Var det en tomte?

Halloween hinner knappt dra förbi innan tomtar poppar upp här på bloggen.
Det är knappt jag hinner med… ”_”

För några veckor sen så filmade några ungdomar i södra Amerika någonting som liknar en tomte.
Fast ingen jultomte som gav dem presenter utan en folkskygg tomte som snabbt sprang över vägen och försvann.
En av vittnena berättar om händelsen:

”Vi pratade om vår senaste fiskeresa. Klockan var ett på morgonen. Jag började filma lite med min mobiltelefon medan de andra pratade och skojade. Plötsligt hörde vi något – ett konstigt ljud som om någon kastade sten. Vi tittade åt sidan och såg att gräset var i rörelse. Till att börja med trodde vi att det var en hund men när vi såg denna tomteliknande figur dyka upp blev vi verkligen rädda… Det här är inget skämt. Vi är fortfarande rädda att gå ut – precis som alla andra i grannskapet nu … En av mina vänner var så rädd efter att ha sett den där saken att vi var tvungna att ta honom till sjukhuset.”

Händelsen bortförklaras med att det var ett djur eller en människa de såg.
Eller som vanligt att det hela är en bluff…

Ja, ni får själva döma efter bilden.

13 svar

  1. hahah fan va äckligt, ja tänkte ha med den filmen i min blogg..telepati 😉

    ja men fyfan vad ruggig den videon är. såg den på aftonbladet förut..hur varelsen hoppar i sidled

    usch..undrar vad det är för ngt, om det är en bluff? :S

  2. Kusligt…..
    Fin MM sida du har.
    Ha det gott
    Kram

  3. Tänk vad fräckt om tomten fanns trots allt… Så kul det hade varit!! kram kram

  4. Kanske en dvärg som klätt ut sig? Nej, vad tråkig jag var nu 😉

    svar: ja jobbigt med datorer ibland 😦 här försvinner inget än så länge men struligt. Kanske får bli en ny till jul…

  5. Gå int på Youtube och sök på real gnome.
    Brrr…
    Ryser när jag ser den, den är fakiskt läskig :S

  6. Jag har sett en tomte två gånger. Jag mins dock bara en av gångerna.

    Första gången var jag två år (det här har min mamma berättat för mig). Vi var uppe i Jämtland och hälsa på lite släktingar, och så sa dom åt mig att gå och leka. Jag tittade mot en trappa och sa ”Jag vågar inte, det står en tomte i trappan”

    Andra gången låg jag i sängen, jag vaknade upp ur en dröm och satte mig upp, i fotändan bakom sängen hade jag en docksäng och där stod det en tomte. Jag blev så rädd att jag la mig ner snabbt under täcket.

    • Kom på en till sak om mina tomte upplevelser.
      När jag gick på dagis brukade vi gå till ett ställe som heter soliga berget, det ligger inne i en skog och det är massa stenar och det finns nästan inga träd där så solen lyser in där (så det fått namnet antar jag). I alla fall, varje gång vi kom dit gick jag runt en sten (samma sten varje gång) och när dom fråga vad jag gjorde svara jag att jag sa hej till tomten.

      • Hej igen Elin!
        Vad häftigt!
        Jag tror absolut att det du upplevt är helt verkligt! Tror att man kan uppfatta många fler dimensioner av livet när man är liten.
        Skulle det vara okej om jag publicerade dina tomte-upplevelser på min läsarhistorie-sida?

  7. Ja det är okej att du publicerar det där 🙂

  8. usch vilken läskig bild 😮 Jag tror på tomtehistorien

  9. (Sitter och läser igenom din blogg på kvällarna så har hunnit kommit ner till detta inlägget, skitbra! )
    Jag tror absolut på tomtar!
    Har hört min mammas berättelser om när hon såg en när hon var liten som hon än idag säger var sann.
    När mamma var liten låg hon och sov i sitt rum när hon vaknade till av något ljud. Ljudet kom från en liten tomte som stod på fönsterbrädan och tittade på henne! (han var kort och hade ”naturklädet” på sig, klassiskt 😉 ) när mamma såg detta satte hon sig upp och ville själv ropa på sin mamma! En tomte var ju trots allt i hennes rum. Detta såg tomten och gjorde då ett shhh med munnen och lade sedan ihop händerna och la de på sidan på huvudet för att visa mamma hon skulle sova igen. Mamma gjorde såklart som tomten sa och la sig och blundade en stund, när hon sedan tittade var han borta!
    Det konstiga vad jag tyckte med detta var vad som hände dagen efter.

    Mamma hade en bästa kompis som hon gjorde allt med när hon var liten. Dagen efter detta hade hänt ville hon såklart berätta det så fort som möjligt för kompisen när de kom till skolan.
    konversationen såg ut ungefär såhär

    Mamma: jag har något att berätta!
    Kompis: ja det har jag med!
    Mamma: ja men mitt är jätte viktigt!
    Kompisen: mitt också, jag måste säga först!
    (Efter lite tjafs fick kompisen berätta först eftersom båda var så ivriga att berätta)
    Kompisen: det var en tomte hon mig inatt!
    Mamma: men det var ju det jag skulle säga! :O 😀

    Efter det blev kompisen arg för hon trodde mamma bara härmade det hon hade sagt. Så efter detta var de ovänner ett tag. Nu när de är vuxna håller båda fast vid att de hade fått ett litet besök av en riktig tomte än idag. 🙂

Kommentera

