Déjá vu.

Déjá vu är en känsla av igenkännande av en plats eller situation som man vet att man aldrig varit på eller upplevt tidigare.
Men ändå så känns det så.
Undersökningar visar att 97% av människor har haft en Déjá vu upplevelse någon gång.
Det var den franska forskaren Émile Boirac (1851-1917) som bildade termen.



Vad beror då en Déjá vu på?
Vad är det som får en att starkt känna igen en situation som man garanterat aldrig varit med om?
Det har gjorts mängder av forskning kring fenomenet och lagts upp massor av teorier.
Men än har ingen ett säkert svar.
Nu tänkte jag ta upp några olika teorier.
En förklaring kan vara att Déjá vu är ett minne av en bortglömd dröm.
Att personen som upplever det egentligen är en sanndrömmare och har haft en dröm där den varit på platsen där den nu får en Déjá vu upplevelse.
Men då måste man också tro att man verkligen kan se framtiden i drömmar.
(Vilket jag tror att man kan!)

En annan teori är att det är ett minne från ett tidigare liv.
Men då förutsätter man att man lever flera gånger.
(Vilket jag mycket väl tror att man gör!)

Vissa säger att Déjá vu upplevelser är ett tecken på att man besitter övernaturliga krafter som att kunna se in i framtiden eller vad som händer på andra platser. (Jag har aldrig haft en Déjá vu och blir därför väldigt avundsjuk på dom som haft det av denna teori!)

En mer vetenskaplig (och tråkigare) teori är att det är hjärnan som helt enkelt begår ett misstag.
Hjärnan sorterar in händelsen några tusendels sekunder snabbare än vi hinner uppfatta och därför får vi en känsla av att vi varit med om det förut.

Eller så beror det på att hjärnan då och då stänger ner sig och gör en sorts omstart. När hjärnan då startat om så känner den igen händelsen eller platsen från innan den startade om.

Vad tror ni om Déjá vu?
Har ni kanske upplevt det själva någon gång?

64 svar

  1. Visst är det lite tråkigt, men jag misstänker att déjá vu faktiskt är något som skapas inne i vår väldigt komplicerade hjärna.
    Och jodå, jag har haft sådana upplevelser, flera gånger. Kanske är det bara en blixtsnabb kortslutning i hjärnan som gör att man tycker man upplever samma sak om igen.
    Och så har jag den senaste veckan lyssnat på en skiva med ett band som heter Son Ambulance. Den heter Someone Else´s Déjá Vu, vilket ju låter ännu mer komplicerat, eller hur?

  2. Jag har upplevt det ganska ofta i vissa perioder och känslan är ju så stark och märklig så att det känns ju som om det är något utöver det vanliga och förhoppningsvis inte bara hjärnan som spelar ett trick.

    Kanske ska man vara extra uppmärksam i såna situationer för att det har nåt att berätta..

    Tack för intressant inlägg, nu snurrar mina tankar i spännande spiraler.

  3. Jag har haft det flera gånger, men inte så mycket längre som när jag var barn – då hade jag det någon gång i veckan. Du har kanske haft det, utan att veta hur det känns? Har ingen aning om varför man får dejá vu… Men som ”Vida” här uppe skriver ska man kanske vara extra uppmärksam i sånna situationer om det har något att berätta.

  4. Ja, det är det verkligen. Nu är det snart andra advent 🙂

    Jag får Déjá vu ganska ofta, känns det som. En gång när jag var i Egypten så var vi på en restaurang. Och helt plötsligt så kände jag: det här har jag varit med om förut! Och det var första gången jag över huvud taget jag var i Egypten. Det varar bara i någon sekund, ganska läskigt faktiskt.

  5. Jo, jag har upplevt déjá vú flera gånger. Det kan vara ganska otäckt om det känns väldigt starkt. Det har hänt att när jag kommit till en ny plats, känt igen mig och vetat att jag varit där tidigare. Ibland har jag också vetat vad som kommer att hända och vem som kommer att säga vad innan det blir sagt…
    Hur det kommer sig att man får den känslan… jag har ingen aning. Men jag väljer att tro att det är minnen från ett tidigare liv i en annan tid. En parallell värld kanske?

  6. Jag får ofta deja vúer i skolan, ibland kan jag sitta och snacka med kompisarna i skolan och sen bara:
    – Försten snackade vi inte om detta för någon dag sen?
    Då kollar alla konstigt på mig, och bara: Neej, de hände liksom igår. Jag har alltid varit fashinerad utav det här. Jag tycker det är underbart med saker som människan inte har något svar på, som man själv kan fundera på vad det är.

  7. Jag vet inte varför det är så men jag har upplevt om det. Det känns ibland som att man har varit med eller varit på den platsen förut. Jag tycker att det är ganska konstigt. Ibland känns det som att jag har drömt om det men det kanske inte jag har gjort.

  8. hej vännen
    Jodå det har upplevt ett antal gånger ganska häftigt faktiskt.
    Ha en mysig fredag kväll nu 🙂

  9. jag brukar få ibland få deja vu känslor fast det var länge sedan, men deja vu är häftigt att funderar på vad det beror på 🙂

  10. Jag brukar få Déjá vu-känslor då och då, men ett tips är att åter tänka på det man kände igen efter ca 10 sekunder, då känns det inte lika igenkännande längre (tyvärr). Dina andra teorier var roligare 😉

  11. Vilken cool blogg du har! ska rekomendera min kompis som är väldigt intresserad av onaturligt och fantasy.

  12. jo, flera gånger.

  13. jag har upplevt deja vu en massvis gånger.. gör det säkert minst en gång i månaden. Jag vet inte vad jag vill tro om det, ibland vet jag att jag har drömt det ( minns alltid mina drömmar väldigt tydliget och kan återberätta dem, kanske något o skriva om varför vissa minns dem jättetydligt och andra inte alls ? ^^).. Och ibland kan jag undra om det inte är från ett tidigare liv, när det är någon ny plats man kommer till.

  14. Jag har haft deja vu upplvelser hela livet känns det som. Mest intensivt på hösten. Vet inte vad det är, tror på alla teorier 😉
    Det är iaf häftigt ^w^
    Tack för dina uppmuntringar på min bloggeligblogg!

  15. Har haft det många gånger, men mer förr om åren, nu var det länge sedan. Märklig o stark känsla.
    Har ingen aning om varför det blir så, men kanske är det något viktigt som händer just då…

  16. Jag får deja vu känslor ganska ofta. Det är lite läskigt. Jag har alltid hört att det är hjärnan som stannar till ett tag, men dina teroier var mer roliga 🙂

  17. Jag var med om det en gång i högstadiet. Det var läskigt, jag visste att jag aldrig varit i den situationen tidigare, men ändå kändes det verkligen som om jag hade varit det. 😛 Usch, svårt att förklara. Det var coolt, fast läskigt också.
    (: Har du varit med om det?

  18. hehe väldigt välskrivet:D
    det är riktigt spännande varför man får det, jag tror nog att det är att man känner igen sig från ett annat liv som du säger, eller att tiden gör ett glapp så att man har hoppat fram i tiden på något sätt. hursomhelst coolt!:)
    hoppas du har en bra helg!

  19. Jag har upplevt många Deja Vu’s det är en extremt konstigt men samtidigt skön känsla. Det vardagliga livet blir så mycket roligare med övernaturliga saker. Kan förklara hur det känns om du vill 🙂

    Förresten så gillar jag din blogg starkt. Bra att det finns folk som tänker så mycket som jag gör om alla dessa fenomen och saker du nämner. 10 av 10!

  20. Japp det har jag..mer när jag var yngre men det händer ibland.

  21. Jag har haft det mer än 100 gånger tror ja x)

  22. Jag har haft det någon gång, den gången var det långvarit. Faktiskt i flera timmar när jag var på utflykt som liten i skolan. En skog jag aldrig visste fanns.

  23. jag har haft en deja vú många gånger och då minns jag det/den upplevelsen tydligt

  24. Jag har också déja vú upplevelser ofta, mest i skolan vilket är väldigt konstigt. Då handlar det om speciella saker som jag aldrig hänt om innnan. Jag brukar inte få lika många nu, kanske 1 gång i månaden, men innan hände det nästan dagligen…Läskigt ^^

  25. Jag har déja vú uplevelser mest hela tiden. Det är för det mesta inte platser som känns igen utan situationer. Jag vet vad nästa person ska säga som om jag varit med om disskutionen förut. Därför tror jag mest på bortglömda sanndrömmar teorin.

  26. Haha antingen så är jag väldigt sjujäkla övernaturlig eller så gör min hjärna otroligt ofta missar för jag har Déja Vús dagligen. Jag tycker att det är otäckt…men ändå lite kul xD

  27. Hejsan. Måste bara säga att jag ÄLSKAR din blogg! Sjukt spännande, underhållande och intressant. I alla fall, jag brukade ha Deja vu upplevelser eller sanndrömmar väldigt ofta förut, typ 1-2 ggr i veckan. Och då var det inte bara en plats eller en speciell händelse jag upplevde igen, utan nästan ett helt samtal mellan flera personer. Jag kommer ihåg en gång så stod jag med 3 andra kompisar i en korridor på skolan och kände att ”detta har hänt förut” och att det kommer att bli ett stort bråk efter att person X har kommenterat det vi pratade om (kommer inte ihåg vad det var längre). Så istället för att vänta på att X sa sitt så bytte jag samtalsämne fort som attan och det blev inget bråk. 🙂

    • Hej Sanna!
      Vad häftigt! Fantastiskt hur din dröm varnade dig så att du kunde undvika grälet sen. Sanndrömmar är verkligen intressant. Vad roligt att du har det så pass ofta.
      Tack så mycket för dina fina ord om min blogg! De lyser upp min dag!
      ha det bra! 🙂
      Kram M.

  28. Hej ! Det är en anledning till att jag är ute och söker fakta/teorier om Deja vu. Mitt sökande ledde mig till din blogg.
    Jag genomgår en period av mitt liv, jag upplever deja vu i stort sett dagligen. Inte på ett skrämmande sätt. Jag känner mig lugn och trygg i det jag känner. Det som ÄR är att jag nyss fått kontakt med en man på andra sidan jorden och jag bara vet att jag träffat honom förut. Jag kan ge ett expemel, och det är att innan jag ens såg hur hans hem såg ut, så visste jag hur hans hem skulle se ut. Jag visste att jag arit där förut och kände mig som hemma, innan jag ens sett hans hem !
    Jag målar teckningar som jag inte målat förut, men jag vet att jag HAR målat dem förut.
    Inget av detta skrämmer mig. Inga obehags känslor väcks hos mig. Snarare känner jag en djup connection till denna man och andra händelser i mitt liv, eftersom jag som du TROR på evigt liv och liv innan detta.
    Dessutom är jag en hopplös romantiker, så mina tankar fortsätter till att kanske är han mannen som jag miste i ett tidigare liv. DÄRFÖR har vi fått denna koppling ?

    Mina deja vu:er väcker känslor av välbehag, upprymdhet och nyfikenhet. Jag vill så gärna veta mera. Kanske är det röster från andra sidan som försöker kontakta mig ?

    Tack för din blogg. Välkommen att besöka min. Kram Jenny

    • Hej Jenny!
      Tack för din kommentar!
      Vad spännande det var att få ta del av dina upplevelser! Jag tror absolut att déjá vu kan bero på minnen från tidigare liv.
      Att du skulle ha känt den här mannen du talar om i ett tidigare liv känns absolut väldigt troligt för mig.
      Bra att dessa déjá vu upplevelser är så posetiva i alla fall!
      Att gå till som sysslar med hypnos för att se om du kan minnas något under hypnos kanske är en bra idé?

      Jag gick in på din blogg förresten! Den är jättefin och jag kommer titta in hos dig igen!

      Jag önskar dig lycka till i vidare upplevelser och upptäckter!

      Kram! M.

  29. Jag är med om Deja Vu hela tiden, det är himla frustrerande känsla! Såg att du skrivit om sanndrömmar och kom på en så sjukt läskig sak alex berättad! Hans bror hade nämligen en mycket obehaglig dröm där han satt i ett flygplan, han kände att något var fel och såg att dom närmade sig World Trade Center, i samma sekund som han förstod att dom skulle krasha i World Trade Center vaknade han. Det är bara det att han hade denna dröm 1999!!

    • Hej IdaMaria!
      Tänk att du har déjá vu-upplevelser så ofta. Jag har också upplevt det sen jag skrev inlägget. Du har rätt i att det är lite frustrerande. Man vill liksom veta varför man känner igen sig.
      Otrolig dröm han hade. Det var verkligen en sanndröm. Otroligt!

  30. Jag har faktiskt sånna väldigt ofta. Inte så bra, då många säger att det är en kortslutning. XD

  31. jag var med om en deja vu så sist som igår faktiskt. Jag satt och fixade med ett design program till blogspot och helt plötsligt kände jag ”det här har jag gjort innan, exakt det här” MEN, det kan knappast vara från ett tidigare liv eftersom det här är ett VÄLDIGT nytt program.

    Så trolige måste jag ha drömt att jag gjort det.

    • Hej Yohanna!
      Coolt! Men vem vet? Vad är det som säger att man inte kan leva flera liv i samma tid? Du kanske lever ett annat liv parallet med detta? 😉
      Eller så är du sanndrömmare. Det är ju också väldigt häftigt. 🙂

  32. Jag upplever Déjá Vu’s ganska ofta. Helt plötsligt i vardagliga situationer liksom, kan jag känna, läskigt starkt, att jag har varit med om något förut. Det är jättekonstigt egentligen, och läskigt.

    • Hej igen Martini!
      Vad coolt! Tycker att déjá vu´sär häftiga att få men det händer mig väldigt sällan.
      Fast det är ganska frustrerande också. För sen sitter jag och funderar i timmar ”varifrån känner jag igen detta?” 😛
      Men kommer aldrig på…. och om jag gör det blir jag besviken istället för då hade jag ju aldrig någon déjá vu. ^_^;;

  33. jag tror inte att hjärnan kan veta sånt om man upplever det så här: när jag var liten var jag ute o gick med en vän. vi skulle just svänga in på en gata när jag fick upplevelsen att runt hörnet kommer det finns nåt blått eller grönt som inte brukar vara där tillsammans med nåt gult.
    min kompis skrattade lite,.

    runt hörnet stod en man i blå kläder ( typ macken kläder) och dammsög sin bil med en gul dammsugare.

    min hjärna kunde ju inte registera det INNAN jag varrunt hörnet 🙂 coolt va

  34. Hej! Jag har väldigt ofta Déjá Vu’ upplevelser! det är riktigt skumt! Exempelvis en konversation, någon säger en mening, då får jag känslan ”det här känner jag nog kanske igen”, sen kommer det en till mening och då tänker jag ”jo, det är känner jag absolut igen” och från den punkten spelar jag snabbt upp i huvudet resten av hela Déjá Vu’n och sekunderna efter så händer allt precis så! Det händerså ofta så jag kommer inte på något klart exempel förrutom min allra första Déjá Vu. Jag gick i mellanstadiet och gick fram till det lilla bordet där pennvässaren stod för att vässa min penna. Medans jag vässar får jag en stark känsla utav att min klasskamrat Viktor skulle komma fram och vässa sin penna han med, och myckerväl så gjorde han det. Det där är nog min minst avancerade Déjá Vu, men den enda jag minns. Jag är säker på att du kommer uppleva både en och två Déjá Vu’s innan du lämnar våran jord! =)

    • Hej Cazii!
      Tack för att du berättade om dina upplevelser. Mycket intressant att höra om.
      Men jag måste säga att det snarare låter som att du är synsk. Eftersom du inte bara känner igen situationen utan också vet vad som kommer hända.
      Väldigt spännande att du får sånna där känslor hur som helst. Det är ju en fantastisk gåva. 🙂

  35. Jag har fått såna flera ggr x) Men kan inte minnas någon exakt gång just nu xD

  36. Hej :3 Jag har fått sånt här flera gånger, och tror på att det beror på att man kan se in i framtiden i drömmar. Anledningen är att både jag och min vän har förmågan att se bakåt i tiden, alltså sådant som hänt. Allt blir svart-vitt ibland och jag ser en flicka. Det är alltid samma. Vad jag och mina kompisar kommit fram till så heter hon Wewan, och går runt på jorden i skepnad av ett spöke. Ganska läskigt, men både jag, mina kommpisar och min före detta pojkvän har alla sett henne. Det är rätt kusligt, hon jag har sett många exempel från förr i tiden, men endast tillfällen där hon blev dödad eller när hennes mördare försökte döda henne. Nu vet vi att det var hennes familj. Jag har även sett in i framtiden, men endast som meningar/beskrivningar, jag ser inte vad som ska hända. Som en gång när jag skulle till stallet så hörde jag som en röst, inne i huvet som sa: ”Vit häst. Mörka ögon. Kärlek. Död.” Jag kom in i ridhuset. Där inne red en grupp, och en vit häst med mörka ögon. Jag blev genast förälskad. Och nu är jag död. Jag hörde en sådan nyss. Och nu får jag inte tyst på den. Jag känner mig rätt galen. Den säger vad jag ska skriva innan jag skriver. Inte som en order, men den berättar vad jag kommer skriva. Så nu måste jjag sluta, annars kommer den tjata på mig tills jag ger mig och bara skickar inlägget. Det läskiga är att jag känner igen rösten, men kan inte sätta fingret på vem det är <.< Hejdå.

  37. Jag har upplevt det massa gånger! Har inte du det!? Jag tkr för min del att det är riktigt kul! ^^ Men rätt läskigt oxå såklart! Det kan hända närsomhelst, och det är väldigt konstigt…. Jag hoppas den där teorin om drömmarna stämmer! Den där med att hjärnan ”stänger av sig” låter ju mest trolig, men som du sa, den är tråkigast!

    MVH BunnyBoe!

  38. Jag har också hört att Déjá vu beror på att hjärnan somnar ett kort ögonblick och sedan när man vaknar till så får man en Déjá vu.

  39. Jag har upplevt Déjá vu många gånger i livet. Känslan jag får är så oerhört starkt beträffande allt som omger mig just i det ögonblicket. Det är platsen, ljuden, lukterna, känslan jag har inombords. Jag upplever ofta att jag varit med om ögonblicket för väldigt länge sedan. Om det skulle vara ett tidigare liv så verkar det lite underligt eftersom allt in i minsta detalj har upplevts tidigare, vilket känns osannolikt kanske nästan trist. Skulle våra liv upprepas i evighet och alla liv se exakt likadana ut då? Då skulle vi inte gjort framsteg inom forskningen och vikingatiden inte ha funnits känns det som. Jag gillar mer teorin om sanndrömmar även om jag inte riktigt heller ser den som optimal. Jag tror att vi i alla fall kan komma fram till att det är ögonblick som på något vis vill säga oss något. Kanske är det så att vår uppfattning om tid och rum som inte alltid är helt förutsägbar d.v.s. ibland beter sig inte tid och rum som vi förväntar oss ”kaos”. För att sedan ett ögonblick senare lämna oss väldigt förvånande över att vi upplevde någonting som vi inte kunde förklara. Jag längtar tills forskarna kommer fram till en intressant teori om detta. Teorin om ögat tycker jag är skrattretande. Då har man inte upplevt en déjà vu.

    Anna

    • Hej Anonymous!
      Tack för din intressanta kommentar. Vad det gäller tidigare liv så tror jag inte att det är så att alla liv är exakta uppreptningar som sker runt, runt.
      Snarare tror jag att man kan få en déjá vu på en plats där man varit i ett tidigare liv också men då i en helt annan situation.
      Men jag vet inte för jag har aldirg fått någon så tydlig déjá vu upplevelse.
      Tror det kan ligga något i dina tankar om att det handlar om vår tidsuppfattning och att ögonblicket déjá vun sker i som har en särskild betydelse.
      Ja, hoppas det kommer fler spännande teorier om det snart.

  40. jag tror att det är ett minne från ett tidigare liv. jag har haft déjá vu hur många gånger som helst. det skulle vara kul om det berodde på att man har övernaturaliga krafter 🙂

    • Hej Danielle!
      Intressant att du upplever det så ofta. Jag har bara varit med om det riktigt starkt några enstaka gånger men det är häftigt!

  41. Har upplevt det alldeles för många gånger usch! Hatar känslan när man får värsta flashbacken och säger att man haft en Déjá vu! Och alla bara ”du skojar man kan ju inte ha såna”.
    Jag har ingen teori om varför man får en déjá vu, för jag typ vet att för mig är det den där dröm grejen, drömmer om dagen och så.
    Ibland om jag märker på morgonen att dagen är som min dröm så gör jag samma saker som i drömmen(Synd att jag bara inte drömt om svaren på mina prov, men det kommer väl xD)
    Men ibland kan det va ganska tråkigt att veta vad som händer på dagen för då kommer inget som en överraskning -.-´
    Ibland behöver jag inte äns lyssna på mina kompisar för att veta vad de ska säga… Så ibland bara dör min hörsel och de frågar om jag hört och jag säger ungefär ” Ja du pratade om hur mycket du längtar till konserten” Eller ” Mm… Jag vill heller inte desikera räkor på biologin”
    Även fast jag inte hört vad hon sagt, för det känns som om jag redan haft det där samtalet.
    Så alla som inte får Déjá vu och drömmer sanndrömmar enligt mig är ni väldigt lyckliga som får ta dagen som den kommer!

    • Hej Emma-Chan!
      Oj, du har då ovanligt starka déjá vu känslor. De är så pass starka att jag snarare skulle vilja kalla dig synsk eller medial.
      Jag förstår att det känns tråkigt att veta exkat vad som ska hända men kanske kan det vara bra ibland också?
      Väldigt intressant att få ta del av dina upplevelser. Tak för din kommentar!

  42. Det var så lite! Hade en sanndröm igår som senast och den handlade bara om att jag skulle göra bort mig under en redovisning i klassen.
    Och jag bara stod där och tänkte på min dröm och försökte prata ändå…
    Självklart är jag osmart och gjorde precis som i drömmen, alltså gjorde bort mig… Men alla förutom min bästis märkte inget inte ens läraren???

  43. Jag har deja vuer väldigt ofta, jag är nästan säker på att det är att man drömmer om det, för ibland så vet man att man drömmer, man ser allt man drömmer, och tänker på det och säger till sig själv att det kommer att hända, för det har hänt mig många gånger, och sen hänt i verkligheten.. Och varje gång får jag en chock!

  44. jag har varigt med om det flera gånger. då har jag frågat tex mamma om vi inte har gjort saken förut(och hon har svarat nej). en gång så förde jag ett halvt samtal efter en deja vu:s spår… tror på att vi haft ett tidigare liv under de tillfällena

  45. hej jag är med om deja vu rätt ofta ungefär 1-3 gånger i månaden. Jag tycker det är rätt spännande och intressant fast det är lite jobbigt när man sitter och tänker på när det kan ha hänt förut sen. Tror själv att det beror på att man kommer ihåg i ett ögonblick från när man levde det här livet förut. Är rätt säker på att universum föds i Big bang och sen några miljoner år efter är det så stort att det exploderar av sig själv och sen föds det igen och det går runt och runt som i ett kretslopp och även människorna på jorden lever om och om igen och att det är samma personer som lever samma liv. Tycker det är lite tråkig tanke men jag har insett att det är så här det funkar vid det här laget.

    • Hej Anonymous!
      Intressant. Har aldrig hört den teorien. Vad gör dig så säker på att så är fallet? Vore spännande att höra 🙂

Kommentera

