Zombie.

I dag kommer ett läskigt inlägg om zombies!
Zombier är döda som återväckts av levande genom ritualer.. Deras vilja har försvunnit och de kontrolleras ofta av någon utomstående.
Ordet ”zombie” kommer förmodligen från det västindiska ordet ”jumbie” som betyder spöke. Eller så kommer det från ”nzambi” afrikansk ord för ”själen från en död person”.



Det finns mängder av zombiehistorier och legender. En av de mest kända är den om en som hette Clairvius Narcisse. Han dog och begravdes i Haiti 1962. 18 år senare återvände han och kändes igen av sin syster. Han var förvirrad och hade bara svaga minnen. Vad som egentligen ledde till hans återkomst är oklart.

På Haiti finns legender om hur medicinmän har väckt de döda till liv.
Efter fallet med Narcisse undersöktes dessa historier närmare.
Det visade sig att medicinmännen använde ett sorts puder av torkade växter och djur i sina ritualer.
Pudret analyserades och det tros att det skulle kunna försätta folk i ett tillstånd när de framstår som döda men egentligen inte är det.
Men vidare studier har inte varit särskilt framgångsrika och nu tror jag inte att någon forskar om det alls.

Dom flesta tror att zombier bara är myter. Jag hoppas dom har rätt för zombier är läskiga!

Vad tror ni?

30 svar

  1. Sv: Tackar tackar =) När du skrev mysig så såg jag mig själv omsvept i en filt med en bok i soffhörnet, men jag skulle nog behöva städa lite först för att kunna koppla av med en bok. Inte fullt lika mysigt att städa =P Haha.

    Hmm zombies. Jag vet inte riktigt vad jag känner. Läskigt. Väldigt läskigt om de finns på riktigt. Jag är ju den rädda typen. Bara att se zombies på film gör mig jätte rädd.

  2. Tack så mycket 🙂
    den var faktiskt helt okej 🙂

    förresten, jag tycker du är grym på att hitta läckra bilder 🙂 hur gör du egentligen? 😛

  3. Eftersom att jag tror själen vandrar vidare när man dör, antigen blir det ett spöke eller så går den helt enkelt till en annan plats (beroende på hur livet varit) så tror jag att zombis är en myt.

    Sv: Tackar ^^ Den bilden var verkligen ett av mina luckt shots.

  4. Ja zombies är riktigt läskiga, sån tur att de bara finns i filmer och fantasin…
    Sv: Ja mitt nät är fortfarande segt 😦 Därför jag inte velat sätta mig vid datorn på hela helgen…

  5. Ja, vi har fullt av dom!

    Zombier är är ju ganska otäcka. En levande död liksom, hur roligt är det?

  6. Neeej det gick inte att få fram bilden..den var ej tillgänglig för tillfället 😦 men jag ska försöka senare igen 🙂

    läskigt det där med zomibes..men jag tror det har ngt att göra med att kroppen sätts i ngn slags trans..som de gjorde med pulvret..folk tror man är död..

    ruggigt :S

  7. Tack söta du för den söta kommentaren!! =)
    Hoppas att du haft en skön måndag, själv har jag varit ledig…skönt! =) Har precis uppdaterat bloggen, kika gärna in! Kram!!

  8. nu såg jag din tavla! så underbar den är! älskar den! hur du lekt med färgerna och fantasin. den är så lekfull men ändå allvarlig. den är klockren! skitsnygg!

    du har verkligen fångat den där ”chagall-känslan”

    =)

  9. Ja zombies är inga mysiga typer, om det är myt eller inte, vet jag ej. Man har ju sett dokumentärer om det, tycker det är svårt att säga om det är sant eller inte. En sak är säker dock…skjut dom i huvudet då dör dom…i alla fall på filmer

  10. svar; tack så jätte mkt ! 😀

    gud va läskigt :s hoppas värkligen att det bara är myter 😮

  11. Jag fattar inte hur du kommer på allt du skriver om, för du skriver ju om så mycket, hihi:) och bra

  12. Usch. Jag hoppas det är myt… Men det är intressant att läsa om sånt här övernaturligt. 😛

    Ja, det var roligt att vara modell faktiskt. Hoppas man får vara det igen någon gång. 😛

    Damien säger ”voff voff” och tackar för grattiset. 🙂

  13. Ja, zombies är läskiga, men en zombiefilm som är rätt söt är ”Fido”, har du sett den? Om inte, gör det! 🙂 Den var helt klart annorlunda och rätt rolig… 🙂

  14. Usch. Jag gillar inte zombies, de är verkligen läskiga! Dock tror jag inte på att de skulle kunna finnas på riktigt eftersom jag tror att själen vandrar vidare när man dör, man kommer till himlen. =)

    Angående din fråga om bloggdesignen: Det är faktiskt min pojkvän som gjort den. ^_^ Men ja, den är gjord helt från grunden, dock har han fixat så att jag kan byta ut färger oså om jag vill.. 🙂 Jasså? Gör det, det är så kul med förändringar! 😀 (Även om din blogg är väldigt fin nu^_^)
    Kram!

  15. Jag hoppas också att zombier är en myt…för jag hatar verkligen zombie jäkla läskig ju hehe 😛

  16. så otroligt fina bilder. SOm sagt jag älskar dina bilder 🙂

  17. Det låter läskigt och ibland när man säger att det har hänt på riktigt blir man tveksam om det verkligen är sant eller inte. Det är alltid svårt att säga om det är en myt eller inte när man har hört att andra har sett sånna.

  18. Jag tror ju på at själen vandrar vidare efter döden. En zombie kan alltså vara kroppen som blir kvar. En människa som kort sagt dött genom att förlora sin själ. Om nån läst Brisingr(Tredje Eragonboken) så läser man när ett gäng magiker skapar en skugga. En ande som dom fångar i en levande människa. På en zombie är det kanske tvärtom. Att man tar bort själen för att bokstavligen förslava personen. Så tror jag att det kan vara.

  19. ZOMBIE!!! ja undrar om en zombie invasion skulle vara kul! varja dag vakna upp o undra om zombiesarna har tagit sig igenom den stora trä/plåt barikaden du har byggt för att hålla dom ute… slå sig fram till närmsta affär bara för att få tag på ett paket med sur mjölk! vänta på att militären ska komma o rädda en! se sina kompisar bli uppätna på altanen (det det sista ska ni tolka som negativt) vänta på att alla det hundra bilbatterierna som du sammlade in innan allt började ska ta slut… och sen när militären till sist kommer så visar det sig att deras enda order var att sätta ut så många sprängladdningar som möjligt i staden! ja det skulle vara kul… eller det skulle nog snarare vara hemskt =/

    • Hej Henke!
      Ha, ha 😀 På din beskrivning tycker jag att det låter toppen… he, he eller inte…. ^^
      Men en zombieinvasion skulle utan tvekan sätta mer spänning på vardagen. 😉

  20. wow zombies är läskiga tänk dig min 130 år farfars far
    vilken gamal zombie.slå han i nylet så går han tänk om det händer måste hitta mina boxnigs handskar i fall att.

  21. hoppas dom inte finns…creepy!!!

  22. zombies skulle kunna finnas men det skulle ta flera år tall tillas dom kan mutteras men det behövs en sak så att dom kan mutteras det har jag kollat på ett program i history channel

  23. Jaha… Här sitter man och läser igenom det alla har skrivit medans man väntar på att ännu en anime ska ladda… Internet är VÄLDIGT segt idag måste jag säga… Men ändå! Tänk fall om alla dessa influensor som drabar oss en gång om året, tänk om dom till slut utvecklas till zombie-influensan!
    Vi har redan haft gris,fågel och säker ko influensan så om några år kommer det säkert att vara zombie influensan! Fast det kommer ju inte att kallas zombie… Det skulle ju få alla att tänka ”Vadå zombie influensan?! Äsch skit samma ännu en ny sjukdom bara…” Och sen så skulle helvetet braka löst! Militären ryker in och skjuter ner allt! Blod! Inälvor! DÖDA KROPPAR ÖVERALLT!!! MWHAHAHAHAHA!!!!! Ehm… Ledsen för det där sista… Det var ehm… Demonen i ”Henry The Demon” hehe…
    Nåja du fattar någon gång kommer det att bli något sånt varisig det kommer utav naturen eller att folket i area 51 fuckar upp nånting!

    • Hej Henry the Demon!
      Det är lugnt! Jag förstår ju att demonen i dig måste visa sig någon gång! 🙂
      Jag är själv alltid beredd på zombieinfluensan och har med en rejäl pistol redo att skjuta en attackerande zombie med. 😉

  24. Jag tror lite som Henry the demon, att det förr eller senare kommer en sjukdom som förvandlar folk till zombies. Jag funderar på att skriva en fantasybok om det… SÅ SNO INTE MIN IDÉ!!!😈

Kommentera

