Spöken nära dig!

Jag tänkte att överskriften skulle låta kul men istället blev jag lite rädd… 😮
Hrm, hur som helst i morgon är dagen vi väntat hela veckan på:
Halloween! (^o^)

Jag har ju berättat om en del spökhistorier denna vecka men alla har varit så långt borta. Nu tänkte jag att jag skulle berätta om några av spökena i Sverige!

Vi börjar med Spökslottet på Drottninggatan 116.
Det är en av de mest hemsökta platserna någonsin. När jag började söka information om det så hittade jag hur många historier som helst.
Man kan både bildligt och bokstavligt säga att där finns det skelett i garderoberna…
Här sägs den holländske sjörövaren Han Petter Scheffler spöka. Han ska också ha en del skatter gömda i och kring huset. (Hmm man kanske borde gå dit och kolla runt..?)
I slutet av 1800-talet hittades ett mystiskt skelett där som fortfarande är oidentifierat.
En av ägarna som också sägs gå igen där nu ingick en pakt med satan och hämtades upp av denna vid spökslottet.

En bild av spökslottet där det står och försöker se oskyldigt ut…


Stockholms slott är hemsökt av två spöken: Grå gubben som sägs vara Birger Jarl och vita frun. Hon visar sig innan någon i kungafamiljen ska dö.

I Gideåberg i Ångermanland finns ett torp där folk överfallits av osynliga varelser.

I Mörby slott öster om Uppsala finns fyra spöken. En hund, vita frun, blå jungfrun och en munk. Satan själv sägs finnas där också.

Vålnader kan ses vid Kåkbrinken i Gamla stan. De ska visa sig natten mellan den 8 och 9 november.

Gotland har ett eget spöke som kallas Bysen. Han ställer till bus för skogsarbetare och bevarar naturen.

Så det är några av alla de svenska spökena.


I morgon är det Halloween!

34 svar

  1. Hehe, ja du får baka lite. Superenkelt och tog inte lång tid alls. 🙂

    Är det halloween imorgon? Riktiga halloween? haha jag är helt yr, tycker det är olika datum jämt. Men du verkar ha koll på sådant.

    Vart hittar du all din spökinfo nånstsans?

  2. sv: ja snön är trevlig när man slipper gå ut i det men om man är ute är de så jäkla kallt hehe 😛

    vad häftigt med all information om spöken! 😀

  3. Skulle vara häftigt att ta in på nåt spökhotell/slott nån natt.. se om det händer nåt och få skrämma upp sig lite!

  4. svar: nja inte direkt utklädd iår, lite sexigt o rockn’roll bara, jag ska på en fest med temat Uppklädd, Utklädd el Lättklädd haha. Satsar mer på sminket istället 🙂

    Kåkbrinken hmmm… man kanske skulle ta en vända där nästa vecka då..

  5. Halloj
    Vad spännande det är med din spökvecka =)
    Angående herrgården jag jobbade på så kallas hon vita damen och det påstås att hon inte gillar tjejer så det var kanske därför jag inte kände mig välkommen och jobba i ”hennes” hus mitt i natten. I en av matsalarna är det alltid dukat till henne och ingen gäst får sitta på hennes plats.
    Ha en skön kväll
    Kram

  6. Ääälskar din spökvecka! älskar andar, spöken mm.!!

    ska tipsa om dig i min blogg =)

    när jag ser på bilden av Barnstable huset, blir jag illa till mods. får ett konstigt intryck, endast av att titta på bilden.. usch

    hemma hos familjen som bor i en prästgård, spökar det. får likadana olustkänslor där på vissa ställen. blir arg, ryser och ryggar tillbaka. skumt det där. kan inte se ngt, endast känna av. (andra familjemedlemmar har sett skumma saker..)

    får exakt samma känsla när jag ser på Barnstable huset…

    ha en fortsatt lovely kväll!!
    ser fram emot nästa spök-inlägg! =)

  7. jo men visst e dom bra gjorda 😀 hehe .. 😀

  8. tjena tjejen. härligt med spökvecka!! tipsat om det på min blogg!! kram

  9. så fin

  10. har lite svårt att tro att historierna om Spökslottet på Drottninggatan är mer än vandringssägner eftersom jag studerar i huset bredvid och flera gånger i veckan går förbi slottet och genom Spökparken och aldrig sett något konstigt – trots att jag ofta hoppats på att se något…

  11. Jag läste en bok om spöken i gammla stan (den hette de) Den va jätte intresant! Och nåra månader innan hade jag varit på spök runda där med min bästis familj (Sagas) Och min för min mamma fyllde år så jag blev lite rädd för gammla stan xD 🙂

    • Hej Vendela!
      Åh, den spökboken låter spännande. Måste kolla upp den.
      Jag vet att de har spökvandringar i gamla stan, planerar att gå på en så snart jag kan.
      Ja, gamla stan är en spännande plats. 🙂

  12. hej jag och min mamma och pappa har set en flicka på 10år mamma prata med en tant som va synsk och hon sa att hon hade döt utanför huset i en bil olyka när bilana komsen sa hon hon siter där borta i teapen men vi såg inget.

  13. för mig hade det hänt att när jag va på väg till skolan så såg jag en flicka stå vid en korsning men sen så försvan hon

  14. nej på rikigt har jag set mer än 13 spöken

  15. ja men det skulle bli svårt

  16. Bysen låter som ett ganska positivt spöke 🙂

  17. Hej Magic! Du säger att du brukar vara i Lappland ibland. Brukar du åka förbi i närheten av Luleå på väg dit, eller är du längre söderut?
    Jag bor nämligen i Luleå, och jag ville bara passa på att nämna att det finns två hemsökta ställen här, eller det påstås att det finns det i alla fall.

    Först har vi då Tunastigen 44. Det är ett hyreshus där en lägenhet påstås vara så hemsökt att hyresvärden inte längre hyr ut den. Det verkar inte vara sant, så vitt jag har kollat upp finns det inga lägenheter i det huset som inte hyrs ut, men folk som bor/har bott på Tunastigen säger att det definitivt är något skumt där. Folk i husen som ligger närmast har också upplevt underliga fotsteg och konstiga ljud. Det sägs att det fanns en galgbacke på Tuna innan det bebyggdes, vilket är bullshit. Innan Tuna bebyggdes var det vatten, vatten och mer vatten. Det kan vara värt att nämna att en kompis till mig ringde till Lulebo som har hand om lägenhetsuthyrningen på Tuna och frågade om de fick sova över i den hemsökta lägenheten, och Lulebo ska ha sagt att ingen får sova där, så jag vet inte…

    Det andra stället är förstås på ett hotell. Luleå Stadshotell. Rum 439, närmare bestämt. Tydligen är det så känt bland flygpersonal att de flesta vägrar sova i det rummet när de är här i stan. Även personal på hotellet ska ha sett honom. Spöket alltså, en man i 80-talskläder som har för vana att stå och blänga på folk inne i rummet eller i korridoren utanför. Man vet inte vem han är, men tror att det är en musiker som klämdes ihjäl i en hiss på hotellet någon gång på 80-talet. Det kan ju förklara att han är lite grinig. Dessutom verkar hissar på hotellet gå upp och ner av sig själv ibland. Han kanske försöker hämnas? Artikel: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5080187
    Nu vet ni alla var ni ska bo om ni kommer på besök här!

    • Hej Ida!
      Hmm, brukar inte åka förbi Luleå. Jag är väldigt nära Umeå så vi åker aldrig så högt upp.

      Åh, spännande med de hemsökta platserna! Tack för informationen!
      Jag måste kanske göra ett studiebesök till Luleå nu… 😉

      • Aha. Ja, det är ju en bit att åka från Umeå till Luleå, om man säger så.

        Ja, gör det för allt i världen. Jag tror inte att särskilt många spökjägare har tagit sig hit upp ännu. Jag är inte helt säker på hur mycket av det som sägs som Tunastigen är sant, men Stadshotellet är ett säkert kort. Det är ganska dyrt att bo där, dock.

      • Oki, 🙂 jag ska hålla det i huvudet och försöka få en möjlighet att komma dit.

  18. Finns det inga skånska spöken? TT_TT Skåne är såååå tråkigt

    • Hej Emma!
      Jodå, det är klart det spökar i skåne också. 🙂 Ingen plats går säker för spöken. Får försöka leta upp något där… 🙂

  19. Hej Magic!

    Mkt intressant inlägg, men du glömde berätta om Bäckaskogs slott! Det sägs vara en av Sveriges mest hemsökta slott och är jätteläskigt. Jag var där i förra sommaren nämligen.

    Det har en stor matsal, ett slags kapell liknande rum, ett gammalt stall också själva slottet som här rätt stort med torn och allt. Det var från början ett kloster, men är nu ett hotell/resturang. Själva huset är riktigt fint och trädården var väldigt stor och fin och gränsar direkt till vattnet. Jag såg tyvärr inget spöke när jag var där, men jag fick väldit konstiga kännslor i kapellet, stallet och matsalen. Det var som att det var en kraft som inte ville att man skulle vara där, särskillt stallet var läskigt, eftersom att det var mörkt, fullt med spilltor som var byggda av mörkt trä och det hängde gamal utrustning över allt. Jag är en häst tjej igentligen, så därför tyckte både ja och min familj att det var konstogt att jag inte kunde vara där väldit länge.
    *ryser* det var verkligen läskigt, och en annan sak som var underlig var att det blev kallt när man gick in i någon av dessa tre läskiga rum, fastän det var en varm Julidag.

  20. Fins de spöken på riktigt och var😉

  21. Läskigt med det där ljuset i (spökslottet) längst ner (näst längst ut) i högra hörnet. Eller ja, det är nog bara en reflektion, men när det är spökslottet vi pratar om börjar man ju undra…;)

  22. Finns det inga spöken i Småland?!😱

Kommentera

