärnan stängs av.
Men det är svårt att säga det när man hör om de som har upplevt hur de svävat ur sin kropp och sen kunnat berätta exakta detaljer om vad som hänt i rummet medan dom var döda.

Jag tror verkligen att själen lever vidare efter att den fysiska kroppen dör.

Vad tror ni?

Till skillnad från många andra saker jag skriver om så är en sak säker denna gång.
Vi kommer alla få veta en dag….

29 svar

  1. Jag tror också att själen lever vidare, definitivt! Är absolut inte religiös men tror ändå på något sätt att döden inte är slutet på ”livet”. Jag tror det är bra att tänka så, då är man inte lika rädd för att verkligen leva sitt liv till fullo 🙂

  2. JAg tror att man förr eller senare återföds, själen då. Den lever vidare ett tag och sen föds den om.

    Ja som du sa, vi lär ju märka.

  3. Sånt här tycker jag är svårt =/ Jag vet inte vad jag tror. Eller ska tro. Man måste nästan uppleva det själv för att tror på det.

  4. Personligen tror jag själen lever vidare!

    Tack för tänkvärda inlägg, jag får ofta något att fundera på när jag läst här..

    kramen

    Liv

  5. Jag är övertygad om att själen lever vidare…. jag är inte religiös men det är en övertygelse jag alltid haft. Och har ännu mer sedan jag sett lik, de är bara tomma skal.. o ibland kan man möta någon som man bara känner är en gammal gammal själ. Svårt att sätta ord på sånt där..

  6. Jo själen lever nog vidare. Lite i en form av hinduism men man återföds inte. Man är kvar och svävar någonstans…
    SV: Jag fick inga semlor hemma men i skolan 🙂

  7. *svar:* 🙂 ja man hade ju inte tackat nej till de i första taget ;P

    jag hoppas verkligen att det finns ett liv efter döden.. liksom hur kul är det att bara poff försvinna??

  8. Jag tror på att (jag är en solitär wiccan)döden inte är slutet, utan början på något nytt.
    Precis som växterna ute i naturen får nytt liv till våren, får människorna ett nytt liv efter döden, alltså tror man att själen går vidare och finner en ny skepnad.

  9. Jag tror absolut att själen lever vidare. Förut var jag osäker, men när min mamma gick bort för 5 år sedan, och vi alla var med henne när hon dog hände något alldeles speciellt. Jag vet inte hur jag ska förklara det utan att det blir för långt, men hennes kropp kämpade tills den slutligen gav upp, jag kände att hon ”lämnade kroppen” och sedan slappnades kroppen av. Jag är övertygad om att hennes själ lämnade kroppen i precis det ögonblicket.
    Tack för en fantastisk blogg!
    Kram

  10. Jo, jag har haft den upplevelsen men har inte känt så alls… Eller lite, pga tunneln. Först ser man nått gult och sedan kommer man in i en tunnel med en massa träd och det är vatten i tunneln… Man kommer in i ett paradis tror jag, jag hann inte se det! Jag kom tillbaka innan dess.. Om du vill kan jag ge dig en bild på mig själv, eftersom jag faktiskt ÄR en magisk varelse. //Elliranda

  11. Jag tror absolut på detta. Människor som står mig nära har haft sådana här upplevelser.

  12. Det vore så mycket sorgligare om själen inte levde vidare; jag tror den gör det.

  13. Jag tror attt själen lever vidare. Och att man hamnar nånstans. Jag vet inte riktigt var. Kanske i en annan värld där man få ett nytt liv eller så blir man ett ‘spöke’ som svävar omkring och att man efter ett tag återföds. Det är nästan som om man vill ha en nära döden upplevelse själv. Man är ju så nyfiken!

  14. Hej. Grymt bra skrvet måste jag säga. Detta är en av de mest intressanta sakerna tycker jag.
    Förut tänkte jag också på att själen lever vidare. Men sedan berättade min bror för mig om en intressant sak som förklarade allt på ett enklare sätt.

    Han sa: ”spöket” eller själen vi ser är ett fel i tiden som gör att vi ser saker som hänt förut i tiden. Alltså närmare förklarat menar han att allting som varit någonstans lämnar energi spår efter sig, och då kan någon annan efter några år se det om det uppstår vissa saker som gör att det blir fel mellan då tid o nu tid. men då måste man befinna sig i samma rum eller samma plats!

    Och detta förstärkas med en av Einsteins teorier när han sa att saker kan hända på exakt samma plats men det är bara tiden som spelar roll!

    Låter lite krångligt men det fick mig att tänka om, men jag tror abslout på båda teorirna!

    • Hej Noar!
      Tack! Kul att d gillade inlägget!
      Känner igen den där teorin och jag gillar den skarpt. I bland kan jag nämligen tycka att det är väldigt sorgligt att tänka på spöken och rolösa själar som vandrar runt… Då gillar jag att tro att det bara är en bit av tiden från förr.
      Jag tror också på bägge. Ibland är det ett sånt där tidsfel och ibland ett spöke.
      Jag tror att vår själ lever vidare. Helt enkelt för att jag har en sån stark känsla av att min kropp och själ är skilda saker… ^_^
      Tack för din intressanta kommentar! Den fick mig att fundera.

  15. jag har haft en sån upplevelse

  16. Har du sett på Youtube när en fotbolls-kille blir besatt av en demon?

  17. Jag hoppas ”livet” fortsätter efter döden x) Jag är lite rädd för att dö x) Jag gillar mitt liv så vill inte dö XD

  18. ‘Först är det kallt. Sen är det varmt. Sen känner man ingenting. Sen dör man.’ Läskig… Grej jag hittade i en bok <.<

  19. jag tror faktis okså att livet går vidare efter daden. men jag tror jag ser spögen i bland och har dem för i bland ser jag sgugor som går snapt fram men det är en då inget der och ibland så hörs det som non sejär not men det gar not ej men mmamma tror att det är mina kys änglar jag ser

  20. Jag har varit med om en nära-döden upplevelse. Det var under förlossningen med min första dotter. Jag hade varit i förlossningsarbete i nästan 3 dygn och tappat över 2.5 liter blod under kort tid. Jag kände mig otroligt trött, och kände att jag inte orkade mer. Jag sa det till personalen i rummet : jag orkar inte mer nu. Deras röster blev metalliska och jag hörde dem som genom en telefon. Jag hörde en av sköterskorna säga:Nu försvinner hon! varpå jag hörde ett långt utdraget pip från övervakningsmaskinen. Jag minns att jag kände hur någon gränslade mig och utförde hjärtkompressioner och att sängen rullades iväg. Jag hörde hur vårdpersonalen talade med varandra och jag försökte öppna ögonen men det gick inte. Jag förstod inte varför de var så uppspelta och oroliga. Jag mådde ju hur bra som helst. Ingen mer smärta och i kroppen fanns bara harmoni. De fick igång mitt hjärta efter två minuters stillastående. Denna upplevelse fick mig att vilja utforska mer av den andliga sidan, och har märkt att mina ”förmågor” växt sig starkare efter det. Det var ingen otäck känsla, bara ett otroligt lugn och en känsla av total frid.

  21. alltså jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Det är svårt jag kan inte säga emot att själen lever vidare men att man återföds vet jag inte om jag kan tro på. Lixom helt plötsligt så blir man en annan person. men man vet ju inte men kan alltid tro

  22. det är en svår lite filosofisk fråga. alla kan ha ett eget svar. jag tror att man kan leva vidare i en annan form men ändå som samma person. det är ju en häftig tanke att Anne Franks liv kan vara ett av mina tidigare…

Kommentera

