Väger själen 21 gram?

Skulle själen verkligen kunna ha en vikt?
Enligt Duncan MacDougall väger den kring 21 gram.
1907 gjorde Duncan experiment där han vägde folk innan och efter de dog och kunde då se att de tappade i vikt.
21 gram har blivigt känt som själens vikt men alla förlorade inte 21 gram utan en förlorade 11 gram, en annan 14 gram. Men alla förlorade i vikt.
(Kan det vara så att smarta personer har tyngre själar än osmarta? I sånt fall måste jag ha en mycket tung själ…^_^).

Tidningsartikel om Duncans upptäckt:

Fast det finns många frågetecken om Duncans experiment.
Vissa säger att hans vägningsmetoder var alldeles för skakiga.
Medan andra säger att han var en viktig upptäckt om människan och dess själ på spåren.
Jag tycker att man borde göra nya experiment om detta och ta reda på mer!

Vad tror ni?

Hade Duncan rätt?

16 svar

  1. Jag trodde att man gjort om experimentet… men jag har antagligen fel.. jag tror att själen finns och det är en intressant tanke att den faktiskt avlägsnar sig. Nån forskare borde ha gjort om det men det är ju ett känsligt ämne.. kanske därför.

    /Liv

  2. Att fortsätta på Duncans bana vore nog inte helt fel. Det skadar ju inte att fortsätta forska…

  3. Haha, vad coolt! Tycker att man kan forska mer i hans teorier, lät ju jätteintressant!🙂

  4. Hej!!!
    Du har en utmaning i min blogg! =D
    Kram Kinga

  5. Spännande tankesätt, visst tror jag det är skillnad på själen & kroppen men att den skulle väga några gram så att det skulle märkas på vågen..hmm! Skulle vara intressant, som du skriver, att exprimentera lite mer om det..

  6. Mja, skulle snarare tro att det är luften i lungorna som försvinner.

  7. En spännande teori, hoppas det görs mer forskningar🙂 Men jag hoppas nog att min själ väger mer än 21 gram.

  8. Jag har en hinduiskt inriktad polare som ofta tjatar om att själen är lika stor som den yttersta spetsen på ett hårstrå och att den dessutom ser olika ut för varje individ.Dessutom hävdar han att han har förmågan att se dessa själar för sin inre syn och att t ex min själ ska vara ljust blå. Det skummaste av allt är att han varje gång lyckas pricka in favoritfärgen hos dem han uttalar sig om själsfärgen på! Även för honom okända. Har han rätt beträffande själens storlek, så vore den ju i a f knappast möjlig att väga? Möjligen med atomvåg, men några 21 gram handlar det knappast om!🙂
    Ha det!

  9. ok.. känns som jag alltid försöker söka men hittar aldrig några😛 men tack så mycket för länken🙂

  10. jag läste om det där för länge sen och jag vill minnas att vetenskapen förklarar det med att kroppen släpper ut luft (och annat) som motsvarar ung den vikten, alltså några gram. men det känns ju som en tråkig förklaring..

  11. Man kan ju inte vara säker på att det var just själen som försvann. Kanske var det luften som man har i kroppen. För att det här ska stämma så måste man ju vara säker på själen lämnar en när man dör. Jag vet inte riktigt om jag tror det, så därför kan jag inte säga om han hade rätt eller fel.
    kram /Elin

  12. Jag tror ju att vi solklart har en själ o också att den lämnar kroppen. Efter att ha sett både döda människor och döda djur känns det faktumet solklart för mig i alla fall. Men om den väger något som går att väga, hmm vet ej.
    Gjordes ju en film som hette just 21 grams vill jag minnas, om det ämnet

  13. När man dör så bryts ju kroppen ner och ju längre man varit död desto lättare blir man för allt inop sig försvinner, man tynar bort.
    Jag säger inte att själen inte finns men jag tror inte den har någon vikt..🙂

  14. Religion och vetenskaper är två olika saker, man kan inte bevisa det ena med det andra. Håller i stort sett med vad Elin sa här ovan, kroppen bryts ned när man dör…

  15. Hur ska man göra experimentet? Väga en person och sedan döda den för att se om den väger mindre sen?
    Nja, tror inte det😛

    • Hej Legenden!
      Nja, han vägde väl folk som låg på sin dödsbädd (ganska hemskt experiment). Men just på grund av det där har experimentet fått en hel del kritik för att ha varit slarvigt gjort.

Kommentera

