Telefonsamtal från andra sidan…

Genom alla tider har folk upplevt kontakt med döda.
Genom drömmar och syner och annat. Nu i moderna tider har det blivit ännu lättare för de döda att kontakta oss.
Det finns en mängd incidenter där folk ringt eller blivit uppringda av bortgångna personer.

Under andra världskriget så ringde Ida Lupino´s pappa henne sex månader efter sin död för att ge information om sin kvarlåtenskap.

Vid ett annat tillfälle så drömde en kvinna att en gammal vän till henne råkade ut för en olycka.
Drömmen var så stark att hon blev orolig och ringde upp vännen.
Vännen berättade att hon legat på sjukhus ett tag men att hon nu var frisk igen.
De bestämde att ringa igen för att bestämma ett datum de kunde ses.
När hon ringde till sin vän igen berättade en släkting att vännen varit död i flera månader.

De flesta såna här telefonsamtal har skett mellan nära vänner eller släktingar.
Vissa samtal har varit med en specifik mening som att prata om testamenten.
Men i andra verkar det bara vara att ta kontakt.
Dom flesta som fått denna typ av telefonsamtal säger att telefonen ringde som vanligt och att rösten lät precis som när personen levde.
Men att linjen lät suddig och att samtalet har slutat med att det bröts.
Om personen vet att den som ringer är död så blir samtalet kortare än om personen är ovetande.
Samtalet kan då bli upp till en halvtimme långt.

Även fast det finns många exempel på den här sortens samtal så har det aldrig gjort någon direkt forskning om det.
De har avfärdats som bluffar eller inbillning.

Fast Thomas Alva Edison trodde att man skulle kunna uppfinna en telefon som skulle kunna ringa till andra sidan. Han dog innan han hann uppfinna den tyvärr.
Men jag väntar på att han ska ringa och berätta för mig hur man gör…

Vad tror ni?
Kan den andra sidan kontaktas genom telefonen?

37 svar

  1. Hmm.. jag tror att man lever vidare i någon form nån annastans men via telefonen vet jag inte.. skulle gärna se någon seriös forskning eller inspelning för att tro lite mer på det. Men omöjlligt är det inte.

    Kramar från Liv

  2. Ja det tycker ja med hehe 🙂
    Måste säga de att de är förbannat kul att läsa din blogg..så mycket mystiska saker 😀

  3. Boken är nog 1000gånger bättre men man måste ju se filmen ändå haha.
    Jasså du men jag kan kanske lägga upp den sedan om jag får bra betyg på den haha:)

  4. Hej!
    Tack för din kommentar, brukar svara på kommentarer på min egen blogg, så det finns ett litet svar där 🙂

  5. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det du skrier.. Men ibland har jag morfar med mig,kanske inte i telefonen men att han är med mig, jag känner det liksom. Just nu har jag vaknat ochdrömt om honom och han är väldigt starkt med mig just nu.. Du skriver så otroligt vackert på din blogg jag berättar för alla om den, så var stolt!! Jag är en gammal tant om man tänker på vår åldersskillnad men jag känner mig så nära dig på något konstigt sätt.. Haa en underbar dag vännen kram lotta

  6. Gud, nu ryser jag!

    förr-förra året snackade jag med en kille på jobbet..vi babblade på om allt allmänt o blandat..men så kom vi in på spöken, mm..

    då berättade han att han för länge sedan fick ett telefonsamtal..han gick och svarade i hemtelefonen..då var det hans döda mamma..hon sa bara några få ord bara. minns inte vilka..

    jag trodde han drev med mig, jag hade aldrig hört talats om då att döda kunde kontakta sina släktingar gnm tel..men nu när jag läser detta..ryser jag 🙂 kanske var sant ändå det han sa :S:S

  7. Spännande det där!

    Sv: Ja, du är ju 16 år så om kanske tio år återförenas ni från nian. Men man kan ju hålla kontakten också så länge 😉

  8. sv; tack så jättemkt! sånt gillar jag att höra 😀

  9. Tack så mycket för dina fina kommentarer!

  10. Dom är jättegoda 🙂

  11. svar: tack så mycket ! 😀

    joo jag tror att de döda kan ta kontakt och så , det värkar lite läskigt , men ah . 😛

  12. Ingenting är ju omöjligt, har jag fått lära mig, så det kan alltså ligga något i det 🙂

    Vet att man kan spela in och efteråt höra ljud man inte uppfattade innan. Kanske ställa några frågor till ”spökena”… Prova, vet ja:)

  13. sv; Tack tack så hemskt mycket =) godnatt!

    användarnamn & lösen: shorty

  14. Det låter knepigt, visst har man hört historier om det….men inget är väl omöjligt i våran konstiga värld….fast hur kostar det tro, och vem betalar? Vilket företag använder de döda? Kanske staten har något hemligt telebolag med mystiska krafter..ja vem vet 🙂

  15. åh fick rysningar när jag läste detta. skulle skita ner mig om det var jag. tror du att det är sant?

  16. sv: Tack så mycket:D Ja, den kläningen får du nog skriva upp på din önskelista, den var ju snygg!

    Det där tror jag på! Klart att dte finsn spöken och varför skulle det va omöjligt, allt är ju möjligt.

  17. tack för din kommentar om bilden!

    Det är alltid lika rolig att läsa din blogg, så mycket intressanta saker :)keep up the good work girl! 😉

  18. Vilken spännande blogg du har!

  19. Oh, vad jag önskar att det är sant!
    Jag skulle nog kunna göra vad som helst för att få prata med min mamma en gång till…
    Kram

  20. Det är nog inte omöjligt om man stått varann väldigt nära…
    Jag har inte blivit uppringd av döda, däremot händer det att jag drömmer att det ringer men när jag vaknar så har det inte gjort det (jag sover med öronproppar så det är inte grannens telefon). Och ibland ringer det o det är en person som står mig nära o vi pratar o pratar precis som om det vore verkligt.
    Skumt det där….

  21. Det låter jätteläskigt. Jag har också hört om sånt men jag tror egentligen inte på sånt. Hur som helst så är det väldigt få som har upplevt det här. Jag tror inte på att man kan uppfinna telefon till andra sidan.

  22. telefon vet jag inte om man kan kontaktas genom.. men jag har själv blivit ”kontaktad” av en död släkting.
    Jag var jättesjuk för några år sedan, låg på sjukhus och nu i efterhand har jag fått veta att läkarna inte trodde att jag skulle överleva :S. Iaf, ett år innan hade en släkting dött på just det sjukhuset, och jag vet inte om det har med saken att göra..
    Men en natt vaknade jag av att just han stod och klappade mig på pannan och talade om för mig att jag skulle fixa det.
    Natten efter var han typ flygande i taket över mig och viskade att jag inte fick ge upp.
    Efter det tror jag absolut på levande döda.

    För övrig ; tack för att du läser min blogg 😀 brukar svara i mitt egna kommentarfält så du får läsa svaren på dina kommentarer själv 😀

  23. Ja, jag vet inte vad jag ska tro. En gång när jag kom hem till min lägenhet (där det spökar av och till) så ringde telefonen. Jag rusade fram och kollade på displayen; det visade sig då att min mobil (i bakfickan) ringt upp hemtelefonen samtidigt som jag kom innanför dörren. Det egendomliga var att det numret inte ens var inlagt i mobilen…

  24. Låter fräckt, skulle vilja veta mer. Men det finns väl telefoner som spelar in samtalet va?

  25. call me please from otherside!

  26. Hej igen!

    Jag tror inte att de tar kontakt direkt genom telefon, utan de tar kontakt med personen genom ett speciellt sinne, som där efter gör att den personen inbillar sig att telefonen ringer och då svarar och får fram rösten. Jag tror att det är ett sätt för de döda att f¨å berätta saker, men det kan lika bra hända genom en dator som det händer genom en telefon. // Noar

    • Hej igen du med! 🙂
      Ja, det är en bra teori. Det låter logiskt att det är genom ett speciellt sinne.
      Tror absolut att de på andra sidan kan kontakta oss. Telefon och dator borde gå lika bra som genom drömmar och sånt.
      Allt är möjligt!

  27. Jag tror det är fullt möjligt, men att kontakta dom döda ska man nog undvika.

    Jag förlorade min far strax innan jul 1997,
    hittade han död i sitt hem…

    Kort efter, rätt sent på kvällen ringer
    telefonen.
    Min mor är inte hemma så jag lyfter luren.

    Jag hör en väsande röst, Ungefär
    -Uuhhääähhuueemm…
    Rösten låter avlägsen.
    Ungefär som att nån ringer ifrån
    ett avlägset land.
    Jag får gåshud över hela kroppen
    då jag känner igen min fars röst.
    I panik lägger jag på luren… Tyvärr.
    Jag glömmer det aldrig!!

    Ibland känner jag hur han vill att jag hälsar
    på han på kyrkogården….
    Vilket jag gärna gör.

    • Hej Jörgen!
      Intressant. Men jag förstår helt att du blev rädd och la på. Det skulle nog jag också ha gjort. Det är ju verkligen en chock.
      Kanske är det så att man bör undvika den typen av kontakt och bara ha den där känslan istället.
      Samtidigt skulle det ju vara väldigt mycket lättare om det bara var att ringa sin nära och kära på andra sidan.

      • Det kändes konstigt… Men det var som en sista
        vink ifrån honom, då allt bara tog slut
        sådär, och luften bara gick ur en.

        Jo jag tycker att man ska låta dom döda vara ifred.
        Men om man blir kontaktad så är
        det ju i regel nåt viktigt. Antingen en sista
        hälsning eller så.

        Mvh Jugge

  28. min kompis berättade om hennes mammas kompis ( Marianne) som nyss hade dött och då berättade hon att Marianne hade fått ett telefonsamtal från sin mamma som varit nyss hade dött och Mariannes mamma hade sagt: Jag står inte ut med mörkret längre…Jag vill inte vara ensam… Jag kommer snart och hämtar dig. Sedan la telefonen av. 7 dagar senare fick Marianne magont och det fortsatte och fortsatte. till slut åkte hon in på sjukhuset och fick diagnosen cancer och akutopererades… Hon överlevde inte natten…
    Creepy!!!!!

  29. förlåt det var Mariannes mamma som hade dött nyss 🙂

  30. Hej magic det är ganska roligt för att för ungefär 1,5 – 2 år sen (då bodde vi i Karlstad) så blev min mamma uppring av min bror telefon och hela familjen satt i köket helt samlade men sen så plockar min mamma upp telefonen för att de ringde sen så såg hon att det var min bror som ringde och sa ´´de är Thorbjörn som ringer mig´´ sen så visade mamma de för mig också och vi såg ju att min bror var med oss och de inte var han som ringde, hon svarade och man hörde bara andetag i telefonen, och sen så började vi söka efter min brors telefon och hittade den sen i vardagsrummet som vanligt och vi kollade på uppringda samtal och de visade inget på min brors telefon men man såg på min mammas telefon att min bror hade ringt upp. Sen så här i sthlm när min syster pratade min sin dotter i min mammas telefon när mamma och min syster dotter var ute och lekte och min syster hörde någon andades och börja skrika och prata i bakgrunden på telefon sen när vi pratade med mamma så berättade hon att hon inte hade hört något // Sabina lol de är inte förns nu jag lägger märke till att de bara händer med mammas telefon xD

    • Hej Sabina!
      Otroligt! Vilka upplevelser! Tack så mycket för att du delade med dig av dem.
      Jag tycker att ni borde hålla god uppsikt över din mammas telefon…

  31. död är död, men jag tror att man kan få kontakt med dem döda. Dem försvinner aldrig. Det är bara det att vi inte ser dem. jag har en väldigt viktig fråga till dig. Är det möjligt att man kan bli kär i en dröm?

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Ja, så tror jag med 🙂
      Bli kär i en dröm? ja, man kan ju uppleva alla möjliga känslor i drömmar.
      Jag drömde att en god vän (som bara fanns i min dröm) dog en gång och jag grät när jag vaknade.
      Drömmar kan vara kraftfulla på det sättet så därför kan man ju uppleva kärlek i en dröm med. 🙂

Kommentera

