Eld som symbol.

Elden är det enda av elementen som vi själva kan frambringa. Enligt många gamla myter tillhörde elden gudarna och kom i människornas händer efter ett rån. Efter det har det gått hett till…! (Nej, oj vilken dålig ordvits! Förlåt!)
På grund av sitt gudomliga ursprung så kan elden förinta ondska och svart magi.



Eldens betydelse är rätt tvetydig.
Elden både värmer och skyddar men samtidigt förintar den och kväver.
Den symboliserar inspiration och den heliga anden men samtidigt har vi helvetets eviga eld.

Inom drömtolkning så betyder eld vrede, passion, åtrå eller frustration eller en längtan att förstöra. Eld i drömmar kan också stå för själva livsgnistan.

I alkemistiska texter så ser eld ut som på bilden under:

Vad betyder eld för er?

14 svar

  1. Jag har respekt för eld. Det är jättemysigt att tända en brasa och så, men det är så hemskt med alla bränder man läser om i tidningen nu runt jul…

    Fina bilder du hittat, som vanligt! 🙂

  2. Vet inte om det har någon speciell betydelse för mig, men jag för tankarna till alla eldsjälar där ute i t.ex föreningar utan dom skulle gnistan inte finnas

  3. haha ja det skulle nog inte skada iallafall:)

    du har väldigt snygga bilder i din blogg måste jag bara säga.

  4. Först och främst vill jag säga att jag råkade titta i din presentation och såg att du tyckte om Merri Viks Lotta-böcker. Förlåt, men jag blev verkligen helt till mig när jag läste det. ^__^ Det är nämligen så att jag ÄLSKAR de böckerna och har aldrig hört någon annan säga att de tycker om dem. Blev så glad!! 🙂

    Eld för mig är någonting skrämmande, häftigt, coolt och vackert. Elden är någonting som inte tar någon hänsyn utan bara helt utan att tänka sig för stryker fram och gör lite som den vill. Jag älskar eld och leker ofta med tändstickor, för att liksom testa gränser eller nåt.. Haha. Kul är det i alla fall. När jag var liten var jag väldigt rädd för eld, men nu trotsar jag det. Jag brukar elda allt möjligt som går att elda i ett litet ljus. Min pojkvän är likadan. Vi kanske rent av är pyromaner? 😉 Haha, skojar bara.
    Eld är roligt, men kan också vara farligt och skrämmande tycker jag. Jag tycker om att ha kontroll över den, fast egentligen kan man nog inte bestämma över den tror jag.:)
    Kramkram

  5. Eld är både hemskt men vackert. I och med, allt hemskt som kan förekomma med det. Men ändå så ger det ljus. Det är ju rent ljus. 🙂
    Och så är det mitt element.. 😉

    Svar: Vad kul att du tyckte det! 😀 Jaa, visst är den.. Den var bara lite konstig på som klänning 😮 funkade bättre som kjol.xD

    Ha en bra dag! 🙂

  6. svar : tack så mkt ! 😀

    din blogg är jätte bra , du skriver så bra liksom 🙂

  7. Eld är mitt element eftersom jag är Lejon. Det är vackert men jag är rädd för eld, har alltid varit (o jag har inte bränt mig eller så), vet inte varför.
    Och bränder skrämmer mig såklart, kan knappt tänka mig något värre än att brinna ihjäl..

  8. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, din blogg är riktigt intressant ! Älskar att läsa om allt du skriver om. Keep it up !

    Sv: Tack det hade ja verkligen

  9. Jag tänker på värme och fara. Och på hästar som följer sin instinkt och springer mot eld istället för ifrån för att komma igenom eldhavet. Läskigt!

  10. Stjärntecknen är ju baserat på de olika elementen, och mitt är vädur så det är eld. När man läser som tecknens element stämmer eld verkligen in på mig. Det element man tillhör påverkar också hur man går och rör sig o.s.v. Eldmänniskor är rätt spända och snabba i sina rörelser och intensiva, går ofta mer på hälarna än med hela foten m.m. De tittar intensivt, lyssnar intensivt och pratar intensivt.

    Vattenmänniskor är i motsats mjuka i kroppen, följer material när de rör sig m.m.

  11. Intressant sybolik för elden. Kommentarerna är också intressanta.

  12. Jag börjar se ett mönster du ska skriva om dom 4 elementen eller blir det 5? 😀

  13. för mig betyder eld typ makt och förstörelse, jord känns mer som ett skyddande element medans eld mer anfall

Kommentera

