Kända trollformler och dess mening.

Eftersom vi i förra inlägget pratade om hur man gör en trollstav så tänkte jag att det kunde vara bra att ta reda på lite om trollformler.
Det finns ju en hel del kända formler:

Abrakadabra: är en av de kändaste. Det intressanta med det är att det inte är ett påhittat ord. Det sägs ha sitt ursprung i hebreiskans ”ha-b’rakah” vilket ungefär betyder: Det heliga namnet. Men det finns också en hel del som tror att det kommer ifrån arameiskans avra kehdabra (אברא כדברא) vilket betyder: jag skapar medan jag talar. Vilket ju känns passande i sammanhanget.



Hokus Pokus Filiokus: finns det rätt delade meningar om. Vissa tror att det bara är påhittat medan andra hävdar att det har sitt ursprung i den nordisk mytologiska magikern Ochus Bochus.
Man måste ju erkänna att hans namn liknar formeln en aning. Jobbigt för en trollkarl att varje gång han säger sitt namn så är det med risken att en kanin hoppar upp ur hans hatt.
Vissa tror också att de är en förvanskning av inledningen till nattvardens inledning läst på latin: Hoc est enim corpus meum. Vilket betyder: ”detta är min lekamen”och filioque som betyder: ”och av sonen”. Det är en del av trosbekännelsen.

Sim sala bim: används som formel på grund av dess likhet med arabiskans simsim. Det beyder ”Sesam öppna dig” i Tusen och en natt. Sägs i historien Ali Baba och de 40 rövarna.

Ja, det kan vara bra att minnas när man tänker använda sig av en trollformel.

12 svar

  1. Men din blogg är ju så underbar! Fina bilder och jag älskar att lära mig saker och återupptäcka saker som fascinerar och intresserar mig.

    Ha en härlig lucia!

    /Liv

  2. oh tack för att du sa de:) jag fixar allt de snart:)

  3. Du är fantastisk!!! Var hittar du allt? Blir så inspirerad av dig var dag. tack för att du ger mig en stund av rolig läsning… Kram kram, hoppas du har en trevlig kväll Lotta Potta

  4. Tack för alla kommentarer 🙂

  5. Ja, visst är det härligt med snö! Men nu är det bara slask kvar! 😦 Och jag som hoppades på en vit jul..

    Åh, vilken riktigt härlig blogg! Jag sitter här och läser ivrigt allt spännande du skriver! Här kommer jag kika in mycket! 🙂

    Ha det bra! 🙂

  6. Jäklar vad spännande med ett trollspö. Skulle vilja ha ett sådant.

    Det växer ett videträd inne på gården där jag bor..frestande hehe

    =)

  7. Vilken mysig och annorlunda blogg du har.
    Ett trollspö hade inte varit fel alls, om jag nu kunde trolla!!!

    Kram

  8. Jag skulle tro att i dagens samhälle finns det ingen magi. Trollformerna kan ha sin egen mening men det är svårt att tro på dem.

  9. Intressant, hade ingen aning om detta, kul läsning.

  10. hej! åååh tack, va rörd jag blir 🙂
    jag vart så trött på min gamla blogg, så nu börjar jag om 🙂
    mycket bra skrivet om silvertåget!
    kram!!

  11. kuul blogg jag gillar den hur kan du hitta all information och allt skriv på =) jag skulle bli jätte glad om du skrev mer om rymden 😀

  12. Hejsan Anonym!
    Tack så jättemycket! Jag blir så glad att höra det!
    Hittar info lite överallt. Har rätt många böcker om olika övernaturliga ämnen och så läser jag mycket på nätet. Jag älskar allt övernaturligt och denna blogg är ett sätt för mig att samla allt jag kan. Roligt att du gillar den!
    Jag har två inlägg om ufon på gång så det är bara att hålla utkik så kommer de. ^__^

    Tack än en gång!

Kommentera

