Alla Helgons Dag.

I dag är det första november och Alla Helgons Dag.
Så jag tänkte berätta lite bakgrundshistoria till det precis som jag gjorde med Halloween igår.
Alla Helgons Dag är inte en lika gammal tradition som Halloween.
Den kristna kyrkan skapade Alla Helgons Dag för att fira de kristna helgonen.
Speciellt de mindre framstående som inte fått en egen plats i kalendern.
De lade dagen vid samma tid som den hedniska högtiden som nu finns kvar som Halloween för att lättare få folk att anpassa sig till den kristna religionen.
Istället för att offra saker till de döda så hedrade man dem med böner.
Men man tog även med sig att det också är allmän minnesdag för släktingar från den ursprungliga högtiden.

Det har verkligen varit intressant för mig att läsa mer om allt det här.
Jag har alltid trott att Halloween var en förvrängning av Alla Helgons Dag.
Men i själva verket är det den ursprungliga högtiden. Eller Samhain som det först hette. Som jag skrev om igår.

Nu har vi två högtider som båda är värda att firas.

Hoppas all får en stämningsfull Alla Helgons Dag.

3 svar

  1. Jaa eller hur? Tack så mycket 😀 Jag är supernöjd med det 😀

  2. Ja Johnny depp är så jäkla snygg det gör ju filmen ännu bättre 🙂

    föresten glöm inte gå in på min blogg och rösta på mig om du vill 🙂 jag har en länk där du kan göra det på 🙂

    Hoppas du får en trevlig Alla Helgons Dag! 😀

  3. tack =)

Kommentera

