Yin och Yang.

Yin (陰) och Yang (陽) är moment i den gamla kinesiska filosofin.
De är universums urkrafter.
De står för ytterligheter.



Yin står (bland annat) för:
Kvinnlighet, norr , kyla, skugga, jord, passivitet, fuktighet och tiger.

Yang står (bland annat) för:
Manlighet, söder, himlen, ljushet, aktivitet, torka , kejsaren och drake.

Den symboliska bilden av yin och yang kallas Taiji.
Taiji (T’ai chi, 太極) står för det yttersta, det ultimata och är ett grundläggande begrepp i den kinesiska filosofin. Speciellt inom Daoism.
Från det ursprungliga ska yin och yang förenas.
Av denna förening skapas de fem elementen i en skapelsekedja.
Ur de fem elementen skapas ”de tiotusen tingen” som är allt i sinnevärlden.

Yin och yang handlar om harmoni och balans mellan motsatser.
Men också att ingenting finns utan sin motsats. Allt har lite av sin motsats i sig.
Säger vi att något luktar gott, så kan vi föreställa oss något som luktar illa.
Om allt luktade gott skulle det inte finnas någon mening med att påpeka det.
Därför har yin lite av yang i sig och tvärt om.
Det symbolen lär oss är att allt är blandningar och att motsatserna behöver varandra för att världen ska uppnå harmoni.

Man kan hitta yin och yang överallt. Ont och gott, ljus och mörkt, materia och antimateria, jämna och ojämna tal och så vidare….

Vad tycker ni om yin och yang?

13 svar

  1. Åh vilka mysiga bilder du har hittat, katterna var ju urmysiga
    Kram

  2. Gud vad intressant. Det här visste inte jag 🙂 Gullig bild på katterna 😉

  3. Hej!

    Tack för kommentaren om stövlarna. de finns på Din Sko för ca 500 kr.

  4. tack 😀

  5. man har sett märket så ofta..men aldrig riktigt tänkt på dess innebörd.

    nu har jag bättre koll dock 😉 hehe

    bra skrivet!
    och såå söta katter

  6. Hej! Jag ska nog göra guiden i helgen 🙂 Så då får du kolla in igen!.. Jag kan lova dig, det e bra sidor :)! Ha det bra!

  7. tack så mycket! väldigt cool blogg du har, kul med något annorlunda:)

  8. Tackar =) Det är min systers kompis katt som jag ska passa i ett halvår eller så. Jag och min sambo har funderat på katt ett tag nu, så det ska bli kul att prova på… Du hade ju söta kissekatter i det här inlägget =D

  9. gillar dom 2 katterna på den sista bilden xD

  10. Hej! Ja, jag har alltid varit VÄLDIGT intresserad av Yin och Yang, det är min favvosymbol! 🙂

  11. jag har ett halsband som heter ying och yang det är mitt favorit halsband

Kommentera

