Ales stenar.

I Kåseberg på Österlen vid Skånes sydkust kan man se ett antal stora stenar i formen av ett skepp. Det är Ales stenar.
Det består av 56 kvartssandstenar. Vardera väger ungefär fem ton. Alltihop är 19 m brett och 67 m långt. Ales stenar kallas för skeppssättning eftersom stenarna formar ett skepp. Det finns runt 2000 skeppssättningar i Skandinavien.



Vad Ales stenar och stensättningar i allmänhet användes till är oklart.
Men det vanligaste är att det är gravplatser.
1995 hittades en urna och en eldstad på platsen. Nu tror ni såklart att urnan innehöll en skatt. Ledsen att göra er besvikna men så är tyvärr inte fallet. Den innehöll ben och någonting som för ungefär 3500 år f.Kr ska ha varit mat. Så man kan säga att innehållet passerat sitt ”bäst före datum”…

Det finns teorier om att Ales stenar är ett solur/kalender.
Därför är det byggt mellan himmel, land 180° och hav 180°.
Det finns mängder av olika mått och annat som tyder på detta. Men många anser att de som stödjer solurs teorin mäter fel.
Jag antar att det enda sättet att vara säker är att åka dit och mäta själv.

Vad tror ni att Ales stenar brukade användas till?
Var det bara en gravplats eller något mer?
Har ni kanske varit där någon gång?

19 svar

  1. Jag tror det var en kombination. En gravplats som de som gravsatte människor skapade som ett solur eller iallafall ett ur för något…
    Har själv varit där, stenarna är verkligen stora

  2. Jag tror som Ahlberg… det är en fantastisk plats, har varit där själv för några år sedan och det känns som en väldigt mäktig plats.

    /Liv

  3. Hejsan! Det har varit många turer inom forskningen vad dessa platser har varit för något. Om de har varit någon kultplats av något slag. Men spännande är det i alla fall. Det skulle vara kul att besöka sådana monument och få känna historiens vindslag.

  4. Ja, varför åka till Påskön när man kan hitta så spännande platser i Sverige. Dit måste jag absolut ta mig nån gång. Underbara bilder!

    Hur höga är stenarna förresten?

  5. Visste inte att vårt land hade ett eget ”Ston henge”. Har ingen aning vad de kan ha använts till, kanske gravplats?

  6. Liknar ju Stonehenge.. alla de där platserna måste ju ha en gemensam anledning att de finns tror jag.
    Väldigt vackert ser det ut att vara i alla fall!!

  7. hej! jaghaar skrivit lite om insomningsfenomen, jag vet att du gillar lite mystiska saker, du kanske vill gräva lite i detta?

    så jag inte e så störd osm jag tror? =D

    Kram Kinga!

  8. Jäkligt bra blogg!

  9. När jag var där nedanför så började det ös regna så jag fick hoppa över att gå upp dit 😦

  10. Oj vad fränt. Det där hade jag aldrig hört talas om. Inte sett heller med andra ord. Att det finns så mycket märkliga grejer på jorden. Jag kopplade ihop det med gravar. Kanske att det var en begravningsplats för de människor som åkte med ”skeppen” =P

  11. Nu har även jag kommit in lite på dina områden. Jag var med om en fantastisk berättelse och har dokumenterat den tillsammans med mina tankar här: http://samuelssonelin.blogg.se/2009/january/nar-doden-halsar-pa.html#comment
    Det vore roligt om du ville läsa, för jag tycker att det är väldigt spännande. Och så klart lägga till dina åsikter om vad du tycker. VAD HÄNDER EGENTLIGEN EFTER DÖDEN??
    Ha en bra kväll
    kram /Elin

  12. Gjorde en gång ett s k ALU-arbete på Gotland (där jag bor nu) och undersökte jordstrålning i samband med gamla stensättningar. Det visade sig att s k leylines var vanligt förekommande (dessa är som en slags ”vägar” av jordstrålning och har inget med Curry- eller Hartmannlinjer att göra) i anslutning till stenmonumenten. Vissa uttolkare tror att det kan tyda på att man någon gång använt sig av den kraft som alstras för att greja landningsbanor åt UFO:n, ungefär som de mystiska tecknen och linjerna på Nazcaplatån i Peru.
    Faktum är att jag hört det ryktas om att innehavarna av Gnisvärds Café har blivit uteslutna ur UFO-Sverige för att de rapporterade in alltför många UFO-observationer (!) Och just i Gnisvärd på Gotlands västkust ligger öns största och kanske mest kända skeppssättning.
    Ja…vad ska man tro…? 🙂

  13. Det är en gravplats som skall föreställa ett fartyg

  14. tjenare du…bor fem minuter från Ale stenar =) måste nog säga att man är lite hemma blind vackert är det så klart efter alla utgrävningar och nedgrävningar av skyddsrum osv osv kan vi nog kallt konstatera att alla forn fynd förutom dom dokumenterade är borta vid detta laget då man aldrig gjorde en grundläggande utgrävning efter kriget och endast restaurerade det hela spekulationerna är många…..vacker populär plats där kossor och brudpar samsas om samma yta….om man vill åka dit rekommenderar jag när det är stjärnklart lr vid en brinnande solnedgång, då kan man nästan känna tidens vingslag.

    • Hej Cla!
      Åh, så coolt! Tänk att du bor så nära. Men jag förstår att man kan bli lite hemmablind. Så är det ju med allt.
      Jag måste verkligen åka dit en dag. Att göra det när det är solnedgång eller stjärnklart låter perfekt. Det ska jag tänka på.
      Det där med tidens vingslag lät väldigt vackert btw. 🙂

  15. Och till en fråga som du missat 😉 Hur kom stenarna dit? Legendens svar: ALIENS 😀 De är inblandade i mkt 😉

Kommentera

