Pentagram. Vad symboliserar det?

Ett Pentagram har ni nog alla sett någon gång.
Det är en femuddig stjärna vars spetsar är sammanbundna med fem linjer.
Ibland kan man se en femuddig stjärna i en cirkel. Det kallas också för pentagram fast inom matematiken godkänns den inte eftersom det skulle förstöra den matematiska formeln. Femstjärnan i mitten av en cirkel kallas ibland för pentakel istället för att skilja den från den matematiska formen.



Pentagrammet har genom alla tider räknats som en magisk symbol.
Den har haft olika betydelser i olika kulturer.
Symbolen användes av präster och magiker i den Sumeriska kulturen i Mesopotamien redan under sent 3000-tal f.Kr.
I allmänhet står pentagrammet för vit magi när den har spetsen riktad uppåt och svart magi när den har spetsen riktad neråt.

Inom kristendomen är pentagrammet en symbol för de fem sinnena.
Inom judendomen var pentagrammet det officiella sigillet för Jerusalem ett tag. (Vissa blandar ihop pentagrammet med Davidsstjärnan. Men Davidsstjärnan är inte lik pentagrammet alls efter som den har sex uddar.)
Inom naturreligionen wicca står det för de fem elementen (jord, eld, vatten, luft, ande) och är en symbol för tro.
Inom satanism görs pentagrammet med spetsen riktad neråt och inuti ritas ett gethuvud. Det kallas Sigillet av Baphomet och står för the church of satan.

Så, det var lite information om pentagrammet!

Vad tycker ni om denna symbol?

42 svar

  1. Intressant att få veta lite mer om denna symbol som syns väldigt ofta faktiskt.
    Jag personligen tycker det är en vacker symbol. Av någon anledning har jag fallit för dennes form.

    • dom två spetsen som pekar uppåt mot fjärran står för godheten och den ena spetsen ned symboliserar ondskan. i mitten är det fruktbarheten.

  2. intressant läsning!

    visste inte allt d där om pentagramet!..underligt att det är så pass många troer som har denna symbol.

    Jag har utmanat dig i min blogg! 🙂

    kika här:

    http://helioz.blogspot.com/2009/02/8-sanningar-om-mig.html

    =) =)

  3. Mycket intressant läsning. Vad ett pentagram är visste jag, men hade inte alls dina djupa kunskaper. 🙂

  4. tack!! 🙂 ska bli så spännande o läsa vad du ska skriva

    =)=)

  5. 5 årstider?? vilken är den femte? 🙂 kram

  6. Oops! Jag menade dom fem sinnena!
    Sorry, har ändrat det nu! ^_^

  7. Du har alltid så fina bilder!

    Jag älskar symboler, för genom symboler går man utanför det ”männskliga”, det välkända, steriotypa och ut i ett större mer andligt tänkande. Tack för informationen om pentagrammet, jag har alltid undrat vad det symboliserar!

  8. Åh tack för alla snaälla komentarer och för att du tog dig tid att skriva om symbolen pentagram. Jag har precis börjat med tarot det har redan hjälpt mig en del men jag förlitar mig inte helt på dem än 😛 Väntar på tillhörande beställd bok också =)Vilken kortlek har du?

    • jag säger bara Tarot card= Varning!! det är INTE så harmlöst som folk tror, anser det som tom värre än nästan Ouijaboard el det är värre

  9. Svar: Åh, då mste jag ta & läsa dom! Ja eller hur, världens lyx! Men jaghar faktiskt letat lite & jag tror att det går att köpa alla filmerna. 🙂 Någon gång, ska dom få stå här hemma i filmhyllan.. Någon gång.. 😉

    Alltid lika rolig, intressant & för och inte tala om spännande information! Och jättefina bilder! 🙂

  10. Jag blir alltid lika fascinerad när jag kikar in hos dig. Den här världen är helt främmande för mig. Superintressant att ”vidga vyerna”.

    Vad fint du har gjort med olika knappar i marginalen. Fortsätt i samma stil!

  11. Sv: Jag tycker att boken är inte så läskigt, filmen är säkert läskigare.

  12. Visst var skorna snygga 🙂 Oh känns som man träder in i en sagovärld då man besöker din blogg, härligt! 🙂

  13. Hej hej! Intressant blogg =)
    Har för mig att jag även läst mig till att själva pentagram formen kom till i grekland (?) där man kolla mycket på stjärnorna och där venus gudinnan dyrkades, och där planet venus rör sig i pentagram form över himlavalvet, men att när kristendomen kom så ville dem ju inte att andra gudar och speciellt inte gudinnor skulle dyrkas och därför sa man att det var ett satanist märke, vilket än lever kvar idag.
    Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det någonstans, men kanske kul att kolla upp =P

    tjipp

  14. Du är helt otrolig, jag har sagt det innan och jag säger det igen!!! Alltid lika kul att läsa dina inlägg… Hoppas allt är bra med dig!! Går det bra i skolan? vad händer efter detta läsåret? kram kram min vän Lotta

  15. Fyra element. ringen runt symboliserar alltet..universum typ.Tyvärr är den alldeles för mycket förknippad med satanism och ondska när den egentligen är ett skydd mot detsamma. Eller som hjälpmedel vid besvärjelser/spells. som har att göra med något av elementen. finns säkert fler användnings områden.

  16. Mycket intressant. Har man läst Da Vinci koden och Änglar och demoner, så får man en del information om just pentagrammet. Är fascinerad av sånt som handlar om heliga graal, pentagram mm. Tack för intressanta fakta!

  17. Jag älskar den symbolen, har ett halsband som är ett pentagram 😀
    har alltid varit min favorit symbol!

  18. Det är intressant med symbolik. Oftast har ju en symbol så många olika betydelser…

    Ha en trevlig helg, nu är det faktiskt fredag! Weee 🙂

  19. innom vandrismen, så används den sexuddiga stjärnan med ett kors i mitten. eller någon dold liknande symbol.
    Femuddiga stjärnor kan man tex inte ha på sej om man träffar en vandrare eftersom dessa och deras ”magi” starkt föraktar symbolen, i allafall svartmagi symboliken.

    • Hej Hugo!
      Spännande! Tack för infot. Har aldrig hört om vandrismen pinsamt nog. ^_^;;
      Låter intressant. Något tips om vart jag kan läsa mer om det?

  20. Ett pentagram är igentligen en femuddig stjärna inskriven i en pentagon, det vill säga spetsarna är sammanbundna med fem streck.

    Så har vi pentakel, (pentagrammet som man oftast ser det)som är en femuddig stjärna omgiven av en cirkel. Den betraktas som en magisk symbol hos bland annat häxor, eller wicca. Det är ett sånt jag har å jag kallar det för pentagram förståss.

    Jag har fixat mitt pentagram (pentakel) själv. Letade överallt efter ett pentagram i guld, (det var många år sen)men icke sa nicke, det fanns inget. ok, jag får fixa det själv. Samlade ihop massor av guld som jag hade hemma, o ja, jag är en guld miljonär…haha. Fick hjälp av självaste Dénis Lindbohm att utforma mitt pentagram och vi hade en gedigen mejlkontakt om det hela. I alla fall så gick jag ner till ”guldaffären” å frågade om de kunde fixa ett Pentagram? Självklart…inga problem.

    så jag fick mitt pentagram… mitt alldeles eget pentagram. Vid fullmåne ”jordade” jag pentagrammet i fall det skulle finnas några negativa energier. Å från den dagen jag satte mitt pentagram runt halsen så har jag aldrig tagit av mig det. Som sagt det är några år sen nu. Jag älskar det…

    O nej, jag är ingen Besserwisser, utan jag har själv just haft ett inlägg i min ”nybörjarblogg” om pentagrammet…

    Jag gillar verkligen den här bloggen, och ursäkta för att inlägget blev så långt. Ha en bra natt/dag. Kram

    • Hej lilitha!
      Tack för din intressanta kommentar! Jättekul att läsa. 🙂
      Vad häftigt med ditt pentagram. Det känns ju mycket mer personligt och speciellt när man har varit med och utformat det själv.
      Måste säga att din blogg är jättefin! Tycker att du skriver så spännande och intressanta saker.
      ha det bra! 🙂

  21. den är vacker…vet du något ställe där man kan köpa en?

  22. Snyggt inlägg! 🙂 Jag tycker att såna här pentagram är skitsnygga. Undrar också om det finns olika pentagram som symboliserar olika saker?

    • Hej Ola!
      Tack! 🙂
      Nja, det finns inte olika pentagram för olika betydelser. Däremot så finns det ju en hel del olika betydelser som kopplats ihop med pentagramet från olika traditioner.
      Men om pentagramet har raka linjer mellan stjärnans uddar så är det det ”riktiga” matematiska pentagramet. Om stjärnan har en rund ring runt sig så är det den magiska symbolen.
      Har stjärnan en udd uppåt så är det god magi och wiccas pentagram. Har den två uddar uppåt så står den för ond magi och satanismens pentagram har också två uddar uppåt.
      Hoppas det besvarade din fråga. 🙂

  23. Hej, tack för intressant läsning!

    Jag undrar ändå om inte pentagrammet (femudds-stjärnan med fem raka linjer emellan) kan ha samma magiska betydelse som pentagonen (femudds-stjärnan med cirkeln runt om). Alltså….är det endast symblen med cirkeln som anser som ”rätt” inom Wicca? Och skiljer man på pentagonen och pentagrammet inom tex mörk magi (referens boken mörk magi av Tommie Eriksson) oavsett om udden är upp eller ner?

    Goda hälsningar Kliffa

    • Hej Kliffa!
      Inom Wicca så skulle jag säga att det ska vara pentagonen med cirkel runt. Det är liksom det klassiska.
      Men inom magi handlar det framför allt om att göra det som känns rätt för en själv. En symbol har den betydelse man själv läser in i den.
      Därför så kan man i en magisk ritual absolut använda sig av det mer matematiska pentagrammet.
      Inom mörk magi så ska stjärnans spets traditionell peka neråt. Men i en magisk ritual (där man tillexempel lagt ut ett pentagram på marken) så kanske man under ritualen kommer röra sig så att man ser den från olika håll och då spelar det framför allt roll hur man själv ser på den. (Vad man vet är upp och ner) 🙂

  24. Jag har två pentagram en i brons & en större i stål eller nåt,men inte silver jag är allergisk.Superfina har du nåt pentagram??(=

  25. Kolla på ”shok.se”halsband där finns det(=(=(=

  26. hej hur kan man undersöka ,att det fins spöken i sverigre,kan jag få litte tipps på det

  27. Hej, missmagicgirl
    Jag undrar om du kan skriva lite om Wiccan, sökte lite på google och det värkade intresant men skulle gärna vilja veta mer om det

    • Hej Frida!
      Ja, jag kommer nog göra det för jag tyckercockså att det är en intressant religion.
      Dock så är jag inte wicca själv så jag vet inte hur mycket jag har rätt att säga om ämnet.
      Så jag får se lite. Tills vidare rekommenderar jag att du söker på häxor på min blogg.
      Jag har ett långt inlägg som talar om moderna häxoroch där det också står om wicca litegrann.
      Kan tyvärr inte länka eftersom jag skriver från mobilen men om du söker på häxor hittar du det. 🙂

  28. Tack för all info…

  29. Hej du!
    jag bara undrar vilket vädersträck vilken ”kant/spets” representerar? jag tänkte kasta en crikel men vet inte vi vilket väderstreck jag ska rena med luft av rökelse, eld av rökelsekol eller ett ljus, vatten av vatten och jord av salt. i vilket väderstreck ska jag rena med vad?

    tacksam för svar =)

Kommentera

