Vampyr.

Legenden om vampyrer härstammar från Östeuropa.
Men har spritt sig till nästan alla kulturer.
Därför beskrivs dom lite olika på olika ställen.
Men de mest kända dragen är den bleka hyn, övernaturlig styrka och såklart huggtänderna.



Vampyrer sas ha magiska krafter och kunna förvandla sig till vargar, fladdermöss, råttor och till och med till dimma.
Vampyrer är väldigt tåliga och påverkas inte av det materiella.
Men det finns vissa saker som får dom ur balans. Vitlök skall stöta bort dom.
(Så där kan man säga att vampyrerna är som vi andra, usch för doften av vitlök!)
Även vissa religiösa symboler stöter bort dom. Som kors eller krucifix.

Andra sätt att lura av sig vampyrer är att strö ut riskorn eller frön för en vampyr kan då inte gå förbi utan att räkna kornen.
Om man slänger vigvatten på en vampyr så ska deras hud frätas sönder.
Enligt vissa myter så tål inte vampyrer silver heller.

Om hur man blir vampyr finns det lite olika teorier.
Den mest kända är att man blir vampyr efter att själv ha blivigt biten av en.
Men det ska också kunna bero på att: man tagit livet av sig, dött på ett hemskt sätt, att man levt ett kriminellt liv, ingen har bett för en när man blev begravd eller att en katt eller en varg går över ens lik.
Om man skulle stöta på en ondsint vampyr så, även om vampyrer ska vara odödliga så går det att döda dom om man gör på rätt sätt.
Man ska driva en påle genom dess hjärta, hugga av huvudet och lägga vitlök i dess mun. Man ska passa på när vampyren sover i sin kista. Där sover den ofta i flera decennier i sträck. Men man får se upp så vampyren inte vaknar.

Ett bättre sätt att upptäcka att någon är vampyr, än när dom biter än, är att se om det har någon spegelbild. Vampyrer ska nämligen inte ha det.
En vampyr sägs dö ifall den kommer ut i solljus.

Myten om vampyren kan härstamma från olika saker.
Tillexempel så finns en ovanlig blodsjukdom som heter porfyri som i vissa fall kan göra den drabbade känslig för sol och blekhyad och tandköttet blottas.
Så finns ju de blodsugande fladdermössen i sydamerika.
Vad tycker ni om vampyrer?

104 svar

  1. Vilket välskrivet inlägg med fina bilder men nej, jag tror inte på vampyrer.. men det har skrivits många bra böcker om dom.

    Ha det gott!

    Vida

  2. Tack. Angående vampyrer så gissar jag att du reda slukat Annie Rices böcker?

  3. Bra skrivet och intressant, jag tror dock inte på vampyrer utan att det kanske beror på sjukdomen prfyri som har fått historierna om det att komma till

  4. Som vanligt ett intressant och välskrivet inlägg, och vem vet, kanske finns dom?!
    Myten måste ha kommit någonstans ifrån.
    Maria

  5. åh vad trevligt det låter då 😀
    vill oxå åka nån stans hehe men för mej blir det åh vara hemma åh slappa typ ska nog träffa en kompis åh ta en fika med henne men annars händer det inte alls mycke för min del. inte vad jag vet hehehe .. händer inte nå föräns lördag då jag ska på 50års fest !

  6. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem men de verkar vara läskiga. Egentligen så har det väl aldrig funnit vampyrer?

  7. Vad bra du skriver. Så spännande. 🙂
    Ja, haha tur att bilden inte är hemifrån mig (hittade den på nätet nånstans) haha.
    Ja, jag känner mig lite krasslig i halsen faktiskt. Ska försöka hålla mig frisk! 🙂

  8. Oj, självaste Nesferatu har jag jobbat med för några år sedan. Hon var väldigt liten, cirka 1.40 cm lång, hade huggtänder, syntes inte i speglar och ingen visste riktigt hur gammal hon var. Detta var vad andra sade om henne i alla fall. Hon kallade sig Margareta… konstigt va? Hihi! 😉
    Tur att hon aldrig fick reda på vad som sades om henne. Själv tycker jag det är mycket spännande med etnologi och gillar att titta på draculafilmer.

  9. sv: jo, det var lite synd att jag inte vann! :cc hade suttit fint med ett xbox, haha.

    åh, jag älskar vampyrer ❤

  10. sv : tack så mkt ! 😀

    bra skrivet (a)

  11. Du skriver alltid så intressant!
    Hoppas du har en jättebra kväll!
    Kram

  12. Jag älskar vampyrer! Dessutom är de sexiga 😉 Jag hade en period då jag läste alla vampyrböcker jag kom över. Såklart stort fan av Anne Rice o Poppy Z Brite. Fortfarande är Dracula med Gary Oldman o Winona Ryder en av mina favoritfilmer…

  13. Jag gillar alla myter om vampyrer.

    År 1431 levde en furste som hette Vlad III Dracula Tepes i Transylvanien i Rumänien. Han var oerhört tyrannisk och brukade roa sig genom att spetsa folk levande på pålar i en hel skog, koka folk levande, skinnflå dom, stympa, halshugga, blända dom, bränna, rosta, hacka, levande begrava, dömma folk att äta sina egna eller andra stympades kroppsdelar o.s.v.

    Han blev känd vida omkring. Folk var så rädda för honom att de började sprida historier; att han drack folks blod. Faderns titel, Dracul, betyder Drake och det namnet fick han när han valdes in i en Ungersk religös riddarorder. Sonen fick därför namnet Dracula. När Vlad Dracula dog år 1476, levde folk vidare i skräck att han skulle återuppstå.

    Vlad Tepes anses vara grundare till vampyrmyten.

  14. Svar: Tack 🙂

    Och kommentar, väldigt bra skrivigt inlägg. Tror dock inte det finns vampyrer, finns människor som är väldigt förtjusta i smaken av blod därimot. Och förövrigt tycker jag att myterna och hela grejen med vampyrer är väldigt intressant

  15. Dom är coola, ska bli en;) haha näe skojja.

  16. För länge sen så fanns det en flicka som var otrolig vacker och alla män ville ha henne.Och en dag så kom en utbytes student som var på ett discotek och såg henne.Han bjöd ut henne till dansgolvet och började dansa.Men så plöstligt kände han hennes tunga på halsen.Det kittlades…så han sade inget.Det fortsatte så tills en dag så mådde han illa,han hade feber,blev blekare o.s.v.Men en dag förföljde han henne tyst till hennes hem.Där såg han att hon sminkade sig och tog ut sin…tunga.Den va’ 1,5 meter lång.Och sen dess har han aldrig varit på en discotek…
    en myt från sydamerika.

  17. vilka snyga biler
    aNe

  18. Jätte fint inlägg. Du kan verkligen hitta fina bilder! Men jag hoppas att vampyrer inte finns. Även om man kan se roliga filmer om dom och sånt är dom ju jätte läbbiga! Jag har testat om jag är vampyr men tror inte det. Jag är absolut inte läskig, kan inte suga blod, inte skifta form och det ändå som jag tycker är jobbigt med solljus är att ibland blir man bländad.

  19. Jag är ju ett vampyr freak!!:P så de skulle ju vara trevligt om de fanns vampyrer^^ men de gör de väl inte..men om de hade gjort de så hade de varit kul^^ jag är galen i dom små blodsugarna… (\(^,..,^)/)

  20. jag är redan en vampyr!! är född till vampyr:P och nu ska jag ut och hitta ett offer som kan skänka mej lite blod :p

  21. jag tror vampyrer finns, eller iallafall har funnits. dom är verkligen facinerande varelser. Jag har alltid velat träffa en vampyr som kan göra mig odödlig, och leva i ett mörker i flera århundraden. Finns det någon dör ute? Kliv fram, ni är vackra! / Nettan

  22. Hej!
    Jag är inte som alla andra..
    och du skrev precis om folk som är olika från människor..

  23. Jag tror/vet att alla vampyrer inte är bleka, dem kan inte förvandla sig till något annat, men dem ser utterst mänskliga ut, men med övernaturlig skönhet.

    • Hej Nyli ッ!
      Intressant. Så kan jag absolut tänka mig vampyrer.

      Få fråga, hur har du fått denna kunskap? Känner du en vampyr? 😉

      • jag är faktiskt förvirrad, fattar inte om jag själv är en vampyr. för jag har drömt typ 3 gånger att jag varit i ett vitt rum, och sen så kom en underbart vacker kille in, och ”bet” mig, sen blev det bländande vitt. och efter det så har jag sett bättre ut (asså utseendet är snyggasre) och jag har börjat känna knäppa (men söta) dofter. Jag vill absolut inte bli en vampyr, men nåt stär mig ändå…

      • Hej Nyli!
        Jag tror inte att du har blivit en vampyr. Även om du känner dig förändrad av drömmarna.
        Så länge du inte får långa hörntänder och törst efter blod så är det lugnt.

      • Jag håller med fast jag törstar inte efter blodet bara vampyrerna :)Dem vill man gärna ha hemma som en väldigt bar och snygg beskyddare!!!

      • Hej Ronja!
        Åh precis! En sån vampyr vill jag också haaaa! Får väl sätta in en annons i tidningen: ”Vampyr sökes: Bör vara stark och ha lagom stor blodtörst. Bör gilla att beskydda och vakta hus och deras ägare. Singel är ett plus…”
        Ha, ha måste skriva till DN nu!

      • VA JAG HAR TYP EN VANPYR KOMPIS

      • Hej ANGELINA!
        Åh, då blir jag avundsjuk på dig! 🙂

  24. Vi är vampyrer,,

  25. Jag älskar bilderna med vampyrerna.Jag är ett vampyr-freak!!!

  26. Hellu:) Är lajvare, och ska snart på lajv. Undrar om man som alv/halvalv kan vara vampyr också. Inte för att det spelar någon roll eftersom det är fantasy, men det är ju lite kul att veta:)

    • Hej Josefin!
      Hmm, nu fick du mig att börja fundera… Tror aldrig jag har läst någon legend eller så där både alver och vampyrer förekommit.
      Även om dessa väsen spritt sig till många olika ställen så härstammar de från början från olika sammanhang. Vampyrmyten kommer ursprungligen från östeuropa och alverna har sitt ursprung i nordisk mytologi. Men vampyrliknande blodsugande väsen finns dock på många platser så någonstans finns säkert något som känns som en alv och vampyr mix men jag kommer inte på någon särskild sådär bara…
      Men eftersom jag är ett stort alv och vampyr-fan så tycker jag att en vampyralv låter som den perfekta varelsen. 😀
      Ha det så kul på lajvet!

  27. var finns det test där man kan se i fall man e vampyr eller inte?
    tacksam på förhand/Linn

    • Hej Linn!
      Ha, ha jag tror egentligen den enda frågan som behöver svaras på är om man har en oförklarlig törst efter blod… och underliga hörntänder. 🙂
      Jag googlade lie efter test dock. Detta vara ganska kul att göra: http://www.quizrocket.com/vampire-quiz
      Ha det gå gott!

      • det där med blodet går ju bort för mig…
        men huggtänder har jag! :O
        2 stycken,där dom brukar sitta på vampyrer man ser på bilder o filmer :O
        jag va vampyr?

      • Hej Amanda!
        Så länge du inte har blodsuget och dessutom har återuppstått från de döda så är du INTE en vampyr. ^_^

      • *lättad* 😀

  28. Vampyrer… jag… hatar… VAMPYRER!!! (drar fram armborstet, vigvattnet, katanan, krusifixet, axel/ben/arm/bröst/rygg skydden och vittlöken!)

    • Hej Henke!
      Ha, ha ojdå. Nu måste jag ge mig ut och varna lite vampyrer…. eh, jag menar HITTA lite vampyrer som du kan bekämpa… Eh, ja. 😛

      • ja hatar vampyrer verkligen! ja vet inte varför ja hatar vampyrer så mycket, ja ogillar dom bara… kolla på dom dom är (oftast) vackra, bleka, ser coola ut, har huggtänder och är ute på natten! hur kan en av nattens varelser vara så… PERFEKTA!!!
        (eller så är det för att ja råkade få se en vampyr film när ja var liten!)

      • Hej igen Henke!
        Hi, hi det är det som gör dem så speciella. Trotts att de är så blodtörstiga så går det inte att se på dem. ^_^
        Men det gör dem ju väldigt obehagliga också när man tänker på det….
        Nej, nu gillar ju jag vampyrer men jag kan verkligen förstå att man skulle ogilla dem.
        Just för att de är så dubbla. Sen så är ju hela blodsugandet inte så trevligt heller om man säger så :S

        🙂

  29. Jag tror inte på vampyrer… Jag har sätt alla Twilight-Filmerna och jag bara älskar alla filmerna!!! Men jag älskar absolut Vampyre Sucks!!!!!

  30. hej när jag tenker efter så tror jag att jag är en vanpyr !!! tja jag älskar blood!!! jag vill tilokmed byta ut maten mot blod.mmm#. tycker ni om blod ???.. jag får ont i ögonen när solen skiner,jag kan se veldikt bra i mörker. vad tror ni

  31. jag är typ en vanpyr tja jag tycker om blod inte vitlök jag menar vem gör det ? ja inte jag !!! ucsh .ååå så fort jag tenker på blod så så ken det för er om man tenker sig coklad som riner ner i en skål . så kena det för mig när jag tenkr på blod mmm såm riner ner i en skål tror ni at jag ären vanpyr ??? MMM BLOOOOOOOD

  32. Twilight-vampyrerna är en förolämpning till de ”riktiga” vampyrerna vare sig de finns eller inte! x)

    • Hej Legenden!
      Definitivt!

    • E dom inte alls!!!!!!!!! Det finns flera hundra olika vampyr sorter över hella världen och en av dom är stregoni benefici från Italien som tillbringar all sin tid till att bekempa andra vampyrer(alias twilight-vampyren)

  33. Jag tror att jag är en vampyr. Jag gillar blod, jag hatar vitlök, jag är väldigt blek. Någon gång när jag var med mina kompisar blev jag arg så att mina ögon blev röda.

  34. hej!
    kan inte du lägga in en bild på dig,så man får en ansikte på den som bloggar!:D

  35. Your Result
    Vampire
    You have been bitten and drank another’s blood. You have faster reflexes than hybrids and humans but you are not the top of the food chain. You have a sanguine addiction (an addiction to blood) that is constant and will get you into trouble if you’re not careful. Bullets and other such weapons have little effect on you but there are a few specialized weapons that can put you in your grave quickly. You are a vampire, so of course you have fangs suited for the job.

    :O

  36. oj,känner att jag kommenterar väldigt mycket nu 😀

  37. Ohmai.
    Asså jag hatar Twilight och ”glittrande” vampyrer som ska se helt perfekta ut. Ha, ha ha ska dem se ut som feer/älvor elr? ==’ nej enligt min åsikt är vampyrer (om de nu finns) riktigt scary. Fast det där med blod vet jag inte. Dem kanske suger själar 8D öh fast då heter ju dem Bounty. . .MEN INTE SPARKLING FAIRIES. sådesu.

  38. Vissa må tycka att jag är helgalen nu, men jag tror faktiskt på vampyrer.
    dock att det bara finns några stycken kvar. Jag tror inte på det där med heliga grejer och sånt som ”skadar” vampyren.

    • Hej Inez!
      Tycker inte att du är helgalen. Jag kanske inte själv helt säkert tror på vampyrer men jag är öppen för möjligheten! 🙂

  39. För det första om man är/käner någon är vampyr bör man INTE läga utt det på facebook,bloggar m.m. Tänk om någon(i värsta fall en vampyr jägare) lyckas att spåra texten tillbacka till datorn, Då kan det bli VÄLDIGT farligt!!!!!!!!!
    För det andra så tror jag absolut på vampyrer och ända sen jag började läsa twiliht har jag blivit HELT SÅLD på vampyrer och jag har även börjat med vampyr forskning(dock ej hur man dödar dom eftersom jag tror på snälla vampyrer).

    • Hej LOLO LYKS!
      Ja, man vet ju aldrig…. Kanske bäst att se upp för eventuella vampyrjägare. 🙂
      Roligt att du blivit så såld på vampyrer och forskare kring dem. De är väldigt intressanta väsen.
      Men hur menar du med snälla vampyrer? Hur det än är så måste de ju ha blod.

      • Jag menar sona vampyrer som Cullens i twilight(stavade fel förut) som bara dricker blod från djur. Fast det finns nog både vänliga och elaka vampyrer. det här med vitlök(håller föresten med dej,USCH!!!),krusifiks och riskorn fungerar nog bara beroende på vilken sorts vampur det är eftersom det finns MASSVIS med olika vampyr sorter, t.ex. asanbosam från afrika. Den har krokar till fötter och tänder av järn. Eller stregoni benefici från Italien som benäms i twilight. Eller ryska vurdalak som har purpur-färgat ansikte(för fler vampyr sorter kan du tita på ungafakta.se).

      • Hej LOLO!
        Ja, det stämmer nog att det finns många olika sorter. 🙂
        Hur som helst så finns det ju i alla fall det i människans medvetande…. ^^

  40. Hej Magic! Jag måste bara säga att jag fortfarande älskar din blogg, du skriver om väldigt intressanta saker^^ Jag älskar också Vampyrer:D De är så mystiska och speciella, men skulle ju knappast kunna titta in i en folkmängd och peka ut vem som var Vampyr eftersom de ser ut som oss, eller hur?XD Skulle vara kul om ett till inlägg om Vampyrer, kanske om den första Vampyren, Lilith? Du kan läsa mer om henne på http://www.ungafakta/vampyrer.se eller så^^

    • Hej Mimmi!
      Åh! Tack! 😀
      Ja, vampyrer är fascinerande och fantasieggande. Fler vampyrinlägg måste det lugnt bli. Lilith har jag länge tänkt att skriva något om så det ska nog komma…. 🙂

  41. älskar detta inläg bästa hur skulle det kännas att va en vampyr 😀

  42. Jag. Älskar. Vampyrer.
    Jag vet inte, skulle vilja vara en om man slapp det där blodsugandet… Typ o.o
    Men annars blir jag anklagad av mina klasskamrater att jag är en vampyr ibland. Bara för att jag är blek och lite starkare än dem.

    • Hej Kalk!
      Ja, vampyrer är intressanta väsen. 🙂
      Ha, ha att du är starkare än de andra tycker jag inte känns som tillräckligt bevis för att du är en vampyr. 😀

  43. Åh, jag älskar vampyrer!
    Skulle vilja vara den, har inget emot att dom suger blod. En kille i min klass gillar att äta blod med socker.
    Det är däremot riktigt äckligt…..

    Sedan måste jag säga att jag älskar din blogg! 😀 Råkade hamna här igår när jag googlade på bermudatriangeln, och då såg jag ”bermudatriangeln-högkvarter för aliens?” och tänkte att den som skrev det var sjuk i huvudet. Men jag fortsatte läsa och nu har jag läst ca13 inlägg.
    Det är kul att du skriver om saker som nästan ingen annan blogg tar upp, och att du inte bara går efter vetenskap!

    • Hej Veronika!
      Vampyrer är verkligen intressanta väsen.

      Tack så jättemycket! 🙂 Vad glad jag blir att höra att du älskar min blogg! 🙂
      Det gör mig SÅ glad!

  44. Jag tror pa vampyrer till 100%. Jag tror inte pa alla myter bara. Jag skriver pa min laptop nu och da kan man inte andvanda a med en priack over, a med tva prickar over eller o med tva prickar over. Jobbigt.

    Hursomhelst ar jag inte lite vampyr galen och jag tycker synd om dem och sympatiserar med dem.

    ses

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, vampyrer är spännande men jag håller med om att de är väldigt sorgliga figurer också vilken många inte tänker på.
      Sympatiserar också med dem. Kan inte vara lätt att bli omvandlad till vampyr.

  45. Vampyrer är klart mitt favoritmonster! Läst många böcker om dom, läst på internet, kollat filmer och allt möjligt! Ibland önskar jag tillochmed att jag var en… Jag är helt klart vampyrgalen! 😯 Varje gång jag åker förbi en skog/går förbi en, kan jag aldrig låta bli att spana efter vampyrer! ^^

    Denna kommentar höll inte direkt ihop, men jag hoppas du fattar! 😀

    //BunnyBoe

    • Hej BunnyBoe!
      Ja, vampyrer är jätteintressanta väsen. Gillar också historier och filmer om dem jättemycket! 🙂
      Men jag skulle inte vilja vara en dock. Verkar ganska jobbigt. 😛

  46. Fast nu håller väl den gamla hederliga Dracula på att förlora sitt rykte efter Twiligts, House of Night och Vampire Academy kommit ut 😦 Synd, för myterna är verkligen intressanta. Det kanske ligger sanning bakom dem? *Skeptisten Astrid får något att fundera över*

    • Hej Astrid!
      He, he det är sant. Finns alldeles för många dåliga vampyr grejer nu. Inte för att Dracula är särskilt bra heller.
      Har läst boken och tyckte inte om den alls. Förutsägbar handling och platta karaktärer för att bara nämna toppen på isberget av saker som störde mig i den boken…
      Anledningen till att jag gillar vampyrer det är snarare för alla myter och folktro. Det är intressant. ^_^

  47. Jag har värsta huggtänderna O_o Är blek, känslig för sol (blir så dryg och sur när det är sol) MEN! Jag är vegetarian ._.

  48. jag tror absolut att vampyrer finns. men jag tror inte att vitlök eller krucifix skadar dom. jag älskar typ allt som har med vampyrer att göra 😉

  49. Hej på er, Ni gillar vampyrer. det jag med, varje gång när jag drömmer . det nån som biter i min hals. jag undrar hur de känns. mvh kent

  50. Bra inlägg dock så är det svårt att komma med bra fakta när det gäller vampyrer, nästan alla säger ju olika saker… Jag tror på vampyrer om ni vill veta haha

  51. Dom är coola och jag skulle järna vilja bli vampyr

Kommentera

