Ektoplasma = spökmaterial?

Ektoplasma är ett mystiskt material som sägs vara materialiserade spöken.
Fenomenet började dyka upp på seanser på 1800-talet. Ektoplasman vällde ut ur munnen eller näsan på medierna och bildade ansikten och ibland hela kroppar. Ecoplasman är grå eller vit och geleliknande. Mediet och den materialiserade anden är under hela seansen sammankopplade av en sträng av ektoplasma.



1921 på en seans frambringade Franek Kluski en hel ande av ektoplasma. Denna ande fick sticka ner sina händer i smält vax som sen fick stelna på dess händer. När anden försvunnit så hade man en perfekt gipsavgjutningsform av ett par andehänder!

1911 framkallade mediet Eva Carriére andeansikten. Många trodde att det var en bluff så Eva blev kroppsvisiterad innan hon skulle frambringa ett spöke. Det hittades inget på henne som skulle kunna hjälpa henne. Hon lyckades materialisera ett spöke ändå!

Det finns några teorier om att ektoplasma inte är spöken utan mediets materialiserade tankar. Vilket ju också är rätt coolt!
Ektoplasmans existens har aldrig fått några vetenskapliga förklaringar.
Det flesta forskare anser att det är bluff.

Vad tror ni?

Vad är ektoplasma?

19 svar

  1. Ååå fy tusan vad jag gillar din blogg!
    Älskar allt sånt här magiskt och övernaturligt!
    Dock tror jag inte på ektoplasma.
    Tror tyvärr det är en myt som folk använt sej av för att ”bevisa” för icke troende att spöken faktiskt finns.Men jag har gärna fel hi hi
    Kram kram

  2. Instämmer helt med Sess: Ååå fy tusan vad jag gillar din blogg! 🙂
    Otroligt spännande läsning varje gång jag tittar in hos dig. Tack! 🙂
    Ektoplasma har jag lite svårt att bestämma mig för om jag ska tro på dess existens eller inte. Kanske för att jag tycker det är lite väl läskigt? Jag både vill och inte vill att det ska vara möjligt. Bilden där andarna kommer ut ur näsan får det att krypa längs ryggen på mig. Scary!

    Ha en fin dag!

  3. fan de där va ju riktigt intressant!
    tänk om man kunde frambringa sina tankar, eller spöken så.. vilken makt, oo vilken häftig grej samtidigt!!

  4. det där är välidgt intressant. vad spöken består av. jag tror spöken består utav en kraftigt energi (alla vi människor består av energi..inte så konstigt att en del av oss stannar kvar på jorden, fastnar i magnetfältet, efter döden..)

    skulle va kul om några forskare började undersöka ektoplasma ordentlígt, gjorde en utredning av det 🙂

    ja visst är låtarna udnerbara!

    sköt om dig =) kramar!

  5. Oh! 😮

    Sv: Hihi, vad roligt att du tycker det! 🙂 Det är en atelje en bit utanför Hjo som hyr ut sekelskifts & bal & bröllopskläder! 😀

  6. Ha ha… kommer bara att tänka på julkalendern Greveholm, när det ena spöket nös och lämnade ektoplasma på barnen… ”Spöksnor!”, skrek de.

    Ser bara detta framför mig när jag läser inlägget;.)

    Kul att läsa en blogg som försöke berätta lite annat, en historia, ett annat perspektiv:.)

  7. Hejsan vännen hoppas allt är bra med dig
    Ektoplasma tror jag inte alls på.
    Kram

  8. jaaa om du gillade dom filmerna kommer du älska försoning, den är så grymt underbar! 🙂

  9. sv: tack gumman 😀

    kul läsning som alltid på din blogg 🙂
    det där med ektoplasma vet jag inte alls om :S

  10. yes jag tirvs bara bra men det e mycke kvar som e ogjort åh oköpt hehe men det e bara skojjsigt allt bra me dej då ?

  11. Ja jagär frisk som en nötkärna, annu 🙂 min handledare däremot blir borta även i morgon, jag får rulla tummmarna hela dagen då. Tråkigt

  12. Hej vännen hoppas alltär bra med dig!!! Ett lika spännande inlägg som vanlig. Jag har inte varit ute så mycket på nätet den senaste tiden. Mått ganska dåligt med mig själv… Men när man läser din blogg blir man lika glad som vanligt!! var rädd om dig kramar Lotta Potta

  13. Satt och pratade spöken med min syster igår.
    Vi har båda en liten ådra av spökligheter i oss men är så skraj att vi sitter och ryser varje gång vi pratar om det=)
    JAg har haft några sanndrömmar och det är såå läskigt när det stämmer. Skumt att sånt inträffar!

  14. Åh, det är alltid lika spännande att läsa här inne hos dig. Jag gillar sånt här. 😀 Det låter så häftigt, fast läskigt. 😛

    Ja, visst är det roligt att titta igenom gamla dagböcker. Jag har också skrivit mycket i mina dar… Jag har haft Angel-like.com sen… Ja, jag kommer inte ihåg när jag skaffade den bloggen. Men jag bytte webbhotell 2006. Det hade varit roligt att ha kvar det gamla materialet också, men det fick börja om från början. Allting gammalt finns dock sparat i min gamla dator. 😛

  15. Intressant, jag hade aldrig hört talas om ekoplasma förut 🙂

  16. alla vet att det fins spöken dom som inte tror på spöken är knäppa ibland hemma hos mig så spökar det men jag ska flyta elafa så jag har en bild på ett spöke i mitt rum hema

  17. Bluff! 😀

  18. Det är nog spöken. Tänk bara på det där med händerna… kusligt! 😮

Kommentera

