Jord som symbol.

Detta inlägg handlar om jord som ett element. Alltså, inte om jorden.
I jord gror frön och den ger liv åt alla växter. Jorden ses som en livgivare och förkroppsligar en modergudinna. Jorden är överflödets, välgångens och rikedomens element.



I drömtolkningar så står jord för grunden i våra liv. Vår vardag och verklighet och relationer. Det vi tar för givet.
Om man drömmer om underjorden eller kanske att vara ”uppslukad av jorden” står det för ens omedvetna drifter och tankar.

Den alkemistiska symbolen för jord är under:

Har ni drömt om jord någon gång?

Har ni fötterna på jorden eller svävar ni kanske i det blå?

18 svar

  1. Intressant inlägg som vanligt! Min man drömde om jord så jag kollade upp det med drömtolkning och fick reda på precis det du skriver!

  2. Hello tjejen, har inte varit inne hos dig på några dagar…Men som vanligt skriver du helt underbart…. Hoppas ditt nyår var trevligt!! Skolan börjar väl på onsdag igen? Skickar en stor kram!!

  3. Själv tycker jag att jag har huvudet i det blå… men folk säger att jag står med båda fötterna på jorden.

  4. 🙂 vad ska du göra idag:)?

  5. Sv: Tack detsamma!

  6. Tack för din kommentar på min blogg. Jag tycker om att göra folk glada med mina bilder. Det ger så mycket tillbaka.
    Angående ditt inlägg om elementet jord så är jag nog mest svävande över den. Det är klart att man ska ha fötterna på jorden. Men man ska ju kunna förflytta sig på den också:-)
    Hade med dig

  7. sv: japp!

  8. Jag tror mig ha fötterna på jorden, men antar att jag då är i det blå… =)

    Ha en fin kväll!

  9. Fötterna på jorden och huvudet i det blå, haha…

    Hade varit roligt om det kom någon ny bra fantasyinspirerad film på bio snart, men de tre jag skrev om duger också bra 🙂

  10. Intressant läsning. nej har nog inte drömt om varken vatten eller jord, såvitt jag kan minnas. Visst behåller jag fötterna på jorden, men ibland lättar man och försvinner in i sin egna lilla värld och tankar.

  11. härligt inlägg!
    minns ej om jag drömmit om jord..har man säkert..

    man kan säga att jag står i spagat.ena foten på jorden, och den andra i himlen 😉

    du då?

  12. Tack för dina fina ord i min blogg. Som vanligt är det en ren fröjd att läsa vad du skriver i din blogg. Ha det bra!
    DumleMaria

  13. Japp, Hejhej! 🙂
    Nej, jag har aldrigt drömt om varken jord eller vatten, eld har dock förekommit några enstaka gånger…

    Jag tror att jag står ganska stadigt. Förutom när jag kör gympa, då flyger jag högt högt upp i det blåååååååå! Hehe

  14. Jag har lagt in ett önskemål till Småbloggskommentatorn..

    jag tipsade om två bloggar jag anser är unika, underbara att följa..

    din är en utav dom..

    så nu håller vi tummarna 😉

  15. ok..det var ett jävla spammande från min sida nu ikväll säg 😉

    Nu ligger du på min favorit-blogg-länk-lista =)

    fortsätt såhär tjejen! Din blogg är superb.

  16. hahha vi skrev till varandra samtidigt haha! telepati =)

    du har en så cool blogg och vill visa de andra det!

    ha d finfint nu ikväll! kram

  17. Jag har aldrig drömt om jorden annat än om det där med vattnet som jag skrev till dig en gång. ^__^

    Jag är en sån där människa som verkligen svävar i det blå. När jag går in i mina tankar stänger jag liksom av verkligheten och varken hör eller ser någonting. Pinsamt nog kan jag göra det när man sitter i en grupp och pratar (fast inte alltid. :P). ^__^ Pappa brukar alltid säga att man skulle kunna släppa en bomb bredvid mig och jag skulle inte märka någonting. Haha.
    Kram =)

  18. Blev ju tipsat om dig från Helios så nu har jag kommenterat din blogg lite lätt. Läs på http://www.metrobloggen.se/bloggk

    Hälsningar,
    Småbloggskommentatorn

Kommentera

