Spökröster?

Som jag skrev om i förra inlägget så görs undersökningar där man försöker fånga spökens röster på band. Det kallas elektroniska röstfenomen.
I detta inlägg tänkte jag titta närmare på det.



I juni 1959 var tysk-svensken Friedrich Jürgenson ut i skogen med sin bandspelare för att spela in fågelsång. Men på sitt band fångade han något mer. På bandet hördes en röst som pratade om ”fåglar på natten”.
Friedrich intresserade sig mycket för fenomenet efter det och skrev till och med en bok om det.

Hans historia väckte uppmärksamhet världen runt. Många fortsatte forska om fenomenet. En som hette Konstain Raudive blev så fångad av det att det sägs att han har fortsatt ge intresserade personer information efter sin död!

Tänk att en vanlig radio skulle kunna spela in sånt…

1980 tillverkade William O´Neil en apparat som han kallade ”The Spiricom”. Han och hans partner George Meek gjorde många inspelningar där man kan höra hur de pratar med andar. För det coola med ”The Spiricom” är att den inte bara fångar upp andars röster, man kan själv prata med dom. Som en telefon!
Tyvärr har ingen annan fått lika bra resultat som O`Neil fick.
Kanske beror det på att han var utvald av den döda forskaren George Mueller som O`Neil påstår har hjälpt honom att tillverka den.
Läs mer och se ritningar och hör inspelningar gjorda med ”The Spiricom” här:
http://www.worlditc.org/k_06_spiricom.htm

Idag finns det en del organisationer och forskare som har riktat in sig på just detta. Det kallas EVP efter ”Electronic voice phenomena”.
American Association of Electronic Voice Phenomena (AAEVP) och Ghost Hunter society genomför pågående utredningar om det.

Men frågan om vad det är för röster som hörs på banden kvarstår.
Utom att det är spökröster finns en teori om att det är ljud från andra dimensioner som hörs. En annan teori är att det på något sätt är den som spelar in som undermedvetet skapar ljuden. En tråkig teori är såklart att banden skulle vara bluff eller att det är ljud från radioutsändningar som fångats upp.

Här är ett ljudklipp:

Sök på youtube på Electronic voice phenomena så hittar ni fler.

Vad tror ni om allt detta?

29 svar

  1. og va kul o handla julklappar:9 gud va rädd jag ble v för den rösten såg en film om detta:)

  2. Tack söta du för snäll kommentar hos mig! TACK!

    Såg en jätteintressant dokumentar om ett spökhus på Discovery och där kunde man tydligt höra röster.. det var verkligen läskigt (speciellt eftersom det inte var en vänligt sinnad ande)..

    Varm kram från Liv

  3. Mycket intressant om man kan spela in spökröster och höra dem… bara de inte är onda, förstås.

  4. Ja shit asså detta med julklappar är ingen lek. Måste göra allt klart i morrn … :S Borde bojkotta allt 🙂

  5. svar : hihi det var det 😀

    läskigt om det skulle vara sant , men det akn ju lika gärna vara bluff ..

  6. Spännande inlägg som vanligt hos dig! Gillar din blogg! 🙂
    Du har en BlogAward att hämta hos mig! 🙂

    Kram

  7. Så spännande det här och jag har själv försökt spela in…tyckte att vi hörde ett par ljud 😀

    Lägger dig i blogrollen på wordpress, för du skriver bra om så intressanta saker.

    Kram

  8. Intressant,vet inte vad jag skall tro men det kan ju vara sant.

    Hoppas att du har det bra och inte stressar såhär innan jul
    Kram

  9. EVP tycker jag är så jäkla spännande! har läst mkt om det. undrar om det verkligen fungerar. skulle vara coolt!

    finns en film som handlar om EVP, typ lite skräckis, en sorglig film..
    ”White Noise” heter den. skitbra!

    den ska du se!

  10. Det låter verkligen intressant. Men jag har allafall lite svårt att tro på sånt men om det finns bevis för det så..

  11. Band är knepigt, det går ju att förvränga så mkt. Kanske lite som när folk fick för sig att det var baklängesbudskap på hårdrocksskivor?
    Man kan nog höra vadsomhelst om man lyssnar noga..

    o tack ang sminkningarna 😀

  12. det är ju så skrämmande och fascinerande på samma gång!

  13. Jag tror på detta, eftersom ett gäng ghosthunters spelade in sådana här ljud i min lägenhet i höstas. Hade ljuden på min gamla blogg förut. Lite läskigt.

  14. Jag vågar inte lyssna på den :c Har världens spökfobi o.o
    Men min kompis (som sitter bredvid mig :3) vågade lyssna på den med en Annan kompis ;P

    • Hej Julia!
      Förstår dig. Det är kusligt sådant där. Dock så tror jag inte att spöken är farliga. Jag tror inte att de kan skada oss.
      De är bara vilsna.
      Men trots den teorin så är jag jättebra på att skrämma upp mig själv. 😮

  15. Guud första videon när spöket pratade med william så dog jag ett tag för det var så läskigt O_O

    //Cookiemonsternom

  16. Jag har råkat spelat in en EVP, vilket min farfar också gjorde för många år sedan. Jag lämnade mobilen i ett stängt rum och gick ut (mobilen spelade in ljud) och när jag kom tillbaka kunde man höra ett barns skratt vid den och någon som andades på mobilen O-O

    • Hej Anonym!
      Fantastiskt! Har du kvar inspelningen? Det vore coolt om du la upp den på nätet nånstans så man fick höra. 🙂

    • Du kan även lägga en mp3 på inspelning i stängt rum. Sen kan du lägga över inspelningen på datan och höja ljudet till max och sätta på dig hörlurar. Själv har jag hört både barn & vuxna. Bl.a hörde jag hur tydligt som helst en kille (runt 10-11 års åldern) säga….Theodor. Har lagt upp urklipp ur filerna på datan för att kunna spela upp igen. Ett bra tips…mp3

      • Hej Sassa!
        Bra tips! Jag måste verkligen ta och testa det där.
        Skulle vara väldigt kul att få en länk till dina youtube videor. 🙂

      • Har inte velat/kunnat lägga ut dom på youtube. Däremot har jag dom som urklippta filer på min data :). Är av den äldre generationen…så därför är jag inte så vidare teknisk. Vill du att jag skickar några till din hotmail?

      • Gärna försök med det. Vore spännande att höra. 🙂

  17. Jag förstod inget. Vadå mångfasetterad kristall?

  18. Videoklippet finns inte.

  19. Det hörs på inspelningarna av Spiricom.

Kommentera

