Det mystiska Voynich-dokumentet.

Voynich-dokumentet är en bok skriven någon gång på 1400-talet.
Vad den handlar om? Ingen vet! Den är skriven på ett underligt språk eller på en okänd kod. Än idag har ingen lyckats lösa vad som står där.



Boken har ungefär tvåhundratrettio sidor, men det kan mycket väl ha haft fler från början.
Boken är fylld med vackra illustrationer som dom ovan av okända växter och astronomiska bilder av sånt man skulle kunna se genom ett teleskop. Man skulle kunna anta att det är en vetenskaplig bok.
Den har fått sitt namn av den rysk-amerikanska bokhandlaren Wilfred M. Voynich som återfann boken 1912.

Mängder av språkexperter har försökt tyda texten i boken. Men det tycks omöjligt. De underliga tecknen liknar ibland latinska bokstäver och ibland siffror och några liknar ingenting.
Prescott Currier var en av dom som försökte tyda texten. Han fastslog att den är skriven på två olika språk. Vilka två språk vet man inte. Det verkar inte vara latin, engelska eller tyska eller något annat känt språk.
Dessutom tror han att den skrevs av två till fem olika personer.
Eller att den skrevs av en persons vars handstil ändrades…

Det finns teorier om att boken skulle vara skriven av överlevare från Atlantis eller utomjordingar.
Men vissa säger att den bara var en bluff, att texten bara är klotter gjord av någon kvacksalvare som ville imponera på sina patienter.
Jag antar att det är någon arg språkexpert som sagt det när han inte lyckades lösa koden…

Nu finns Voynich-dokumentet på Yale University i USA. Den står i deras sällsynta boksamling sorterad under MS 408. Fast jag är rätt säker på att den inte är för hemlån…. ^__^

Vad tror ni Voynich-bokens hemlighet är?

27 svar

  1. Oj, vad spännande.. ingen aning..

  2. Spännande, det hade jag inte hört talas om innan!

    Sv: reafynda på nätet är ju mycket bekvämare än att trängas på stan. Finns inget jag behöver just nu, men man kan ju alltid hitta något litet fint ändå… 🙂

  3. svar:hehe tack att du tycker det :D. Ingen fara jag tyckte att du förtjänade den…dessutom burkar jag läsa din blogg så ofta så inte mer än rätt att du fick denna awards också! 😀

    KRAM!

  4. Oj! Wow, vad häftigt..
    Jag tror inte att det är något påhittat iallafall.. 😮

    Svar: Ja det är det! Åh vad härligt! 🙂

  5. Spännande! Den boken skulle jag vilja titta i. Och naturligtvis få veta vad det egentligen står där.

  6. jajamensan! 🙂

    nej, jag har faktiskt ingen aning, spännande är det iallafall

  7. Om experter inte har löst det så har jag själv ingen aning.

  8. Experter är inte alltid de bästa på att lösa saker, de tänker för expertigt.

    Sv: Jo när man nu har sett filmen blir man grymt sugen på att läsa böckerna.

  9. Hoppas du mår bättre och att du har haft en bra jul.

  10. Tack för din söta kommentar! =) Läs gärna mitt nya inlägg där jag svarar på läsarfrågor! =) Hoppas du haft en bra helg! Stor kram /´Diana P.s. Var gärna med i läppglans tävlingen på min blogg! =)

  11. gott nytt år önskar jag dig!:) hoppas du har haft en bra jul också.

  12. Det påminner lite om alviska 😛

  13. själv är jag språk/chiffer expert privat,skullle vara kul och ta sej en titt

  14. Tror det handlar om blomodling och växthus och årstider bästa sätet att få den växten att skördas och gro.

    Tror det är på latinska.
    Ta en spegel mot texten gör en egen vms folder key börja koda 😉

  15. Hej Missmagicgirl!
    Ja det är märkligt att den inte är mer publicerat en så.
    Det tror jag också. känns som hans teori är den som är starkast.
    Stämmer hans teori, så lär det vara den dyraste boken, som den är då både skriven och ritad av Leonardo da Vinci. ;p

    • Hej Kenneth!
      Ja, precis. Lite konstigt. Ja, det har du nog rätt i. Det är nog redan en av de mest dyrbara böckerna. Men om allt det där är sant då är det ju fantastiskt.

  16. Kan vara någon sorts infobok av aliens för aliens som de tappat på jorden? 😉

  17. liknar arabiska 🙂

  18. Jag tror att den är skriven på Ochtani.

  19. De borde låta små barn kolla på den texten de har ofta ett ganska öppet sinne och de löser ofta väldigt kluriga saker!

Kommentera

