Har du haft en klardröm?

En klardröm (lucid dreaming på engelska) är när man är medveten om att man drömmer under tiden man drömmer.
Termen bildades av den tyska författaren och psykiatern Fredrik van Eeden i en artikel han skrev 1913 som kallades ”En studie i drömmar”.
Hur vida man har klardrömmar eller inte varierar från människa till människa.
Vissa har det ofta medan andra inte alls. Det finns dock sätt att öka chansen för att få det.



Här kommer några tips på hur du kan få klardrömmar:
Du kan ta för vana att skriva ner dina drömmar. Då kanske du så småningom börjar känna igen typiska drömsituationer. Som att flyga eller träffa gamla vänner. Det ökar chansen för att du ska förstå att du drömmer i drömmen.

Sätt väckarklockan så den ringer på natten.
När du då vaknar så läser du något om klardrömmar. (Detta inlägg kanske?)
Eller gör någonting annat som får dig att tänka på det. Då är chansen större att du får en klardröm när du lägger dig igen.

Innan du lägger dig så tar du en stund när du sitter och tittar på dina händer och intalar dig själv: I natt kommer jag drömma att jag ser på mina händer och inser att jag drömmer. Detta upprepar du tills du känner dig jättesömnig. Då släcker du och somnar. Detta funkar kanske inte första natten du gör det. Upprepa det varje kväll och ha tålamod!

Skriv något på din hand som du tittar på några gånger om dagen.
Tillsist så gör du samma sak i en dröm och då förstår du att du drömmer när du ser att det inte står något på din hand.

Sen kan du ju om du kommer ihåg i en dröm att nypa dig själv och se om det gör ont. Det är ju en klassiker.

Om man har mycket mardrömmar så kan detta vara bra trick för att själv kunna ta kontroll över sina drömmar.

Jag själv har väldigt ofta klardrömmar. Det är väldigt häftigt.

Har ni haft någon klardröm någon gång?

64 svar

  1. Hade aldrig tidigare innen ditt inlägg hört utrycket ”klar drömmar”. Men det låter intressant🙂

  2. Jag har det med jämna mellanrum även om jag inte visste att det kallades så. Det är en märklig känsla på många sätt.

    Vilka fantastiska bilder du har till det här inlägget… som vanligt.

    Ha nu ett gott nytt år!

    Liv

  3. Klardrömmar är något jag också har väldigt ofta men inte visste jag att det fanns en term för det förns jag läste det här. Coolt. Jag har även på senare tid lärt mig att styra mina drömmar, försöka hålla mig sovande så jag får veta hur det går, och förändra. Dock kanske det inte är så bra för man får ju ingen riktig vila men det är ändå häftigt.

  4. Jag kommer oftast inte ihåg vad jag har drömt om.

  5. tack ska du ha😀
    är super nöjd me mina inköp😀
    åh köpte mer saker idag😀

    min bloggdesign e jag dock inte nöjd me för 5öre men den ryker juh snart så😛 men tack i alla fall

  6. Bra tips det där! När jag drömmer känns det som att det är sant, så nej inga klardrömmar. Men jag brukar inte drömma mardrömmar heller…

  7. Sv: Ja det var mysigt =) Jag umgås gärna med familjen, så de var inga kul. Speciellt på juldagen när vi lyckades vara nästan alla ”orginal” barn med partners. Det händer typ aldrig annars.

    Vad lustigt att du skriver om sånna här drömmar. Jag har en kompis som brukar prata om att hon säger i drömmen att hon vet att hon drömmer. Jag ska visa ditt inlägg för henne.

  8. Gott Nytt År vännen med allt vad där hör till….
    Kram

  9. Jodå det händer mig en hel del🙂
    Jag lärde mig för många år sedan att gå in och styra just pga mardrömmar..
    När det är en vanlig bra dröm är det en skön känsla…
    Jag tror att folk med kontrollbehov (som jag) har lättare för detta?

    Gott nytt år på dig gumman!!

  10. Ville bara önska dig ett gott nytt år och hoppas att vi kan ha kan följas åt nästa år också. Älskar att läsa dina inlägg. Hoppas att du mår bättre och du får en trevlig nyårsafton hemma. Massor av kramar

  11. svar : haha ja det tycker jag du ska göra , den är obehaglig som bara den😮 fast jag är ju lite extra mesig också , men endå :p

    jag tror jag har gjort det nån gång minns ointe när och om vad .. gott nytt år !

  12. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

  13. svar:tack detsamma:o) Hoppas du har haft en underbar jul!

  14. JÄTTESTORT GRATTIS i efterskott😉🙂

    Hoppas du också hade en toppen födelsedag!

    klardrömmar är grymma..en gång drömde jag om att jag var i ett rum..visste att det bara var en dröm..så jag började att slå sönder saker i drömmen..hela rummet vandaliserade jag..visste ju att jag bara drömde, så jag mosade på hehe..

    sånt man aldrig får göra i verkligheten..

    har haft fler klardrömmar. så coolt!

    kram min Stenbocks-syster =)

  15. Ja visst e de söta:D

    Va händer i kväll?? Fest?

    Fin blogg:D

    Kram kram

  16. Gott nytt år🙂

  17. Hej! Nä, däremot har jag haft mardrömmar under den senaste tiden (suck). Jag tycker att drömmar förtar så mycket av själva sömnen och man är trött på morgonen. När man drömmer är hjärnan mer aktiv än vanligt.
    Men jag vet en gång att jag illustrerade av en dröm efter jag hade vaknat på morgonen. Den handlade om Göran Persson och hans dåvarande utbildningsminister som var ute på en kanotfärd med en inföding som ledsagare. Uppdraget var att rädda något i världen. Den var så klar och tydlig.
    Tack för din kommentar på min blogg.
    Gott nytt år på dig

  18. Gott nytt år !
    Hoppas din start på 2009 blir suverän.

  19. Gott Nytt År!
    Din blogg är verkligen rolig att läsa, ser framemot ett nytt intressant år.
    Kram Maria

  20. Gott nytt år! Hade du en fin nyårsafton igår? Tack för din söta kommentar! Kram // Diana

  21. Själv har jag nog inte haft någon klardröm någongång.. hm, men det hade varit väldigt behändigt att kunna kontrollera drömmen om det blir för läskigt..!

  22. jag brukar oxå ha klardrömmar ! är en sån person som drömmer nästintill varje natt, och kommer ihåg drömmarna. Jag och en kompis brukar diskutera drömmar och när jag drömmer kan jag säga liknande ” denna drömmen måsre jag berätta för Martina nästa gång vi pratar.”
    Lite spännande med sånna drömmar.. lika mycket som det är spännande med din blogg😀 !

  23. Först måste jag säga att jag är enormt imponerad av det du bloggar om. Mkt intressant o läsvärt, jag lär mig något nytt varje gång jag läser din blogg. Det känns så hemma på nåt sett.
    Klardröm…. jag går i terapi, bilddrama. Det är så himla häftigt, jag drömmer i nästan vaket tillstånd. Hur häftigt som helst!!!

  24. Hej anonym!
    Tack så mycket! Det gör mig väldigt glad att höra att du gillar min blogg! ^__^
    Jag har inte hört om bilddrama förut.
    Verkar spännande! Du får gärna berätta lite om vad det är!🙂

    Kram Magic.

  25. Har det nästan varje natt. Har även drömt sanndrömmar.. intressant blogg förresten!

  26. Hallåj. Lucid dreaming är riktigt intressant. Köpte en bok i ämnet för några år sen, står mkt info på http://www.lucidity.com också.

    Ha det gott
    /Mats

  27. Jag tror att jag hade det i natt. Det är så förvirrande. Jag såg drömmen som i en film. Inte ur mina egna ögon. Eller jo, en gång. Det är som en film man inte kan slita blicken från. Man bara tittar. Men någonstans i bakhuvudet vet man att om man anstränger sig kan man ju utforksa drömmen, vrida vinkel. Man ser bara det som är i drömmen men vet att man drömmer. och helt plötsligt ser man allt ur sina egna ögon, hur man slår sina enorma björntassar i det hängande trädet för att inte falla. Ni kanske tror att jag är en björn men det är jag inte. Jag drömde att jag kunde förvandla mig till en. Tack för en jätte bra blogg också!

    //Elin

  28. Jo… har tränat mig till att försöka komma ihåg vad man har drömt om. Kan nu även känna smärta… :p här om natten ? Drömde jag om något hårt föll mot mitt huvud. Vaknade då upp och kände mig öm där föremålet hade landat på mitt huvud.🙂 Kan även övertala mig själv att vakna upp eller tänka det här är bara en dröm. Det gäller bara och ha den tanken precis innan du somnar. Har drömt många gånger när jag har varit nära och dö. Kört av vägen, drunknat, dött men kunde höra någon ropa mitt namn. Jag somnar ofta med mycket ångest… och det med elementen luft och vatten stämmer ganska så bra. Vet ofta inte vem jag är eller varför jag inte kan vara sann mot mig själv. Tornados brukar jag drömma om och då brukar allt vara i ren kaos. Tappat kontrollen över hela sitationen… och jag vill bara bli av med all ångest. Så drömmar är något som vi nog borde ta på större allvar. Dom berättar oftast saker för en som man borde lyssna på.

  29. ja klar drömmar brukar jag ha titt som tätt.. man är medveten om att man drömmer och vad men man kan ändå inte vakna även om med är vid ett visst medvetande.. ibland kan jag inte skilja på dröm och verklighet precis i ögonblicket jag vaknar då jag varit”medveten” under drömmen..ibland kan jag undra över om jag gjort en sak eller drömt om den bafa..det är läskigt

  30. Jag har nästan alltid klardrömmar, jag har experimenterat mycket med detta, försökte även i ungdomsåren att få namn och adress till personer som jag mötte i drömmarna. För att testa att skicka ett brev. Tyvärr vaknade jag alltid precis innan jag skulle få adressen, jag gjorde många försök men lyckades aldrig.
    Jag kan även styra drömmarna medvetet, jag kan flyga och hoppa högt medvetet, fast även här funkar det ibland och ibland inte.

  31. Tja, tror det, En drömm har liksom kommit tillbaka några år. Även om den förädrades visste jag att det var en dröm. Det värsta var la att jag inte kunde vakna.

  32. jag har hafft inte så många klardrömmar. men det känns helt konstigt när man väl får en klardröm. men jag har aldrig vetat att det hette klardröm. jag är väl en mystisk kille det händer många saker runtomkring mej.
    mvh han som älskar alkemi

  33. Åh det har jag haft många av! Tycker det är så ruskigt läckert då man kan göra precis vad man vill i drömmen:D

    • Hej igen Strnadova!
      Ja, visst är det underbart?!🙂 Jag älskar att ha klardrömmar. Hade en här om natten när jag flög och bekämpade några bovar (LOL!) Det var en riktigt härlig dröm!

  34. Så här har jag haft det sen jag var liten! har aldrig hört uttrycket klar drömmar förut, trodde faktiskt att jag var ensam om denna udda förmåga då ingen jag känner som jag har frågat känner igen det.

    • Hej Annelie!
      Vad kul! Jag älskar att ha klardrömmar. Är så lycklig för jag har haft väldigt många på sistone…🙂

      • Ja visst är det underbart =) Men jag har märkt att nu för tiden så händer det oftast om jag har mycket att göra och ligger och tänker länge innan jag somnar. Det är inget jag framkallar på kommando. Gör du något speciellt innan du somnar för att hamna i det drömstadiet?

      • Hej igen Anneli!
        Intressant. Du får se till att ofta ha mycket att göra då!😉
        Nä, jag gör inget speciellt. Det bara händer ibland. För det mesta efter när jag vaknar på natten och somnar om. Har dåligt nog hänt mer sällan på sistone.

  35. Jag tror jag hade en klardröm en gång… jag vaknade iallafall inte när jag slog ihjäll mig själv…

    Så här låg det till: Vi skulle måla om huset och vi hade satt upp en sån här metal ställning innan vi börjat måla, några nätter efter att vi hade satt upp den så drömde jag att jag stog längst upp på den där metal ställningen och den svajade… som det brukar göra vid såna drömmar… nåja, sen föll jag slog huvuvdet i sten muren, blev blind på enna ögat(för halv huvudet krossades), bröt nacken, skrapade upp större delen av bröstkorgen och bröt någon arm… vanligt viss så hade man vaknat när man slog i sten muren, men det gjorde jag inte så jag reste mig upp kollade på min helt fel vridna arm rättade till den, petade lite i ögon hållan och fick tillbaka synen… och det var då jag insåg att jag drömmde! jag borde ha insett det tidigare… för det gjorde inte dirket ont att bryta varända ben i hela kroppen, men det var läskigt… väldigt läskigt!!🙂

    • Hej Henke!
      Vilken brutal dröm! Men jag skulle ändå tolka en sån dröm som ett bra omen. Just eftersom det var en klardröm och du lyckades resa dig.
      Det är lite lustig för det krävs liksom ofta något riktigt konstigt för att man ska förstå att man drömmer. Annars kan man vara med om nästan vad för konstigheter som helst i sina drömmar utan att i fråga sätta dem.

  36. Hej, jag hade länge problem med att klardrömma, men för mig hjälpte det att dricka massor med vatten innan jag skulle somna, sedan tänkte jag hela tiden att när jag i drömmen går till toaletten för att utföra mina behov, så ska jag förstå att jag drömmer. Det hjälpte mig i början, testa det ni som har svårt! Även http://www.klardrom.se/ har en bra guide där man kan läsa om hur man blir lucid.

    Det är nästan så man längtar tills man ska lägga sig och sova när man börjar få till sina klardrömmar, underbaraste känslan är helt klart när man flyger!

    • Hej MoonMan!
      Ah, bra tips! Tack för länken också. Jättebra.🙂
      Ja, att flyga är det underbaraste! Älskar verkligen att klardrömma!

  37. hade faktiskt en klardröm igår jag liksom bra kom på att jag drömde och eftersom det var min dröm kunde jag styra den som jag ville, det konstiga var att jag var halvt vaken och kunde ”återvända till samma dröm” jag bra blundade och så var jag där igen.

    • Hej Athen!
      Åh, vad härligt det låter. Klardrömmar är ofta mysiga. Härligt hur du kunde gå mellan drömvärlden och verkligheten också.

  38. Har aldrig haft det.. Hur känns det?🙂

    • Hej Legenden!
      Det är mycket speciellt. Man är liksom helst sig själv och kan bestämma precis vad man vill göra men man är inne i drömvärlden.
      Jag försöker alltid flyga och det går direkt och det är jättecoolt.🙂

  39. MMG! Kan man säga att skillnaden mellan att ha en klardröm och att göra ”utflykter” i fantasins värld är att man i det ena fallet drömmer medan man sover, medan man i fantasifallet dagdrömmer i vaket tillstånd?

    Jag har nog aldrig haft en äkta klardröm eller så kallad lucid dröm (dvs kunnat styra en dröm under sömnens drömfas, den så kallade REM-sömnfasen).

    Däremot kan jag dagdrömma (i vaket tillstånd). Detta sistnämnda är jag riktigt duktig på.

    Ibland blir jag förvånad över hur fort tiden har gått. Jag tycker att dagdrömmen/fantasin har varat i kanske bara fem minuter men en titt på klockan visar att det i själva verket gått kanske 30 till 60 minuter. (Fast jag kan ju inte utesluta att jag faktiskt har slumrat till för en kort stund, men i så fall har jag ingen aning om det.)

    De här fantasiutflykterna eller dagdrömmarna jag upplever känns berikande på många sätt. Jag mår helt enkelt bra av dem. Tycker inte det handlar om någon verklighetsflykt utan det är mer som ett slags meditativt tillstånd som känns väldigt behagligt och angenämt.

    Den här sortens fantasiutflykter /dagdrömmar känns som en ynnest att kunna ha/uppleva. Efteråt känner jag mig väl till mods. Ibland undrar jag om inte min upplevelse kan jämföras med den som schamaner rapporterar om, när deras själ ger sig ut på vandring efter att trolltrummorna har initierat en form av transtillstånd.

    Fast jag för min del har aldrig upplevt något övernaturligt under mina fantasiutflykter. De har enbart varit sköna och behagliga. Men det är verkligen inte det sämsta.

    Tycker du att det finns likheter mellan klara/lucida drömmar (i sovande tillstånd) och mina vakna fantasiutflykter/dagdrömmar? Eller är det två helt olika ting som inte alls kan jämföras med varandra (ungefär som att man inte ska/kan/bör jämföra äpplen med päron)?

    • Hej Bbnews!
      Jag förstår hur du menar. Dagdrömmar kan ju verkligen bli otroligt verkliga. Dock så är det nog inte riktigt jämförbart med en klardröm tycker jag.
      För i en klardröm så har man en mycket tydligare känsla att ”vara i sin kropp”. Man kan känna smärta och hur olika material känns. Om man tillexempel försöker flyga (vilket jag alltid försöker när jag har klardrömmar) så känner man verkligen pirret i magen när man svävar upp i luften och dyker ner. Även om man dagdrömmer om att flyga så känns det ju inte som att man fysiskt gör det vilket det gör i en klardröm.
      He, he så det är kanske lite som päron och äpplen,😀

      Jag hoppas att du får uppleva att ha en klardröm nån gång. För det är verkligen något mycket speciellt. Det är så spännande att kunna påverka sin egen dröm och gå runt och utforska sin dröm värld.

      Men jag håller helt med dig om att dagdrömmar är mycket berikande. Man kan verkligen uppleva så mycket. Inget är längre bort än en tanke.🙂

      • Hej! Jag har nyligen hittat din fantastiska blogg och instämmer helt i det där om att fantasier kan vara underbara🙂 Har själv bara klardrömt några gånger, men har en kompis som säger att det händer henne jämt och ständigt. Det är verkligen en härlig känsla!😄

      • Hej Wolfgirl!
        Tack så mycket!😀

    • Hej!
      Spännande att läsa. Jag förstår dina tankar om likheterna och om jag förstår din beskrivning av dina fantasiutflykter så är det samma sak som jag kallar för ”Vakendrömmar”. Jag hamnar i ett meditativt tillstånd och drömmer trots att jag inte sover. För mig påminner dessa vakendrömmarna mycket om mina Klardrömmar. Men ändå inte… det är väldigt svårt att förklara dessa tillstånd. Jag har gjort ett försök att berätta lite om mina upplevelser inom Klardrömmar längre ner på sidan.
      Är det så att du kan styra vakendrömmen och är du medveten om att du är vaken trots att du är i en dröm? Har du alla de begreppen klara för dig under tiden då drömmen utspelar sig, tycker jag man kan säga att det finns en likhet mellan de två. Även om de inte är samma sak. Vakendrömmen har man ingång till från vaket tillstånd, och Klardrömmen har man ingång från sovande tillstånd.

  40. Jag har haft ett antal klardrömmar. Speciellt en som jag kommer ihåg. I den drömmen visste jag att jag drömde, men såg drömmen som verklighet ändå.
    Med enkla ord:
    Jag drömde att min kompis gav mig ett äpple, som jag skulle ta med när vi skulle ned på stan dagen efter. Jag sa:
    ”Tack, men jag måste vakna för att kunna lägga äpplet i väskan.”
    Alltså visste jag att jag drömde, men jag såg det ändå som verkligheten. Hm.

  41. Jag måste försöka få en klardröm! Jag tror jag har haft en en gång innan, då flög jag med en bekant. (♥) Men jag minns väldigt lite av det, tyvärr.

  42. Vilken av dom här sätten är enklast att testa för att få klardrömmar??? om man går i skolan för då är det inte så bra att vakna varje natt för att göra det där med att sätta väckarklockan så att den ringer nån gong under natten/=

    • Hej Asyut!
      Du kan ju testa alla utom just det med väckarklockan. (Kan förstå att just den inte funkar så bra…)
      Tror att olika knep kan funka olika bra för alla. Hoppas du lyckas!

  43. Hej!
    Jag klardrömmer varje natt. Det var faktikst inte förrän nu i somras jag förstod att alla inte drömmer på det viset. Självklart är det olika starkt olika gånger. Dock är jag alltid medveten om att jag drömmer.
    Vid mardrömmar kan jag i vissa fall styra dem, beroende på hur stark jag är i mig själv just då. Jag kan välja om jag vill gå och möta det jobbiga, alltså kommer jag vara med om en mardröm, eller om jag ska hålla mig utanför/ovanför det och ta en annan enklare väg. Väljer jag att ta att möta min rädsla/undermedvetna/obearbetade saker är det ibland så att jag kan ta det stegvis.
    Ett exempel jag har är när jag drömde att jag lekte med klasskompisar (vi är alla i dryga 20-årsåldern) och vi började tävla. Jag började känna att det var något jag var tvungen att göra, så jag valde att gå ifrån dem och gick in på en stig. Jag förstod direkt att det var något jag tyckte att jag skulle möta och gå igenom nu. Det var träd vid stigen och jag kom snart till ett hål i marken. Jag kände mig väldigt väldigt rädd och visste att det skulle bli jobbigt med ångest, gråt och skrik. Där hade jag mitt första stora val; gå ner i hålet och se vad som finns där, eller gå tillbaka och hålla mig ovan jord. Trots skräcken och mörkret i hålet, så valde jag faktiskt den här gången att gå ner. Det var mörkt, kallt, fuktigt. Bruna färger. Jag får tag i ett räcke och jag ser en brant brant trappa nerför. Jag vet att det inte är något trevligt som väntar mig. Jag börjar gå nerför. Hela tiden med tanken: ”Det är bara en dröm, du klarar det här. Det är en dröm. Det händer inte på riktigt”.
    Ju längre ner jag kom, ju större blev utrymmet runt mig. Det var jordade väggar och jordat tak. Väggarna och taket gick ihop, det var som ett valv eller kupol. Och jag tänkte: Det här är mitt innersta inre. Och nu visste jag vad jag skulle göra därnere. Jag skulle hämta någonting. Jag kände att jag inte var ensam. Det var väsen omkring mig, jag visste inte var och jag visste inte vad. Vad jag däremot tänkte hela tiden: ”Du vet att de väsen som du känner är dina egna känslor och undangömda händelser.” Jag kommer ner och känner golvet mot mina fötter. Jordat. Där står ett bord med druvor. Mot väggen finns en litet hus. En bokhandel. Jag ska in och låna en bok. Ju längre tid jag är där nere ju mer stiger ångesten i kroppen. Utanför bokhandeln står nu en man eller kvinna. Jag måste prata med personen för att komma in. Personen är täckt i spindelväv. Likaså är bokhandeln.

    Under hela tiden är jag medveten. Men det gör likförbaskat ont. Jag kämpar för att orka vara kvar. Jag vill veta vad det är jag ska hämta, vad som finns där inne i mig. Jag tar steg närmare bokhandeln. Jag ser mig omkring. NEJ! Ångesten blir för stark och jag känner att det får vara nog för inatt. Jag vänder om och börjar springa mot trappan. Jag måste skynda mig. Skyndar jag mig inte kommer personen ifatt mig och kommer att hålla fast mig här nere. Och jag vet av erfarenhet hur mycket jag klarar under en natt. Jag måste skynda mig. Trappan känns oändlig. Det är svårt att kämpa mot sitt undermedvetna när man väl valt att gå ner. Jag springer uppför. Det börjar sväva dimma kring mig. Jag tittar bara på trappstegen, jag tänker att jag inte får titta upp för då blir det för mycket för mig. Jag tittar på trappstegen samtidigt som jag springer. ”Titta inte upp på dimman runt dig” säger jag till mig själv. Men jag vill veta hur långt det är kvar tills jag är ute. Jag lyfter huvudet och slås av ett ansikte och en skräck sprider sig i hela kroppen. Jag måste vakna tänker jag så jag öppnar ögonen och igen slås jag av ansiktet som håller mig kvar i trappan. Jag lyckades inte väcka mig själv trots att jag öppnade mina ögon. Jag försöker igen och då vaknar jag. Pulsen är skyhög och jag är helt slut.

    Det jag tycker är läskigast och häftigast med att klardrömma är just medvetenheten om att det är en dröm, men att känslorna likförbannat är äkta. De är så otroligt äkta.

    Klardrömmar har jag också i de drömmar, som inte är mardrömmar. Jag förstår er vilja att kunna göra det. Det känns häftigt att kunna välja vad jag klarar, kunna styra genom känslan. Men ta det försiktigt. För det kan vara väldigt läskigt också.. Det är oftast under mardrömmarna det är svårast att väcka sig själv.

    Men som sagt, det är fantastiskt! Jag har i och för sig aldrig provat utan det.. så ni kanske kan ge mig något tips på hur jag gör för att inte vara medveten i mina drömmar?

    Mvh Maya

    • Hej Maya!
      Tack så mycket för din kommentar! Den var mycket intressant att läsa!
      Även om drömmen du beskriver verkligen är obehaglig så blir jag ändå väldigt avundsjuk på dig.
      Det måste trotts allt vara en fantastisk egenskap att kunna utforska sin drömvärld / sitt omedvetna på det sätt som du gör.
      Speciellt eftersom du är en så medveten person om drömsymboler. Att du förstår att platserna och väsen d stöter på i drömmar representerar något inom dig.
      Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att förstå sig själv bättre.

      Väldigt intressant och häftigt att höra om!

  44. Jag förstod vad du menade direkt när jag läste rubriken har så jätte ofta! Super coolt

  45. Jag hade en jättehäftig dröm för 2-3 månader sedan. Jag drömde att jag var på bal och blev uppbjuden av en stilig lord. Men samtidigt var jag vid medvetande i min kropp. Jag kunde röra mig och tänka andra tankar även om jag fortfarande drömde. Det var som om ena delen av hjärnan drömde och den andra var vaken. Inte föränns jag satte mig upp i sängen och sedan ställde mig upp så att mina fötter nuddade golvet, vaknade jag. Det var jättehäftigt,vill gärna uppleva det igen. Vad tros om detta?

    • Hej Sindakein!
      Åh, vilket häftig drömupplevelse! Blir smått avundsjuk.🙂 Undra verkligen vad för slags sömnfenomen det var…

Kommentera

